پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از زلزله در غرب کشور با ارسال پیام، برگزاری دیدار با سران قوا، حضور در مناطق زلزله‌زده و ایراد پنج سخنرانی در جریان آن، نکاتی را خطاب به مسئولین و آسیب‌دیدگان بیان کردند.

شعار سال: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از زلزله در غرب کشور با ارسال پیام، برگزاری دیدار با سران قوا، حضور در مناطق زلزله‌زده و ایراد پنج سخنرانی در جریان آن، نکاتی را خطاب به مسئولین و آسیب‌دیدگان بیان کردند که پایگاه اطلاع‌رسانیKHAMENEI.IRگزیده‌ای از این نکات را منتشر میکند.


جدول-۱)مطالبات از مسئولین
در حادثه‌ی زلزله ما دو ‌چیز نیاز داریم: یکی نجات، دوّمی امداد. نجات مال همان چند ساعت اوّل است. امداد، اگرچه که آن‌هم سرعت لازم دارد، امّا یک کار فوری و تمام‌شدنی نیست.۱۳۹۶/۰۸/۲۹

موضوع

عنوان

مطالبات از مسئولین

1) نجات

1- سرعت عمل در یاری آسیب‌دیدگان

وظیفه‌ی مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ی همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بویژه در زیرآوارماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ی امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند.

پیام تسلیت درپی حادثه زمین‌لرزه ۱۳۹۶/۰۸/۲۲

ارتش و سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آواربرداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاه های دولتی چه نظامی و چه غیر نظامی همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند.

پیام تسلیت درپی حادثه زمین‌لرزه ۱۳۹۶/۰۸/۲۲

2- سازماندهی ستاد بحران

کار ستاد بحران همان لحظهی اوّل است. در درجهی اوّل باید سازماندهی وجود داشته باشد... در همه جای کشور، یک آمادگیِ صددرصد لازم است برای ستاد بحران.

جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان۱۳۹۶/۰۸/۲۹

2) امداد

۱- تأمین نیازهای فوریِ غذائی

امداد بخش های مختلفی دارد... اوّل، نیازهای فوریِ غذائی و خوراکی است... بعد، مسئلهی امکانات زندگی و لباس و وسایل زندگی و مانند اینها است. لکن از همه اینها مهمتر، مسئلهی مسکن است. الان شما ببینید این نخالههای [ساختمانی] موجود در این روستاهای ویرانشده را چهجوری میشود حمل و نقل کرد؟ این خیلی کار عظیم و دشواری است، و باید حتماً انجام بگیرد. بعد، مسئلهی تأمین خانه و بازسازی روستاها و شهرها است...
در سرمای هوا، در این فصل، در شب، چه
جوری بایستی تأمین بشود گرمای لازم برای بچّه، برای پیرمرد، برای مریض؟ چهجور باید تأمین بشود؟ با تمهید لازم، اوّلاً برای ساخت مسکن و تا وقتیکه مسئلهی مسکن بهطور کامل تأمین نشده، [برای] تأمین وسایل گرمایش.

جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان۱۳۹۶/۰۸/۲۹

۲- تأمین امکانات و وسایل زندگی و لباس

۳- تأمین وسایل گرمایش

۴- حمل نخالههای ساختمانی موجود

۵- تأمین مسکن

3) اولویت‌های اجرایی

1- مدیریت تقسیم امکانات بین زلزله‌زدگان

باید یک مرکزیّتی وجود داشته باشد، کمااینکه در تقسیم امکانات بین زلزلهزدگان هم یک مرکزیّت لازم است... همه تلاش کنند، همه سهم بگیرند، امّا یک مدیریّت یکپارچه لازم است.

جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان۱۳۹۶/۰۸/۲۹

2- ایجاد مدیریت واحد در مسئلهی مسکن و بازسازی

بعد از این، مسئله مسئلهی تأمین مسکن است، مسئلهی بازسازی است؛ این یک مدیریّت واحدی لازم دارد، یک کار اساسیای لازم دارد، سرعتِعمل لازم دارد.

جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان۱۳۹۶/۰۸/۲۹

3- سرعتِ عمل و کار جهادی

سرعتِعمل بایستی مورد ملاحظه قرار بگیرد؛ باید سریع عمل کنید؛ کار را جهادی بایستی دنبال بکنید.

جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان۱۳۹۶/۰۸/۲۹

4- ادامه دادن تلاش مضاعف و با قوت

مسئولین هم -بخصوص در بعضی از بخشها- در این حادثه خوش درخشیدند؛ تلاش کردند. البتّه بنده قانع نیستم؛ بنده معتقدم مسئولین بخش های مختلف بایستی مجاهدت و تلاش خودشان را مضاعف کنند.

بیانات درجمع مردم سرپل‌ذهاب کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

امروز آقای رئیس‌جمهور و بعضی از وزرای محترم در کرمانشاه بودند، با مردم همدردی کردند؛ امیدواریم ان‌شاءالله این همدردی‌ها در عرصه‌ی عمل و کمک، همچنان با قوّت ادامه پیدا کند.

دیدار سران سه قوه و مسئولان درباره زلزله کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

5- یادآوری زلزله قیامت و عمل به وظیفه

زلزله‌ی روز قیامت، زلزله‌ی عالم بعث، یک حادثه‌ فوق‌العاده و عجیب و عظیمی است که قرآن از آن یاد میکند. این زلزله باید ما را به یاد آن زلزله بیندازد.
اگر بخواهیم از هول روز قیامت نجات پیدا بکنیم، یک راهش این است که اینجا به بندگان خدا رحم کنیم؛ معنای رحم کردن، به چشم حقارت نگریستن نیست... ما بایستی به وظایفمان عمل کنیم‌‌.

جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان۱۳۹۶/۰۸/۲۹


جدول-۲)نکاتی به مردم زلزله‌زده

موضوع

عنوان

خطاب به مردم زلزله‌زده

همدردی با مردم

تسلیت به داغداران

ما با یکایک دلهای داغدار و با غم شما همدردیم؛ برای ما دلهای پُر از غم و فکرهای گرفتار به وجود می‌آید.
لازم میدانم غم عمیق خودم و مسئولین کشور را از حادثه‌ بسیار تلخ زلزله در کرمانشاه ابراز کنم. مردم دلاور و مرزبانان دلیر استان کرمانشاه، در این حادثه، مصیبت‌زده و داغدار شدند؛ ما در غم آن ها، با آن ها شریک هستیم.

بیانات درجمع مردم سرپل‌ذهاب کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
دیدار سران سه قوه و مسئولان درباره زلزله کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

امید دادن به زلزله زده‌ها

نزول صبر و سکینه الهی

این حوادث، حوادث تلخی است. بعضی از دلها داغدارند، بسیاری از مردم این روستا، دچار ویرانی شدند، امیدواریم إن‌شاءالله خدای متعال شما جوانان عزیز را، شما زن و مردِ مؤمن و غیور و با وفا را مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد، صبر و سکنیه خود را بر دل های شما نازل کند.

حضور در روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

پاداش الهی برای مصیبتها

البتّه همه‌ این مصائبی که در دنیا بر انسان ها وارد میشود، در نزد پروردگار پاداش هایی دارد؛ خداوند متعال جبران میکند این مصیبت‌ها را...
امیدواریم خداوند متعال به این خانواده‌ها صبر بدهد، بر دل های آن ها سکینه و آرامش را از سوی خودش نازل کند، و چشم های آن ها را با لطف و رحمت خودش روشن کند و به آن ها عوض خیر بدهد؛ هم در دنیا، هم در آخرت.

دیدار سران سه قوه و مسئولان درباره زلزله کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

تبدیل مصیبت به نعمت با استقامت

در مقابل بلایا و حوادث انسان های بزرگ و دلاور و پهلوان می‌ایستند؛ حادثه را مغلوب خودشان میکنند. زلزله بلا و مصیبت است... امّا با استقامت و ایستادگی مردم، با تلاششان برای تجدید حیات و تجدید آبادی و عمران، می تواند تبدیل بشود به یک نعمت.

بیانات درجمع مردم سرپل‌ذهاب کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

کمک الهی درصورت اتکا به نیروی خود

خود مردم و خود شما عزیزان، چشم امید را بیشتر متوجّه کنید به نیرو و تلاش خودتان و به قدرت خودتان و به غیرتی که خدای متعال در این استان به مردم مؤمن و پهلوان‌پرور این استان عطا کرده است؛ به اینها تکیه کنید. خدای متعال هم کمک خواهد کرد.

بیانات درجمع مردم سرپل‌ذهاب کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

بهبود وضعیت آبادی مناطق زلزله‌زده

امیدواریم که ملّت ایران و بخصوص مردم استان کرمانشاه و منطقه‌ی غرب کشور مشمول لطف و ترحّم الهی قرار بگیرند و ان‌شاءاللّه مردم عزیز ما از این امتحان الهی، سربلند بیرون بیایند و باز خدای متعال فرصت بدهد تا ما بتوانیم روز دیگری، وقت دیگری، هنگام دیگری، به این شهر و شهرهای اطراف بیاییم، که بر اثر همّت شماها، شهر آبادی خود را مجدّداً باز یافته و [وضعی] خیلی بهتر از دفعه‌ی قبل و بهتر از وضعیت قبل به خود گرفته است.

بیانات درجمع مردم سرپل‌ذهاب کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

کاهش مشکلات روستاها

امیدواریم إن‌شاءالله این زلزله بهانه‌ای بشود برای اینکه مشکلات این روستا، روستاهای این پیرامون و منطقه‌ی کرمانشاه إن‌شاءالله تخفیف پیدا کند.

بیانات درجمع مردم سرپل‌ذهاب کرمانشاه ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت خامنه ای، تاریخ انتشار 5 آذر 96، کد مطلب: -، www.farsi.khamenei.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین