پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
برخلاف باور رایج در بین بیشتر افراد، اشتغال زیاد و بهره‌وری، لزوما با یکدیگر برابر نیستند. برخی از افراد بدون بهره‌وری بالا، پرمشغله هستند، در حالی‌که برخی دیگر، بدون این‌که پر مشغله باشند، بسیار بهره‌ور اند.

شعار سال: آیا پرمشغله بودن، همواره، نشانه‌ی بهره‌وری است؟ البته که نه.

برخلاف باور رایج در بین بیشتر افراد، اشتغال زیاد و بهره‌وری، لزوما با یکدیگر برابر نیستند. برخی از افراد بدون بهره‌وری بالا، پرمشغله هستند، در حالی‌که برخی دیگر، بدون این‌که پر مشغله باشند، بسیار بهره‌ور اند.

این امر چگونه امکان دارد؟

می‌توان با قاعده‌ی ۸۰/۲۰ به این پرسش پاسخ داد. این قانون بیان می‌کند که تقریبا ۸۰ درصد از نتایج، تنها به خاطر ۲۰ درصد از علت ها رخ می‌دهند. به‌عنوان مثال ۸۰ درصد از ثروت، تنها به ۲۰ درصد از جمعیت تعلق دارد و ۸۰ درصد عایدی‌ها از ۲۰ درصد از مشتریان حاصل می‌شود.

همین قاعده در خصوص بهره‌وری شخصی نیز حاکم است: ۸۰ درصد از نتایج مورد انتظار، تنها از ۲۰ درصد فعالیت‌های شما ناشی می‌شود.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت، افرادی که با وجود مشغله زیاد، بهره‌ور نیستند، وقت خود را بر روی ۸۰ درصد فعالیت‌هایی می‌گذارند که تنها ۲۰ درصد نتایج را به دنبال خواهند داشت. این توضیحات نشان می‌دهد که چرا برخی افراد بدون مشغله‌ی زیاد، بهره‌ور هستند؛ زیرا آنها وقت خود را روی ۲۰ درصد فعالیت‌هایی صرف می‌کنند که ۸۰ درصد از نتایج را به همراه دارند.

بهره‌ور بودن، بدون مشغله‌ی زیاد، فواید بسیاری را به دنبال دارد و باعث می‌شود شما زمان کافی را براي توسعه‌ی توانایی‌های فردي، تفريح، لذت بردن از زندگي و انجام کارهای مورد علاقه‌تان به دست آورید.

فکر کنم همه قبول داشته باشیم که این شیوه‌ی زندگی، فوق‌العاده است. و پرسش اصلی این است که:

چگونه مي‌توان به اين شیوه‌ی زندگی دست يافت؟ یا به عبارت دقیق‌تر، چگونه مي‌توان بدون مشغله‌ی زياد، بهره‌ور بود؟

با ما همراه باشید، تا در ادامه‌ی این نوشتار به برخی از نکات کاربردی در این باره بپردازیم.

۱- زماني را براي شفاف‌سازي اختصاص دهيد.

براي تمركز بر۲۰ درصد از فعاليت‌هاي مهم و با ارزش‌تان، ابتدا لازم است تمامي فعاليت‌های خود را شناسايي كنيد. براي دستيابي به اين هدف، نيازمند شفاف‌سازي اهداف و اولويت‌هاي زندگي‌تان هستيد. تنها در اين شرايط مي‌توانيد تصميم بگيريد كه كدام فعاليت را انجام بدهيد و يا كدام مورد را نادیده بگیرید. بنابراين زماني را براي شفاف‌سازي اختصاص دهيد. هر روز براي تعديل، تنظيم يا بازنگري اهداف و اولويت‌هاي زندگي‌تان وقت بگذارید.

۲- سعي كنيد از برخي فرصت‌ها صرف‌نظر كنيد.

يكي از دلايل مشغله‌ی زیاد بسياري از افراد در این است كه به هر فرصت خوبی تمايل نشان مي‌دهند. و با اين رويكرد، زندگي‌شان را بیش از حد شلوغ مي‌كنند. اما همان‌طور كه ریک وارن عنوان مي‌كند؛ لازم است به فرصت‌هاي خوب نه بگوييد، تا بتوانيد فرصت‌هاي بهتري را به‌دست آورید. طبیعی است که اگر به فرصت‌هاي خوب قانع باشید، قادر نخواهيد بود تا از فرصت‌هاي بهتر استفاده كنيد.

۳- تنها بر روي چند موضوع محدود متمرکز شوید.

لازم است تنها بر روي موضوعاتی تمركز داشته باشيد كه برای شما كاملا مناسب است. اگر تلاش‌های خود را بر روي موارد مهم متمركز كنيد، اين امر سبب تحول و جنبشي مضاعف خواهد شد و شتابي را تجربه خواهيد كرد كه نتايج و عايدي بيشتري را با تلاش كمتر به دنبال خواهد داشت.

توجه: عنصر کلیدی در شناسایی چند موضوع مهم و سودمند، شفافیت ذهنی و کاری است (همان‌طور که در بند ۱ اشاره شد).

۴- نسبت به حواس‌پرتی و عدم تمرکز هوشیار باشید.

در طول مسير، عواملي وجود دارد كه دلیل حواس‌پرتی شما به‌شمار می‌روند. اگر مراقب نباشيد، آنها مي‌توانند تمركزتان را مختل کرده و امکان توسعه‌ی توانایی‌ها را از شما سلب کنند.

پس در مورد حواس‌پرتی و عدم تمرکز، بسیار حساس باشید. بدون تردید، اگر تمركز داشته باشيد، مي‌توانيد فرصت‌هاي مناسب را، در زمان هاي متفاوت، شناسايي كنيد. اما، از آن مهم‌تر، خوش شانسي زماني بروز می‌کند كه با تمرکز بالا می‌توانید به فرصت‌هاي بي‌ارزش پیش‌آمده، به راحتینهبگویید.

۵- محدوديت‌هاي خود را تعيين كنيد.

يكي از راه‌هاي مؤثر براي اولويت‌بندي كارها، تعيين محدوديت‌ها است. به‌عنوان مثال، کلایتون کریستنسن تصميم گرفت، هميشه رأس ساعت ۶ عصر به خانه برود. او مي‌توانست روزهاي‌ش را با فعاليت‌هاي كاري بيشتري پر كند، اما سپري كردن زمان بيشتري با اعضاي خانواده را جايگزين حضور طولانی‌تر در محيط كار کرد. مزيت اين رويكرد در آن است كه او، به خاطر محدوديت زمانی ایجاد شده، مجبور است از زمان كاري‌ش هوشمندانه‌تر استفاده كند.

به همين ترتیب، شما نیز بهتر است در زندگي‌تان محدوديت‌هايي را تعيين كنيد تا مجبور به اولویت‌بندی كارهای خود شوید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت ترجیح ، تاریخ انتشار 29خرداد94، کدمطلب: ----- ، www.tarjih.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین