پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
در حالی که مقامات آمریکایی و فرانسوی حضور نظامی پاریس در خاک سوریه را تائید کرده‌اند، مقامات ترکیه تلاش دارند حضور نظامی فرانسه در شهر منبج سوریه را تکذیب کنند.

شعارسال: پیش از این منابع خبری گزارش دادند نیروهای نظامی فرانسه با همراهی تعدادی از شبه‌نظامیان کُرد دموکراتیک سوریه وارد حومه دیرالزور در شرق سوریه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای فرانسوی از منطقه نفتی الجفرة واقع در صحرای عکیدات به مسیر منطقه الصور در روستای کم العطالله واقع در شمال شرق شهر دیرالزور وارد شده‌اند.

افشای حضور نظامی فرانسه در سوریه

حسین البسیس عضو سابق ائتلاف ملی سوریه در گفتگو با پایگاه اینترنتی عربی 21 اعلام کرد که هدف از ورود این نیروها تثبیت موجودیت آنها در این منطقه است و آنها می‌خواهند نشان دهند بخشی از نیروهای تأثیرگذار برای اعمال راه‌حل آینده در سوریه هستند. آنها می‌خواهند به برخی نیروهای منطقه این پیام را بدهند که نباید نادیده گرفته شوند.

این مسئول گروه‌های مسلح تأکید کرد که ورود آنها به این منطقه ضمن هماهنگی با ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و همچنین بعد از سفر مسئولان کرد به فرانسه در رابطه با اطمینان گرفتن از سوی این کشور صورت گرفته است. وی می‌افزاید که فرانسه نقش گسترده‌ای در راه‌حل سیاسی پایانی موضوع سوریه خواهد داشت.

به گفته البسیس، فرانسه به‌ دنبال منطقه‌ای برای اعمال نفوذ و نقش بین‌المللی گسترده تاریخی و سابق خود در منطقه است و شبه‌نظامیان نیروهای حمایت مردمی کرد به‌دنبال تضمینی جدید بعد از تزلزل مواضع آمریکا در رابطه با حضور آنها در منطقه هستند. نیروهای فرانسوی در 5 منطقه واقع در شمال سوریه مستقر هستند، این مناطق عبارتند از: ارتفاعات میشتانور در شهر عین العرب (کوبانی)، منطقه صرین، کارگاه سیمان لافارج، روستای خراب عشق، و منطقه عین عیسى در حومه الرقة.

شاهدان این نیروها را در حال ورود به میدان نفتی «الجفره» و از آنجا به «بادیه عکیدات» و شهرک «الصور» مشاهده کردند.

در این زمینه عبدالباری عطوان نویسنده مشهور عربی در تحلیلی نوشت: اتحادیه اروپا و فرانسه بخصوص حالا دیگر احساس می‌کنند که نفوذ خود را در سوریه از دست داده‌اند و ائتلاف سه گانه ترکیه، روسیه و ایران که از لحاظ سیاسی و نظامی تقویت شده، برنده است از همین رو تصمیم به گرفتن برگه کُردها گرفتند تا شاید جایی برای خود در میز مذاکرات برای ایجاد راه حل سیاسی پیدا کنند و از قضیه بازسازی سوریه چیزی نصیبشان شود.

وعده فرانسه برای حمایت از کردهای سوری

پیش از این رئیس جمهور فرانسه نسبت به حمایت از کردهای سوری برای برقراری ثبات در شمال شرق سوریه اطمینان داده است.

 امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به نیروهای دموکراتیک سوریه وعده داده است تا برای بر قراری ثبات در شمال شرق سوریه و مقابله با تروریست های داعش، از کردهای سوری حمایت کند.

مقام های کرد تاکید کرده اند که رئیس جمهور فرانسه متعهد شده است تا نظامیان این کشور را به منطقه اعزام کند. ماکرون در محافل سیاسی فرانسه به شدت به خاطر واکنش نامناسب به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه کردهای وای پی جی با انتقاد روبرو شده است.

کردهای وای پی جی متحد اصلی آمریکا در عملیات علیه تروریست های داعش به شمار می روند ولی ترکیه این گروه را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده و از آمریکا و متحدان غربی اش خواسته است تا همکاری با این کردهای سوریه را متوقف کنند.

ماکرون برای نخستین بار با هیئتی شامل کردهای وای پی جی دیدار کرده است. دفتر رئیس جمهور فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهور به قربانیان و نقش تعیین کننده نیروهای دموکراتیک سوریه در جنگ با داعش احترام می گذارد. وی به کردهای سوریه اطمینان داده است که فرانسه برای برقراری ثبات و امنیت در شمال شرق سوریه از آنها حمایت خواهد کرد تا مانع از هرگونه شورش و خرابکاری داعش شود.

فرانسه مانند آمریکا اقدام به ارسال تسلیحات نظامی برای کردهای سوریه کرده و همچنان به آموزش کردهای وای پی جی برای مقابله با داعش ادامه می دهد.

فرانسه نیز مانند سایر متحدان غربی‌اش از منتقدان جدی و بزرگ عملیات ارتش ترکیه علیه کردهای وای پی جی در منطقه عفرین به شمار می رود. این عملیات در دو ماه اخیر ادامه داشته است.

ماه گذشته آمریکا و فرانسه از ترکیه خواستند تا عملیات در شمال سوریه را متوقف کند و از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار توقف درگیری در سراسر خاک سوریه شده است، تبعیت نماید. البته این قطعنامه عملیات نظامی علیه داعش، القاعده و سایر گروه های وابسته به آنها و گروه هایی را که شورای امنیت آنها را تروریستی دانسته، مستثنی کرده است.

مخالفت ترکیه با حضور نظامی فرانسه در سوریه

از سوی دیگر «نورالدین چانیکلی» وزیر دفاع ترکیه، گفت: «با توجه به این‌که خطر داعش تا حدود زیادی پایان یافته است، دیگر بستر قانونی برای حضور نظامی فرانسه یا هر کشور دیگر در سوریه وجود ندارد

وزیر دفاع ترکیه گفت: «اگر فرانسه می‌خواهد در مورد حضور نظامی این کشور در شمال سوریه اقدام کند یک عمل غیرقانونی و در واقع بر خلاف قوانین بین‌المللی است و اشغالگری خواهد بود، به‌خصوص اگر هدف آنها حمایت از گروه‌های تروریستی و یا حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از آنها توسط نیروهای مسلح فرانسه باشد یک اقدام خطرناک و فاجعه‌بار خواهد بود

چانیکلی خاطرنشان کرد، تمامی کشورهایی که با داعش می‌جنگیدند، نیروهای نیابتی داشتند، «تنها نیروهای مسلحی، که با گروه تروریستی داعش رو در رو می‌جنگند، نیروهای مسلح ترکیه هستند

پیشتر، «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه نیز موضع کشورش در مخالفت تام با پیشنهاد فرانسه برای میانجیگری میان آنکارا و شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه را رد کرد و گفت: «ترکیه با تروریست‌ها مذاکره و آشتی نمی‌کند بلکه آنها را از ریشه می‌خشکاند

تکذیب حضور نیروهای فرانسه در شهر "منبج"  سوریه

در حالی که برخی از شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از حضور نظامیان فرانسه در خاک سوریه منتشر کرده‌اند، دولت ترکیه حضور نیروهای فرانسوی در شهر منبج را تکذیب کرد.

خبرگزارى اناتولى به نقل از منابع داخلى اعلام کرد یگانهاى ویژه فرانسه عصر پنجشنبه گذشته وارد پایگاه امریکایی در منطقه رمیلان از توابع استان حسکه سوریه شدند شهرى که کنترل ان در دست گروه تروریستى ى پ گ قرار دارد.

این منابع از اینکه نیروهاى فرانسوى در صدد هستند در این پایگاه بمانند یا خیر اظهار بى‌اطلاعى کردند.

این منابع از افزایش ورود و خروج نیروهاى فرانسوى از عراق به سوریه خبر دادند. نیروهاى مزبور با استفاده از خودروهاى زرهى به همراه آمریکاییها در منبج و الرقه و برخى مناطق دیرالزور به گشت زنى پرداختند.

بر اساس این گزارش، نیروهاى گروه تروریستی ی پ گ نیز در این گشت زنى‌ها شرکت داشتند و سران آن با سربازان فرانسوى در منبج دو نشست برگزار کردند و پس از آن مقادیرى سلاح و مهمات در اختیار تروریست‌ها قرار داده شد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیروز (جمعه)  در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست وزیران خارجه ناتو در واکنش به انتشار  برخی گزارش‌ها مبنی بر استقرار نظامیان فرانسوی در شهر منبج ، تاکید کرد فرانسه هیچ حضور نظامی در این شهر ندارد.

واشنگتن هم اعزام نیروهای ویژه فرانسوی به سوریه را تائید کرد

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در برابر کنگره اعلام کرد، فرانسه به منظور حمایت از نیروهای آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه، در دو هفته گذشته تعدادی از نیروهای ویژه خود را به سوریه اعزام کرده است.

به گفته او جنگ با داعش اکنون ادامه دارد و عملیات نظامی ائتلاف بین المللی علیه داعش در مرز عراق با سوریه نیز گسترش می یابد.

وی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: اکنون از سوریه بیرون نخواهیم رفت بلکه در روزهای آینده تلاش برای مبارزه با نیروهای باقیمانده داعش افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود گفت: در نظر داریم مشارکت در نیروهای ائتلاف بین المللی را افزایش دهیم و به طور کامل در جنگ علیه داعش شرکت می‌کنیم.

ماکرون همچنین در پایان کنفرانس بین المللی در پاریس تحت عنوان "توقف حمایت مالی از تروریسم" اظهار داشت: تا زمانی که لازم باشد فرانسه به ائتلاف بین‌المللی و مسئولان عراقی و نیروهای دموکراتیک سوریه پایبند باقی خواهد ماند.

این در حالی است که خودروهای زرهی و توپخانه فرانسه در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق و سوریه مشارکت دارند و نیروهای ویژه فرانسوی نیز به مبارزان کُرد مشاوره می‌دهند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  تسنیم، تاریخ انتشار:8 اردیبهشت 97، کدخبر: 1711213 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین