پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌های شهر خرم‌آباد این روزها باعث نارضایتی شهروندان از کم توجهی متولیان امر شده و این موضوع علاوه بر ایجاد رعب و وحشت سلامت افراد را نیز به خطر انداخته است.

شعار سال: پرسه سگ‌های بی‌صاحب در کوچه پس کوچه‌های این شهر آن‌هم وقت و بی‌وقت امروز به یکی از معضلات اجتماعی و گلایه‌مندی شهروندان خرم‌آبادی تبدیل شده است.

کافی است ساعاتی در شهر حضور یابی، آنگاه شاهد پرسه سگ‌های جدا شده از گله و یا آواره‌ای می‌شوی که طول و عرض خیابان را در جست‌وجوی پیداکردن آشیانه و یا خوردن غذایی طی می‌کنند.

جدای از مسائل انسان‌دوستی و ترحم به حیوانات، اما حضور سگ‌های بی‌صاحب دارای بیماری‌های فراوان خطری جدی و تهدیدکننده برای سلامت، امنیت و آسایش شهروندان است.

خطر گازگرفتگی و انتقال بیماری‌هایی همچون هاری و سالک را می‌توان یکی از مهمترین آسیب‌های حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر دانست.

ایجاد مشکلات بهداشتی و اجتماعی، زشت نمودن فضای شهری، ایجاد حس ناامنی برای شهروندان، روند درمانی طولانی‌مدت و هزینه‌های هنگفتی که سالانه برای خرید واکسن هاری داده می‌شود پیش از پیش موضوع جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر را پراهمیت می‌سازد.

سگ‌ها دارای قدرت تولیدمثل بالایی هستند و چنان‌چه برنامه کنترلی برای جلوگیری از این امر صورت نگیرد شاهد افزایش مخاطرات برای شهروندان خواهیم بود.

دور ریختن پسماندهای شهری به نقاط دورافتاده می‌تواند در حضور کمرنگ سگ‌های بی‌صاحب در شهر موثر واقع شود، همچنان‌که دهیاری‌ و بخشداری‌ها می‌توانند با جمع‌آوری سگ‌ها از ورود آن‌ها به مناطق شهری جلوگیری کرده و البته که بایستی شهروندان از آزادسازی سگ‌های خانگی به فضای شهری ممانعت کنند.

سگ‌ها روزبه‌روز بیشتر شده و هیچ فکری برای جمع‌آوری آن‌ها نمی‌شود

در همین راستا یکی از ساکنان مسکن مهر خرم‌آباد با ابراز گلایه‌مندی از حضور سگ‌های بی‌صاحب در این مجموعه، به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه به دلیل نزدیکی کوه‌پایه با مسکن مهر شاهد حضور بی‌شماری از سگ‌های بی‌صاحب در این مجموعه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات متعددی از جمله مشکلات بهداشتی و ناامنی را سگ‌ها برای ساکنین ایجاد کرده‌اند، به‌گونه‌ای که افراد از حضور در محوطه مسکن مهر واهمه دارند.

خانم الماسی با ابراز اینکه سگ‌ها روزبه‌روز بیشتر شده و هیچ فکری برای جمع‌آوری آن‌ها نمی‌شود، افزود: سگ‌ها در نقاط مختلف زاد و ولد می‌کنند و هر روز بیشتر می‌شوند.

این شهروند خرم‌آبادی ادامه داد: صبح زود که فرزندانمان راهی مدرسه می‌شوند جلوی درب خانه و یا در طول مسیر با جمعیتی از سگ‌های گرسنه روبه‌رو می‌شوند و از ترس جان سراسیمه به منزل بر می‌گردند.

وی با بیان اینکه چندین بار به مسوولان حضور سگ‌ها را در مجموعه مسکن مهر گوشزد کرده‌ایم، یادآور شد: متاسفانه تاکنون اقدام موثری برای جمع‌آوری و حذف سگ‌های بی‌صاحب صورت نگرفته است.

ترس و دلهره شهروندان از حضور سگ‌های ولگرد در معابر

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی با بیان اینکه در گذشته شاهد حضور سگ‌ها در نقاط حاشیه‌ای شهر بودیم، به خبرنگار فارس گفت: امروز به وضوح می‌توان پرسه سگ‌های بی‌صاحب را در سطح معابر و خیابان‌های شهر دید.

وی خاطرنشان کرد: حضور سگ‌ها موجب ترس و دلهره شهروندان خصوصا خانم‌ها و کودکان شده است، به‌گونه‌ای که با دیدن سگ‌ها مجبورند همچون دونده‌ای سریع پا به‌فرار بگذارد.

آقای براری با تاکید بر اینکه سگ دارای بیماری‌های خطرناکی است که می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد، افزود: این مسئله نگرانی‌های بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

مسوولین سریعا نسبت به جمع‌آوری سگ‌ها اقدام کنند

این شهروند یادآور شد: شب‌ها که زمان استراحت است متاسفانه صدای زوزه سگ‌ها آرامش را از ساکنان محله سلب کرده و گاها مشکلاتی از جمله آسیب به اموال را نیز به وجود می‌آورند.

وی با ابراز اینکه حضور سگ‌های ولگرد زندگی روزمره ما را دچار مشکل کرده، اظهار داشت: از مسوولین انتظار داریم هر چه زودتر نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند.

جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب تنها توسط نیروهای شهرداری امکان‌پذیر نیست

در همین راستا معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: موضوع سگ‌های بی‌صاحب امروز به یکی از معضلات اساسی شهر تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهر خرم‌آباد شهری طولی بوده، به‌نحوی‌که از کوه‌پایه تا مرکز شهر 300 متر فاصله است، لذا سگ‌ها از مناطق بالادست و کوه‌ها به سطح شهر روانه می‌شوند.

فرشید خدامرادی با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب تنها توسط نیروهای شهرداری امکان‌پذیر نیست، افزود: شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب در حال حاضر اقدام به برنامه زنده‌بگیری کرده است.

این مسوول اظهار داشت: شهرداری در خارج شهر سایتی برای نگهداری سگ‌ها فراهم کرده است اما طرح جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب بایستی به کمک چند دستگاه همچون پزشکی قانونی و محیط‌زیست انجام شود.

کنترل سگ‌های بی‌صاحب همکاری فرادستگاهی را می‌طلبد

خدامرادی زاد و ولد سگ‌ها را با توجه به فیزیولوژی آن‌ها زیاد عنوان کرد و گفت: در گذشته دستور شلیک به سگ‌ها داده می‌شد اما اکنون این دستور لغو شده و سگ‌هایی که در سایت نگهداری می‌شوند بایستی پس از غربال‌گری عقیم‌سازی شده و به متقاضیان تحویل داده شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد یادآور شد: متاسفانه اکنون تنها سگ‌ها جمع‌آوری شده و به دلیل اینکه عقیم‌سازی نمی‌شوند زاد و ولد کرده و مجددا به سطح شهر برمی‌گردند.

خدامرادی اقدام اساسی را در همکاری فرادستگاهی با محوریت فرمانداری دانست و افزود: محیط‌زیست، دامپزشکی و علوم پزشکی بایستی کارگروهی تشکیل دهند و فکری اساسی برای حل این موضوع نمایند.

وی تصریح کرد: شهرداری نیروی زیادی برای جمع‌آوری سگ ها ندارد، ضمن اینکه زنده‌گیری سگ‌های بی‌صاحب به پیمان‌کار واگذار شده و در حال حاضر این کار نیز انجام می‌شود.

عقیم‌سازی سگ‌ها طرحی فراتر از مرگ با ترحم حیوانات است

در همین راستا نماینده فرمانداری خرم‌آباد در کمیته کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طبق روال گذشته سگ‌های بی‌صاحب توسط شکارچیان تلف می‌شدند که طی مرور زمان انجمن حمایت از حیوانات با فشارهایی که وارد کرد کشتار سگ‌ها را از برنامه کشورها خارج کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال 87 آئین‌نامه جدیدی تحت عنوان مرگ با ترحم توسط هیات دولت وقت تصویب شد به‌گونه‌ای که پس از جمع‌آوری و غربال‌گری، سگ‌های بیمار توسط مواد دارویی معدوم می‌شدند.

فرشاد میرسپهوند با بیان اینکه سگ‌های بی‌صاحب حیوانات وحشی نیستند، افزود: سگ‌های بی‌صاحب حیواناتی هستند که در روستاهای اطراف، دامداری‌ها و واحدهای صنعتی برای نگهبانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند،پس از زاد و ولد مازاد نیاز سگ‌ها رها شده و وارد فضای شهری می‌شوند.

نماینده فرمانداری خرم‌آباد در کمیته کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب ادامه داد: سال 95 شهرداری اقدام به ایجاد یک سایت برای نگهداری سگ‌ها کرد و از سال گذشته با زنده‌گیری سگ‌ها اقدامات غربال‌گری و مرگ با ترحم برای حیوانات اجرایی می‌شود.

وی عقیم‌سازی سگ‌ها را طرحی فراتر از مرگ با ترحم حیوانات عنوان و تصریح کرد: طرح عقیم‌سازی طرحی گسترده و نیازمند بودجه بالا و البته همکاری دیگر دستگاه‌ها همچون دامپزشکی و علوم پزشکی است.

میرسپهوند یادآور شد: در ابتدا بایستی سگ‌های مزرعه در روستاها شناسنامه‌دار شوند، سپس در فاز بعدی عقیم‌سازی شده تا شاهد ازدیاد سگ‌ها نباشیم.

انعقاد قرارداد دانشکده دامپزشکی با شهرداری برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد

در همین راستا رئیس شبکه دامپزشکی خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مجری کنترل سگ‌های بی‌صاحب شهرداری است و این سازمان وظیفه جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شهرداری، بهداشت و نیروی انتظامی سگ‌ها متولی کشتار سگ‌ها بودند اما امروز وظیفه شهرداری است که سگ‌های بی‌صاحب را در محلی نگهداری کند.

علی دلیران‌نیا با بیان اینکه هزینه عقیم‌سازی هر سگ بالا بوده، بیان داشت: طی آخرین جلسه‌ای که به منظور عقیم‌سازی سگ‌ها انجام شد، شهرداری با دانشکده دامپزشکی قرارداد بست که هزینه عقیم‌سازی توسط شهرداری پرداخت شود و کارهای تخصصی همانند جراحی توسط دانشکده دامپزشکی صورت گیرد.

ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب وظیفه شهرداری است

در همین راستا مدیرکل محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه موضوع ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب وظیفه شهرداری است، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: محیط‌زیست استان به‌عنوان دستگاه نظارتی بر چگونگی این ساماندهی نظارت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تمام شهرداری‌ها موظف هستند در اطراف شهر محلی را برای نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌ها فراهم کنند.

مهرداد فتحی‌بیرانوند با بیان اینکه هرگونه کوتاهی از سوی شهرداری با برخورد محیط‌زیست همراه خواهد بود، افزود: با توجه به امکانات و محدودیت‌های شهرداری و ازدیاد سگ‌های بی‌صاحب نمی‌توان توقعی بیش از این از شهرداری داشت.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: شهرداری بایستی زیرساخت‌ها و امکانات خود را برای بحث جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب افزایش دهند.

وی با ابراز اینکه زمانی را برای این موضوع به شهرداری مهلت داده شده، گفت: روند کنونی شهرداری در جهت جمع‌آوری سگ‌ها راضی‌کننده نیست اما بایستی بضاعت شهرداری را نیز درنظر گرفت.

بنا بر این گزارش، امروز موضوع پرسه سگ‌های ولگرد در سطح شهر خرم‌آباد به یک معضل اساسی تبدیل شده که هر چه زودتر مسوولان اجرایی بایستی فکری برای رفع آن کنند.

قطعا مشکلاتی که در اثر حضور این حیوانات برای شهروندان ایجاد می‌شود از جمله مشکلات بهداشتی و امنیتی، توجه مسوولان را بیش از پیش نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب می‌طلبد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 22 اردیبهشت 97، کدمطلب:۱۳۹۷۰۲۲۱۰۰۰۸۵۱ ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین