پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۱۶۰۹۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلم سخن گفت که در برنامه درسی و هنگام نوشتن کتاب های درسی و ... از معلمان صادقانه و مجدانه نظرخواهی شود و نظرشان در عمل به کار گرفته شود.
شعار سال : به تصورم در موضوع جایگاه و منزلت معلمان این دیار سخن گفتن آسان نیست چرا که در این موضوع شعارها خروار خروار ست و عمل مثقال مثقال ...! و شاید همین تجلیل های دوگانه و  شعارگونه، خود سوهان کشیدن روی روح و روان معلمان عزیز ما باشد.
نمی توان و زیبنده نیست که در شعار ، مقام معلم  و وزارت آموزش و پرورش در صدر باشد، اما هنگامه ی عمل ... به قول حکیمان این سرزمین دو صد گفته چو نیم کردار نباشد!
معلمان تا کجا باید بار این دوگانگی را بدوش بکشند؟!‌
به باورم وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلم سخن گفت که وزارت آموزش و پرورش در عمل اولویت اول دولت و حکومت باشد.
وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلم  سخن گفت که در برنامه درسی و هنگام  نوشتن کتاب های درسی و ... از معلمان  صادقانه و مجدانه نظرخواهی شود و نظرشان در عمل به کار گرفته شود.
وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلم سخن گفت که رئیس جمهور محترم و هیئت دولتش ماهانه حضور مستمر در مدرسه داشته باشند. تا از این طریق ، از یک سو و به نحو مستقیم در جریان مسائل مدارس قرار گیرند و از دگر سو ببینند مدرسه چه نقشی در توسعه کشور و تک تک وزارت خانه هایشان دارد.
وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلم سخن گفت که که وزیر محترم آموزش و پرورش و معاونان و ستادش حضور روزانه و هفتگی در کف مدارس داشته باشند تا از این رهگذر ( و به جای ارتباط یک سویه و صدور بخشنامه های دستوری و مکانیکی از ستاد) پیوند ارگانیک و زنده و سازنده با مدرسه برقرار کنند.
وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلم سخن گفت که به ایشان آزادی عمل دهیم که بنابر علم و اندیشه و تلاش و خلاقیت خود و نیز بنابر اقلیم و جغرافیای منطقه خود، مدرسه و کلاس درس خویش را مدیریت کند.
وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلمان سخن گفت که با وسعت نظر و بدور از تنگ چشمی های رایج، راه را باز کنیم که ایشان، در عصری که تحولات آن شتابان و سرسام آور ست، با تجارب جهانی و پارادایم های تربیتی به نحو آگاهانه و عالمانه دیالوگ برقرار کنند. اختراع دوباره چرخ، کار خردمندان نیست.
به باور من وقتی می توان از جایگاه و منزلت معلمان سخن گفت که جایگاه معنوی ایشان با همه استلزامات منطقی اش احیا شود. این روشن است، مثل آفتاب، که معلمان ارجمند ما مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند اما به تصورم تا جایگاه معنوی معلمان ما در عمل احیا نشود حتی مشکلات معیشتی شان و اقتصاد آموزش و پرورش ما حل نخواهد شد. نمی توان از جایگاه و منزلت معلمان سخن گفت اما حقوق و مزایای فلان وزارت خانه در عمل چند برابر باشد.
لذا از مسئولان و دولتمردان خواهش می شود تا وقتی که جایگاه معنوی معلمان  را در عمل احیا نکردید، لطف کنید (و تا اطلاع ثانوی) از جایگاه و منزلت معلم در روز معلم یا هفته معلم سخن نگوئید! این به سود دو طرف است! هم بهداشت روانی یک طرف! هم کلام با صدق طرف دیگر!

سخنی فروتنانه با همکاران ارجمند
 این درست است که دولتمردان ما نگاه دوگانه به جایگاه و منزلت معلم دارند در نظر چیزی می گویند و در عمل حتی به نظر خود بی مهرند! اما ما به اقتضای اخلاق حرفه ای شغل خویش، شایسته است صادقانه و از سویدای دل تلاش کنیم این بی مهری به کلاس درس ما کشیده نشود و با نگاهی انسانی تر فرزندان این سرزمین را تربیت کنیم.
لذا بنده جسارت کرده و با احتیاط تمام روز معلم را به شما همکاران ارجمند تبریک می گویم.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال تلگرام اخبار فرهنگیان
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
واقعا عجیبه وضعیت معلمانمون،،،اینده سازان واقعی مملکتن با کمترین مزایا در مملکتمون

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین