پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
آسفالت بودن خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها یکی از مهم‌ترین خدمات شهرداری‌هاست و مردم توقع دارند حداقل از این نعمت برخوردار باشند، آن هم مردم جیرفت که عقیده دارند شهرشان پیشانی جنوب است و روزی از همین روزها باید تبدیل به مرکز استان جدید شود.

شعارسال: چندی پیش رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از جیرفت بازدید کرد و گفت: تاسف‌بار است این شهر پر از کوچه‌های خاکی است اما شورای شهری‌ها می‌گویند ادارت هرروز اقدام به کندوکاو کوچه وخیابان‌ها می‌کنند، آبفا هم می‌گوید شهرداری هماهنگ نیست.

اغلب مردم جیرفت از خاکی بودن کوچه‌های شهر گله دارند و رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش که به جیرفت سفر کرده بود با ابراز تاسف از این مساله عنوان کرد:«چیزی که مرا آزرده‌خاطر کرد مشاهده کوچه‌های خاکی در جیرفت با این زمینه تاریخی بود. الحق و الانصاف از مشاهده این موضوع رنجیدم که چرا این‌گونه است و از نماینده محترم این شهر و استاندار کرمان می‌خواهم اعتباری در این زمینه پیش‌بینی و چهره این شهر را عوض کنند

مسوول کمیسیون عمران شورای شهر جیرفت گفت:« آسفالت کوچه‌ها بصورت خودیاری وبا مشارکت 25 تا 50درصدی مردم انجام می‌شود .» روح‌الله میرکهنوج افزود:«امکانات شهرداری‌ها وتوان مالی شهرداری‌هایی مثل جیرفت که درآمدهای پایدار ندارند وطی سال‌های گذشته عوارض ارزش افزوده،کمک‌ها و امکانات دولتی به آنها نمی‌رسد با توجه به درآمدی که داشتند انجام پروژه های اورژانسی به علت کمبود بودجه در اولویت قرار گرفته است

میرکهنوج ادامه داد:«یکی از مهم‌ترین مشکلات جیرفت این است که مردم در زمان سرشماری به روستاهای اطراف می‌روند و در انجا سرشماری می‌شوند اکنون حدود 200هزار نفر در شهر جیرفت از خدمات شهری بهره‌مند هستند در صورتی که طبق آخرین سرشماری رسمی جمعیت شهرحدود 113هزار نفر اعلام شده است افراد در ساردوییه، جبالبارز، بخش مرکزی و سایر روستاها سرشماری شدند در حالی که بیش از 10 ماه از سال را در جیرفت سکونت دارند، حتی خانوارهایی که محل زندگی کار و مدرسه فرزندانشان در جیرفت است و فقط تعطیلات آخر هفته به روستاها می‌روند سر شماری آنها در روستاهای اطراف انجام شده و این باعث کاهش آمار واقعی شهر شده و در نهایت باعث کاهش میزان کمک دولت بابت ارزش افزوده به شهر است»

وی بیان داشت:« با گسترش شهرساخت شهرک‌های جدید و محله‌هایی مثل کلرود که به شهر ملحق شده‌اندگسترش افقی شهر زیاد شده است ولی امکانات و در آمد مالی شهرداری به نسبت آن افزایش پیدا نکرده، از طرفی مردم در پرداخت عوارض نوسازی و خودرو مشارکت 100درصدی ندارند.» مسوول کمیسیون عمرانی شورای شهر جیرفت تصریح کرد:«کوچه‌های خاکی زیادی در بافت‌های قدیم و جدید داریم و کوچه‌هایی هم که طی سال‌های قبل آسفالت شده‌اند به‌دلیل کند وکاری‌هایی که ادارات آب وفاضلاب، برق و مخابرت و اخیرا هم شرکت گاز انجام داده‌اند موجب خرابی آسفالت آن‌ها شده است به‌عنوان مثال بولوار دقیانوس به سمت فرودگاه طی چند ماه گذشته آسفالت شد اما چند نقطه آن توسط ادارات آب وفاضلاب و شرکت گاز کنده شده علی‌رغم اینها شهرداری مداوم در حال لکه‌گیری در سطح شهر است

تاسف خوردن دردی از مردم دوا نمی‌کند

مسوول کمیسیون عمران شورای شهر جیرفت در خصوص سفر اخیر رییس کمیسیون عمران مجلس به جیرفت وابراز تاسف وی بابت خاکی بودن کوچه‌های شهر گفت:«احساس تاسف دردی را از مردم دوا نمی‌کند وقتی قانون می گوید به شهرهای بالای 100هزار نفرهیچ‌گونه امکاناتی توسط وزارت کشور داده نمی‌شود و تهیه قیر،خرید ماشین‌آلات واتوبوس به شکل آزاد است و هیچ کمک دولتی به شهرداری‌ها نمی‌شود، اما قبلا در خرید این ملزومات کمک می‌شد اما قانون عوض شده و اگر کمیسیون عمران مجلس می‌خواهد لطفی کند باید به شهرهایی مثل جیرفت که درآمد پایین ومشکلات فراوان دارند کمک کند و فکری در خصوص اصلاح قانون کنند

حسین مشایخی سخنگوی شورای شهر جیرفت گفت:« این شهر بر اساس سنوات ساخته‌شدن بافت‌های شهری در این عقب‌ماندگی مانده، از روزی که شورای دور پنجم ورود پیدا کرده نگاهمان به این سمت بوده که فضای شهر را به صورت حداقل‌ها برای رفاه مردم فراهم کنیم

وی افزود:«حدود 6ماه درگیر انتخاب شهردار بودیم بعد از این مساله که فضا برای انجام کار مهیا شد با پروژه گازرسانی در معابر اصلی و فرعی مواجه شدیم ومن به شهردار گفتم شما رسالتتان را انجام دهید وکوچه‌ها را آسفالت کنید چون مردم منتظرند

شهرداری با آبفا هماهنگ نیست

مدیر آب وفاضلاب شهری جیرفت گفت: «شهرداری می‌تواند قبل از اینکه اقدام به آسفالت در سطح شهر و کوچه‌ها کند با ما مکاتبه داشته باشد و اگر جایی شبکه آب نداشت یا شبکه آب در آن نقطه فرسوده باشد را در اولویت قرار داده و سریع اقدام به بازسازی می‌کنیم در صورتی که شهرداری این کار را انجام نمی‌دهد

اکبر مشایخی افزود:«خیابان دقیانوس طرحی قدیمی است و بیش از 40سال عمر مفید هر لوله است که در این منطقه لوله‌ها دچار پوسیدگی شده بود، سال 96طرح بازسازی لوله‌های پوسیده در این مسیر آغازو از منبع‌سیمانی تا پل هلیل و از مسجدمحله تا میدان عامری لوله‌ها بازسازی شد ولی هنوز با شهرداری به توافق نرسیده بودیم که لوله جدید را به بهره‌برداری برسانیم و لوله‌های قدیمی را خارج کنیم با اینکه شهرداری از اجرای طرح بازسازی در این منطقه اطلاع داشت اما چون روزهای پایانی سال را می گذارندیم و شهردار هم تازه انتخاب شده بود، برای خواباندن حرف وحدیث ها خواستند یک کار مفید انجام دهند و ظرف مدت 6 روز شروع به قیرپاشی کردند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار:3 دی 1397 ، کدخبر:1215750 ،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین