پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
پنج‌شنبه 25 دی‌ماه معاون امور عمرانی استاندار و اعضای شورای فنی به همراه جمعی از مدیران کل استان آذربایجان‌غربی از پروژه‌های نیمه تمام شهرستان تکاب در جنوب استان آذربایجان‌غربی بازدید کردند و ضمن بررسی روند اجرایی این طرح‌ها بر تکمیل سریع پروژه‌های در حال اجرای این شهرستان تأکید کردند.

شعار سال:هم‌اکنون 7 پروژه‌ی مهم نیمه تمام در شهرستان تکاب وجود دارد که هریک از آنها بین 50 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما به دلیل موانع متعدد طی چند سال اخیر هنوز تکمیل نشده‌اند. موانعی که به چالشی دردسرساز برای مدیران دستگاه‌هایی اجرایی تکاب تبدیل شده است.

پروژه‌های مسکن مهر، بیمارستان 64 تختخوابی، جاده «تکاب شاهیندژ»، کمربندی اصلی شهر تکاب، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و پایاب فرعی سد ساروق مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی نیمه تمام تکاب هستند که به گفته‌ی مسئولان طی سال‌های متمادی اعتبارات فراوانی به آنها اختصای یافته اما هنوز تکمیل نشده‌اند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در جریان این بازدید، تعدد پروژه‌ها و محدودیت منابع اعتباری را از علل اصلی عقب افتادن اجرای پروژه‌های نیمه تمام در تکاب و نیز در سطح سایر شهرهای استان آذربایجان‌غربی اعلام کرد و از مسئولان و مدیران شهرستان تکاب خواست با وجود کمبود اعتبارات، تدبیری بیندیشند تا این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند.

در این بازدید هریک از مدیران کل و روسای دستگاه‌های اجرایی هم گزارشی از روند اجرای پروژه و وضعیت فعلی آنها و همچنین راهکارهای تکمیل آنها را ارائه دادند.

فرماندار تکاب نیز از دورانی انتقاد کرد که به نظریات کارشناسی اهمیتی داده نمی‌شد و پروژه‌ها بصورت گروهی تصویب می‌شد تا اجرا شود.

رئیس و اعضای شورای فنی استان آذربایجان‌غربی که جمعی متشکل از معاون امور عمرانی استاندار، مدیران کل حوزه ستادی استانداری و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان‌غربی هستند در کنار فرماندار و مسئولان محلی شهرستان تکاب پس از بازدید چندین ساعته از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام تکاب با حضور در جلسه‌ی شورای فنی استان آذربایجان‌غربی که در محل فرمانداری تکاب برگزار شد به بررسی نحوه و چگونگی خروج از این وضعیت پرداختند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشریح اوضاع هریک از پروژه‌های عمرانی نیمه کاره تکاب حین بازدید، در جلسه‌ی شورای فنی استان آذربایجان‌غربی، شهرستان تکاب را «جزو محروم‌ترین شهرهای استان» برشمرد و با تأکید برلزوم تدبیر و همت جدی مسئولان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تکاب گفت: ما در گذشته فقط می‌خواستیم در تمام رشته‌ها خودکفا شویم اما این استقلال وخودکفایی نه تنها به دست نیامد بلکه این سیاست‌ها، اوضاع کنونی را به وجود آورد.

«هادی بهادری» با اشاره به اوضاع تاریخی کشور و تحولی که به برکت انقلاب اسلامی در کشور پدید آمد، گفت: در زمانه‌ای که قطار توسعه در دنیا در حال حرکت بود، کشور ما به احوالات و زندگی شاهان و تمایلات آنان می‌پرداخت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و ایثار و خون شهدا همه‌ی مسئولان میثاق بسته‌اند تا کار کرده و به مردم خدمت کنند.

وی افزود: علت وضعیت اقتصادی و توسعه‌ی کشور ریشه در تاریخ دارد وما باید قدر وضع موجود را بدانیم و متوجه‌ی حساسیت‌های تاریخی ومسئولیت‌های خودمان باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اوضاع فعلی در نتیجه«بی تدبیری‌های گذشته » به دست ما رسیده است، اظهار کرد: مسئولان نباید بار دیگر با بی‌تدبیری، تصمیمات ناشیانه، تعصبات شخصی سرنوشت نسل‌های آینده را خراب کنند.

بهادری با اشاره به حجم 400 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی کلنگ‌زنی شده در کشور، میزان تخصیص اعتبار به این پروژه‌ها را هر سال 25 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: با توجه به تعدد پروژه‌ها و کمبود و محدودیت منابع اعتباری با بهترین برآورد، برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور 30 سال زمان لازم است و این زمان به شرطی است که هیچ پروژه جدیدی شروع نشود.

وی با بیان اینکه با این بودجه‌ریزی مشکل پروژه‌های نیمه تمام حل نمی‌شود، از مسئولان و مدیران شهرستان تکاب خواست با تدبیر، تلاش وپیگیری‌های جدی کمبودها و نقص‌های بر جامانده از گذشته را جبران کرده واوضاع فعلی پروژه‌های عمرانی تکاب را بهبود ببخشند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: هم مشکلات مشخص هستند و هم راه حل‌ها، فرماندار و مدیران تکاب باید با مدیریت و دلسوزی و پرهیز از تکرار مسیر اشتباه گذشته مشکلات تکاب را حل کرده و بکوشند هرچه سریع‌تر این پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شوند.

بهادری ادامه داد: مدیران تکاب می‌توانند با تشکیل اتاق‌های فکر و استفاده از جوانان، نظریات کارشناسی را به سندهای اجرایی برای توسعه و پیشرفت تکاب تبدیل کنند.

فرماندار تکاب به انتقاد از بی‌توجهی به نظریات کارشناسی در سال‌های گذشته، تصویب واجرای گروهی طرح‌ها و وعده‌های عمل نشده پرداخت.

«مهدی قهرمانی» با بیان اینکه مسئولان در گذشته بدون در نظرگرفتن میزان تخصیص اعتبارات، قول‌هایی به مردم دادند و این بد قولی‌ها اکنون مشکل‌ساز شده است، تصریح کرد: وعده‌های عمل نشده‌ی گذشته موجب بی‌اعتمادی مردم به دولت و نظام شده است و این رویه باید اصلاح شود.

وی افزود: نتایج اقدامات کارشناسی نشده گذشته را امروز بصورت ملموس مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم که مسئولان فعلی را چگونه دچار مشکل کرده است.

فرماندار تکاب پروژه‌های نیمه تمام فعلی تکاب را حاصل همین نظریات غیرکارشناسی و وعده‌های عمل نشده و بدقولی‌های مسئولان دانست و یادآور شد: مجتمع‌های مسکن مهر از عمده‌ترین مشکلات عمرانی تکاب هستند که باید با تمهیدات خاصی هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

قهرمانی از شهرداری تکاب خواست موانع پیش‌روی تکمیل پروژه‌های مسکن مهر را به نحوی حل کرده و در تسریع احداث این مجتمع‌ها همکاری کنند.

وی همچنین پروژه کمربندی و بیمارستان 64 تختخوابی تکاب را از طرح‌های نیمه تمام این شهرستان اعلام کرد و ادامه داد: با گذشت سال‌های متمادی کمربندی تکاب تنها از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است واگر وضعیت به همین شیوه ادامه یابد، طرح کمربندی تکاب تا بیست سال آینده هم تکمیل نمی‌شود.

فرماندار تکاب گفت: در سطح استان آذربایجان‌غربی به هیچ یک از شهرداری‌ها به اندازه‌ی شهرداری تکاب کمک نشده است اما مشکلات عمران شهری تکاب بسیار زیاد است.

رئیس شورای شهر تکاب نیز در خصوص تکمیل کمربندی اصلی شهر تکاب گفت: برای اتمام و تکمیل کمربندی تکاب 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است در حالی که بودجه‌ی سالانه شهرداری تکاب تنها 7 میلیارد تومان است.

«ابوالفضل فرجی» افزود: با تکمیل کمربندی اصلی، بار ترافیکی خیایان‌های شهر تکاب کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: مشکلات عمرانی شهر تکاب فراوان است و با اعتبارات فعلی این مشکلات حل نمی‌شود، عملیات احداث کمربندی اصلی تکاب از سال 1374 آغاز شده وهنوز به اتمام نرسیده است.

جاده «تکاب شاهیندژ» یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام ملی تکاب است که عملیات احداث و تعریض آن در دوفاز 4 و17 کیلومتری از سال 1388 آغاز شده و تاکنون برای احداث آن 10 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و به گفته‌ی مسئولان برای تکمیل و بهره‌برداری از آن 6 میلیارد تومان دیگر اعتبار مورد نیاز است.

بیمارستان 64 تختخوابی تکاب پروژه‌ی نیمه تمام دیگری است که معاون استاندار و اعضای شورای فنی آذربایجان غربی از آن بازدید کردند. این طرح ملی از پروژه‌های مصوب اولین سفر استانی رییس جمهور سابق به استان آذربایجان‌غربی است که از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و برای تکمیل آن 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که از زمان آغاز عملیات این بیمارستان در سال 1387تاکنون برای آن بیش از 8 میلیارد تومان هزینه شده است. این بیمارستان در مساحتی بالغ بر 8000 مترمربع احداث شده و با تکمیل آن بخش قابل توجهی از مشکلات بهداشتی و درمانی تکاب در حوزه‌ی فضاهای فیزیکی برطرف می‌شود.

شبکه‌ی اصلی آبیاری و زهکشی و هم‌چنین شبکه‌ی فرعی پایاب سد ساروق دو پروژه‌ای است که از سال 1390 احداث آنها آغاز شده است که هم‌چون پروژه‌های قبلی با کمبود اعتبار مواجه شده و در چند مقطع ادامه اجرای آنها متوقف شده است.

به گفته‌ی رئیس جهاد کشاورزی تکاب در این بازدید، فاز نخست شبکه‌ی اراضی پایاب سد ساروق تکاب در سطح 1250 هکتار اجرا شده که 800 هکتار از آن تکمیل شده ومنتظر تزریق و انتقال آب به اراضی است.

بازدید معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی و اعضای شورای فنی استان از پروژه‌های نیمه تمام تکاب در حالی به پایان رسید که همه‌ی مسئولان استانی و محلی نیمه کاره ماندن این پروژه‌ها را به عنوان معضل ومشکلی اساسی برای شهر تکاب عنوان کردند و همکاری و هماهنگی همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی برای تکمیل و اتمام آنها را خواستار شدند.

پس از این بازدید، گزارش نظارتی پروژه‌های عمرانی تکاب در شورای فنی استان ارائه شد. مسئولان محلی از اعضای این شورا خواستند با عنایات ویژه در زمینه‌ی اختصاص دادن اعتبارات مسیر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تکاب را تسهیل کنند.

بنابر گزارش‌های مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان تکاب تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان شامل بیمارستان 64 تختخوابی، فازهای اول و دوم جاده‌ی «تکاب شاهیندژ»، کمربندی اصلی شهر، شبکه‌ی اصلی آبیاری و زهکشی و شبکه‌ی فرعی پایاب سد ساروق تکاب در مجموع به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت و 2500هکتار مساحت در جنوب استان آذربایجان‌غربی واقع است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری قطره، تاریخ انتشار 26 دی 1393، کد مطلب: 93102614397: www. ghatreh.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین