پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۹۹۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
شاخص کل بورس از ابتدای سال‌ جاری تا کنون با فتح 18کانال جدید خود را از 77 هزار واحد به بالای 95 هزار واحد رسانده است، به‌طوری که از ابتدای امسال تا روزگذشته بازدهی بورس به 23.6 درصد رسیده که این سودآوری از رشد 18 هزار و 247 واحدی شاخص به دست آمده است.

شعار سال: روزگذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار علاوه بر توصیه به سرمایه‌گذاران بورسی مهم‌ترین عوامل رکوردشکنی‌های اخیر بورس را تشریح کرد. شاپور محمدی

در جمع خبرنگاران با دسته‌بندی عوامل مؤثر بررشد بورس به داخلی و خارجی گفت: در مجموع رشد قیمت نفت، رشد قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی و کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ ارز و اعطای تسهیلات دولت به بنگاه‌های اقتصادی در داخل پنج دلیل عمده رشد اخیر شاخص بورس و سودآوری آن بوده است. وی با اشاره به دلایل افزایش شاخص بورس، به سهامداران توصیه کرد با تحلیل و توجه به مسائل بنیادی صنایع و شرکت ها، در بازار سهام بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند.

محمدی با اشاره به بهبود شرایط بازار سرمایه و رشد پیاپی شاخص بورس گفت: در عرصه داخلی کاهش نرخ سود بانکی درکنار قانونمند شدن فعالیت و نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با بازار سرمایه، افزایش نرخ ارز، اعطای تسهیلات توسط دولت به بنگاه‌ها و تقویت سودآوری شرکت‌ها، از جمله اقدامات داخلی اثرگذار بر بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در بعد خارجی نیز افزایش جهانی قیمت نفت و نیز رشد نرخ فلزات اساسی از دیگر عواملی است که به بهبود شرایط بازار سهام کمک شایانی داشته‌اند که می‌توان مجموعه اثرات آن را در رشد شاخص بورس و بهبود شرایط بازار سهام مشاهده کرد. وی تأکید کرد: البته نباید از این نکته به آسانی گذشت که رشد قیمت‌ها در نمادها و صنایع گوناگون متفاوت بوده است و در ماه‌های گذشته بسته با نوع سرمایه گذاری، برخی سود بیشتر و برخی سود کمتری از خرید و فروش سهام کسب کرده‌اند.

سهامداران به تحلیل‌های بنیادین توجه کنند

وی در توصیه به سهامداران اذعان داشت: سرمایه‌گذاران باید در خرید و فروش‌های خود به عوامل بنیادی شرکت‌ها از جمله سودآوری بنگاه‌ها، صورت‌های مالی، چشم‌انداز و برنامه‌های آن ها دقت کنند تا سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری را داشته باشند. محمدی با اشاره به اینکه تحلیل تکنیکال و فنی را نفی نمی‌کنیم اضافه کرد: سودآوری صنایع و بنگاه‌ها همواره در بورس یک سال نیست و آنچه در دنیا همواره مورد تأکید قرار می‌گیرد تحلیل از بالا به پایین به معنای توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، وضعیت ملی اقتصاد، شرایط صنایع و پس از آن وضعیت شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

این مقام مسئول همچنین در توصیه دیگری به سهامداران تأکید کرد: برای کاهش ریسک، سرمایه‌گذاران باید سبد سهام تشکیل دهند و در کنار این موضوع از مشاوران امین، سالم و مورد تأیید سازمان بورس و استفاده از تحلیل مشاوران حرفه‌ای بهرمند شوند. وی همچنین با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران باید تحلیل و استراتژی بلندمدتی را برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در پیش بگیرند تصریح کرد: رشدهای امروز بازار سرمایه شرایط مناسبی را برای ورود نقدینگی به بازار سهام فراهم آورده است که در این راستا لزوم فرهنگسازی مناسب بیش از پیش احساس می‌شود.

شاخص نماگر وضعیت کلی بازار

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه شاخص بورس بیان‌کننده این مطلب است که وضعیت کلی سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای چه وضعیتی داشته است گفت: اینکه شاخص کل و شاخص هموزن، شانه به شانه یکدیگر رشد می‌کنند نشان می‌دهد رشد حاصله در بازار سهام، تنها به‌دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ نیست، هر چند که بخش قابل توجهی از این رشد به‌دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ صورت گرفته است.

کارنامه صنایع بورسی در دولت دوازدهم

محمدی همچنین با اشاره به رشد شاخص بورس از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون گفت: در این مدت فلزات اساسی 3784 واحد، محصولات شیمیایی 3686 واحد، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای 2801 واحد، استخراج کانه‌های فلزی 1719 واحد، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی 1100 واحد و گروه مخابرات 1093 واحد سهم از افزایش شاخص بورس در این مدت را به نام خود ثبت کرده‌اند.

در حد متعادل عرضه اولیه خواهیم داشت

این مقام مسئول با بیان اینکه در دنیا عرضه‌های اولیه همواره با ریسک‌های زیادی همراهند و به همین دلیل هم تلاش می‌شود این عرضه‌ها برای سرمایه‌گذاران با سود همراه باشد گفت: بنابراین عرضه‌های اولیه نباید به معامله‌گران آسیب وارد کند و به همین منظور تلاش می‌کنیم در حد متعادل در بازار سهام عرضه اولیه داشته باشیم.

افشای اطلاعات مالی231 نهاد عمومی غیردولتی‌

وی اظهار داشت: افشای صورت‌های مالی بیش از 231 شرکت و نهاد عمومی غیردولتی در راستای ماده 6 قانون اصل 44 با همکاری مجلس یکی دیگر از اقدامات مهمی است که صورت گرفته و تلاش خواهیم کرد تا پایان سال نیز افشای بیشتری در این زمینه صورت گیرد. بر این اساس تاکنون 1115 اطلاعیه و 425 صورت مالی نهادهای غیردولتی افشا شده است.

بانک‌ها صورت‌های مالی را بدهند، نمادشان بازگشایی می‌شود

محمدی در خصوص نماد بانک‌ها نیز گفت: از بسته ماندن نماد بانک‌ها متأسفیم ولی اکنون صورت‌های مالی بانک‌ها و مجامع آنها اگر اطلاعات بدهند از نظر ما مشکلی برای بازگشایی نماد بانک‌ها نیست ولی صورت‌های مالی خود را هنوز به بورس نداده‌اند. محمدی افزود: تا 10 روز آینده، نمادهایی که متوقف می‌شوند، طبق قوانین جدید بازگشایی خواهند شد.

20 هزار میلیارد ریال سرمایه خارجی پس از برجام جذب بورس شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از جذب 20 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خارجی در بورس در پسابرجام خبر داد و افزود: علاوه بر کره جنوبی، پیشنهادهایی از طرف سرمایه‌گذاران آلمان برای انتشار اوراق بدهی در آن کشورها ارائه شده است.وی افزود: طرح انتشار اوراق در کره جنوبی پارسال در بودجه پیش‌بینی شده بود که به‌دلیل منقضی شدن قانون بودجه، انجام نشد.

رشد قیمت نفت، رشد قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی و کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ ارز و اعطای تسهیلات دولت به بنگاه‌های اقتصادی در داخل پنج دلیل عمده رشد اخیر شاخص بورس و سودآوری آن بوده است

از بسته ماندن نماد بانک‌ها متأسفیم ولی اکنون صورت‌های مالی بانک‌ها و مجامع آنها اگر اطلاعات بدهند از نظر ما مشکلی برای بازگشایی نماد بانک‌ها نیست ولی صورت‌های مالی خود را هنوز به بورس نداده‌اند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 243563، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین