پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: 10 درصد مردم ايران به بيماري ديابت مبتلا هستند و اگر روند افزايش اين بيماري به همين شکل ادامه پيدا کند تا 15 يا حداکثر 20 سال آينده يک سوم مردم کشورمان به ديابت مبتلا خواهند بود.

شعار سال: رضا ملک زاده افزود: خطر بزرگي سلامت مردم ايران را تهديد مي کند، تغيير سبک زندگي، افزايش مصرف غذاهاي چرب و شور مانند فست فودها و غذاهاي آماده، مانند پيتزا و ساندويچ و افزايش چاقي، روند بروز بيماري قند يا ديابت را افزايش داده است.

معاون وزير بهداشت گفت: کم تحرکي، تغذيه نامناسب، مصرف غذاهاي چرب، شور و شيرين، کم مصرف کردن سبزي و ميوه و البته سابقه فاميلي از جمله عوامل بروز بيماري ديابت است.

وي گفت: افزايش بيماري ديابت خطر بسيار بزرگي است که سلامت مردم ايران را تهديد مي کند اما متاسفانه اغلب مردم نسبت به اين خطر مهم آگاهي کافي ندارند، اغلب مردم زياد و بيش از حد نياز غذا مي خورند، چاقي و اضافه وزن افزايش يافته است و هم اکنون حدود 70 درصد مردم ايران يا چاق هستند يا اضافه وزن دارند.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت ادامه داد: ميزان مصرف نمک نيز بين ايرانيان بسيار بالاست، استاندارد مصرف نمک در دنيا بين سه تا پنج گرم در روز براي هر نفر است است در حالي که ميانگين مصرف نمک در بين ايرانيان حدود 12 گرم براي هر نفر در روز و بيش از سه برابر حد مجاز است.

ملک زاده گفت: بسياري از مردم از ابتلاي خود به بيماري ديابت آگاه نيستند و نه تنها درمان نمي شوند بلکه رژيم مناسب غذايي و تحرک بدني کافي ندارند و اغلب زماني از بيماري خود مطلع مي شوند که عوارض جبران ناپذير آن آشکار شده است.

وي ادامه داد: بيماري ديابت موجب تخريب رگ هاي ريز بدن مي شود و به مرور زمان قطع پا، نارسايي کليه، نابينايي، بيماري هاي قلبي-عروقي و بيماري هاي اعصاب را به دنبال دارد.

ملک زاده گفت: رسالت مهم خبرنگاران اين است که مردم ايران را نسبت به اين خطر مهم که آينده کشو و نظام سلامت را تحت تاثير جدي مي گذارد آگاه کنند، وزارت بهداشت نيز بايد امکانات غربالگري و تشخيص زودرس اين بيماري را در سراسر کشور فراهم کند، در غير اين صورت دولت و مردم توان پرداخت هزينه هاي سنگين درمان و معالجه اين بيماري را نخواهند داشت و اين بيماري مهلک و مزمن که به صورت خاموش گسترش مي يابد، نقش مهمي در کاهش عمر ايرانيان و زندگي آنان با ناتواني و معلوليت خواهد داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار 20 شهریور 96، کدمطلب: 120170911084825444، www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین