شعارسال: معاون امور استانهای سازمان تبلیغات اسلامی از راهاندازی دفتر مطالعات و رصد فرهنگی این نهاد باهدف رصد مجموعه فعالیتهای فرهنگی در سطح کشور خبر داد.
حجتالاسلام علی دارابی پیرامون وظایف فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرد: این نهاد دفتر مطالعات و رصد فرهنگی را در زیرمجموعه معاونت فرهنگی و پژوهشی خود، راهاندازی کرده که وظیفه آن رصد مجموعه فعالیتهای سازمان در سطح کشور است.
وی افزود: امروزه جریانهای مختلف در حوزههای متفاوتی مانند اسباببازیهای متداول در جامعه، فضای مجازی، بازیهای رایانهای، موسیقی، تئاتر دانشجوی و ... توسط پژوهشگران موردبررسی قرارگرفته و نتایج آن منتشر میشود و این امر میتواند در ارتقای طرحهای اجرایی توسط سازمان تبلیغات اسلامی مؤثر باشد.
* تبلیغات اسلامی عهدهدار فعالیتهای پژوهشی در حوزه فرهنگ است
معاون امور مجلس و استانهای سازمان تبلیغات اسلامی گفت: معاونت فرهنگی این نهاد عهدهدار فعالیتهای پژوهشی در حوزه فرهنگ است که در حوزه پژوهشهای کاربردی، فراگیر و پژوهشهای ناظر بر عملکرد سازمان وظایف خود را انجام میدهد که نتایج این پژوهشهای قطعاً در حوزه تصمیم سازی فرهنگی در مقولات مختلف میتواند مؤثر باشد.
دارابی بیان کرد: پژوهشهای فرهنگی میتواند کمک خوبی برای دنبال کردن موضوعات فرهنگی در سطح کشور باشد، تأکید کرد: دیگر ویژگی این پژوهشها آن است که مدیران دستگاههای فرهنگی میتوانند بازخورد اجرای طرحهای مختلف در سطح کشور را ازنظر عامه مشاهده کنند.
وی افزود: دیگر دفتر مؤثر در حوزه فرهنگی که در معاونت فرهنگی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی دایر است، دفتر کتب، نشر و تولیدات فرهنگی است که کتابخانه شبستان مساجد و کتابخانه تخصصی حوزه دین را تغذیه میکند.
* دفتر آموزشهای تخصصی زیر ساخت مهم تبلیغات اسلامی
معاون امور استانهای سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه دفتر آموزشهای تخصصی دیگر زیرساخت مهم این نهاد است، گفت: این دفتر، آموزش برای گروههای هدف مخاطبان خود را در سطح استانها در دستور کار دارد که این گروههای هدف شامل تشکلهای دینی، هیئات مذهبی، فرهنگیان، طلاب و شبکه تبلیغی شامل روحانیان مستقر و طرح هجرت و ... هستند.
دارابی بابیان اینکه آموزشهای سازمان تبلیغات اسلامی بر طبق سرفصلهای مشخصشده پیگیری میشود، تأکید کرد: شبکه تبلیغی شامل روحانیان مستقر، جدیدالورود، طرح هجرت و ... در طرحهای آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی شرکت میکنند که بسیار اهمیت دارد چراکه میتواند درزمینهٔ ارتقای علمی مبلغان برادر و خواهر مؤثر باشد.
وی افزود: یکی دیگر از گروههای هدف تحت آموزش، مبلغان خواهری هستند که در دو بخش شامل فارغالتحصیلان حوزههای علمیه و همچنین مبلغان سنتی موسوم به خانمجلسهای آموزش میبینند که در راستای ارتقای سواد دینی مبلغان بهخصوص مبلغان سنتی، بسیار تأثیرگذار است.
* ارائه آموزش دینی و فرهنگی به گروههای هدف
معاون امور مجلس و استانهای سازمان تبلیغات اسلامی، بابیان اینکه تشکلهای دینی و هیئات مذهبی از دیگر گروههای هدف آموزشهای این نهاد هستند، تأکید کرد: برگزاری دورههای آموزشی برای این قشر به ما کمک میکند تا در راستای رصد فضای حاکم بر هیئتها و مدیریت فرهنگی آنها بتوانیم شاخصهای اصلی را شناسایی و اجرا کنیم که زمینهساز حضور نسل جدیدی از مسئولان هیئتهای مذهبی شد.
دارابی بیان کرد: دیگر گروه هدف آموزشهای سازمان تبلیغات اسلامی معلمان آموزشوپرورش هستند که درباره آموزش آنها تلاشهای بسیار خوبی شکلگرفته که در کنار آموزش فرهنگی و دینی کارکنان دولت در سالهای اخیر در سطح سازمان تبلیغات اسلامی توسط این نهاد در موضوعات مختلف شامل اخلاق اداری و اجتماعی، مهدویت، نماز، فرایض دینی و ... انجامشده است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 26 آذر 1396، کدخبر: 4171749، www.mehrnews.com
ا.ح75