پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
در حالیکه میدان دام در حاشیه رودخانه هلیلی رود در شهر جیرفت به یکی از چالشهای مهم بخش سلامت این شهر تبدیل شده است اما وعده افتتاح ساماندهی دامداران این شهر داستانی تکراری است که بارها از سوی مسئولان مطرح می شود اما اجرا نمی شود.

شعار سال: احداث میدان دام شهرستان جیرفت وعده ای است که مسئولان برای ساماندهی دام های حاشیه هلیل رود و ابتدای جاده جیرفت و بلوک داده اند.

احداث میدان دام جنب کشتارگاه سنتی و کیلومتر ۱۱ محور جیرفت-بلوک طراحی و عملیات اجرایی آن توسط شهرداری جیرفت آغاز و به اتمام رسیده است.

اگر چه بیش از این بعضا” عدم وجود مکان مناسبی را جهت ساماندهی دام ها و چوبداران حاشیه هلیل رود، دلیل اصلی بی سرو سامانی این معظل بر می شمردند ولی علی رغم اتمام میدان دام توسط شهرداری این وعده که قرار بود در روز عید سعید فطر عملی بشود بلا تکلیف مانده است.

اینکه دیگر وعده ها به دلیل عدم فراهم شدن زیر ساخت مورد نظر عملی نشده اند زیاد قابل تامل نمی باشد ولیکن وعده افتتاح میدان دام در راستای سلامت مردم و بهداشت محیط اگر چه زیر ساخت آن آماده است ولی متولیان امر برای تحویل و یا افتتاح قانونمند آن پای کار نیامده اند.

*همه دستگاهها برای اصلاح وضعیت دام جیرفت باید همکاری کنند

هزینه کردن بر ای سلامت مردم و تامین گوشت قرمز همانا یکی از ابعاد مختلف تامین امنیت می باشد که لازمه اش همکاری همه دستگاهای ذیربط را می طلبد.

فروش دام در دو مسیر حاشیه هلیل رود و ابتدای محور جیرفت-بلوک علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن سلامت و بهداشت محیط،دو محور پرتردد به سمت تپه های باستانی کنار صندل و شهر قدیم جیرفت”دقیانوس” را نیز به منظره ای زشت و دور از شان تمدن ۷ هزار ساله تبدیل کرده است.

تعدادی از چوبداران در گفتگو با خبرنگار ما آمادگی خود را برای نقل و انتقال به میدان دام مشروط بر تامین نیازهای اولیه برای دام ها و خودشان اعلام کردند.

یکی از چوبداران که به مدت بیش از ۲۰ سال از این طریق ارتزاق می کند گفت:ما دلمان نمی خواهد منظره شهرمان بد جلوه داده شود ولی مسئولان نباید تنها به فکر ساماندهی ما به صرف انتقال به میدان دام باشند.

اسکندری افزود:به چوبداران نباید نگاهی کوتاه داشته باشند زیر که ۵۰ نفر به طور مستقیم از راه فرودش دام ارتزاق می کنند و چه تعدادی غیر مستتقیم مشغول هستند خودتان حساب کنید.

وی بیان کرد:قصابان، سلاخان، کارگران کشتارگاه، راننده و حتی کسانیکه در رستواران ها مشغول هستند ادامه کارشان در گرو فعالیت چوبداران می باشد.

اسکندری افزود: اقدامات شهرداری جیرفت جهت احداث میدان دام قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: همه سرمایه یک چوبدار همین چند تا راس دام هستند که خرج خانواده اش را در می آورد.

ساردویی یکی دیگر از چوبداران حاشیه هلیل رود به نمایندگی از دیگر چوبداران گفت:ما آماده هستیم به میدان دام برویم ولی باید به خواسته های بحق ما هم توجه شود.

ساردویی بیان کرد:شهردار جیرفت با ما صحبت کرده و توضیح داده که چرا باید از حاشیه هلیل رود جابجا بشویم و ما هم خواسته ها یمان را مطرح کرده ایم.

وی ضمن تقدیر و تشکر از شهرداری جیرفت در خصوص راه اندازی و احداث میدان دام تصریح کرد:شهرداری به وظیفه خودش عمل کرده و خواسته های ما را در احداث میدان دام در نظر گرفته است.

ساردویی خاطر نشان کرد:خودمان از میدان دام بازدید کردیم و اگر چیز دیگری هم نیاز بوده پیشنهاد داده ایم.

وی افزود:تامین برق،آب ،آبشخور و محوطه سازی توسط شهرداری صورت گرفته ولی قرار بود روز عید سعید فطر میدان دام افتتاح شود و به آنجا منتقل بشویم ولی خبری نشد.

کریمی یکی دیگر از افرادی که به فروش دام مشغول است،افزود:اول ما کنار پل دوم هلیل رود کار می کردیم وقتی شهردار با ما صحبت کرد که باید به همین مکانی که در حا ل حاضر هستیم بیائیم قبول کردیم.

وی گفت: قرار بود ما هم روز عید سعید فطر برای افتتاح میدان دام شرکت کنیم ولی گفته می شود،به بهره برداری نرسیده است.

در حالی اکثریت چوبداران حاشیه هلیل رود و ابتدای محور جیرفت-بلوک ،آمادگی خود را برای انتقال به میدان دام اعلام کرده اند ولی این وعده محقق نشده است. درادامه بررسی های خبرنگار ما در خصوص عدم بهره بردای از میدان دام در روز عید سعید فطر بر اساس وعده مسئولان ذیربط موضوع را از شهردار جیرفت جویا شد.

*میدان دام آماده بهره برداری است

امان الله مختاری شهردار جیرفت درپاسخ به چرایی تعلل در افتتاح میدان دام علی رغم وعده های مکرر که در رسانه ها هم منتشر شده است گفت: شهرداری به وعده خود عمل کرده است.

وی افزود:میدان دام شهرستان جیرفت جنب کشتارگاه این شهر به مساحث ۳ هزار و ۲۵۰ متر مربع و ظرفیت ۳ هزار راس دام احداث شده است.

مختاری بیان کرد:میدان دام با اعتباری بالغ بر ۹۲ میلیارد تومان مسقف شده است.

شهردار جیرفت همچنین از تامین زیرساخت های لازم برای حضور چوبداران و افتتاح میدان دام خبرداد و گفت:تامین آب،برق،آبشخور،سرویس بهداشتی و محوطه سازی از جمله های نیاز های اولیه ای هستند که در حیطه کاری شهرداری می باشند که فراهم شده اند.

وی بیان کرد:هر آنچه را که بر عهده شهرداری بوده انجام شده ولی اداره کل دامپزشکی و متولیان بهداشت باید نسبت به تحویل میدان و انتقال چوبداران اقدام کنند.

مختاری خاطر نشان کرد: انتقال و جمع آوری دام ها وظیفه شهرداری نیست.

وی اظهاداشت: قرار بود جلسه ای برای انتقال دام ها و جمع آوری آنها از سطح شهر صورت بگیرد ولی انجام نشده است.

مختاری بیان کرد:تنها درختکاری اطراف میدان باقی مانده که اگر افتتاح هم می شد و ما بعدا” اینکار را انجام می دادیم مشکلی نبود.

گفتنی است،در تاریخ ۲۳ تیرماه گزارشی مبنی بر”کشتارگاه جیرفت در وضعیت هشدار/سلامت مردم منتظر سرمایه گذار”روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت که مسئولان از افتتاح میدان دام به عنوان یکی از زیرساخت های لازم جهت تامین سلامت، بهداشت محیط و کنترل دام ها ،در روز عید سعید فطر خبر داده بودند که محقق نشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی نشانه نیوز، تاریخ انتشار 20 مرداد 1392، کد مطلب: 10805: www. neshanenews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین