پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۷
"پارک‌های رهاشده" و "نابودی فضای سبز" مولود نامبارک سوءمدیریت و این کالبد نیمه جان فضای سبز سنندج نیازمند احیای نفسی تازه است.

شعارسال: قدم‌ زدن در پارک‌هایی که از شکل و شمایل پارک بودن‌شان تنها می‌توان به صندلی‌های زوار دررفته و پیرمردان نشسته‌ در حصار ته سیگارهای رها شده و معتادین خوابیده در سایه، استناد کرد؛ نه تنها حس سرزندگی را به انسان نمیبخشد، بلکه وضعیت دردناک فضای سبز و پارک‌های سطح شهر سنندج را در پیشاروی هر بیننده‌ای به تصویر می‌کشد، تصویری که با مشاهده آن دیگر نمی‌توان فضای سبز درون‌شهری را قسم جاندار شهر و ساختار کالبدی سنندج نامید و حتی در برخی نقاط این تصویر شکل گرفته از فضای سبز و پارک‌های درون شهری سنندج آنقدر تیره و تار است که خود ناقض این تعریف می‌شود.

شهر سنندج باوجود برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب و ویژگی‌های توپوگرافی خاص یکی از بکرترین مناطق برای گسترش فضای سبز شهری است، علی‌ایحال شاهد هستیم که مدیریت شهری سنندج در مقوله توسعه فضای سبز کماکان لنگ زده و حتی در بسیاری از نقاط این سوء مدیریت منجر به رهاسازی و خشک‌شدن برخی فضاهای سبز در این شهر شده است؛ امری که سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج بر آن صحه گذاشته و اظهار کرد: در طی دهه‌های اخیر پروژه‌های فضای سبزی که در سنندج انجام‌شده، بدون توجه به مشکلات تأمین آب صورت گرفته بود به همین خاطر در طولانی‌مدت این مناطق خشک و رها شدند.

"پارک‌های رهاشده" و "نابودی فضای سبز" مولود نامبارک سوءمدیریت

شرمین شریفی در سنندج، با اعلام اینکه سرانه فضای سبز در کردستان تنها 6 مترمربع است، افزود: این میزان بدان معناست که فضای سبز داخلِ محدوده شهر سنندج 6 مترمربع به ازای هر نفر است و پارک جنگلی آبیدر به‌عنوان فضای سبز داخل شهری تأثیری در این سرانه ندارد.

وی بابیان اینکه مردم در حال حاضر از پارک‌های سطح شهر سنندج به عنوان فضای سبز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این محدوده‌ها به‌عنوان فضای سبز قلمداد نمی‌شوند و در تعریف کارشناسی به‌عنوان حریم سبز شناخته می‌شوند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج، با تأکید بر لزوم تلاش در راستای افزایش سرانه فضای سبز، دلیل این مهم را عدم استفاده مردم از حریم سبز دانست و خاطرنشان کرد: دستیابی به این هدف باید با توجه به تأمین شرایط زیرساختی، تأمین آب و هزینه‌های نگهداری این پارک‌ها میسر شود.

«زمین‌های قولنامه‌ای» معضل فضای سبز شهری سنندج

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه فضای سبز سنندج با میانگین کشوری 2 متر فاصله دارد، گفت: سرانه بسته به موقعیت و مکان و بحث آب متفاوت است، فلذا هیچ‌وقت نمی‌توان ادعا کرد که سرانه فضای سبز با شهرهای کم‌آب‌تر و پرآب‌تر متفاوت است اما به‌صورت نرم بسته به توپولوژی و ویژگی‌های منطقه‌ای، می‌توان این میزان را تخمین زد.

وی با ذکر اینکه فضای سبز بر اساس طرح تفصیلی شهر سنندج تعریف می‌شود، افزود: در طرح تفصیلی شهر سنندج کاربرد فضای سبز، حریم سبز و باغات مشخص است و به استناد به آن می‌توان یک زمین را به‌عنوان کاربری فضای سبز احیاء و تعریف کرد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج با بیان اینکه برخی مناطق حاشیه‌ای شهر سنندج بافت روستایی بوده که تبدیل به ناحیه شهری شده است، ادامه داد: بر اساس طرح تفصیلی شهر سنندج، کاربری فضای سبز برای این مناطق هم تعریف‌ شده اما با توجه به اینکه مردم در فضای سبز ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام داده‌اند، متأسفانه میزان سرانه فضای سبز در این نقاط گاه به صفر نیز رسیده است.

وی دلیل رخداد این ضایعه را این‌گونه بیان کرد: بسیاری از مردم زمین‌های قولنامه‌ای دارند و با تمکین به این قولنامه‌ها به ساخت و ساز دست می‌زنند به همین خاطر تا زمانی که مشکل مالکیت این زمین‌ها حل نشود نمی‌توان ساختار و شکل طرح تفصیلی را عوض کرد.

شریفی تصریح کرد: در وضعیت فعلی به دلیل انجام ساخت و سازهایی که در برخی مناطق سمت و سوی غیرمجاز و قارچ‌گونه نیز یافته است، امکان گسترش فضای سبز در برخی نقاط شهر سنندج عملاً امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که مشکل مالکیت سند فضای سبز وجود دارد و این مشکل رفع نشود نمی‌توان اقدام شایان توجه‌ای را لحاظ کرد، گفت: در نواحی که بحث مالکیت مشخص شود، فضای سبز توسعه می‌یابد.

محدویت زمین و معارض زمین‌های سطح شهر مانع گسترش فضای سبز در سنندج

شهردار سنندج نیز با اشاره به اینکه توسعه و ارتقاء سرانه فضاهای سبز شهری در زندگی و رشد و پیشرفت شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: احداث پارک‌های درون محلی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های شهرداری سنندج است.

وی افزود: وضعیت توپوگرافی، محدویت زمین و هم‌چنین بحث مالکیت و معارض زمین‌های سطح شهر باعث شده که نتوانیم سرانه فضای سبز را به سطح میانگین کشوری ارتقاء دهیم.

حشمت‌الله صیدی با اعلام اینکه ‌باید برای احداث فضای سبز کمربندی زاگرس عملیات 300 مترمکعب خاکریزی، 750 مترمکعب خاکبرداری، 512 مترمربع سنگ‌فرش و 320 متر جدول‌گذاری صورت پذیرد، تصریح کرد: 200 متر عملیات لوله‌گذاری با لوله پلی‌اتیلن 2 اینچ، اجرای 200 متر لوله‌گذاری با لوله یک اینچ، جهت انشعاب آب و 48 متر عملیات لوله‌گذاری با لوله 400 باهدف هدایت آب‌های سطحی از دیگر فعالیت‌های عمرانی برای احداث این پروژه است.

صیدی دیگر نیازهای اجرای پروژه احداث فضای سبز شهر سنندج را شامل خرید یک انشعاب برق 25 آمپری، منبع دفنی 12 هزار لیتری، نصب 20 عدد مبلمان پارکی، نصب و جاگذاری 15 عدد سطل زباله و خرید و نصب یک ست ورزشی کامل دانست و ابراز امیدواری کرد: امید است با احداث، توسعه و گسترش فضای سبز بتوان در سطح شهر چشم‌اندازی زیبا و مطلوب را برای شهروندان رقم زد.

نیاز حیاتی مناطق حاشیه‌ای سنندج به فضای سبز

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج در ادامه با اعلام اینکه در مناطق حاشیه‌ای روند ساخت و ساز به سرعت پیش رفته و این امر منجر به از بین رفتن فضای سبز در بسیاری از این نقاط شده است، گفت: به عنوان مثال در محله ننله سنندج حتی یک تکه زمین خالی باقی نمانده و این چالشی است که مشابه آن در بسیاری از نقاط حاشیه‌ای گریبان‌گیر مدیریت فضای سبز شهری شده است.

وی در خصوص فضاهای سبزی که در مناطقی هم‌چون نایسر و میدان نبوت رها شده‌اند، گفت: با جایگزینی و استفاده بهینه از چشمه‌های سطح شهر به جای آب شرب جهت آبیاری این پارک‌ها، می‌توان سرانه فضای سبز در این نقاط را افزایش داد.

شریفی با اعلام اینکه طراحی فضای سبز در نایسر در حال پیگیری است، افزود: پس از فازبندی و مشخص شدن مناطق فضای سبز، این طرح در نایسر نیز اجرا خواهد شد.

«پارک‌های درون محله‌ای» شریان تنفسی نوین در احیاء فضای سبز شهری هستند

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج گریزی به فضای سبز درون محله‌ای زد و خاطرنشان‌ کرد: فضای سبز درون محله‌ای در سنندج با مساحتی حدود 5 هزار متر مربع به عنوان فضای سبز تعریف شده که جزو اولویت‌های شهری است تا به وسیله آن در محلات سنندج بتوان قدم مثبتی را برای گسترش فضای سبز برداشت.

وی مزیت احیاء پارک‌های درون محله‌ای را بهره‌گیری از ظرفیت مردمی در حفظ، صیانت و نگهداری از این پارک‌ها دانست و گفت: امروزه با ازدیاد جمعیت در درون شهرها و بوجود آمدن زندگی‌های آپارتمانی نیاز انسان‌ها برای استفاده از فضای سبز شهری نیز افرایش یافته است.

شریفی در پایان با اشاره به وضعیت فضای سبز ورودی شهر سنندج از سمت همدان یادآور شد: به دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت نصب مجسمه صلح در این مکان، تا زمانی که این مجسمه در میدان 12 فروردین مستقر نشود نمی‌توان در بحث فضای سبز این محدوده اقدام خاصی را انجام داد!

لزوم احیاء پارک‌ها به‌عنوان ظرفیت فرهنگی در سنندج

فرماندار سنندج در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان که در آذر 95 برگزار شده بود بر این موضوع که فضاهای متعددی در سطح شهرستان سنندج وجود دارد که توان مدیریت درست آنان میسر نیست، اذعان کرده و گفت: برخی فضاها در سطح شهر سنندج مناسب نیست و برنامه‌های مدیریتی این فضاها تداوم ندارد.

محمدابراهیم زارعی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی در همه پارک‌های سطح شهر سنندج الزامی کاربردی است، افزود: توقع داریم که شهرداری سنندج ورزش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ورزشی را با کمک حوزه ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح پارک‌های شهر سنندج ایجاد کند تا بتوان کارهای و فعالیت‌هایی را در پارک‌ها ساماندهی کرد که به وسیله آن از تبدیل این فضای شهری به مأمنی برای معتادین و افرادی که آسیب اجتماعی را در جامعه ایجاد می‌کنند، ممانعت به عمل آورد.

وی تأکید کرد: ابتدا باید مکان‌های نامناسب سطح شهر سنندج مناسب‌سازی شده و پارک‌هایی هم‌چون نسیم سنندج که قبلاً مناسب‌سازی آنها انجام شد اما به حال خود رها گشت، نیز احیاء گردد.

زارعی با بیان اینکه هر چند ایجاد روشنایی مناسب برای پارک‌ها مهم است، گفت: باید توجه داشت که در گام نخست پارک‌ها مناسب‌سازی شده و هر پارک بر اساس ظرفیت آن فعالیت خاصی برایش تعریف شود.

وی در پایان با ذکر اینکه می‌توان از مردم به عنوان سرمایه اجتماعی بهره برد، یادآور شد: با توجه به لزوم گسترش فضای نشاط اجتماعی، پارک‌ها و فضای سبز درون شهری این ظرفیت را دارا هستند که به‌عنوان پتانسیلی مفید برای استقرار فضای نشاط اجتماعی به خدمت گرفته شوند.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده سرانه فضای سبز در دنیا 25 و در کشور نیز 15 مترمربع است و این در حالیست که این میزان در سنندج با احتساب پارک‌های جنگلی تنها 6 مترمربع بوده که اگر بخواهیم فضای سبز شهری را خالص حساب کنیم حدود 2 مترمربع از این آمار باقی خواهد ماند و دردناک‌تر اینکه با تغییر فضای کاربری شهری طی دهه‌های اخیر و با مرتفع‌تر شدن ساختمان‌های مسکونی، این میزان فضای سبز شهری روزبه‌روز کمتر شده و حتی در برخی نقاط به نابودی کشانده شده است، سال‌هاست که در سنندج اراضی با کاربری فضای سبز جای خود را به ساختمان‌سازی داده است؛ اتفاق نامیمونی که وضعیت فضای سبز سنندج را در شرایط بحرانی قرار داده و منجر به تقلیل سرانه فضای سبز در این شهر شده است؛ حال زمان آن فرا رسیده که شهرداری سنندج به‌عنوان متولی احیاء فضا سبز در آتیه منابع مالی را تأمین کرده و با همکاری بخش خصوصی در حفظ و توسعه ریه‌های تنفسی شهر پررنگ‌تر از پیش به صحنه آید.



کالبد نیمه جان فضای سبز سنندج نیازمند توجه مسئولان است

کالبد نیمه جان فضای سبز سنندج نیازمند توجه مسئولان است

کالبد نیمه جان فضای سبز سنندج نیازمند توجه مسئولان است

کالبد نیمه جان فضای سبز سنندج نیازمند توجه مسئولان است

کالبد نیمه جان فضای سبز سنندج نیازمند توجه مسئولان است

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1397 ، کدخبر: 1814040 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
ا.ف75
از یه طرف میاین میگین که باید بیخیال فضای سبز بیشیم بخاطر کم ابی از طرفی دیگه مردم رو به اعتراض وا میدارین! احتمال میدم عمر شهرداری سنندج داره سر میاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین