پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
فقر اقتصادی یکی از مهمترین عوامل پدیده مجرمانه در جامعه است.ولی در بررسی عوامل با فقرهای دیگری مواجه ایم از جمله فقر در گفتگو که اگر مهمتر از فقر اقتصادی نباشد کمتر از آن هم نیست!!
شعارسال:فقر اقتصادی یکی از مهمترین عوامل پدیده مجرمانه در جامعه است.ولی در بررسی عوامل با فقرهای دیگری مواجه ایم از جمله فقر در گفتگو که اگر مهمتر از فقر اقتصادی نباشد کمتر از آن هم نیست!!

باید اعتراف کرد در جامعه بسیاری از اقشار قادر نیستند انتظارات،احساسات و توقعات خود را بازبان آسان،صریح و موثر به دیگران منتقل نمایند. از این رو با جامعه ای روبرو هستیم که به طور ساختاری نمی تواند گفتگو کند و این ساختارهای غلط تنها مختص مردم هم نمی شود؛ بلکه حاکمان نیز به نوعی از نبود آن رنج می برند.

به طور نمونه گاهی مدیران به جای اینکه مستقیم در جلسات داخلی تفاهم کنند در تریبون های مختلف _که در کشور کم هم نیست_ با یکدیگر صحبت می کنند و دعواهای داخلی را به جامعه سرایت می دهند.دیگری هم در پاسخ در تریبون های مذهبی پاسخ اورا می دهد و....

در روابط اجتماعی مردم نیز می بینیم به محض اینکه تصادف سطحی رخ می دهد طرفین به جای گفتگو و حل مشکل شروع به خشونت های کلامی و در نهایت خشونت جسمی و...می نمایند.

سوال اینجاست:عدم گفتگو چه تبعاتی در جامعه می تواند داشته باشد و ارتباط آن با کجروی چیست؟

وقتی هیات حاکمه نتواند در ساختارهای خود به ضرورت گفتگوی صادقانه پی ببرد طبعا دو راه بیشتر باقی نمی ماند؛ یا اینکه باید از طریق خشونت و اجبار متوسل شود که البته این راه هزینه نسبتا بالایی دارد ویا اینکه سهل ترین مسیر را انتخاب کرده و متوسل به خدعه و نیرنگ شود.

ملاحظه می شود دروغ گویی ناشی از عدم گفتگوی صادقانه ، ریشه ی همه بدی ها و پلشتی های جامعه کنونی ماست و شروع نابهنجاری ها و کجروی ها از دروغ و برخوردهای ناصادقانه انسان نشات می گیرد.

نهاد خانواده کانون اصلی تربیت انسان هاست ،فرزندان به دلیل عدم ارتباط صمیمانه جرات ابراز احساسات و نظرات خود در این محیط آرام بخش ندارند و اندیشه ها زیرزمینی می شود.

مدرسه محیط امن تربیتی فرزندان است که آن هم به دلیل ساختارهای غلط آموزشی و تربیتی مجالی برای ابراز نظرات و خواسته ها نیست.وقتی این دونهاد مهم اثر گذار کارکرد مناسبی نداشته باشند چه توقعی وجود دارد که فرهنگ گفتگوی صادقانه در جامعه گسترش یابد!!

راه برون رفت از این بیماری اجتماعی در مصحف شریف تبیین شده است.آنجا که می فرماید :فقولا له قولا لینا...مقصود از نرم زبانی این است که انسان برای بیان مقاصد خود از سخنان ملایم و گفتار محترمانه در روابط اجتماعی استفاده نماید و از انواع خشونت های کلامی احتراز نماید.

اینها در بررسی عوامل کجروی در قالب نظریات جامعه شناسی «کنترل اجتماعی» قابل بحث و گفتگوست و می تواند به عنوان عامل بازدارنده درونی در جلوگیری از بسیاری جرایم اثر گذار باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ جامعه روز، تاریخ انتشار 3 خرداد97، کدخبر:30 ، www. jameroz.blogfa.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین