پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
نظام مهندسی ساختمان استان سمینار «بررسی علل عمده آسیب ساختمان ها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه» را در شهرهای زاهدان و زابل برگزار کرد

شعار سال: دکتر نرماشیری: قبل از اتهام زدن یکسویه به مهندسان بررسی شود آیا ساختمان تخریب شده پروانه ساختمانی، مهندس ناظر، طراح و مجری داشته است یا خیر؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان سمينار آموزشي «بررسی علل عمده آسيب ساختمانها در اثر زلزله اخير استان كرمانشاه» را در روزهای چهارشنبه مورخ هشت آذرماه در شهر زاهدان و یکشنبه مورخ 12 آذرماه در شهر زابل برگزار نمود.

این سمینارها با استقبال کم نظیر مهندسان رشته های عمران و معماری و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

دکتر کامبیز نرماشیری مدرس این سمینار و عضو گروه تخصصی عمران شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ضمن ارائه گزارشی از بازدید میدانی از مناطق زلزله زده کرمانشاه، به بررسی علل عمده تخریب انواع ساختمان ها در این زلزله پرداخت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان، هدف از برگزاری این سمینار را یادآوری مسائل مهم فنی ساخت وساز به مهندسان ناظر، طراح و مجری استان و آشنایی آن ها با دلایل عمده آسیب به ساختمان ها عنوان کرد. وی افزود:« زلزله حادثه ای دردناک و ناگوار و در عین حال تلنگری به جامعه است که قوانین و مقررات ملی ساختمان را جدی بگیرند.»

وی در خصوص عدم نگاه کارشناسی برخی به تخریب های ناشی از زلزله و مقصر نشان دادن مهندسان بدون بررسی و ادله کارشناسی گفت: «زلزله رخدادی طبیعی است و ماییم که باید خود را با طبیعت وفق داده ساختمان های مقاوم در برابر زلزله بسازیم. اگر حداقل هایی که در آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان ذکر شده، رعایت شود می توانیم جان افراد را نجات دهیم. مشکل این جاست که گاهی این حداقل ها رعایت نمی شود. چرا رعایت نمی شود؟ این سوال جواب¬های زیادی دارد. همانطور که مشاهده شد، برخی از ساختمان هایی که در زلزله کرمانشاه تخریب شده بود،طراحی نشده بودند و یا مهندس ناظر و مجری نداشتند. در واقع بدون پروانه ساختمانی ساخته شده بودند. بنابراین نمی توانیم بدون ادله و مدرک بگوییم مهندسان کم کاری کرده است.»

عضو گروه تخصصی عمران شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص عملکرد نظام مهندسی ساختمان گفت:« تخریب ساختمان ها در هر زلزله به پارامترهای زیادی بستگی دارد و هیچ دو زلزله ای را نمی توان به صورت دقیق با هم مقایسه کرد. اما مثلا زلزله رودبار زمانی رخ داد که نظام مهندسی وجود نداشته است، بیش از 35 هزار نفر جان خود را در این زلزله از دست دادند و500 هزار بی خانمان شدند. در زلزله بم نظام مهندسی ساختمان تشکیل شده بود، اما مبحث دوم مقررات ملی ساختمان وجود نداشت و الزام به استفاده از مجری ذیصلاح هنوز تصویب نشده بود. این زلزله 26000 کشته و 100هزار بی خانمان داشته است. زلزله کرمانشاه با حدود 435 نفر تلفات، در زمان وجود نظام مهندسی و اجرای نیمه کامل مبحث دوم مقررات ملی ساختمان رخ داده است. اما با گذشت بیش از 20 سال از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متاسفانه زمینه اجرایی شدن کامل آن فراهم نشده است. زلزله کرمانشاه نشان داد که ساختمانهایی که تحت نظر مهندسان بنا شده اند کمترین آسیب را داشته اند.»

وی در پایان گفت: « امیدوارم جامعه و مسئولان دست به دست هم دهند تا زمینه اجرای کامل این قانون فراهم شود و دیگر شاهد خسارات اجتماعی و اقتصادی ناشی از وقوع زلزله نباشیم.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان، تاریخ انتشار 13 آذر 96، کد مطلب: -، www.zahedannezam.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین