پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۱۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
در ماه‌های گذشته همزمان با نوسان نرخ دلار و تغییرات جوی، نرخ پسته به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خشکبارهای ایران افزایش چشمگیری را شاهد بود و به‌دنبال آن بسته شدن برخی واحدهای فروش خشکبار و ورشکستگی آن ها به گوش رسید.

شعار سال: محمود بارانی کشاورز، باغدار و تولید‌کننده پسته ارگانیک در استان مرکزی شهرستان زرندیه، گفت: ۵۰۰ هکتار باغ بارور پسته داریم که ۳۵۰ هکتار از آن زیرکشت پسته ارگانیک است. در این مجموعه ۱۵۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند و ۱۵۰ نفر نیز به‌صورت غیر‌مستقیم در فصل‌های برداشت، هرس و پیوند به ما اضافه می‌شوند.

این کشاورز ادامه داد: محصولات ما به چهار واریته پسته فندقی، احمدآقایی، اکبری و کله‌قوچی تقسیم می‌شود و باغ‌هایمان را با توجه به نیاز سرمایی و گرمایی پسته‌ها تقسیم می‌کنیم تا در هیچ سالی کم‌محصول نباشیم.

بارانی تصریح کرد: در حال حاضر پسته ارگانیک خواهان بسیاری دارد و اتحادیه اروپا از آن پشتیبانی و آن‌ را خریداری می‌کند. برای ارگانیک‌سازی باغ‌های پسته باید حدود سه‌سال زمان گذاشت و دائماً بازرسی کرد و تا اتمام همه آزمایش‌ها مبنی‌بر این‌که هیچ‌گونه سم ممنوعه و آفات‌کش در آن‌ها موجود نباشد، در انتظار ماند. طبق فرمول خاص که میزان ازت، فسفات و پتاس آن مشخص است، باید میزان استاندارد جهانی مصرف‌کننده را تأمین کرد.

سرمازدگی و از بین رفتن محصول از دلایل گرانی پسته است

وی در ادامه اظهار کرد: نگاه کشاورز همیشه به آسمان است و فقط می‌تواند هزینه‌هایش را مدیریت کند و به میزان کود، هرس و رسیدگی به باغ کنترل داشته باشد و باید باغ را از سرما، گرما، بارندگی، تگرگ، بادهای تند و حمله حشرات دور نگاه دارد؛ ولی میزان محصول به خواست خداست. پسته محصول دوساله است، یعنی یک‌سال ‌آور است و یک‌سال ناآور. امسال سال آور بود؛ ولی درختان با سرمازدگی مواجه شدند و حدود ۹۰ درصد محصول باغ‌های پسته در بسیاری از مزارع از بین رفت که این از دلایل گرانی قیمت پسته است.

او یادآور شد: حساس‌ترین قسمت پسته گل آن است. امسال با زمستان خطرناکی مواجهیم، زیرا در فصل زمستان باید هوا سرد شود؛ ولی متأسفانه هوا به اندازه کافی سرد نیست و اگر این روند ادامه یابد، سال آینده سال پرباری پیش‌رو نخواهیم داشت. اگر دمای هوا در اسفند گرم شود و تا ۱۷ درجه بالا برود، در فروردین درختان سبز می‌شوند و اگر در فروردین هوا سرد شود، تنش اقلیمی سال گذشته تکرار می‌شود.

سال گذشته در اسفندماه هوا تا ۲۴ درجه گرم شد و درختان با فکر این‌که بهار شده شروع به سبزشدن کردند و دمای هوا در فروردین تا صفر درجه کاهش پیدا کرد و همه درختان یخ زدند.

بارانی ادامه داد: قسمتی از درخت را که بین خاک‌وهوا قرار دارد طوقه درخت می‌گویند. طوقه درختان مانند ترموستات عمل می‌کند. اگر درجه دما به ۱۷ درجه برسد، راه ورود آب و مواد غذایی ذخیره‌شده در ریشه را باز می‌کند تا آب و مواد غذایی از ریشه به شاخه و برگ برود. اگر دوباره هوا سرد شود، این ترموستات بسته می‌شود و آب و مواد‌ غذایی موجود در شاخه و برگ در همان‌جا می‌ماند و این عمل باعث سرمازدگی در درختان و افت محصول می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ۹۰ درصد محصولات ما برای اتحادیه اروپا تولید و صادر می‌شود، گفت: تناژ تولیدی پسته در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تن است و این میزان در سال به آور و یا ناآور‌ بودن باغ‌های پسته بستگی دارد.

امسال صادرات پسته به صفر رسیده است

این باغدار افزود: بی‌ثباتی نرخ ارز مانع تصمیم‌گیری درست و به‌جا درخصوص میزان هزینه‌ها و درآمد یک باغدار یا تولید‌کننده می‌شود. نوسانات ارزی تأثیرات منفی خود را در داخل کشور می‌گذارد و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. در خارج از کشور با گذشت ۱۰ سال، قیمت محصولاتمان یک‌سنت هم افزایش پیدا نکرده و قیمت جهانی پسته بین ۱۲ تا ۱۶ دلار در هر کیلو است.

بارانی با اشاره به این‌که بیش‌تر محصولات تولیدی خود را صادر می‌کنیم، ادامه داد: تاجری که باید محصول تولیدی را بخرد و سپس آن را صادر کند، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست؛ برای مثال این‌که در زمان خرید محصول یا زمان صادرات، نرخ ارز باید چه میزان باشد تا بتواند سود پول خود را حساب کند. همچنین در دوره چهارماهه‌ بازگشت سرمایه‌اش قیمت خرید و سود خود را باید حساب کند و که موارد مذکور از جمله این مشکلات است، در نتیجه موارد یاد شده فرد از صادرات صرف‌نظر می‌کند. تقریباً امسال میزان صادرات به صفر رسیده است. از دلایل به صفر رسیدن صادرات می‌توان به نوسانات ارزی، بی‌ثباتی قیمت و اشاره کرد.

بخش‌نامه پیمان‌سپاری ارزی تصمیم بسیار غلطی است

وی با اشاره به این‌که بخش‌نامه پیمان‌سپاری ارزی تصمیم بسیار غلطی درخصوص صادرات بوده است، افزود: محصولات تولیدی مثل محصولات کشاورزی برای دولت درآمدزاست، ولی فروش نفت فروش منابع کشور است و از فروش نفت نمی‌توان به‌عنوان درآمد یاد کرد. در حال‌حاضر با ایجاد طرح پیمان‌سپاری ارزی هیچ‌گونه صادراتی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: محصولی مثل پسته که مدت زیادی در دست بخش خصوصی بوده و هیچ حمایتی از آن در بخش تولید و صادرات نمی‌شد، اکنون چرا باید وضع قوانین جدید از سوی دولت بر صادرات اثر بگذارد؟ متأسفانه تصمیم‌گیرندگان هیچ‌ تجربه‌ای در تولید و صادرات ندارند و پشت در‌های بسته برای ما تصمیم می‌گیرند. زمانی‌که قیمت دلار به ثبات می‌رسد، بازار حرکت می‌کند و مردم امیدوار می‌شوند؛ ولی با تصمیم نادرست دولت بازار از حرکت می‌ایستد. از دولت می‌خواهیم مانع صادرات نشود و مشکلی برای صادرات ایجاد نکند.

وی با اشاره به این‌که دولت باید در تولید نقش نظارتی داشته باشد، بیان کرد: محصول پسته سال‌ها در دست بخش خصوصی بوده و ماندگاری پسته در این‌ سال‌ها به‌علت فعالیت بخش خصوصی بوده است و دولت در تولید و فرآوری و صادرات پسته نقشی نداشته؛ لذا باید جایگاه بخش خصوصی مشخص شود. دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و نباید بخش خصوصی را نادیده بگیرد.

بارانی در پایان گفت: مسئولان صحبت‌های بخش خصوصی درباره صادرات خشکبار و را بشوند و مشکلاتشان را ببینند تا برای وضع قوانین با کمک بخش خصوصی تصمیم بگیرند. دولت باید با ایجاد بازار‌های هدف و یاری به صادرات به‌موقع به صادرکننده کمک کند تا محصولات به دست مصرف‌کننده برسد و صادرکننده بتواند مشتری‌های چندین‌ساله خود را حفظ کند. مشتری‌مداری یکی از اهداف مهم تجارت است. در حال حاضر هیچ‌کدام از مشتری‌های قدیمی‌ ما درخواستی نداده‌اند و صادراتمان در سال جاری به صفر رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 27 آذر 97، کد مطلب: 1043، www.anzan-news.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین