پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
در کشور حدود 5 میلیون مبتلا به دیابت داریم که حدود 2 میلیون نفر از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

شعار سالديابتيكي ازبيماري‌هاي رايج و رو به رشد دنياي امروز است كه بيشتر ناشي از تغيير سبك زندگي و نوع تغذيه افراد است. هم‌اكنون تعداد قابل توجهي از افراد مبتلا به ديابت هستند و تعداد بي‌شماري نيز در زمره افراد پيش‌ديابتي قرار دارند. اين گروه ازجمله افرادي هستند كه سطح قندخون آنها به‌گونه‌اي است كه در 10سال آينده ابتلا به ديابت آنها را مسلم و قطعي مي‌كند و بدتراز آن اين است كه اغلب اين گروه از خطري كه آنها را تهديد مي‌كند اطلاع ندارند. رئيس پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران، به مناسبت روز جهاني ديابت گفت: ۳۰ درصد از جمعيت كشور كنترل خوبي روي بيماري ديابت خود ندارند و همين باعث افزايش عوارض اين بيماري مي‌شود.

باقر لاريجاني افزود: براساس ارزيابي‌هاي كلي در دنيا حدود ۴۲۲ ميليون نفر به ديابت مبتلا هستند. در منطقه مديترانه شرقي نيز حدود ۲۰ميليون نفر ديابت دارند كه ۱۵ درصد آن در ايران هستند. ۱۱.۵ درصد مردان ايران و ۱۲.۹ درصد زنان ايراني ديابت دارند. بيش از ۱۰ درصد از جمعيت بالاي ۲۵ سال كشور نيز به ديابت مبتلا هستند. در افراد بالاي ۵۰ سال تقريبا ۵۰ درصد ديابت داشته يا مشكلات گلوكزي دارند.

وي همچنين يكي از دلايل ابتلا به ديابت را چاقي خواند و گفت: چاقي به‌عنوان يك ريسك مهم در دنيا و كشور ما مطرح مي‌شود. در دنيا حدود ۱۲۴ ميليون كودك به چاقي مبتلا بوده و بيش از ۶۷۰ ميليون فرد بالغ دچار چاقي هستند. در كشور ما نيز در ميان كودكان و نوجوانان، در دختران ۸.۶ درصد و در پسران حدود ۱۰ درصد چاقي وجود دارد. در بالغين نيز ۳۳درصد خانم‌ها و ۲۰درصد آقايان به چاقي مبتلا هستند. در مجموع يك چهارم جمعيت ايران از چاقي رنج مي‌برند. اگر همين مسير را پيش بگيريم در سال ۱۴۰۴ حدود ۲۷.۶ درصد مردان و حدود ۴۰ درصد زنان ايراني دچار چاقي خواهند شد. به هر حال ديابت يك بيماري شايع است كه عوامل مختلفي مانند چاقي، چربي خون و فشار خون روي آن تأثير مي‌گذارد. حدود ۳۰ درصد ايرانيان فشارخون بالايي داشته و يك چهارم ايرانيان نيز چربي خون بالايي دارند.

وي درادامه درباره دسترسي به داروي ديابت در كشور هم گفت: 100درصد افراد ديابتي مي‌توانند به داروها دسترسي پيدا كنند ولي متأسفانه حدود ۷۰‌درصد افراد ديابتي از اين داروها استفاده مي‌كنند و ۳۰ درصد ديگر پيگير درمان خود از اين طريق نيستند كه به‌نظر مي‌رسد مشكل اصلي افراد در عدم آگاهي است كه مي‌بايست ديابت خود را كنترل كنند.

معاون دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت هم درباره علل ابتلا به ديابت گفت: عادات بد غذايي و ناكافي به اضافه پرخوري و نداشتن فعاليت‌هاي بدني ممكن است زمينه را براي مبتلا شدن به بيماري ديابت فراهم كند. دكتر مهدوي همچنين گفت: ۱۵ درصد از بيمار‌هاي ديابتي دچار عوارضي از قبيل قطع عضو مي‌شوند، چرا كه ديابت بيماري‌اي است كه تمام ارگان‌هاي بدن را به نوعي درگير مي‌كند و ۱۵ درصد از هزينه‌هاي نظام‌هاي سلامت در دنيا صرف ديابت و عوارض آن مي‌شود. به هر حال ديابت يكي از بيماري‌هاي جدي در دنياست و بسياري از مردم در كشور ما هم به اين بيماري مبتلا هستند.

از آنجا كه ديابت بيماري‌‌اي است كه اثرات مختلفي روي بدن مي‌گذارد و زندگي انسان را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، بايد سعي كنيم اين بيماري را كنترل كنيم. ديابت علاوه‌ بر اينكه يك بيماري مزمن است و مشكلات زيادي براي فرد ايجاد مي‌كند، مي‌تواند موجب از‌كارافتادگي افراد نيز شود كه همين نكته خسارت زيادي به كشور و نيروي كار آن وارد مي‌كند. پيشگيري از چنين بيماري‌هايي يكي از ضروري‌ترين اقداماتي است كه بايد دركشور انجام شود.

تا 25آبان‌ماه خدمت‌رساني به شهروندان با اجراي طرح غلبه بر ديابت در 75ايستگاه مترو و 10ميدان ميوه و تره بار با استقرار اتوبوس ديابت در مناطق پرتردد شهر ازجمله ميدان قدس، ميدان انقلاب و... انجام مي‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبر وان ، تاریخ انتشار 21 آبان 96، کدمطلب:12321782، www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین