پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت نگاه ویژه به توسعه کشور دارد و این نگاه عدالت و برخورداری از امکانات و خدمات را برای مناطق کم برخوردار در پی داشته به نوعی که این توجه دولت باعث شده سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار بگیرد.

شعار سال: سیستان و بلوچستان، دیگر آن استان چهار سال پیش نیست؛ استانی که همین چند سال پیش به یکی از ناامن‌ترین نقاط مرزی کشور بدل شده بود و نامش یادآور گروگانگیری‌های خونین، بمب‌گذاری و کشتارهایی بود که گاهشمار بحران‌های این منطقه را پر از حوادث ریز و درشت می‌کرد. اگرچه هنوز جمعیت این استان آمیخته‌ای از شیعه و سنی است و هنوز دو کشور همجوار استان سیستان و بلوچستان، دستخوش خشونت و بحران‌های تروریستی هستند اما حالا اتفاق‌های کوچک، استثنا است.
گرچه هنوز گام‌های زیادی مانده تا سیستان و بلوچستانی که یک روز به پسوند «آشفته و محروم» متصف بود، به جایگاهی درخور ظرفیت‌های انسانی و طبیعی این استان دست یابد، اما کسب مقام سومین استان در جذب سرمایه‌گذاری، حاکی از تحولات جدی در جنوب شرقی ایران است. به اعتقاد کارشناسان، استفاده از ظرفیت‌های بومی برای حل و فصل اختلافات داخلی، انتصاب زنان به عنوان فرماندار و پررنگ‌تر شدن حضور اهل سنت در جایگاه‌های مدیریتی استان از جمله سیاست‌های دولت اعتدال در سیستان و بلوچستان بود که راه را بر تندروی‌ها بست و در کنار مشارکت مردمی و اقدام‌های انتظامی در مرزها، این استان را به عنوان منطقه‌ای در مسیر توسعه معرفی کرد. علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در دولت اول حسن روحانی دیروز به تشریح اقداماتی پرداخت که سیمای این استان را تغییر داد. به گفته او، «از سال ۵۸تا۹۲ در این استان با احتساب ارزش پول در این بازه زمانی مبلغ نه هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و این مبلغ از سال ۹۲ تاکنون به ۱۳ هزار میلیارد تومان ارتقا یافته است.» هاشمی درباره نقش مولوی عبدالحمید در مسائل سیستان و بلوچستان یادآور شد: «مولوی عبدالحمید از شخصیت‌های مورد وثوق در استان است که در میان قوم خود و مردمان این دیار از اعتبار و قدرت نفوذ بالایی برای حل برخی مشکلات برخوردار است با برقراری ارتباط و تعاملی منظم و برگرفته از تکریم دوجانبه، مثلث استانداری، نماینده ولی‌فقیه و مولوی عبدالحمید در سیستان وبلوچستان سرمایه‌ساز شده است
سرمایه‌هایی که در کنار دیگر ظرفیت‌های انسانی و طبیعی می‌تواند جایگاه سیستان و بلوچستان را در دولت دوازدهم کماکان ارتقا بدهد. به گفته کارشناسان و فعالان حوزه‌های مختلف محلی، کارنامه علی اوسط هاشمی در استان سیستان و بلوچستان، میراث ماندگاری است که اگر چه بی‌عیب و نقص نیست اما چهره استان را دگرگون کرده و می‌تواند ظرفیت مناسبی باشد برای دانیال محبی که روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان انتخاب شد.


تغییر نگاه امنیتی به توسعه‌ای
نوید برهانزهی، فعال فرهنگی اجتماعی/ دوره استانداری علی اوسط هاشمی در سیستان و بلوچستان به پایان رسید. به باور خیلی‌ها و اذعان گذشتگان، وی اثرگذارترین استاندار این استان و یکی از موفق‌ترین استانداران در سطح کشور بود. او نگاه ویژه‌ای نسبت به اهل سنت، جوانان و زنان داشت، به طوری که الان در استان نه فرماندار اهل سنت داریم و اکثر بخشداران هم از جوانان هستند. به‌کارگیری بانوان در منصب‌های مختلف از تمامی استان‌های کشور پیشی گرفت از معاونت استانداری گرفته تا چندین فرماندار و مدیرکل و چندین شهردار که از میان زنان انتخاب شدند. با تمام کمی‌ها و کاستی با تلاش‌های علی اوسط هاشمی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری کشور معرفی شد و شهر سوخته و کویر لوت و کلپورگان ثبت جهانی شدند. اغراق نیست اگر گفته شود در این دوره نگاه‌ها به استان از نگاه امنیتی به نگاه توسعه‌ای تغییر پیدا کرده است.
آقای استاندار بعد از تصدی صندلی استانداری کارگروه ویژه‌ای برای تعیین تکلیف افراد بی‌شناسنامه استان تشکیل داد به طوری که برای ٢٤ هزار نفر از این افراد شناسنامه صادر شده است. جذب ١٨٠ هزار کودک بازمانده از تحصیل، یکی دیگر از کارهایی بود که در دوره ایشان انجام شد. میزان سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار در این چهار سال به اندازه ٣٠ سال گذشته بود. خط آهن چابهار به زاهدان به طول ٤٠٠ کیلومتر در حال اجراست که زمینه برای اتصال کریدور شرق به غرب بین اقیانوس هند و اروپا را مدیریت می‌کند. انتقال گاز پس از گذشت ٤٠ سال به زاهدان مرکز استان یکی از ماندگارترین کارهای ایشان بود. در گذشته اوراق حاصل از پژوهش و مطالعه و کارشناسی منسجم درباره تالاب هامون در استان موجود نبود و نگاه مسئولانه و فعالی وجود نداشت تا بتواند عاملی برای رفع این مشکل مردم منطقه باشد اما در طی این ٤ سال در این راستا سه سند تهیه شد که یکی از آنها احیای قسمتی از تالاب هامون است.

استاندار مطالبه‌گر
احمدعلی کیخا، نماینده زابل / بعد از چهار سال کمتر کسی در استان سیستان و بلوچستان است که معترف نباشد دوره مدیریت آقای علی اوسط هاشمی در این استان یکی از بهترین دوره‌های بعد از انقلاب نبوده است. اتفاق مهمی که در دوره ایشان افتاد، افزایش سطح امنیت منطقه بود. ما قبل از آغاز به کار ایشان در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که این منطقه به طور مکرر مورد تهدیدات امنیتی گروه‌های تروریستی قرار می‌گرفت. این روند خوشبختانه طی چهار سال گذشته ابتدا کند شد و می‌توان ادعا کرد که پس از حدود دو سال متوقف گردید. یکی از رموز موفقیت آقای هاشمی در این حوزه، آن بود که ایشان توانست با نگاهی واقع‌بینانه در مدیریت استان به تمام شئون فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی توجه کند و هیچ یک را مقدم و مؤخر بر حوزه دیگر نداند. هم اکنون استان بعد از گذشت چهار سال می‌تواند به عنوان استانی امن در کشور معرفی شود. به نظر می‌رسد همین شاخصه هم باعث شد تا برنامه‌های متعدد طراحی شده برای تقویت گردشگری استان سیستان و بلوچستان هم، رنگ موفقیت به خود بگیرند. در سال‌های گذشته نه تنها آمار گردشگران ورودی به استان تا مرز چهار برابر افزایش یافت بلکه استان سیستان و بلوچستان در سال جاری به عنوان مقصد گردشگری کشور معرفی شد. ما هیچ گاه در چند دهه گذشته شاهد چنین موقعیتی در استان سیستان و بلوچستان نبودیم. یکی از مهم‌ترین رویکردهایی که باعث این تغییر وضعیت طی چهار سال قبل شد، به نوع مدیریت شخص آقای هاشمی برمی‌گشت. ایشان برخلاف بسیاری از استانداران و نمایندگان عالی دولت در مناطق، نه در مسیر تأیید بی کم و کاست سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های مرکز، بلکه در مسیر مطالبه‌گری برای بهبود شرایط قدم برمی‌داشت. امید که این راه در دوره جدید هم ادامه یابد.

تحکیم روابط اقوام و مذاهب
محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر/ برای دوره استانداری آقای هاشمی می‌توان شاخصه‌ها و نشانه‌های زیادی بر بهبود شرایط در استان سیستان و بلوچستان یافت. در این بین اما شاید مهم‌ترین شاخصه دوران مدیریت ایشان تحکیم روابط برادرانه بین اقوام و مذاهب در این استان بود. هر چند ما هنوز به لحاظ برخورداری از شاخص‌های نابرابری برای اقلیت‌های مختلف در این استان در شرایط خوبی نیستیم اما نباید از نظر دور داشت که در چهار سال گذشته تحولات عمده و مثبتی در این خصوص رخ داده است. خصوصاً می‌توان در این زمینه به نزدیکی و همکاری بیشتر اهل سنت و تشیع اشاره کرد. عاملی که با توجه به مرزدار بودن مردم استان سیستان و بلوچستان در حفظ امنیت و کیان کشور بسیار مؤثر و تأثیرگذار است. خصوصاً در جریان ربوده شدن مرزداران کشورمان در سال 92 به یاد داریم که با تلاش‌های آن زمان آقای هاشمی در کنار تلاش‌های علمای دینی شیعه و اهل سنت، چه همدلی قابل توجهی بر سر مسائل مربوط به منافع ملی کشور ایجاد شد. استان سیستان و بلوچستان دروازه ورودی کشور در منطقه جنوب شرقی است؛ منطقه‌ای که هم دارای تهدیدات قابل توجهی می‌باشد و هم فرصت‌های بزرگی در آن نهفته است. رفع تهدیدات و استفاده از فرصت‌ها در این استان تنها و تنها بر پایه ایجاد فضایی آرام برای همزیستی مسالمت‌آمیز بین شیعیان و اهل تسنن امکان‌پذیر است. در عین حال ظرفیت‌های بزرگ گردشگری و اقتصادی در این استان، همچون دسترسی به اقیانوس هند، صدها کیلومتر سواحل بکر و دست نخورده مکران و نظایر دیگر این پتانسیل‌ها نیز هیچ گاه به کار توسعه استان و کشور نخواهند آمد، مگر با همکاری همه طیف‌ها، مذاهب و اقوام داخلی. چیزی که در این خصوص می‌توان گفت این است که در چهار سال گذشته با مدیریت مناسب آقای هاشمی سنگ بنای اولیه این دست همکاری‌ها بخوبی گذاشته شده و اکنون وقت آن است که مدیران بعدی استان بر این سنگ بنا، ساختمانی مستحکم بسازند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 16 آبان 96 شماره: 207158


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین