پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
11 آذرماه امسال، آغاز پائیز پر درد خانواده ای بود که در پرواز مشهد- یزد کودک دلبندشان را از دست دادند. خبری که با ابهام شدید رسانه ای منتشر شد و با با کمال صد تاسف، شاهد کمترین شفاف سازی ها در خصوص این حادثه بودیم. با توجه به عدم پاسخگویی مسئولان و به منظور شفاف سازی افکار عمومی، برخی از سوالات تخصصی قابل طرح در این خصوص ،مطرح و دنباله گیری می شود. لازم بذکر است که این پیگیری با رویکرد زیر سوال بردن شرکت هواپیمایی خاصی انجام نشده و با هدف حساس سازی ایرلاین ها به رعایت تمام و کمال مقررات و همچنین آشنایی شهروندان(با تاکید بر مسافران) با برخی از معذوریت های فعالیتی ایرلاین هاست.
شعار سال :
11 آذرماه امسال، آغاز پائیز پر درد خانواده ای بود که در پرواز مشهد- یزد کودک دلبندشان را از دست دادند. خبری که با ابهام شدید رسانه ای منتشر شد و با با کمال صد تاسف، شاهد کمترین شفاف سازی ها در خصوص این حادثه توسط روابط عمومی فرودگاه های شهید هاشمی نژاد مشهد(مبدا)، فرودگاه شهید قدوسی یزد(مقصد) و روابط عمومی محترم ایرلاین مربوطه ، بودیم . در یک کلام ، خبر مرگ کودکی 8 ساله در پرواز مشهد- یزد،بدون کمترین توضیحی رسانه ای شد(عدم ذکر علل فوت، عدم پرداختن به شرح واقعه،نامشخص بودن شماره پرواز و نام ایرلاین و …) و متاسفانه ، ظاهرا به فراموشی سپرده شد.

خلاصه داستان مرگ کودک در پرواز:

کودک هشت ساله غیر ایرانی (اتباع- افغانی) دارای بیماری تالاسمی، از مبدا مشهد به مقصد یزد و با مجوز پزشکی (اجازه پرواز)، سوار بر آخرین پرواز مشهد – یزد در فرودگاه مشهد شده(پرواز ساعت 7 و نیم شب 10 آذرماه) و در میانه راه ، دچار مشکل گردید . با توجه به قرار گیری پرواز در نقطه جغرافیایی که ادامه دادن مسیر به سمت یزد و یا بازگشت به فرودگاه مشهد، به یک میزان زمان می برده است، خلبان به مسیر ادامه داده و در فرودگاه یزد، به زمین می نشیند.با وجود آماده بودن اورژانس در فرودگاه ، گویا کودک، قبل از رسیدن پرواز به مقصد، تسلیم مرگ شده و فوت می نماید(موارد به نقل از روابط عمومی فرودگاه یزد که در برخی از رسانه ها منعکس شده است).

چرا سوالات سایت ایرلاین پرس ،بدون پاسخ ماند؟

دو روز بعد از وقوع حادثه ، سایت ایرلاین پرس از مسئولان فرودگاه مبدا و مقصد و شرکت هواپیمایی مربوطه درخواست شفاف سازی نموده و پرسیده بود که (اینجا ) :

*** اگر کودک دارای بیماری تالاسمی وخیم بوده باشد،آیا قبل از خرید بلیت فرم پزشکی را تکمیل کرده و به تائید پزشک شرکت هواپیمایی رسیده است یا خیر؟ اگر این فعالیت ها انجام نشده، چطور پذیرش مسافر صورت گرفته است؟ اگر این دستور العمل، فرمالیته و ظاهری است، چرا باید بعنوان مقررات بدان توجه شود؟ اگر تمامی مراحل بشکل تمام و کمال انجام شده است، اقدامات هواپیمایی و فرودگاه برای مقابله با بحران های احتمالی در حین پرواز چه می باشد؟

*** موقعیت دقیق مکانی و زمانی وقوع حادثه کی و کجا(به تفکیک گزارش در خصوص بد شدن حال کودک و تشخیص مرگ کودک) ، توسط تیم پرواز گزارش شده است (بررسی و صحت ادعای برابر بودن شرایط ادامه مسیر به سمت یزد و یا بازگشت به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد)؟

*** آیا تائید مرگ کودک ، در طول پرواز توسط تیم پرواز صورت گرفته و به فرودگاه اعلام شده و یا تائید مرگ توسط اورژانس و بعد از فرود هواپیما و انتقال کودک به آمبولانس اورژانس ، انجام شده است؟

*** آیا جسد کودک به پزشک قانونی یزد ، منتقل شده است ؟

*** آیا شکایتی توسط والدین کودک از فرودگاه شهید صدوقی یزد یا شهید هاشمی نژاد مشهد و یا هواپیمایی آسمان ، انجام شده است؟

متاسفانه پاسخ رسانه ای ،جوابیه یا تکذیبه ای در این خصوص از هیچ مرجعی منتشر نگردید. نه فرودگاه های مبدا و مقصد و نه ایرلاین.

با توجه به عدم پاسخگویی مسئولان و بنا بر وظیفه رسانه ای ،همچنین به منظور شفاف سازی افکار عمومی، برخی از سوالات تخصصی قابل طرح در این خصوص ،مطرح و دنباله گیری می شود. لازم بذکر است که این پیگیری با رویکرد زیر سوال بردن شرکت هواپیمایی خاصی دنباله گیری نشده و با هدف حساس سازی ایرلاین ها به رعایت تمام و کمال مقررات و همچنین آشنایی شهروندان(با تاکید بر مسافران) با برخی از معذوریت های فعالیتی ایرلاین هاست. برخی از مهمترین این سوالات و موارد خاص قابل طرح در خصوص سانحه مورد اشاره، عبارتند از:


۱. بنا بر اطلاعات بدست آمده ،گویا مسئولین قبل از پرواز از بیماری نامبرده اطلاع داشته اند و ظاهرا مسافر ، اجازه پزشک برای پرواز داشته است اما این اجازه را چه کسی صادر کرده است؟ برخی از متخصصان حوزه هوانوردی بیان داشته اند که، تنها و تنها بخش پزشکی هوایی همان شرکت و دکتر AME همان شرکت می تواند اجازه پرواز را صادر کند و اگر کس دیگری این اجازه را صادر کرده ( اورژانس، پزشک فرودگاه ، درمانگاه عادی و ....) خلاف مقررات بوده و شرکت باید پاسخگو باشد.

۲. از لحظه ای که مسافر سوار هواپیما می شود و تا لحظه ای که هواپیما را ترک می کند مسئولیت سلامتش بر عهده فرمانده هواپیماست ، لذا این کودک چون قبل از نشستن پرواز در فرودگاه یزد، فوت کرده است، مسئولیت با خلبان پرواز و نتیجتا شرکت مورد نظر است . بنظر می رسد در این خصوص، مسئولیتی متوجه فرودگاه یزد نباشد.

۳. نحوه محاسبه نقطه مورد اشاره در گزارش برای بازگشت یا ادامه ، نحوه رسیدگی مهمانداران به کودک مورد نظر و سابقه آموزشی آنان، میزان تجهیزات پزشکی موجود در هواپیما که بسیار مهم است و همچنین دستورالعمل های کروی پرواز در چنین شرایطی ، همه در حیطه وظایف و مسئولیت های شرکت است .
 
4.باید بررسی شود ، پزشکی که پرواز را مجاز کرده آیا AME بوده یا خیر ؟ و اگر بوده بر اساس کدام دستورالعمل مجاز کرده ؟ و در نهایت مسئول است .

5. تجهیزات پزشکی درون هواپیما چه بوده ؟ سه مورد اصلی از الزامات و تجهییزاتی که می بایست وجود داشته باشد، شامل First aid kit
Emergency medical kit و DEF دستگاه شوک قلبی می شود؟

6. نحوه عملکرد مهمانداران و سابقه آموزشی آنان و دستورالعمل مربوطه شرکت باید بررسی شود.

7. نحوه تصمیم گیری خلبان باید بررسی شود(در اخبار منتشر شده، بیان گردیده است که خلبان در میانه راه بوده و زمان برگشت به فرودگاه مبدا و مقصد، به یک میزان زمان می برده است. ادعای یکی از خلبانان طرف صحبت با پایگاه تحلیلی خبری شعار سال گویای وجود راه سومی نیز بوده است. خلبان طرف مصاحبه بیان داشته اند: البته بنده معتقدم که به غیر از بازگشت به مشهد و یا ادامه به یزد راه سومی هم وجود داشت که ظاهرا استفاده نشده است).

برخی از متخصصان مورد پرسش در خصوص تکمیل فرم برائت از شرکت قبل از سوار شدن مسافر بیمار به هواپیما بیان داشته اند که : پر کردن فرم "برائت از شرکت" غیر قانونی است و متاسفانه این کار در برخی از ایرلاین ها باب شده و فرمی را با این عنوان به مسافر می دهند که پر کند ، با این استدلال که مسئولیت با خود مسافر است .در حالی که باید توجه نمود که تکمیل این فرم ، برای موارد دیگری غیر از پرواز است ( زمان خریدن بلیط و یا ...) .

منتظر اخذ توضیحات تکمیلی و تائید و تکذیب موارد بیان شده، توسط مراجع مختلف با هدف اطلاع رسانی درست و تخصصی تر، می باشیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
برچسب ها: پرواز یزد ، پرواز مشهد یزد ، مرگ کودک هشت ساله ، دنباله گیری پرونده مرگ کودک هشت ساله ، ایرلاین خاص ، شرکت هواپیمایی ؟ ، پاسخگویی شرکت آسمان ، آشنایی با حقوق مسافران پرواز ، حساس سازی ایرلاین ها ، پذیرش بیمار در فرودگاه ، پذیرش بیمار در فرودگاه مشهد ، پذیرش بیمار در پرواز ، مرگ در آسمان ، فوت کودک در آسمان ، چگونگی مرگ کودک هشت ساله ، مرگ کودک هشت ساله در پرواز ، علل عدم پاسخگویی هواپیمایی آسمان ، علت کم توجهی به افکار عمومی ، کودک بیمار چطور در پرواز فوت کرد ، کودک کشی یا مرگ کودک ، شفاف سازی داستان فوت کودک ، ضرورت ورود دادستان ، پرونده قضایی شرکت هواپیمایی ، چندمین پرونده قضایی آسمان ، همکاری با رسانه ، رسانه منتقد ، گفتمان سازی با هدف ارتقا کارآمدی ، شرکت هواپیمایی آسمان ، هواپیمایی آسمان ، سوانح هواپیمایی آسمان ، امنیت هواپیمایی آسمان ، مدیریت هواپیمایی آسمان ، در آسمان آسمانی شد ، aseman airlaine ، havapimai aseman ، پذیرش بیمار ، مسافرت هوایی بیماران ، دستورالعمل پزشکی ، رعایت دستورالعمل پزشکی ، مقررات حمل و نقل هوایی بیمار ، رزرو بلیت پرواز برای بیمار ، چگونگی رزرو بلیت پرواز برای بیمار
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین