پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌ نوری در دیدار برخی از مدیران سایت‌های خبری و دانشجویان ارشد و دکترای علوم سیاسی در پاسخ به سؤالی درباره علت حضور کم فروغ جوانان در عرصه مدیریت کشور، بی‌توجهی دولتمردان به بدنه جوان جامعه، استفاده نکردن از آنها در عرصه‌های مختلف، بهره‌گیری از نیروی جوان در انتخابات و رویکرد خود نسبت به قشر جوان اظهار کرد: دغدغه من در خصوص استفاده ابزاری از جوانان در ایام انتخابات و فضای تبلیغات دوران انتخابات مسأله‌ای است که نه از امروز، بلکه از ابتدای دوران فعالیت مدیریت اجرایی‌ام در سی و چند سال گذشته وجود داشته و این حرف حقی است.

به گزارش انتخاب، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سالهای اخیر کمتر در رسانهها ظاهر شده است اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم و نمی‌توانم بگویم که در کشور ما در 37 سال نسبت به این سیره هیچ توجهی نشده است؛ چراکه در بعضی مقاطع و زمان‌ها توجه شده است، شاید بی‌انصافی شود که بگوییم اصلاً نشده است. وی با بیان اینکه «دولت‌ها باید از نیرو و پتانسیل جوانان استفاده کنند و اکنون هم دولت یازدهم باید این کار را انجام دهد»، گفت: من هر بار که دولتمردان را می‌بینم این نکته را به آنها یادآور می‌شوم که از نیروهایی جوان در بدنه دولت بهره بگیرید، که متأسفانه این امر نه تنها در این دولت بلکه سال‌هاست مورد غفلت واقع شده است. ناطق نوری افزود: همیشه به دوستان خودم در تشکل‌های سیاسی یادآور شده‌ام که همیشه شما ستاد انتخاباتی را در آستانه انتخابات راه می‌اندازید، از نیروی جوان و بدنه جوان جامعه بهره می‌گیرد اما همین که انتخابات تمام شد به جای آنکه به کادرسازی بپردازید و پس از انتخابات هم از نیروی فعال جامعه بهره بگیرید همه چیز را فراموش می‌کنید. این اشکال و نقص در همه جناح‌های سیاسی متأسفانه وجود دارد. چون این سنت غلط در کشور پایه‌ریزی شده و یک عادت دیرینه شده است. حتی این اعتراضات از طرف بسیاری از مسئولان ستادهای استانی آقای دکتر روحانی در جلسات به بنده گفته می‌شود. به هر حال امیدوارم دولت از پتانسیل‌های جامعه بیشتر بهره بگیرد و ما هم این توصیه را به مسئولان گفتیم و باز هم انجام می‌دهیم.

* اوباما به توافق نیاز داشت

وی در ادامه به بحث پیرامون توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: من مانند انتخابات ریاست جمهوری در گذشته به حسب ظاهر به عنوان یک جریان مطرح نبودم، اما به عنوان شخص خودم آن‌چه را که باید انجام می‌دادم در حالت چراغ خاموش انجام دادم. البته صراحتاً هم می‌گفتم که کاندیدای من کیست. در ادامه هر جا هم لازم بود از دولت حمایت کردم. راجع به مسائل هسته‌ای هم من از اول قسمت پر لیوان را دیدم و نسبت به نتیجه و دستاورد مذاکرات کاملاً خوشبین بودم.

وی درباره دلیل امیدواری خود نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای افزود: من به این دلیل نسبت به نتیجه دو سال مذاکره خوشبین بودم چون خود امریکایی‌ها در واقع به دنبال مذاکره بودند.

ناطق نوری درباره تغییر رفتار امریکا نسبت به ایران گفت: امریکا و شخص رئیس جمهوری این کشور متوجه شده بود که فشارهای گذشته از قبیل تهدید نظامی، تحریم‌ها و... برای به زانو در آوردن ایران قدرتمند کارساز نبوده است، زیرا ایران استقلال سیاسی دارد و امریکا در هر کجا که در منطقه وارد می‌شود، ایران یا قبل از آنها آنجا بوده است یا بعد به آنجا می‌رود، در قضایای پس از سرنگونی صدام در عراق، ماجرای افغانستان، سوریه و لبنان جای پای ایران کاملاً مشخص است. امریکا به این نتیجه رسید که چرا دل به 4 شیخ نشین ببندد ولی ایران بزرگ را نادیده بگیرد. وی افزود: با مدیریت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب ایران توانست استقلال خود را حفظ و با عزت در مسیر مذاکرات گام بردارد.

* اضلاع سه‌گانه مذاکرات ایران و امریکا به خوبی مدیریت شد

وی در ادامه به تبیین شرایط مذاکرات در ایران و امریکا پرداخت و گفت: این مذاکرات از همان ابتدا سه ضلع داشت؛ یک ضلع رؤسا، یک ضلع مذاکره‌کنندگان و یک ضلع مخالفان یا منتقدان. به نظر من هر سه این موارد در ایران بخوبی مدیریت شد. سران باید حرف‌ها را از موضع بالا می‌زدند؛ اگر اوباما به عنوان رئیس جمهوری امریکا صحبت‌هایی را مطرح می‌کرد، پاسخ اظهارات خود را از مسئولان کشور و رهبری در طول مذاکرات بخوبی دریافت می‌کرد. ضلع دوم که مذاکره‌کنندگان بودند با دریافت چراغ سبز و مشخص شدن خط قرمزها از سوی رهبری انصافاً بخوبی حرکت کردند. از طرفی من معتقدم ضلع سوم این مثلث که همانا منتقدان هستند باید باشند منتهی هتاکی، توهین و افترا نباید در انتقادها نسبت به عملکرد تیم هسته‌ای وجود داشته باشد. هنر تیم مذاکره‌کننده ما این بود که تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

این چهره سیاسی کشور در ادامه درباره بالا نبردن توقع مردم از جریان مذاکرات گفت: البته در جریان اجرای توافق نباید توقع در مردم زیاد شود و مردم فکر کنند اکنون همه یخ‌ها آب شده است و بلافاصله مشکلات اقتصادی مثل اشتغال و غیره حل می‌شود این اهداف تا به عینیت برسد زمان می‌برد؛ چراکه که همان‌طور که آگاهان می‌دانند مسائل و مشکلات کشور بسیار بیشتر از اینهاست.

* برخی گروه‌های تندرو با برنامه‌ریزی در انتخابات شرکت می‌کنند

رئیس دوره پنجم مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حضور در انتخابات و نتیجه آن گفت: من از ابتدا در درون جریان‌های سیاسی کشور حضور داشتم و کاربلد این کار هستم؛ بنابراین معتقدم در شرایط فعلی نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان معتدل برنامه مشخصی برای انتخابات نداشته و ندارند. زمانی که بنده مسئولیت داشتم یک سال و نیم مانده به انتخابات اجاق انتخابات را روشن می‌کردیم و شش ماه مانده به انتخابات کاندیداها را نیز اعلام می‌کردیم. من اعتقاد دارم هنوز چنین چیزی در جریان‌های سیاسی شکل نگرفته است، همه گروه‌ها برای مشورت سراغ من می‌آیند و من به آنها گفته‌ام سلانه سلانه می‌روید، این طور نمی‌شود؛ بنابراین این انتقاد به جریان‌های معتدل سیاسی کشور وارد است که هیچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند. این در حالی است که من شنیده‌ام و از نشانه‌هایش هم مشخص است که برخی جریان‌های تندرو و افراطی که من آنها را قبول ندارم در برخی گروه‌های سیاسی با برنامه‌ریزی منسجم‌تری می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند. وی همچنین در ادامه انتقاد به عملکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در آستانه انتخابات مجلس دهم گفت: من به گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا گفته‌ام این‌طور که شما در خصوص انتخابات پیش می‌روید به نتیجه مطلوب نخواهید رسید چون غافل هستید. ناطق نوری درباره راهبرد انتخاباتی جریان‌های سیاسی نیز گفت: معتقدم باید روی این حرف رهبر معظم انقلاب که دو سال پیش فرمودند رأی مردم حق‌الناس است، بیشتر توجه شود و این حق‌الناس باید حفظ شود. شما می‌توانید از این کدها بسیار خوب استفاده کنید و با بسترسازی برای شرکت بیشتر مردم تلاش کنید. همچنین دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده و شورای نگهبان باید به گونه‌ای عمل کنند که همه نیروها در انتخابات حضور پیدا کنند. به هر حال باید همه گروه‌های سیاسی توجه داشته باشند که کسی نباید در عرصه انتخابات قهر کند.

* هیچ گاه نگفتم از عرصه سیاسی کشور خارج شده‌ام

وی همچنین در ادامه درباره حضور خود در عرصه سیاسی کشور گفت: من هیچ گاه از عرصه سیاسی کشور قهر نکرده‌ام و اصلاً اهل قهر نیستم ولی متأسفانه مطلبی که توسط رسانه به درستی منعکس نشده بود این بحث است؛ من هیچ گاه نگفتم از عرصه سیاسی کشور خارج شده‌ام. لکن من از عرصه سیاست‌های اجرایی کشور با تحلیل خودم از همان مجلس پنجم کنار رفتم. من از سال 78 اعلام کردم که دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنم. با این تحلیل که من 20 سال است در انتخابات و کار اجرایی حضور داشته‌ام اکنون باید فرصت برای حضور جوانان مهیا شود این بحث باید در کشور ما جا بیفتاد که افسوس این‌گونه نشده است. در دنیا رجال سیاسی برای کار سیاسی عمری را تعریف می‌کنند، بعد از اینکه عمر کار سیاسی به پایان رسید آنها به اتاق‌های فکر می‌روند.

* درباره رفتارهای خصمانه مسئولان سعودی هشدار داده بودم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسائل منطقه خصوصاً روابط ایران با عربستان افزود: من از سال‌ها پیش درباره رفتارهای خصمانه مسئولان سعودی هشدار داده بودم؛ زیرا اینها بسیار کینه‌ای هستند. همین امیرعبدالله که از دنیا رفت به امریکا می‌گفت که این و آن را نکوبید سر مار ایران است، ایران را بکوبید. این کشور از سال‌ها پیش به ورطه تندروی و کینه‌ورزی علیه جمهوری اسلامی ایران و بقیه کشورهای منطقه وارد شده است. البته در نهایت این افراطی‌گری خود عربستان را خواهد بلعید. اما این مسأله بدان معنا نیست که ما روابط خود با عربستان را باید برای همیشه قطع کنیم بلکه با حفظ این شعار رهبر معظم انقلاب یعنی حکمت، عزت و مصلحت می‌توانیم با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم. پیش‌بینی من این است که هم عربستان و هم ترکیه بزودی به سراغ ما خواهند آمد و از ما برای حل مشکلات‌شان کمک خواهند گرفت. از چند سال پیش به دوستان گفتم عربستان آتش زیر خاکستر است و در چند سال آینده بحرانی‌ترین کشور در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

* رهبری بارها درخصوص مسائل داخلی خط قرمزهای خود را مشخص کرده است

ناطق نوری در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم‌گیری در خصوص رفع حصر گفت: تصمیم‌گیری در خصوص مسأله حصر و رفع آن تنها در حوزه اختیارات مقامات عالی نظام است و اگر مقامات عالی مصلحت بدانند و تشخیص بدهند مسأله حل خواهد شد.

وی همچنین درباره موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب نسبت به گروه‌های سیاسی، گفت: رهبر معظم انقلاب هیچ حساسیتی روی گروه‌های سیاسی ندارند. در دولت آقای روحانی هم وزیری از حزب مشارکت یا مسئولی از حزب کارگزاران فعالیت می‌کنند، ایشان روی جناح‌ها بحثی ندارند اما در مسأله فتنه که تعریف خودشان را دارند خط قرمز‌هایی را مطرح می‌کنند. خط قرمز هم یعنی چراغ قرمز، پس نباید از آن عبور کرد.

وی درباره حضور زنان در انتخابات نیز گفت: معتقدم زنان باید در تمام عرصه حضور داشته باشند منتهی باید خودشان هم تلاش کنند من در مجلس پنجم در خصوص تصویب قانون حضور قاضی زن در دادسراها تلاش کردم اما نکته مهمی که وجود دارد این است که چند درصد از زنانی که امروز در مجلس حضور پیدا کرده‌اند در جهت احقاق زنان تلاش کرده‌اند؟ خانم‌ها خودشان قدر خودشان را نمی‌دانند، زنان هیچ تشکل رسمی ندارند. یک تشکل جامعه زینب در جریان اصولگرایی و یک مجمع زنان در جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد که اینها فعال نیستند. متأسفانه زنان تشکل جدی راه نینداخته‌اند. خوب است بدانید خانم‌هایی که بعد از انقلاب به مجلس آمدند خیلی بیشتر بودند ولی در همین مجلس کنونی طرح یا نظرات ضدبانوان از سوی زنان نماینده مطرح می‌شود، ما در قانون اساسی هیچ محدودیتی برای خانم‌ها نداریم از این رو اگر زنان خود فعال شوند می‌توانند انتظارات را برآورده کنند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 5991، يكشنبه 11 مرداد1394 ، صفحه21

خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین