
شعارسال: بایزید مردوخی، عضو سابق هیئت امنای حساب ذخیره ارزی برداشتهای متعدد دولت
از صندوق توسعه ملی را مغایر با هدف توسعه دانست و گفت: در این صورت مانند
افزایش بودجه دولت عمل خواهد کرد که اگر برداشتها صرف سرمایهگذاری شود،
عینا مثل تخصیص منابع از طریق بودجه دولت برای کارهای سرمایهگذاری خواهد
بود و اثر مثبتی دارد اما در یک ماهیت جدا از ماهیت اولیهاش. اما صرف
هزینههای جاری میشود و تسهیلات سرمایه در گردش میدهد که نقش سود تسهیلات
سیستم بانکی را در اقتصاد دارد و ممکن است به واحدهای موجود منابع تزریق
کند که سرپا بمانند. در این صورت حتی خاصیت تأمین منابع از بودجه دولت را
هم ندارد و تبدیل به نوعی رانت میشود.
وی افزود: صندوق توسعه ملی یک نهاد بسیار ارزشمند و قابل مقایسه با ایجاد
سازمان برنامه در حدود ٦٠، ٧٠ سال پیش بود که هدف هر دو آنها استفاده از
درآمدهای حاصل از صادرات نفت برای سرمایهگذاریهای زیربنایی و تولید بود.
این نهاد که از برنامه سوم توسعه به نام حساب ذخیره ایجاد شده بود و بعد به
صندوق توسعه ملی تبدیل شد، با همان هدف و آرزو به وجود آمد تا نیازهای
ارزی توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران را تأمین کند. به این معنا که اگر
اجرای طرحهای زیربنایی هزینه ارزی دارند، از این محل استفاده شود که در
این بخش از بودجه دولت تأمین میشد اما هماکنون تکلیف درآمدهای حاصل از
نفت و گاز در قانون روشن شده است. به این صورت که ١٤,٥ درصد برای همه
هزینههای سرمایهگذاری به شرکت ملی نفت ایران، ٣٠ درصد به صندوق توسعه ملی
اختصاص مییابد و مابقی در بودجه دولت میآید که ربطی به صندوق توسعه ملی
ندارد.
عضو سابق هیات امنای صندوق ذخیره ارزی بیان کرد: اما صندوق توسعه ملی در
سال اول ٣٠ درصد و در سالهای بعد با درصدی افزایش باید از محل درآمد نفتی
برای سرمایهگذاریهای تولیدی در بخش غیردولتی تجهیز منابع کند. این
جهتگیری میتوانست به توسعه صنعتی کشور کمک کند. البته ناگفته نماند که تا
حدودی هم از آغاز تأسیس این نهاد به صورت حساب ذخیره ارزی و بعد صندوق
توسعه ملی کمکهایی کرد.
مردوخی گفت: متأسفانه در برنامه ششم توسعه تقریبا در هر هدفگذاری از
برنامه، پیشبینی کردند بخشی از منابع صندوق توسعه ملی باید تأمین شود و
این به معنای تبدیل صندوق توسعه ملی به یک خزانه فرعی در کنار خزانه کشور
است. در نتیجه میتوان گفت صندوق توسعه ملی با آن اهداف دیگر وجود ندارد.
حالا چه در بودجه و چه در برنامه تکالیفی برای این صندوق تعیین شده که گمان
میکنم خاصیت اصلی این نهاد را از بین برده است. این موضوع با هدف توسعه
ملی مغایرت دارد و ماهیت صندوق توسعه ملی نسبت به شکل اولیهاش تغییر
میکند. مثل خزانه دولت کار میکند. با این تفاوت که خزانه دولت وام و حتی
تسهیلاتی ارائه میکند، اما صندوق توسعه ملی تسهیلات سرمایه در گردش
نمیدهد.
وی بیان کرد: این صندوق مجوزی برای تبدیل دلار به ریال نداشت. همچنین این
مجوز را نداشت که بر اساس شکل اولیهاش بهجای دولت منابع برای خیلی از
کارها را تأمین کند. اگر بودجه دولت را افزایش دهیم، بسته به اینکه صرف
سرمایهگذاری یا امور جاری شود آثار آن متفاوت است. اگر این برداشتها صرف
سرمایهگذاری شود، عینا مثل تخصیص منابع از طریق بودجه دولت برای کارهای
سرمایهگذاری است و اثر مثبتی نیز دارد، اما در یک ماهیت جدا از ماهیت
اولیهاش، اما صرف هزینههای جاری میشود و تسهیلات سرمایه در گردش میدهد
که نقش سود تسهیلات سیستم بانکی را در اقتصاد دارد و ممکن است به واحدهای
موجود منابع تزریق کند که سرپا بمانند. در این صورت حتی خاصیت تأمین منابع
از بودجه دولت را هم ندارد و تبدیل به نوعی رانت میشود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از
پایگاه خبری نود اقتصادی، تاریخ
انتشار 2 بهمن 96، کد خبر:2111460 ، www.90eghtesadi.ir