پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۳۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
روز گذشته انتخابات نماينده مديران مسئول در هيئت نظارت بر مطبوعات به صورت آنلاين برگزار شد و با وجود تمام تلاش‌هاي گروه‌هايي خاص براي اتمام کار و بيرون‌آوردن مهره مورد نظر، اما رأي‌گيري به حد نصاب نرسيد و کار به مرحله دوم کشيده شد. حالا در مرحله دوم کانديداهايي که بالاترين آرا را کسب کرده‌اند، به رقابت با يکديگر خواهند پرداخت. مهدي رحمانيان، مديرمسئول روزنامه «شرق» و حسين انتظامي دو کانديداي نهايي در انتخابات مرحله دوم اين رأي‌گيري خواهند بود.

شعار سال: اما برگزاري اين رأي‌گيري از پيش از برگزاري و تا پايان انتخابات حرف و حديث‌هاي فراواني را به دنبال داشت. در حالي که به بهانه صحت در روند انتخابات، اين انتخابات به صورت آنلاين برگزار شد و زمان قانوني رأي‌گيري تا ساعت 18 روز گذشته بود، اما اين انتخابات سه مرحله و تا ساعت 20 تمديد شد. در حالي هيئت رأي‌گيري تصميم به تمديد اين انتخابات گرفتند که اين انتخابات آنلاين انجام شد و فلسفه تمديد زمان رأي‌گيري نماندن افراد پشت درها و صفوف رأي‌گيري به شيوه سنتي است. اين انتخابات که هر دو سال يک بار براي تعيين نماينده مديران مسئول در هيئت نظارت برگزار مي‌شود، 12 سال است که يک نماينده ثابت را روي صندلي نماينده مديران مسئول در هيئت نظارت بر مطبوعات ديده است. درحالي‌که حدود سه‌هزارو 500 نشريه، تنها يک رأي در هيئت نظارت بر مطبوعات دارند، اما در تمام اين سال‌ها مديران بخش دولتي توانسته‌اند اين کرسي را از آن خود کنند. از طرفي نيز مديران مسئول به برگزاري اين انتخابات به شيوه آنلاين اعتراض جدي داشتند. چراکه معتقد بودند برگزاري آنلاين يک انتخابات مقدماتي را نيازمند است که انتخابات اخير نماينده حاضر در هيئت نظارت بر مطبوعات فاقد آن مقدمات بود. اين انتخابات بدون برگزاري يک مجمع عمومي و حضور مديران مسئول برگزار شد. از طرفي اين انتخابات آنلاين با توجه به اينکه نهاد برگزارکننده انتخابات خود نيز در اين رأي‌گيري به عنوان کانديدا حضور داشت، محل مناقشه مديران مسئول قرار گرفته بود.

تمديد پي‌درپي اين انتخابات اعتراض مديران مسئول را نيز در پي داشت. محمدعلي وکيلي نماينده مجلس و عضو هيئت سه‌نفره ناظر بر انتخابات در اعتراض به تمديد اين انتخابات تأکيد کرد: هيئت اجرائي براي تمديد انتخابات بايد نظر کميته سه‌نفره را اخذ مي‌کرد و سپس اقدام به تمديد زمان رأي‌گيري مي‌کرد. به همين خاطر، تمديد زمان رأي‌گيري بعد از ساعت ۱۹ جاي سؤال دارد؛ مگر آنکه دو عضو ديگر هيئت نظارت موافقت خود را اعلام کرده باشند. انتخابات تا ساعت ۱۸ عصر بوده است. براي تمديد زمان رأي‌گيري، هيئت اجرائي بايد موافقت هيئت سه‌نفره نظارت بر انتخابات را اخذ مي‌کرد تا زمان رأي‌گيري انتخابات تمديد شود.

وي ادامه داد: با وجود مخالفت من با تمديد زمان رأي‌گيري، هيئت اجرائي با ادعاي جلب موافقت دو عضو ديگر هيئت نظارت، زمان رأي‌گيري در انتخابات را تا ساعت ۱۹ تمديد کرد ولي من رسما اعلام کردم با تمديد زمان انتخابات از ساعت ۱۹ به بعد موافق نيستم ولي متأسفانه مشاهده مي‌کنيم که رأي‌گيري تا بعد از اين ساعت هم ادامه دارد. مديرمسئول روزنامه ابتکار افزود: جمع زيادي از مديران مسئول رسانه‌ها با تمديد زمان رأي‌گيري مخالف هستند.

امسال رقابت ميان حسين انتظامي و مهدي رحمانيان به صورت جدي شکل گرفت. نشريات خصوصي که از تصدي 12ساله انتظامي در هيئت نظارت بر مطبوعات به عنوان نماينده خود راضي نبودند، در ائتلافي رحمانيان را به عنوان نماينده خود برگزيدند. از ميان کانديداها مصطفي کواکبيان، مدير‌مسئول روزنامه مردم‌سالاري، عليرضا بختياري، مديرمسئول روزنامه دنياي اقتصاد و مهدي رحمانيان، مدير‌مسئول روزنامه «شرق»، نهايتا رحمانيان به عنوان گزينه رسانه‌هاي غير‌دولتي براي ورود به هيئت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد. 24 ساعت پيش از آغاز انتخابات نيز جلسه‌ هم‌انديشي ميان مديران نشريات خصوصي براي تأکيد بر اين ائتلاف در فرهنگ‌سراي شفق برگزار شد.

مطابق تبصره 4 ماده 33 آيين‌نامه اجرائي قانون مطبوعات، مديران مسئولي که پروانه انتشار رسانه آنها به دليل حکم قطعي دادگاه يا ماده 16 قانون مطبوعات توسط هيئت نظارت بر مطبوعات لغو نشده باشد و همچنين رسانه آنها مطابق ترتيب انتشار مندرج در پروانه صادره از سوي هيئت نظارت بر مطبوعات به طور منظم منتشر شده باشد، مي‌توانستند در انتخابات شرکت کنند. طبق ماده 10 قانون مطبوعات، اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات شامل يک قاضي به انتخاب رئيس قوه قضائيه، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يا نماينده تام‌الاختيار او، يک نماينده مجلس شوراي اسلامي به انتخاب مجلس، يک استاد دانشگاه به انتخاب وزير فرهنگ و آموزش عالي، يک مديرمسئول از مطبوعات به انتخاب آنان، يک استاد حوزه علميه به انتخاب شوراي عالي حوزه علميه قم و يک عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به انتخاب آن شورا هستند.

عليرضا احمدي، کانديداي حضور در هيئت نظارت بر مطبوعات به‌عنوان نمايندگان مدير‌مسئول که از ادامه رقابت انصراف داده است، علت انصراف خود را عدم شفافيت انتخابات و مجازي برگزارشدن آن که برخلاف آيين‌نامه اجرائي قانون مطبوعات است، برشمرد و گفت: برگزاري اين انتخابات خلاف تبصره ۲ و ۳ ماده ۳۳ آيين‌نامه اجرائي قانون مطبوعات است؛ به‌طوري‌که در تبصره ۲ اين ماده از آيين‌نامه آمده است: هر مديرمسئول بايد شخصا در جلسه حضور يابد و داراي يک رأي خواهد بود و در تبصره ۳ آمده است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است ظرف يک سال پس از لازم‌الاجراشدن اين آيين‌نامه تمهيدات لازم را براي الکترونيکي‌شدن انتخابات مديران مسئول فراهم کند. در تبصره ۲ با صراحت اذعان مي‌دارد که انتخابات بايد به‌صورت حضوري برگزار شود و مديرمسئول بايد شخصا در انتخابات حضور داشته باشد نه مجازا (به‌صورت مجازي). اين فعال رسانه‌اي در ادامه گفت: در اصل انتخابات بايد حضوري برگزار شود نه مجازي. صرفا نوع رأي‌گيري مي‌تواند با حضور اشخاص و پس از احراز هويت به‌صورت الکترونيکي برگزار شود اما اين انتخابات برخلاف آيين‌نامه به صورت مجازي برگزار مي‌شود.احمدي گفت: برگزاري انتخابات به‌صورت الکترونيکي با انتخابات به‌صورت مجازي متفاوت است و تفاوت آن در اين است که انتخابات الکترونيکي به‌صورت حضوري و پس از احراز هويت فرد واجدالشرايط صورت مي‌گيرد ولي در انتخابات به‌صورت مجازي قابليت احراز هويت شخص که فرد واجدالشرايط شخصا رأي دهد، غير‌ممکن است بنابراین روش برگزاري اين انتخابات خلاف آيين‌نامه اجرائي قانون مطبوعات است و بايد از طريق ديوان عدالت اداري پيگيري و بر اساس آيين‌نامه تجديد شود. او در آخر درباره نحوه تسهيل مشارکت مديران مسئول در انتخابات در اقصا نقاط کشور گفت: برگزاري انتخابات به‌صورت الکترونيکي براي مشارکت مديران مسئول در هر استان به نمايندگي ادارات کل ارشاد هر استان ‌انجام‌پذیر است اما بايد مديران مسئول شخصا حضور داشته باشند، ولي برگزاري انتخابات به‌صورت مجازي شبهات زيادي را ايجاد مي‌کند و قابل استناد نيست. روند انتخاب نماينده مديران مسئول نشريات در دوره‌هاي اخير به‌گونه‌اي بوده که عملا شرايط براي برگزاري يک رقابت منطقي و عادلانه به‌طورجدی مخدوش شده و اين روند غيرمنطقي در دوره جديد نيز باعث اعتراض مديران مسئول نشريات خصوصي شد. آنها که براي احقاق حق خود نيازمند وکيل واقعي در هيئت نظارت بر مطبوعات هستند، حالا باوجودآنکه از کمترين امکانات براي حل معضل خود برخوردار بودند، توانستند رأي قابل‌توجهي براي نماينده خود يعني مهدي رحمانيان کسب کنند و او را به رقابت به مرحله دوم با نماينده‌اي بکشانند که 12 سال تمام روي اين صندلي نشسته بود و اعتقادي به گردش نخبگان نداشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 28 آبان 97، شماره: 3295


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ع.ق74
خود آقای رحمانیان میخوان روی کارای کثیف رسانه ای روزنامه خودشون نظارت کنن؟؟
خود همین ایشون که بعدها درمورد بزک کردن الکی برجام گفتن اون موقع به هر شکل باید این کار رو میکردیم؟ و بعدش که خراب شد جوابی نداشتن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین