پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
شرکتهای عمده بین المللی در حال سرازیر شدن به سمت ایران برای پیدا کردن جایگاه خود در این کشور هستند.

شعار سال: خبرگزاری رویترز نوشت پس از رفع تحریم ها علیه ایران شرکتهای عمده بین المللی در حال سرازیر شدن به سمت ایران برای پیدا کردن جایگاه خود در این کشور هستند.

تا به حال توافقنامه هایی به ارزش کلی دست کم سی و هفت میلیارد دلار در بخش هایی نظیر ساخت و ساز ، هواپیمایی و تولید خودرو اعلام شده است. از جمله این شرکتها می توان به ایرباس اروپا، خودروسازی پژو فرانسه و شرکت فولاد ایتالیایی دانیلی اشاره کرد. دهها شرکت دیگر هم گفته اند که در حال مذاکره با شرکای ایرانی خود هستند یا توافقنامه های مقدماتی با آنها امضا کرده اند.

ایران با جمعیتی هشتاد میلیونی و تولید سالانه (ناخالص داخلی) چهارصد میلیارد دلار بزرگترین اقتصاد برای پیوستن مجدد به نظام اقتصاد جهانی از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در دو دهه قبل است.

- توافقات انجام شده :

- Airbus

ایران با خرید 118 فروند جت ایرباس به ارزش بیست و هفت میلیارد دلار بر اساس قیمت اعلام شده از جمله بیش از ده فروند ایرباس 380 سوپرجامبو موافقت کرده است. شرکت ایرباس گفته است که این توافق مشروط به دریافت گواهینامه های صادراتی آمریکاست چون بیش از ده درصد قطعات هواپیماهای ایرباس از امریکا تامین می شود.

-CONDOTTE D'ACQUA

سخنگوی این شرکت زیرساخت ایتالیایی روز دوشنبه اعلام کرد توافقنامه هایی برای پروژه هایی با شرکت های ایرانی به ارزش حداکثر چهار میلیارد یورو ( چهار میلیارد و سیصد میلیون دلار ) امضا کرده است.

- DANIELI

این شرکت ایتالیایی توافقنامه ای برای تاسیس یک شرکت مشترک و سفارشاتی به ارزش کلی پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلار امضا کرده است. ابتکار موسوم به Persian Metallics با ارزش تقریبی دو میلیارد یورو شامل گروهی از شرکتهای بین المللی و ایرانی است.

بنا بر اعلام دانیلی سایر توافقنامه ها مربوط به تامین ماشین آلات و کارخانه هایی برای تولید فولاد و آلومینیوم به ارزش حدود سه میلیارد و هفتصد میلیون یورو است که قرار است با شرکتهای ایرانی امضا شود.

- HELLENIC PETROLEUM

این شرکت که بزرگترین شرکت پالایش نفت یونان است روز جمعه با خرید نفت خام از شرکت ملی نفت ایران موافقت کرد. این اولین مورد شروع مجدد روابط تجاری یک شرکت پالایشگاهی اروپا با ایران بعد از رفع تحریمهای بین المللی علیه ایران به حساب می آید. این شرکت قبل از اعمال تحریمها علیه ایران یکی از خریداران بزرگ نفت این کشور بود.

- NORINCO INTERNATIONAL

این شرکت چینی روز چهارشنبه اعلام کرد کنسرسیوم اش توافقنامه ای برای یک پروژه راه آهن در ایران به ارزش دو میلیارد و سیصد میلیون یوان ( سیصد و پنجاه میلیون دلار ) امضا کرده است.

- PEUGEOT CITROEN

این شرکت خودرو سازی فرانسوی و ایران خودرو با سرمایه گذاری مشترک پنجاه - پنجاه برای تولید خودروهای پژو در ایران موافقت کرده اند. پژو می گوید این سرمایه گذاری می تواند در حد چهارصد میلیون یورو برای تولید، تحقیق و توسعه در طول پنج سال آینده باشد.

- SINOSTEEL

این شرکت مهندسی و فن آوری چینی اعلام کرد یکی از واحدهایش قراردادی به ارزش سه میلیارد و یکصد میلیون یوان ( 571 میلیون دلار ) با شرکت ایرانی «بافق کسرا» امضا کرده است.

- یادداشت تفاهم هایی که یا امضا شده اند یا در مرحله مذاکره هستند:

- ALSTOM

این شرکت فرانسوی روز جمعه اعلام کرد یادداشت تفاهمی برای توسعه خطوط اصلی نیرو و حمل و نقل شهری در ایران امضا کرده است.

- AUDI

این شرکت خودروسازی آلمانی که تحت مالکیت شرکت فولکس واگن قرار دارد اعلام کرد نمایندگانش برای مذاکره با واردکنندگان احتمالی به ایران سفر کرده اند و از احتمال بالقوه فروش خودروهای لوکس در این ارتباط خبر داده است.

- AUTONEUM

به نوشته روزنامه سوئیسی Handelszeitung و به نقل از رئیس اجرایی این شرکت سوئیسی در روز پنجشنبه این شرکت در حال مذاکره با خودروسازهای فرانسوی رنو و PSA PEUP.PA&gt در مورد همکاری برای فعالیت های تجاری بالقوه در ایران است.

- BUCHER

بنا بر اعلام مدیراجرایی ارشد این شرکت سوئیسی سازنده ماشین آلات، این شرکت انتظار دارد تا در عرض ماههای آینده سفارش های جدیدی از ایران دریافت کند. درآمد ناشی از این سفارش های بالقوه در ایران می تواند بین بیست تا سی میلیون فرانک سوئیس ( بیست تا سی میلیون دلار) یعنی همان مقداری که این شرکت قبل از اعمال تحریمها علیه ایران به دست می آورد باشد.

- COMMERZBANK

این شرکت آلمانی که دومین وام دهنده بزرگ آلمان به حساب می آید اعلام کرده است که در حال بررسی احتمال بازگشت به ایران کمتر از یک سال بعد از موافقت با پرداخت یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون دلار به مقامات امریکایی به علت نقض تحریمهای این کشور است.

- DAIMLER

این شرکت آلمانی گفته است که بخش کامیون سازی این شرکت نامه هایی برای اعلام آمادگی جهت سرمایه گذاری مشترک با شرکای ایرانی به عنوان بخشی از تلاش این شرکت برای ورود مجدد به ایران مبادله کرده است.

- HERRENKNECHT

رئیس این شرکت تونل سازی آلمانی که در دهه 1990 در تاسیس متروی تهران به ایران کمک کرد می گوید شرکتش آماده حضور در مناقصه پروژه هایی در ایران است. او قصد دارد در عرض دو ماه آینده برای مذاکره با شرکای تجاری سابق خود به ایران سفر کند.

- INTERNATIONAL AIRLINES GROUP

رئیس این گروه روز دوشنبه اعلام کرد شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز به عنوان بخشی از این گروه امیدوار است که در آینده نزدیک پروازهای خود را به تهران شروع کند.

- LUKOIL

آناتولی یانووسکی معاون وزیر انرژی روسیه روز جمعه اعلام کرد مدیر ارشد این شرکت بزرگ نفتی روسیه به ایران سفر کرد و به توافقی برای مشارکت احتمالی این شرکت در چندین پروژه نفتی در جمهوری اسلامی دست یافت.

- NATIONAL ALUMINIUM CO

رئیس این شرکت دولتی هندی اعلام کرد شرکتش به برپایی مجتمع ذوب دو میلیارد دلاری در ایران علاقمند است و بزودی تیمی از کارشناسان خود را برای بررسی این احتمال به ایران اعزام خواهد کرد.

- OMAN

یکی از مقامات این شرکت سرمایه گذار عمانی روز چهارشنبه اعلام کرد این شرکت یادداشت تفاهمی با ایران خودرو برای بررسی پیشنهاد تاسیس یک کارخانه دویست میلیون دلاری تولید خودرو در عمان امضا کرده است.

- POSCO

یک منبع آشنا با این شرکت کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد این شرکت در نظر دارد تا در ماه مارس توافقنامه مقدماتی با شرکت ایرانی تولید فولاد PKP برای خرید سهمی در یک پروژه یک میلیارد و ششصد میلیون دلاری کارخانه فولاد امضا کند.

- SAIPEM

این شرکت ایتالیایی روز دوشنبه تفاهم نامه ای برای همکاری در زمینه پروژه های بزرگ نفت و گاز در ایران امضا کرد. این شرکت ایتالیایی که تحت کنترل شرکت انی و صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور موسوم به FSI قرار دارد اعلام کرد این یادداشت تفاهم را با شرکت نفت و گاز پارس امضا کرده است و شامل تجدید ساختار و ارتقا پالایشگاههای پارس شیراز و تبریز است. جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.

- سایر شرکتهای ایتالیایی

ANSALDO ENERGIA ، FINCANTIERI و ITINERA هم روز چهارشنبه در مقابل خبرنگاران قراردادهایی با شرکتهای مختلف ایرانی امضا کردند. جزئیات بیشتری در این مورد اعلام نشده است.

روز سه شنبه شاخه بین المللی گروه TELECOMA ITALIA GROUP موسوم به TI SPARKLE هم اعلام کرد یاداشت تفاهمی با یک شرکت مخابراتی ایران امضا کرده است.

شرکت دولتی راه آهن ایتالیا موسوم به FERROVIE DELLO STATO هم کمک های فنی برای احداث یک خط آهن پرسرعت و برقی سازی یک خط دیگر ارائه خواهد کرد. جزئیات بیشتری از این قرارداد فاش نشده است.

- SCHLUMBERGER

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مدیرعامل شرکت «خدمات حفاری ایران» که سابقا از جمله شرکتهای تابعه این شرکت بود گفته است این شرکت که بزرگترین شرکت خدمات چاه های نفت در جهان به شمار می رود در حال مذاکره برای خرید مجدد این واحد سابق خود در ایران است.

- TURKCELL

این شرکت که بزرگترین شرکت اپراتور تلفن همراه اول ترکیه به حساب می آید بنا به گفته مدیر اجرایی ارشد خود به دنبال امضا توافقنامه هایی برای ورود به بازار ایران است و با اپراتورهای تلفن های ثابت و همراه در ایران تماس گرفته است.

-ZURICH INSURANCE

این شرکت سوئیسی گفته است که پوشش بیمه ای مشتریان شرکتهایی را که در ایران فعالیت دارند بررسی خواهد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري صدا و سیما، تاریخ انتشار10 بهمن 1394، کد مطلب: 1013940: www. iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین