پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی نورالمبین قوچان با اشاره به نیاز شهرستان قوچان به فعالیت مؤسسه‌های قرآنی بیشتر، گفت: به دلیل کمبود امکانات و نبود زمینه‌های کافی برای فعالیت‌های قرآنی در شهرستان‌ها، استعدادها یا از بین می‌روند و یا جذب مشهد می‌شوند.

شعار سالمحمدحسین فرهمند، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی نور‌المبین قوچان در گفت‌وگو باخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان رضوی، در مورد وضعیت این مؤسسه، اظهار کرد: این مؤسسه در حال حاضر ۲۰۰ قرآن‌آموز در رده‌های سنی مختلف دارد که در تابستان با تشکیل کلاس‌های فوق‌العاده به حدود ۶۰۰ نفر می‌رسد.

وی بیان کرد: در این مؤسسه برای کودکان رشته‌های آموزش الف و ب و حفظ اشاره و برای بزرگسالان سطوح مختلف روخوانی، روان‌خوانی، تجوید تئوری و عملی، صوت و لحن، حفظ، تفسیر، نهج‌البلاغه، ادبیات عرب و علوم قرآنی ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه این مؤسسه در واقع ادامه مؤسسه نورالهدی است که فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرده است، به برنامه شاخص این مؤسسه اشاره کرد و افزود: در این طرح، حدود ۱۲ قرآن‌آموز از رده‌ سنی ۱۶ تا ۴۰ سال حضور دارند؛ قرآن‌آموزان در این برنامه، علاوه بر حفظ، در کلاس‌های سطوح عالی عربی، تاریخ، علوم قرآنی و درایت حدیث نیز شرکت می‌کنند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن نور‌المبین قوچان ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی‌‌ام را از سال ۶۱ آغاز کرده‌ام و از بهمن ۹۳ در مؤسسه قرآنی نورالمبین مشغول به کار هستم؛ در حال حاضر از ۲۰۰ قرآن‌آموزی که در مؤسسه حضور دارند، ۸۰ نفر بزرگسال و بقیه در رده‌ سنی کودک و نوجوان هستند.
مشکل اصلی مؤسسه نور‌المبین؛ نبود مکان مناسب
فرهمند، مشکل اصلی فعالیت در حوزه مؤسسات را نبود مکان مناسب عنوان کرد و افزود: در این زمینه‌ هیچ ارگانی با ما همکاری نکرده و شاهد چند برابر شدن اجاره‌ مؤسسه نیز بوده‌ایم. از طرفی، وضع معیشت مردم در قوچان خوب نیست و نمی‌توان از نظر اقتصادی بر روی آن‌ها فشار آورد.
وی با اشاره به خودکفا بودن در بخش اساتید، بیان کرد: چند دوره تربیت مدرس در مؤسسه برگزار شد که بیشتر اساتید قرآنی قوچان، در این طرح شرکت کردند از همین رو می‌توان گفت در این بخش و در دو حوزه بانوان و آقایان مشکلی نداریم و خودکفا هستیم.
قوچان؛ نیازمند مؤسسه‌های قرآنی بیشتر
مدیر مؤسسه نور‌المبین، دلیل اصلی جدایی از مؤسسه نور‌الهدی را اینطور بیان کرد: شاید دلیل اصلی این مؤسسه احساس نیاز در خصوص فعالیت مؤسسات بیشتر در شهرستان قوچان باشد؛ در واقع نورالمبین در ادامه فعالیت مؤسسه نورالهدی تأسیس شده که هم اکنون در موازات یکدیگر فعالیت می‌کنند.
فرهمند گفت: زمانی که وزارت ارشاد پیشنهاد تأسیس مؤسسه قرآنی را به من داد، قوچان را انتخاب کردم در حالی که دوستان و نزدیکان می‌گفتند که قوچان ظرفیت کافی برای انجام فعالیت‌های قرآنی را ندارد و نتیجه موفقی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه من بر خلاف نظر و عقیده آنان معتقدم که قوچان به رغم نبود امکانات کافی، دارای ظرفیت‌های قرآنی بالایی است، ابراز کرد: از آنجا که شهرستان‌ها از امکانات خوب و کافی برخوردار نیستند، نیروهای بالقوه به نیروهای بالفعل تبدیل نخواهند شد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و استعدادهای درخشانی در حوزه‌هایی از جمله حفظ، مفاهیم و تفسیر در قرآن‌آموزان روستایی وجود دارد، گفت: به دلیل کمبود امکانات و نبود زمینه‌های کافی برای فعالیت‌های قرآنی در شهرستان‌ها، استعدادها یا از بین می‌روند و یا جذب مشهد می‌شوند.
فرهمند با تأکید بر تجهیز مؤسسه‌های قرآنی از نظر علمی و امکانات، بیان کرد: باید در زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی فرهنگ‌سازی کنیم، رسانه‌ها شاید آن طور که شایسته است کار نکرده‌اند؛ برای مثال در خانواده‌ها، چه از نظر زمان و چه از نظر هزینه‌، کلاس‌های دیگر را در اولویت قرار می‌دهند. یکی از دلایل استقبال کم مردم به خاطر عدم فرهنگ‌سازی و قرار ندادن قرآن در اولویت است.
تنگی معیشت؛ عاملی برای استقبال کم مردم از مؤسسه‌های قرآنی
وی با اشاره به نبود حمایت و هزینه‌های بسیار سنگین در مؤسسات قرآنی، ابراز کرد: گاهی افراد از طرف کمیته و یا خیران حمایت می‌شوند و یا افرادی بدون گرفتن هیچ هزینه‌ای از طرف مؤسسه ثبت‌نام می‌شوند اما مؤسسه هم ظرفیتی دارد و نمی‌توان برای همه چنین امتیازی را قائل شویم.
وی بیان کرد: ۷۰ درصد از مردم قوچان به خاطر تنگی معیشت، اولویت اول فرزندان خود را خوراک، پوشاک و ... قرار می‌دهند و بعد اگر وضعیت اقتصادی آنان اجازه داد، هزینه‌ای را به کلاس‌های فوق‌العاده اختصاص می‌دهند. البته باید گفت مردم میل و رغبت دارند که فرزندانشان را در مؤسسه قرآنی ثبت‌نام کنند ولی از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیند.
مدیر مؤسسه نور‌المبین قوچان ادامه داد: در کشور هیچ شفاف‌سازی در مورد وضعیت مؤسسه‌های قرآنی انجام نمی‌شود، حرف زیاد است ولی عمل نه؛ هزینه‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی خیلی سنگین است، حقوق اساتید قرآنی ما در شأن یک استاد قرآنی نیست و من همیشه به آن‌ها می‌گویم که اجر شما فقط با خداوند است. حداقل انتظار ما این است که حقوق پرسنل و معلمان قرآنی مؤسسه‌ها را همانند معلمان حق‌التدریس بدهند تا کمی بار سنگین هزینه‌ها از دوش مؤسسه‌های قرآنی برداشته شود.
فرهمند افزود: یکی از افتخارات من ایجاد و تاسیس مؤسسه‌های قرآنی در قوچان است و مشتاق هستم فعالیت‌های قرآنی را ادامه دهم و به ساحت قرآن خدمت کنم ولی اگر از ما حمایت شود، این خدمت بهتر و ارزشمند تر خواهد بود.
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی نورالمبین قوچان بیان کرد: طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظی که مقام معظم رهبری عنوان کردند، نیز در این مؤسسه اجرا می‌شود. قبلا طرح حفظ شش ساله را داشتیم و موفق هم عمل کردیم لذا دوباره طرح حفظ شش ساله را برای دانش‌آموزان در مدارس اجرا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: بزرگترین خدمت فرهنگی به جامعه طبق فرموده مقام معظم رهبری، تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است، چرا که اگر افراد با فضاهای قرآنی مأنوس باشند، دنبال راه‌های خلاف نمی‌روند، نکته دیگری که از فرمایشات رهبری می‌توان فهمید این است که مطالبه‌ ایشان در حال حاضر با توجه به رشد جمعیت و فضای جامعه حتما زیاد شده است؛ چهار سال پیش فرمودند ۱۰ میلیون؛ امروز مطالبه‌ رهبری در مورد حافظان خیلی بیشتر است. ولی رسیدن به این ۱۰ میلیون حافظ نیز امکانات می‌خواهد، همچنین در این مسیر باید در ابتدا مربی در سطح کشور تربیت شود تا بتوانند به تحقق طرح کمک کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری بین المللی قرآن ، تاریخ انتشار 19آذر 96، کدمطلب:۳۶۰۱۳۲۴، www.ikna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین