پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۲۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
گزارش میدانی از ثلاث‌باباجانی و دیگر مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه حاکی‌است، یافتن مدرسه امن و مقاوم بزرگ‌ترین دغدغه اهالی مناطق زلزله زده است. این روزها یافتن مدرسه‌ای که کار نوسازی‌اش به پایان رسیده باشد و بتواند سرپناهی امن برای دانش‌آموزانی باشد که هنوز هم با هر پس لرزه دچار دلهره و نگرانی می‌شوند به بزرگ‌ترین دلواپسی والدین در این منطقه تبدیل شده است. بیشتر مدارس به والدین می‌گویند، ناگزیرند دانش‌آموزان را در دو یا سه شیفت بپذیرند.

شعار سال: شهریور ماه که به نیمه می‌رسد، شوق رفتن به مدرسه و آغاز سال تحصیلی جدید را در دانش‌آموزان می‌توان دید. انگار این روزها حال و هوای دیگری دارد و هر فردی به نوعی درگیر آماده شدن برای ماه مهر است، ایامی که برای همه بوی زندگی می‌دهد. جدا از خرید کیف و کتاب و... که همه را درگیر خود کرده، پدر و مادرها از خیلی وقت پیش درگیر ثبت‌نام و یافتن مدرسه‌ای مناسب برای فرزاندن شان بوده‌اند. اما برخی کودکان مناطق زلزله زده کرمانشاه، با وجود وعده و وعیدهای مسئولان برای اتمام نوسازی مدارس تخریبی در جریان زلزله 21 آبان ماه سال گذشته در آستانه سال تحصیلی هنوز نوسازی مدرسه‌ شان به پایان نرسیده تا در آن با خیال راحت و با امید به آینده به کسب علم و دانش بپردازند.

گزارش میدانی از ثلاث‌باباجانی و دیگر مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه حاکی‌است، یافتن مدرسه امن و مقاوم بزرگ‌ترین دغدغه اهالی مناطق زلزله زده است. این روزها یافتن مدرسه‌ای که کار نوسازی‌اش به پایان رسیده باشد و بتواند سرپناهی امن برای دانش‌آموزانی باشد که هنوز هم با هر پس لرزه دچار دلهره و نگرانی می‌شوند به بزرگ‌ترین دلواپسی والدین در این منطقه تبدیل شده است. بیشتر مدارس به والدین می‌گویند، ناگزیرند دانش‌آموزان را در دو یا سه شیفت بپذیرند.

آماده شدن مدارس می‌توانست روحیه دانش‌آموزان را عوض کند

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» نماینده مردم اسلام آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان بارها قول داده بودند که کار نوسازی مدارسی که در جریان زلزله آسیب دیده، بموقع و تا قبل از رسیدن مهر ماه به پایان می‌رسد، اما متأسفانه گران شدن مصالح و نیروی کار باعث شده تا این وعده تحقق نیابد. نگرانی والدین دانش‌آموزان کاملاً درست است زیرا شروع سال تحصیلی و رفتن فرزندان‌شان به مدارس جدید با فضای امن و شاد پس از مشکلات روحی - روانی که برای همه مردم بویژه کودکان مناطق زلزله زده به وجود آمده بود، می‌توانست روحیه آنان را تغییر دهد و زندگی را به روال عادی بازگرداند. وی با اشاره به اینکه خیرین همواره در سراسر کشور در نوسازی مدارس پیش قدم بوده‌اند، افزود: متأسفانه شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای شده که برخی از آنان نیز پا پس کشیده‌اند و از آنجا که خیرین وظیفه‌ای در این میان ندارند، این مسأله را صرفاً به‌عنوان گلایه مطرح کردم. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: دلخوری مردم از نهادهایی است که به قول خود در این زمینه عمل نکرده‌اند و به همین دلیل الان مردم سردر گم هستند و نمی‌دانند چه باید کنند.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل نقدینگی به منظور اتمام بازسازی مدارس با مسئولان استانی از جمله شخص استاندار رایزنی‌هایی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

پیشرفت ساخت 25 مدرسه شهری در حد 40 درصد

در همین حال، «مرزبان نظری» مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه نیز تصریح کرد: در جریان زلزله 21 آبان ماه سال گذشته در «ازگله» کرمانشاه در مجموع 78مدرسه با 415 کلاس درس آسیب دید. از این تعداد 25 مدرسه در نقاط شهری و 53مدرسه در نقاط روستایی واقع شده بود. به گفته وی از کل مدارس روستایی تخریب شده در زلزله، 43 مدرسه آماده تحویل شده که برای سال تحصیلی جدید می‌توانند پذیرای دانش‌آموزان باشند، اما مابقی مدارس تخریبی روستایی که معادل 10 مدرسه است در حال حاضر پیشرفتی در حد 60 درصد دارند که انتظار می‌رود در آبان ماه امسال آماده تحویل و بهره‌برداری شوند.

اما آماری که مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه از پیشرفت ساخت مدارس شهری می‌دهد حاکی‌است، مدارس تخریبی در نقاط شهری استان با وجود وعده‌ای که مسئولان استان داده بودند که تا شروع سال تحصیلی جدید به اتمام می‌رسد، این وعده تحقق نخواهد یافت. نظری اعلام کرد: 25 مدرسه‌ای که به‌دنبال وقوع زلزله نیاز به بازسازی داشت فعلاً به بهره‌برداری نمی‌رسد چرا که پیشرفت آنها در حال حاضر 40 درصد است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه تأکید کرد: علت حاضر نشدن مدارس، گرانی و کمبود مصالح، نبود نیروی کار متخصص و تورم و از سوی دیگر، انصراف خیرین از مشارکت در ساخت است. برخی خیرین اعلام کرده‌اند مبلغی را که برای ساخت مدرسه کنار گذاشته بودند به علت تورم، دیگر کفاف هزینه‌های ساخت را نمی‌دهد.وی همچنین این نکته را خاطرنشان کرد که این 78 مدرسه که آسیب دیده بودند 11درصد کل مدارس منطقه (757مدرسه) را شامل می‌شوند که دارای قدمت بیش از 25سال بودند. 10 مدرسه در شهر سرپل ذهاب و سه مدرسه نیز در ثلاث باباجانی تعمیر و مرمت شده است. این مسئول اعلام کرد: ساختمان آموزشی مدارس روستایی توسط خیرین تأمین اعتبار شده و مدارس شهری با مشارکت بنیاد برکت و اعتبار دولتی سازمان نوسازی مدارس تأمین اعتبار شده است. مجموعاً در کل استان در مهرماه 82 مدرسه با 256 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش می‌شود. نظری از تهیه 22 هزار صندلی و میز دانش‌آموزی، یکهزار میز و صندلی معلم و 300 دیتا پروژکتور(نمایش دانسته ها) و 300 رایانه و پرده نمایش برای هوشمند‌سازی مدارس خبر داد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 18 شهریور 97، کد مطلب: 481178، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
پس چرا میگفتین مهر امسال دیگه هیچ کانکسی به عنوان مدرسعه نیس همه وارد مدرسه میشن بازم یه حرف زدین مثل همه حرفاتون م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین