پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
تیم هندبال اراک که در حدود 20 سال حضوری پرقدرت و شایسته در لیگ برتر داشته است اخیرا به لطف کم‌کاری مسئولان و عدم حمایت آن‌ها از ورزش استان، از لیگ برتر هندبال کنار گذاشته شد.

شعارسال: مدعیان حمایت از ورزش استان مرکزی در زمان حساس و بزنگاه جا خالی می‌دهند به طوری که حذف هپکو از لیگ برتر ثمره بی‌تدبیری و سومدیریت‌ها بود.

تیم هندبال اراک که در حدود 20 سال حضوری پرقدرت و شایسته در لیگ برتر داشته است اخیرا به لطف کم‌کاری مسئولان و عدم حمایت آن‌ها از ورزش استان، از لیگ برتر هندبال کنار گذاشته شد.

این درحالی است که با توجه به کنارکشیدن تیم هندبال شهر اراک از لیگ برتر، لیگ برتر هندبال کشور 9 تیمی شد و با حضور 9 تیم بدون نماینده استان مرکزی ادامه می‌یابد.

با این حال، لیگ برتر هندبال که در ابتدای فصل با اعلام آمادگی 10 تیم قرعه کشی شد اما با بی‌توجهی مسئولان استان به تیم هندبال هپکو در هفته چهارم این رقابت‌ها از جدول مسابقات کنار گذاشته شد.

فدراسیون هندبال که دیدارهای هفته اول و دوم تیم اراک را معوقه اعلام کرده بود سرانجام با رای کمیته انضباطی، تیم اراک را از جدول مسابقات کنار گذاشت و این درحالی است که مراد کرمی، رئیس سازمان لیگ هندبال اعلام کرده بود که تیم اراک با توجه به اینکه در دو بازی نبوده از جدول مسابقات کنار گذاشته شده است.

بنابراین، نداشتن اسپانسر، سبب حذف تیم هندبال اراک پس از 20سال حضور در لیگ برتر از جدول مسابقات توسط کمیته انضباطی فدراسیون شد.

باتوجه به اهمیت رشته ورزشی هندبال در استان مرکزی و سبقه طولانی این ورزش در این استان، دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی به منظور بررسی ابعاد حذف تیم هندبال هپکوی اراک پس از 20 سال از لیگ برتر اقدام به برگزاری میزگردی تخصصی با این موضوع کرد.

در این میزگرد "مرتضی سورانه" رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اراک، "امیر احمدی" کاپیتان تیم هندبال هپکوی اراک، "سیدعلی بنی جمالی" و "رامین فولادی" از فعالان رسانه حوزه ورزش استان مرکزی حضور داشتند.

میهمانان در این جلسه به بررسی موضوعاتی همچون ضرورت حمایت از ورزش در استان مرکزی، تاثیر حذف هندبال هپکو بر ورزش استان مرکزی، نقش مسئولان و علل و عوامل موثر در این اتفاق غیرمنتظره ورزشی و... را مورد بحث و بررسی قرار دادند که مشروح سخنان میهمانان این میزگرد در زیر می‌آید:

 تحلیل شما از ظرفیت‌های ورزشی استان مرکزی مانند رشته ورزشی هندبال چیست؟

بنی‌جمالی:هندبال استان مرکزی دارای سابقه بسیار زیاد است و پایگاه هندبال کشور به شمار می‌رود پس باید بگویم جلسات این چنینی دیر برگزار شده است، چراکه امروز می‌بینیم تیم هندبال هپکو به دلایل مختلف از مسابقات لیگ برتر کنار گذاشته شده است.

نکته قابل توجه این است که همزمان با کنارگذاشته شدن تیم لیگ برتری هندبال هپکو، تیم جوانان آن به مسابقات کشوری رفته است همین امر سبب می‌شود تا فکری برای حل مشکل هپکو بکنیم.

احمدی:هندبال جزو محدود رشته‌هایی است که پایگاه اصلی آن پایتخت نیست، این در حالی است که قطب قدرت بسیاری از رشته‌های ورزشی استان تهران به عنوان مرکز کشور است.

در هندبال نه تنها این گونه نیست، بلکه پایگاه قدرت فعالیت آن شهرهایی از استان‌های مختلف بوده و در سطح کشور گسترده شده است.

استان مرکزی و به طور خاص شهرستان اراک یکی از جمله شهرهایی به شمار می‌رود که دارای هندبال قوی و باسابقه‌ای است، اراک جزو محدود شهرهای مهد هندبال قلمداد می‌شود همانطور که اصفهان هم از خاستگاه‌های اصلی این رشته است و در کنار آنها، شهرهای دیگری هم هستند که این رشته در آنها گسترش یافته است،

سورانه: استان مرکزی از قطب‌های مهم ورزش قهرمانی و تیمی بوده و دارای استعدادهای بسیاری در رشته‌های مختلف ورزشی است.

البته در این یک سال و نیمی که به عنوان عضو شورا با باشگاه شهرداری و ورزش آشنا شدم، چند مورد ورزش شهر اراک اراک را رنج می‌دهد که یکی قائم به شخص بودن تیم‌های ورزشی است، یعنی تهدیدی که وجود دارد این است که افرادی جانانه وشبانه‌روزی کار کرده وآن را سطح بالا می‌برند، اما با بازنشسته شدن آن فرد مشاهده می‌کنیم که تیم دچار نوسان می‌شود.

تیم‌های والیبال و بسکتبال این گونه است، یعنی متولی تخصصی ورزش زیرکانه یا منفعت طلبانه بهره‌برداری می‌کند چراکه نگاه متولی اصلی ورزش استان به ورزش یک نگاه گل‌سنگی بوده و مثل گل سنگ یک پایگاه زیستی دیگرپیدا کند و درزیستگاه اصلی که سازمان ورزش و تربیت‌بدنی به شمار می‌رود نبوده بلکه در هپکو، ایرالکو و غیره است.

با این حال، اما وقتی افتخاری باشد به نام خود دانسته و اگر شکستی باشد خود را کنار می‌کشند.

بنی‌جمالی، پیشکسوت ورزشی نویس استان مرکزی: برگزاری مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری چه تاثیری روی ورزش ما دارد در حالی که یک خروجی دوچرخه‌سواری نداشته‌ایم، 15 سال این مسابقات بین‌المللی بدون هیچ خروجی برگزار شد، می‌توانست این یک میلیارد را برای تیم‌های مثل هندبال هزینه برای شرکت در مسابقات کند

تحلیل شما از وضعیت حمایت از تیم‌های ورزشی به ویژه هپکوی اراک چیست؟

بنی‌جمالی:شورا برای تصویب بودجه زمان نیاز داشت، مثل والیبال که باید در مسابقات شرکت می‌کرد تا بودجه تخصیصی شورا به تصویب برسد، از اداره کل انتقاد داریم که بیش از یک میلیارد تومان هزینه مسابقات کشتی بین‌المللی می‌کند در حالی که می‌توانست این پول را خرج هندبال کند.

برگزاری مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری چه تاثیری روی ورزش ما دارد در حالی که یک خروجی دوچرخه‌سواری نداشته‌ایم، 15 سال این مسابقات بین‌المللی بدون هیچ خروجی برگزار شد، می‌توانست این یک میلیارد را برای تیم‌های مثل هندبال هزینه برای شرکت در مسابقات کند، یک مقدار هم خرج خود هپکو کند.

احمدی:در غرب کشور استان‌های لرستان و کردستان استعداد‌های بسیار خوبی وجود دارد، مشکل اصلی در آنجا نبود اسپانسر است که سبب پخش شدن بازیکان در سطح کشور می‌شود.

ماه گذشته تیم جوانان که در سال قبلش تیم نوجوانان بوده در تیم دسته سه بزرگسالان قهرمان شد، این درحالی است که با همان پیراهن سال گذشته در مسابقات جوانان کشور حضور یافت و موفق به کسب مقام دومی در این مسابقات شد، این درحالی است که تیم قهرمان داری شرایط بسیار برتری نسبت به تیم جوانان ما در این مسابقات بوده است که باید آن را الگو قرار دهند.

برای مثال امکاناتی که به یک تیم فوتبال می‌دهند در مقیاس کوچکتر به تیم هندبال نوجوانان و نونهالان داده می‌شود، در آنجا به حدی رسیده‌اند که کوتاهی نمی‌کنند و اصولی را چیده و رعایت می‌کنند، اما در تیم هندبال این گونه نیست.

وقتی تیمی در کشور مقام می‌آورد نشان می‌دهد که دارای پتانسیل بوده و باید از آن حمایت کرد، تیم هندبال می‌تواند 16 بازیکن داشته باشد این در حالی است که این تیم دارای 23 بازکن بوده و به سبب مشکلات مالی با 12 بازیکن در مسابقات شرکت کرده است،

هپکو عملا اعلام کرد امسال نمی‌خواهد تیم داری کند، زیرا 65 تا 70 درصد پول‌های بازکنان را نداده است، مدیریت قبلی کارخانه بودجه تصویب کرده و به بازیکنان نامه داده است و بازکنان قرار داد بسته‌اند و از بودجه نزدیک به 15 درصد پرداخت کرده است و هم اکنون به همه بدهکار هستند.

به این دلیل که همه اعتباری هزینه کرده‌اند و یک بخشی را هم اداره کل پرداخت کرده است، اگر امسال هپکو می‌خواست که تیم داری کند عملا باید پول دو سال را پرداخت می‌کرد، باتوجه به شرایطی که شرکت دارد و تلاشی که برای راه‌اندازی تولید دارد، نمی‌توانستند هزینه‌ای برای ورزش انجام دهند.

من 15 سال است که در هپکو شاغل هستم و 18 سال است که که در این تیم بازی می‌کنم، به عقیده من هپکو سهم و دین خود را برای ورزش این شهر ادا کرده است،

فولادی:تیم هندبال هپکو متاسفانه بعد از 20 سال حضور مستمر در لیگ برتر به عنوان یکی از تیم‌های قدیمی و موفق باتوجه به مشکلات پیش آمده‌ای مثل مشکلات مالی خود شرکت هپکو دچار چالش شد هرچند در مسیر فعالیتی، خود تیم هم درگیر مسائلی شد.

تقریبا یک مسکنی از اداره کل، نمایندگان و خود کارخانه تزریق می‌شد و تیم سرپا می‌ماند و نمی‌گذاشت که تیم از هم بپاشد، بالاخره همین هم خوب بود و امیدی وجود داشت که در آینده وضعیت شرکت درست شود و تیم بتواند روی پای خود بایستد که باید از زحمات مجدانه برداران رضایی تقدیر کرد که با دست خالی سعی کردند تا این تیم را حفظ کنند،

یکی از عواملی که سبب شد این تیم کنارگذاشته شود شادی بازنشستگی رضایی از شرکت هپکو بود زیرا دیگر قدرتی در شرکت نداشت و نمی‌توانست از تیم حمایت کند، متاسفانه امسال شاهد این بودیم که این اتفاق تلخ در ورزش استان افتاد آن هم در شرایطی که ورزش استان در کنار هم دارد که می‌تواند به یکی از طلایی‌ترین دوران‌ تاریخی خود تبدیل شود اما در این زمان شاهد بودیم تیم هپکو به ورطه نابودی کشیده شد،.

چند بحث در تیم هپکو وجود دارد که باید به آن بپردازیم و در آن دقت نظر داشته باشیم، نخست خود هیئت است، زیرا نماینده فدراسیون رشته ورزشی در داخل استان است، قطعا نخستین ضربه نابودی تیم هندبال را خود هیئت متحمل می‌شود و باید بسیار بیشتر در این زمینه تلاش می‌کرد تا این تیم از بین نرود.

برای مثال سمیعی رئیس هیئت تیم والیبال شهردار و شورا را کفری کرده است که اینقدر پیگیری کرد و مانع از از بین رفتن تیم والیبال شد و تیم را وارد مسابقات شدند و هرکسی را با اعتبار شخصی خود و دوستان خود این تیم را حمایت کرد،

سورانه: همان گونه که شاهد سقوط تیم هپکو و دیگر مسائل بودیم، اگر بخواهیم درست آسیب‌شناسی کنیم در اراک نه تنها ورزش متاسفانه متولیان اصلی بسیاری از موارد مثل مسئل فرهنگی، مذهبی و غیره کنار هستند و زندگی گل سنگی دارند، این امر در تئاتر و همه بخش‌های دیگر هم همین گونه است.

سورانه، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورای شهر اراک: دو مدیریت و یا دوگانگی مدیریتی در ورزش هم عامل تشدید مشکلات است، یعنی متاسفانه هم سازمان ورزش خود را متولی کل ورزش به ویژه ورزش تخصصی قهرمانی می‌داند و از طرفی خود را در بزنگاه کنار می‌کشد

 یک سری انتقادات به مجموعه شورا و شهرداری می‌شود که چرا تیم هندبال را حمایت نشد؟ اصلا در کلیت امر چرا هپکو و ورزش استان به این روز افتاد؟

احمدی:در حق این تیم کوتاهی بسیاری انجام شده است اما حداقل هپکو به رغم شرایط بد اقتصادی خود تیم داری کرده است، پول‌های بازکنان را دیرتر داده اما بالاخره پرداخته است،

3 و 4 تا از بازکنانمان به سبب شرایط مالی پیش امده از تیم جدا شدند، وقتی بحث شهرداری پیش آمد اسکلت تیم از6 تا 7 نفر از بازیکنان قدیمی و سال گذشته این تیم بود که مقرر شده بود 9 بازیکن جوانان هم در این تیم حضور پیدا کنند.

با تمریناتی که تیم انجام می‌داد قرار بود که این اتفاق رخ دهد، روز جمعه هفته دوم بازی‌ها که تیم با دهدشت بازی نکرد، همان روز شروع مسابقات جوانان در اصفهان بود، قرار بود کادر تیم جوانان به همراه چند بازیکنی که در لیگ نیستند در اصفهان حضور پیدا کنند تا حاضری تیم زده شود تا بتواند در قرعه کشی شرکت کند و سپس 9 بازیکن بعد از بازی به تیم اضافه شوند تا به مسابقات جوانان خود هم برسند،.

توقع قرار داد با شهرداری با سبب نداشتن اساس نامه‌ و هیئت مدیره‌ نداشتیم و می‌دانستیم که باید با هیئت مدیره یا یک ارگان دیگر قرارداد ببندیم زیرا هپکو هم اعلام کرده بود که تیم را نمی‌خواهد و تمایلی به ایجاد تعهد نداشت، بر همین اساس با هیئت قرار داد امضا شد تا اسپانسر شهرداری شود، تا تیم بتواند در مسابقات شرکت کند.

وقتی از سوی شهرداری اعلام شد که قضیه کلا منتفی است و ما جمعه بازی نکردیم، خوب انتظار داشتید چه اتفاقی برای تیم جوانان رخ دهد، سرمربی(رضایی) از سال گذشته وقتی تیم جوانان قهرمان دسته سه شد به سبب شرایط مالی آن را به مسابقات اعزام نکرد و قول داده بود که تیم جوانان امسال به مسابقات جوانان کشور اعزام شود.

با شرایطی که تیم در لیگ بازی نکرده و دارای مشکلاتی هم بوده و همان روز هم زمان اعزام تیم به مسابقات جوانان است، چه اتفاقی باید می‌افتاد، سرمربی فعلا با هزینه شخصی خود تیم را به نام هپکو اعزام کرد زیرا اگر می‌خواست که تیم را به نام شهرداری یا هیئت اعزام کند باید امکاناتی مثل لباس را تهیه می‌کرد،.

این کار آخرین راه‌حل برای اعزام تیم بود که مشاهده کردیم تیم اعزام و موفق به کسب مقام هم شد.

فولادی:یک نکته‌ای که وجود دارد و باید پذیرفت این است که شهرداری و شورای شهر نقش اسپانسر را بازی می‌کنند، زیرا اگر قرار بود شورای شهر و شهرداری باشگاه‌داری کند، وقتی تیم آماده و مربی و بازیکن در اختیار قرار داه می‌شود بیشتر نقش اسپانسر را برای حمایت از تیم برای حضور در لیگ را بازی می‌کند، حالا بنا به دلایل و مشکلاتی این اسپانسر نمی‌تواند حمایت کند.

مبنا را این می‌گیریم که شهرداری و شورای شهر باید از این تیم حمایت کنند انتقادی که به این متصدیان دارم این است که اگر شهرداری و شورا این را نمی‌پذیرفت یا اصلا پول در این زمان نبود باید چه اتفاقی می‌افتاد، هم اکنون باید در شهرداری و شورا اساس نامه تصویب و هیئت مدیره مشخص شود و باشگاه یک بودجه‌ای را به شورای شهر ببرد تا تصویب شود، سپس باید چند جلسه بگذرد، در کمیسیون فرهنگی و بعد در کمیسیون بودجه و در صحن برود و بعد از تصویب به فرمانداری رود و پس از تصویب کمیته انطباق فرمانداری به شهرداری رود، بعد شهرداری بگوید که اعتبار نداریم اعتبار آمد اعتبار می‌دهیم که اعتبار هم هیچگاه نمی‌آید.

پس این پروسه 5 تا 6 ماه طول می‌کشد، باتوجه به این که این پروسه زمان‌بر است این روند غلط است زیرا باید یک حمایت اصولی انجام شود، به نظر من اداره کل ورزش و جوانان باید چند راهکار دیگر می‌اندیشید، بالاخره شرکت‌های نفتی بزرگی در استان وجود دارد که می‌توانستد در همین شرایط بد به این تیم کمک کنند.

در بحث معافیت‌های مالی که مجلس تصویب کرده است می‌تواند بسیار به ورزش کمک کند، احساس می‌کنم اگر اداره کل ورزش و هیئت قبل‌تر پیش‌بینی این موضوع را می‌کردند و چند گزینه را در نظر می‌گرفتند و درنهایت مبنا را این قرار می‌دادند که تیم تا پیدا شدن اسپانسرهدایت شود.

هیئت هندبال اراک که از هیئت هندبال نجف آباد که کوچکتر نیست، این قضیه از گذشته پیش‌بینی می‌شد، این اتفاقی تلخی که برای هندبال استان و به طبع کشور افتاد همه را تحت شعاع قرار داد، زیرا هندبال لیگ برتر به نام هپکو شناخته می‌شد، وقتی اخبار ورزشی از هندبال صحبت می‌کرد همه نام هندبال هپکو را می‌شنیدند اما امسال این اتفاق رخ نداد و دیگر درست نمی‌شود، زیرا زمان گذشته و تنها یک حسرت و ناامیدی برای اهالی ورزش باقی مانده است.

سورانه:شورای شهر یک نهاد قانون‌گذاری و نظارتی بوده و مصوبه و مجوز صادر کرده و خود متولی اجرا نیست که خود به اجرای مسائل ورود کند، مصوبه‌های شورای شهر زیر مجموعه چند فیلتر هستند که کلی و ناظر بر رفتار شورای شهر است.

شهرداری وظیفه مشارکت در ورزش همگانی دارد نه ورزش باشگاهی، اما این که قانون را دور بزنیم و در دقیقه نود به سراغ متولیان استان برویم غلط است، این درحالی است که موقعی باشگاه راه می‌افتد که تیم هندبال یکی از بازی‌های خود را از دست داده و سراغ باشگاه ایرالکو رفته بود و نتوانسته بود اسپانسری ایرالکو را جذب کند.

باشگاه باید ریل گذاری شود و در این ریل هرکسی که قرار گرفت بی دردسر و مزاحمت به مسیر ادامه دهد.

نخواستیم تجربه شکست خورده شهرداری دوباره رخ دهد، پس بیان شد که حاضریم به هر هیئت ورزشی که باشد مقداری کمک کنیم و تا کار آنها یک گام جلو رفته تا گام بعدی، اما آنها از همان روز نخست به دنبال این بودند که یک پک بسته شده و تکمیل را به باشگاه نوپا شهرداری که هیئت مدیره‌ای ندارد تحمیل کنند که اعلام کرده‌ایم که قرار دادی ننوشته شود و قرار است مبلغی را به هیئت کمک کنیم تا خود هیئت به هر تیم هندبالی که می‌خواهد کمک کند.

تا زمانی که انتقاد نباشد کاری اتفاق نمی‌افتد، در مورد باشگاه شهرداری هم اگر می‌خواهیم یک نگاه اصولی و قانونی به رفتارها داشته باشیم، باید بگوییم شهرداری نباید وارد این موضوع شود چراکه اصلا ورود به تخصص، کار شهرداری نیست.

وقتی دستگاههای تخصصی و اعتباراتدولتی وجود دارد چرا باید شهرداری کار تخصصی انجام دهد، کار شهرداری یک کار عمومی و توسعه ورزش همگانی برای سلامتی همه شهروندان است نه برای قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری، در نگاه عالی وقتی نیازهای اولیه تامین شود و در یک مرحله عالی برای افتخار آفرینی و تقویت هویت‌های محلی، قهرمان‌سازی هم داشته باشیم که خود سبب افتخار می‌شود.

از شهرداری درمورد وظیفه اصلی آن که ورزش همگانی است سوالی پرسیده نمی‌شود، اما از باشگاه که اصلا وظیفه شهرداری نیست مرتب سوال پرسیده می‌شود، این امر به این سبب است که اشخاص مدعی هستند نه هیئت‌های مسئول، چرا باید به ورزش همگانی در شهر پرداخته نشود و مغفول واقع شود که اصل سلامت شهروندی در گروه توسعه ورزش همگانی و به رفتار و عادت تبدیل شدن ورزش است.

شهرداری در گذشته درست یا نادرست وارد این فاز شده و در مبنای رقابت‌های بین شهرستانی وارد باشگاه داری شده است، اما یک کار غیراصولی که هیچ چیزی بر سر جای خود نیست، که سببشده با این موانع و مزاحمت‌ها مواجهه شده استو هم اکنون با بدهی بسیار بالایی منحل شده است ، میزان این بدهی سه میلیارد و 300 میلیون تومان بود که بنا به اعلام غیر رسمی باشگاه شهرداری بیش از پنج میلیارد و 500 میلیون تومان باشگاه به تیم‌ها و ورزشکاران بدهی دارد، سه میلیارد دیون در نظر گرفته شده است که بدهی‌های معوق خود را بپردازند و دو میلیارد هم برای آینده در نظر گرفته شده است که اگر باشگاه تاسیس شد و مجوز دریافت کرد بتواند کار خود را شروع کند.

اگر می‌خواهیم در برابر رسانه و افکار عمومی جامعه به ویژه افکار عمومی جامعه ورزشی پاسخگو باشیم باید پاسخگوی اقدامات خود باشیم نه تصمیمی که دیگران می‌گیرند.

احمدی، کاپیتان تیم هندبال هپکو: روزی که "آقازاده" استاندار شد همه خوشحال شدیم زیرا وی یک فعال ورزشی است، اما استاندار ورزشی هم هیچ کاری برای ورزش نکرده، ورزش اراک در یک جایی به بن بست خورده که استاندار نفر نخست اجرایی دولت باید در این قضیه ورود کند

فکر نمی‌کنید که هیئت هندبال و اداره کل بهتر می‌توانست با مدیریت خود مانع از منحل شدن تیم هپکو شود؟

بنی‌جمالی: شرکت هپکو می‌توانست تیم دهد و از مالیات بر ارزش افزوده خود هزینه را همان‌گونه که ایرالکو این کار می‌کند.

سال گذشته در استانداری در جواب ایرالکو که گفت نقدینگی نداریم گفتند که اصلا نقدینگی نیاز ندارد و از پولی که باید به حساب دارایی بریزند هزینه تیم فوتبال می‌کنند، هپکو هم می‌تواند بسیار راحت از این راه تیم‌داری کند.

یک مورد دیگر این است که ورزشکاران این تیم هم ضرر کردند زیرا ورزشکاران و بازیکنان تیم هپکو هیچکدام در هیچ تیمی بازی نمی‌کنند.

در مورد باشگاه شهرداری می‌توان گفت که عملکرد مسئولان باشگاه شهرداری سبب شد که بازرسی ورود کند و جلوی کار آن باشگاه را بگیرد اگر عملکرد آنها درست و قانونی بود هیچگاه بازرسی جلوی کار آنها را نمی‌گرفت.

احمدی: برای من به عنوان یک بازیکن واضح بود که امسال هپکو تیم‌داری نمی‌کند، از مدیرکل ورزش و جوانان پیگیری زیادی کردم و در جریان مسائل تیم هستم، به عنوان کسی که نیمی از عمر خد را در هندبال بوده برای این امر ناراحت‌تر از بقیه هستم هرند در این مدت وعده و قول زیاد بود اما هیچ عمل اجرایی ندیدیم که همین درنهایت به حذق هپک رسید.

هرچند بارها هشدار این را دادم تمرین تیم تعطیل شده است، متولیان اداره کل و هیئت‌های ورزشی می‌توانند حرکت‌هایی کنند، آنهایی که در راس کار هستند و مسئولیت دارند، آن شعاع مسئولیتی سبب می‌شود که کارهای بسیاری به سود ورزش انجام دهند یا کاری انجام دهند که به ضرر ورزش شود.

فکر می‌کنید با وجود صنایع بسیار، چرا صنعت علاقه‌ای به حمایت از ورزش ندارد؟ نقش صنعت در ورزش استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنی‌جمالی: صنایع زیادی در استان وجود دارد که بیشتر خصوصی هستند و در دادن حقوق کارکنان خود مانده‌اند و نمی‌توانند در حوزه ورزش ورود کنند، اما برخی از شرکت‌ها مثل پالایشگاه که دولتی است می‌تواند این کار را انجام دهد که آن هم ورود نمی‌کند.

این که گفته می‌شود تربیت بدنی تلاش خود را انجام داده است و مدیر ورزش و جوانان باید از پتروشیمی، پالایشگاه و صنایع بخواهد که بیایند و تیمداری کنند، چراکه پالایشگاه دولتی است و بسیار راحت می‌تواند در این قضیه سرمایه‌گذاری کند،

مدیرکل ورزش و جوانان باید استاندار را مجاب کند و به او طرح و برنامه بدهد، استاندار و مدیرکل رفتن ورزشکاران استان و رفتن والیبال و فوتبال را دیدند، بنابراین این امر مهم وجود دارد که بالاخره باید حمایت انجام شود.

اگر این تیم‌ها در شهر باشند، بازی آنها را می‌بینیم و تخلیه انرژی می‌شویم، بودجه تیم عدد محدودی است شما از هزینه شخصی هزینه کن بعد از تصویب شدن پول را از حساب هیئت بردار.

احمدی: کسانی بودند که از مدیرکل امروز ورزش و جوانان هم سابقه مدیرتی بیشتر داشتند و هم نفوذ سیاسی، اما هیچگاه نتوانستند که از صنایعی مثل پالایشگاه در ورزش استفاده کنند.

روزی که "آقازاده" استاندار شد همه خوشحال شدیم زیرا وی یک فعال ورزشی است، اما استاندار ورزشی هم هیچ کاری برای ورزش نکرده، ورزش اراک در یک جایی به بن بست خورده که استاندار نفر نخست اجرایی دولت باید در این قضیه ورود کند و جلساتی را می‌گذاشت و این ارگان‌ها را مجاب می‌کرد،

سورانه: گلایه از بخش صنعت است که نه تنها به ورزش بلکه به فرهنگ هم نمی‌پردازند، بخش صنعت از بدنه جامعه و شهروندان فاصله گرفته است، این فاصله به ضرر خود صنعت هم است، طبیعی است که برای آنکه استفاده درست‌تری از بخش‌های صنعتی شود، با توجه به این که اراک یکی را قطب‌های صنعتی کشور است باید صنعت در جامعه حضور پیدا کند.

یکی از راه‌های حضور صنعت در جامعه، حمایت از ورزش است، این که چرا نمی‌آیند باید خودشان پاشخگو باشد که ممکن است بر اساس نگاه مدیریتی آنها یا غیره باشد اما این مورد به عنوان گلایه وجود دارد که چرا بخش صنعت با شهر عجین نیست به ویژه با ورزش، اما تجربه نشان داده است که بخشی از صنعت مثل ایرالکو و هپکو که با ورزش ارتباط دارند.

حتی واگن پارس هم تیم والیبال لیگ برتری داشت، پس بنابراین این که نمی‌توان گفت که مطلق صنعت با ورزش ارتباط ندارد اما این که بخش صنعت ارتباط خود را مستمر نکرده است به این سبب است که سرخوردگی وجود دارد که این سرخوردگی به سبب فاصله گرفتن می‌شود و من عامل ان را مدیریت می‌دام، همان گونه که باشگاه شهرداری زمین گیر شد به سبب سو مدیریت بود، طبعا باشگاه ایرالکو و هپکو و یا هر جای دیگر از این نقیصه رنج می‌برند.

فکر می‌کنم نگاه مدیریتی به ورزش یک نگاه ضروری است که که باید اصلاح شود و دو مدیریت و یا دوگانگی مدیریتی در ورزش هم عامل تشدید مشکلات است، یعنی متاسفانه هم سازمان ورزش خود را متولی کل ورزش به ویژه ورزش تخصصی قهرمانی می‌داند و از طرفی خود را در بزنگاه کنار می‌کشد.

فولادی: باتوجه به شرایط کشور بسیاری از صنایع با مشکلات بسیاری مواجه هستند و به ورزش نمی‌رسند به طوری که 90 درصد هم اصلا نمی‌دانند که اگر در ورزش سرمایه‌گذاری کنند 90 درصد بخشودگی مالیاتی شامل حال آنها می‌شود.

این وظیفه اهالی ورزش، اداره ورزش و جوانان و اهالی رسانه است که به سراغ صنایع بروند و بگویند که در ورزش سرمایه‌گذاری کنید، در گذشته کارگروه صنعت و ورزش به ریاست استاندار وجود داشت که در هر جلسه نماینده یک صنعت را دعوت می‌کردند و در آن در مورد صحبت می‌کردند اما امروز جای آن خالی است.

بی‌شک، با احیای این کارگروه می‌توان گام‌های خوبی برداشت، چراکه متولی ورزش است که باید دست استاندار را بگیرد تا صنایع را متقاعد کنند.

فولادی، عضو انجمن ورزشی نویسان استان مرکزی: 90 درصد صنایع اصلا نمی‌دانند که اگر در ورزش سرمایه‌گذاری کنند 90 درصد بخشودگی مالیاتی شامل حال آنها می‌شود

نتیجه خروج و حذف تیم هپکو بعد از 20 سال از لیگ برتر برای استان چیست؟

بنی‌جمالی: سرگردانی بازیکنان هپکو و سرخوردگی از عوارض حذف تیم است، این برای رشته هندبال یک آسیب بوده و ضرر دارد.

احمدی: تاثیر بسیاری دارد، در شهر الشتر استان لرستان ما می‌بینیم که استعداد هندبال بسیار زیاد است، اما در آن شهر تا نوجوان و جوانان قهرمان می‌شوند جزو تیم‌های برتر شهرستانی هستند ولی وقتی به رده بزرگسالان می‌رسد آنها که توان خارج شدن از شهر را دارند به شهر و تیم‌های دیگر می‌روند و آنهایی که ندارند هندبال و ورزششان ایان می‌یابد.

سورانه: از رسانه انتظار داریم که به این مسائل دامن نزنند، ضمن این که انتقاد باید وجود داشته باشد، در سطح مدیریتی و کارشناسی خوب است اما در نباید پهنه جامعه وارد نشود، زیرا ورزش تنها پهنه‌ای است که آزادی بیان و نقد وجود دارد، باید از وجه مثبت آن استفاده شود تا بتوان به ورزش کمک کرد.

فولادی: دنبال مقصر نیستیم، زیرا فایده‌ای هم ندارد و سبب کینه شود، کسانی که سهوا کم کاری کردند باید درس بگیرند تا دیگر این اتفاقات تکرار نشود.

من رسانه‌ای اگر از خرداد یا تیر باید پیگیری می‌کردم شاید این گونه نمی‌شد، هرکسی به اندازه خود در این زمینه سهمی داشته است، این چیزی که مسلم و مشخص است، انتظاری که از شورای شهر و شهرداری مقصر هستند، این گونه نیست، زیرا مشخص است که هرچیزی اصولی دارد و این که شهرداری ورزش همگانی وظیفه دارد، روی همین ورزش همگانی هم بحث است و آنگونه که باید و شاید نپرداخته است.

اما آن چیزی که مشخص است این است که شهرداری در این زمینه مقصر نبوده و متولیان ورزش می‌توانستند کمک کنند، برای تیم جوانان اگر حمایت شود در کنار بزرگان حرفی برای گفتن داشته باشند، زودتر کارگروه صنعت و ورزش برگزار شود و از امروز برای هندبال سال آینده برنامه‌ریزی کنند، زیرا هپکو مدعی کسب مقام است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:10 آذر 1397 ، کدخبر:1887980 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین