پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۶۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۷
بر اساس گزارش شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل، مردم فنلاند شادترین مردم جهان شناخته شدند. بیش از ۸۰ درصد از مردم فنلاند به پلیس، سیستم آموزش و پرورش و سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی اعتماد دارند. همچنین، به دلیل وضع مالیات عادلانه و بازتوزیع ثروت، سبک زندگی غنی و فقیر در این کشور تفاوت چشمگیری ندارد.

شعارسال : در طول دهه ۱۸۶۰ آخرین قحطی فنلاند و همچنین آخرین قحطی بزرگ بر اثر عوامل طبیعی در اروپا رخ داد. این قحطی را به نام «سال‌های گرسنگی بزرگ» می‌شناسند که به دنبال آن حدود ۹ درصد از جمعیت این کشور کشته شدند. از آن زمان تاکنون اقتصاد این کشور پیشرفت‌های بسیاری کرده است.

به نقل از اکونومیست، اوایل ماه گذشته، بر اساس گزارش شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل، مردم فنلاند شادترین مردم جهان شناخته شدند.

نروژ، دانمارک و ایسلند به ترتیب رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

لازم به ذکر است، فنلاند جایگاه اول در زمینه‌های دیگر نظیر باثبات‌ترین، آزادترین و امن‌ترین کشور جهان را از سوی سازمان‌های بین‌المللیِ مختلف کسب کرده است.

کسب چنین رتبه‌ای از سوی فنلاند، کشوری که درجه حرارت آن به طور منظم حدود ۲۰- درجه سانتی‌گراد است و برخی نقاط کشور از دیدن نور خورشید در بخش اعظم سال محرومند، کمی عجیب است.

گزارش جهانی خوشبختی، با در نظر گرفتن میزان رضایت مردم از زندگی‌شان به تهیه این فهرست پرداخته است.

محققان این نظرسنجی را بر اساس درآمد سرانه، میزان حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی انتخاب و آزادی اقتصادی انجام داده‌اند و سال‌هاست که رتبه‌های برتر این فهرست تقریبا هیچ تغییری نکرده‌اند.

تساوی زنان و مردان در فنلاند برقرار است و این کشور یکی از بهترین کشورها برای مادران و زنان شاغل به شمار می‌رود.

این گزارش همچنین برای اولین بار میزان شادی مهاجران به کشورهای دیگر را بررسی کرده که فنلاند در این زمینه هم پیشرو محسوب می‌شود.

در واقع می‌توان گفت جوامع شاد، جوامعی هستند که سیستم‌های اجتماعی و نهادهای حمایت‌کننده دارند و دقیقا به همین دلیل تمایل بیشتری به پذیرش مهاجر و ادغام با ساکنان سایر کشورها دارند.

بر اساس این نظرسنجی، فقیرترین و ناشادترین کشورها، یمن و سوریه هستند.

شاید شنیدن راز خوشبختی فنلاندی‌ها برای مردمان بسیاری از کشورها کلیشه‌ای و تکراری باشد؛ اما یک ضرب‌المثل فنلاندی به خوبی آن را توضیح می‌دهد: «خوشبختی داشتن یک کلبه تابستانی و یک مزرعه سیب‌زمینی است

آموزش رایگان، تعادل در ساعت‌های کاری و زندگی سالم و داشتن مرخصی‌های مناسب موجب شده، مردم فنلاند زمان و آنچه برای لذت بردن از زندگی مورد نیاز است را داشته باشند؛ مهم نیست که این لذت‌ها چقدر عادی و معمولی هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۸۰ درصد از مردم فنلاند به پلیس، سیستم آموزش و پرورش و سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی اعتماد دارند. همچنین، به دلیل وضع مالیات عادلانه و بازتوزیع ثروت، سبک زندگی غنی و فقیر در این کشور تفاوت چشمگیری ندارد.

تساوی زنان و مردان در فنلاند برقرار است و این کشور یکی از بهترین کشورها برای مادران و زنان شاغل به شمار می‌رود.

محققان بر این باورند که چاقی، افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر از جمله عوامل اصلی در کاهش رتبه کشورهای ثروتمند بوده است.

تا سال ۲۰۰۰ میلادی، نرخ خودکشی در این کشور بسیار بالا بود، اما فنلاند موفق شد این میزان را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

همچنین به نظر می‌رسد، میزان خوشبختی مهاجران ریشه در یک شبکه حمایت‌کننده قوی و سیاست‌های یکپارچه‌سازی دارد.

اگرچه باید در نظر داشت که مهاجران عمدتا از کشورهای همسایه نظیر روسیه و استونی به فنلاند می‌روند که از لحاظ فرهنگی بسیار به آنها نزدیکند.

بخش غافلگیرکننده این گزارش این است که ثروتمندترین کشورها لزوما شادترین مردم را ندارند. به عنوان مثال، اگرچه درآمد سرانه در آمریکا طی ۴۰ سال گذشته ۲ برابر شده است، اما به نظر نمی‌رسد این امر موجب شده آمریکایی‌ها احساس خوشبختی بیشتری کنند.

در رتبه‌بندی امسال، آمریکا جایگاه هجدهم را به خود اختصاص داد که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۵ پله سقوط کرده است. بریتانیا در جایگاه نوزدهم قرار دارد.

محققان بر این باورند که چاقی، افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر از جمله عوامل اصلی در کاهش رتبه کشورهای ثروتمند بوده است.

علاوه بر این، افراد در سنین مختلف، با فرهنگ‌های مختلف و از طبقات اجتماعی تعریفشان از شادی و خوشبختی متفاوت است.

به عنوان مثال اگرچه کشورهای آمریکای لاتین بسیار ثروتمند نیستند و سطح بالای خشونت و فساد در آنها دیده می‌شود، اما مردمی بسیار شاد دارند. به نظر می‌رسد، احساس خوشبختی آنها با پیوندهای خانوادگی‌شان ارتباط مستقیم دارد.

همچنین، سایر عوامل فرهنگی و ویژگی‌های ملی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 14 فروردین 1397، کدخبر: 223738، www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
اگر کمی وضع اجتماعی و قوانین مدنی فنلاند را با ایران مقایسه کنید متوجه این موضوع خواهید شد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
ای کاش مسئولین و مردم عصبانی ترین مردم جهان(ایران) یکم یاد بگیرن
ن.ف83
ناشناس
Austria
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
وقتی هجمه روانی روی سر مردمشون نباشه خب شاد هم میشن دیگه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
واقعا این همه ارامشی که تو فرهنگ ایرانی ما به خصوص تو اسلام ما بهش تاکید شده کجای زندگی ما قرار دارن؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین