شعار سال: شمال تا جنوب ایران ضمن بهرهمندی از طبیعتی زیبا و بیبدیل که به اذعان گردشگران با بسیاری از نقاط زیبا و خوش آبوهوای دنیا برابری میکند، آبوهوای بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی را گاه همزمان در یک استان به تصویر میکشد و این ویژگی در کمتر کشوری از دنیا قابلمشاهده است. در این میان اصفهان که در دنیا به نام «نصف جهان» معروف است نیز به جهت داشتن چهار فصل همزمان در یکفصل مقصد نهتنها گردشگران داخلی بلکه مسافران خارجی است، از سویی وجود آثار باستانی غنی و زایندهرود بر این جاذبهها میافزاید؛ اما باید گفت درپی خشکسالی زایندهرود مرکز استان این روزها بسیاری از گردشگران داخلی خود را از دست داده است. همچنین بهدنبال بالا رفتن قیمت ارز و دلار اگرچه شاهد ورود بسیاری از گردشگران خارجی به اصفهان بودیم و آمار میراث فرهنگی اصفهان رشد ۴۰ درصدی این دست گردشگران را نشان میدهد؛ اما در این میان با گردشگرانی مواجهیم که تنها با یک کولهپشتی به این شهر سفر کردند و هتل را برای سکونت خود انتخاب نکردند، رستوران را محل تغذیه خود قرار ندادند و خریدی نیز از فروشگاههای صنایعدستی اصفهان ندارند و بر این اساس عملاً سودآوری و درآمدزایی برای اصفهان نداشتند، مشکلی که بهیقین در کل کشور با آن روبهرو هستیم.
گردشگران کولهپشتی برای کشور درآمدزا نیستند
اما رئیس مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد نجفآباد در این ارتباط اظهار داشت: زمانی شاهد رونق صنعت گردشگری در اصفهان خواهیم بود و این صنعت به درآمدزایی میرسد که شاهد ورود گردشگران لاکچری به استان باشیم. گندمکار با بیان اینکه بهطور متوسط یک گردشگر باید یکهزار دلار خرج کند و این رقم متوسط دنیاست، اعلام کرد: عمده گردشگرانی که به شهرهای مختلف کشور ازجمله اصفهان سفر میکنند، گردشگران فرهنگی هستند که تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار خرج میکنند و با این مقدار پول به سه تا چهار شهر نیز سفر میکنند. وی با اشاره به اینکه ورود «گردشگران کولهپشتی» که پولی خرج نمیکنند و بومگردی میکنند برای کشور ارزآور نیست، ادامه داد: در همین راستا نیز شاهد ورود گردشگران داخلی هستیم که در پارک چادر میزنند، با خود غذا میآورند، خریدی نمیکنند و در واقع این دست از گردشگران نمیتوانند سبب توسعه گردشگری شوند.
اصفهان جاذبههای جدیدی برای گردشگران ایجاد نکرده است
اصفهان همواره بهخاطر جاذبههایی مانند میدان امامخمینی(ره)، خیابان چهارباغ، چهلستون، زایندهرود و صنایعدستی بینظیرش موردتوجه گردشگران بوده است و گویی امید به این داشتهها موجب شده تا مسئولان و متولیان گردشگری در اصفهان به یک خواب غفلت چندین ساله فرو بروند و از ایجاد جاذبههای گردشگری جدید برای دادن انگیزه و جذب گردشگران به این شهر کوتاهی کنند. رئیس مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد نجفآباد دراینارتباط میگوید: در کشور ایران و شهرهای گردشگری مانند اصفهان هر آنچه جاذبه گردشگری است از دورههای گذشته باقیمانده است و هیچ اقدام جدی و جدیدی در عرصه گردشگری نداشتیم. وی با بیان اینکه گردشگران ما در اصفهان از غروب به بعد هیچ برنامه رفاهی و تفریحی و جذابی چه در هتلها و چه در سطح شهر ندارند، ادامه داد: درصورتیکه اقدامی برای جذب گردشگران نکنیم و جاذبههای رفاهی و تفریحی و گردشی جدید برای گردشگران ایجاد نکنیم آینده روشنی برای گردشگری نمیبینیم.
اصفهان از شیراز و کیش در جذب گردشگر داخلی عقب افتاده است
وی با بیان اینکه کیش و شیراز در جذب گردشگر داخلی بسیار موفقتر از اصفهان عمل کردهاند، گفت: گردشگر مستقیم به اصفهان نداریم و غالب گردشگران یا با پرواز بینراهی از تهران وارد اصفهان شده یا به مقصد شیراز از اصفهان خارجشدهاند. گندمکار بیان داشت: مطابق با آمارهای میراث فرهنگی امسال تعداد گردشگران خارجی ۴۰ درصد افزایشیافته است و این درحالی که هتلداران رسمی آماری غیر از این میدهند که شاید این تناقض آمار ناشی از افزایش گردشگران بومگردی است.
گردشگر فصلی در اصفهان را باید حذف کرد
رئیس هیئتمدیره مجمع میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان نیز با اعلام اینکه باید گردشگر فصلی را تبدیل به گردشگر غیرفصلی کنیم؛ بهطوریکه در تمام طول سال شاهد ورود گردشگران به اصفهان باشیم، ابراز داشت: در دو فصل بهار و پاییز بیشترین میزان ورودی گردشگر به اصفهان را داریم. علی لوافان با اشاره به اینکه توزیع سفر را در طول سال نداریم و بهصورت علمی بازاریابی گردشگری در اصفهان صورت نگرفته است، گفت: لازم است که در زمانهای کمرونق گردشگری مثل زمستان و تابستان جشنوارهها و کنفرانسهای مرتبط با گردشگری بر پا شود و به این صورت توزیع سفر را داشته باشیم. وی با اظهار اینکه تعداد گردشگران داخلی بسیار کم شده است و بیشترین علت آن خشکی زایندهرود است، گفت: ورود گردشگران به اصفهان نسبت به پنج سال گذشته بسیار کاهشیافته است و باید برنامهریزی جدی در این حوزه انجام دهیم. رئیس هیئتمدیره مجمع میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان از طول دوره اقامت کم گردشگران خارجی در این شهر خبر داد و گفت: طول دوره اقامت غالب گردشگرانی که به اصفهان میآیند بین دو تا سهروزه است که باید مدت اقامت آنها را زیاد کنیم. وی با اشاره به اینکه محلات گردشگری بسیاری در سطح استان اصفهان است که با اقامت بیشتر گردشگران میتوانیم جاذبههای گردشگری را برای آنها فراهم سازیم، ادامه داد: بهمنظور توسعه گردشگری نیاز به برنامهریزی مدون، خوب و استراتژیک و راهبردی داریم که تهدیدها را به فرصت مبدل کند.
گسستگی تصمیمگیران در حوزه گردشگری آسیبزا است
لوافان با بیان اینکه گسستگی تصمیمگیران در حوزه گردشگری آسیبزا است، ادامه داد: گزینشی عمل کردن مسئولان در حوزه گردشگری رونق لازم را از این حوزه گرفته است. وی ادامه داد: تمامی دستگاهها و ارگانهای خصوصی و دولتی دخیل در امر گردشگری باید در یک راستا و هماهنگ با یکدیگر زیرساختهای جذب گردشگر را فراهم سازند، راهاندازی قطار سریعالسیر، احداث فرودگاه و افزایش تعداد هتلها، اجرای برنامههای جنبی و جذاب تفریحی و رفاهی برای اقامت بیشتر گردشگران در اصفهان باید دنبال شود.
عدهای مانع رشد گردشگری بومگردی میشوند
یک فعال گردشگری و کارشناس حوزه گردشگری نیز در این ارتباط گفت: دلخوش کردن به نفت امروز بلای جان ما شده است و هیچ کاری در حوزه گردشگری کشور انجام ندادیم. محسن یارمحمدیان بیان داشت: هیچکس به میراث فرهنگی و معاونت گردشگری میراث کمک نمیکند که بتوانیم گردشگری را توسعه دهیم و بازارهای جدید ایجاد کنیم. وی گفت: گردشگری داخلی یک فرصت است؛ اما امروز وضعیت آژانسها به حدی رسیده است که حتی نمیتوان امید داشت که با رونق گردشگری داخلی به درآمدزایی دست یافت. این کارشناس حوزه گردشگری بیان داشت: زیرساختهای جامعه ما آماده رونق حوزه گردشگری نیست و با مرگ گردشگری مواجهیم. وی با اعلام اینکه در وضعیت فعلی که با نابهسامانی ارز مواجهیم تنها میتوانیم گردشگری بومگردی و روستایی را تقویت کنیم و روی آن سرمایهگذاری انجام دهیم، گفت: در جذب گردشگر داخلی نیز با مشکلاتی مواجهیم و موانع زیادی بر سر راه است.
بیتوجهی به بومگردی سبب رشد بیکاری میشود
یارمحمدیان بیان داشت: این در حالی است که ممانعت از ورود گردشگران به روستاها سبب ازدیاد بیکاری در این مکانها و مهاجرت جوانان از روستا به شهرهای بزرگ میشود. یارمحمدیان بیان داشت: اگر به گردشگری بومگردی و روستایی توجهی نشود، بهزودی در روستاهای ما تنها تعدادی پیرزن و پیرمرد باقی میماند؛ بنابر این گزارش، گردشگری از دید برخی مسئولان، فانتزی به نظر میرسد و به سبب همین دیدگاه در شرایط دشوار اقتصادی، سفر بهعنوان یک کالای نه چندان ضروری از چرخه زندگی مردم قابلحذف است؛ حال آنکه گردشگری بهعنوان یک صنعت در سطح دنیا تعریفشده و کشورهای مختلف با ایجاد تسهیلات و زمینه گردشگری برای مردم و همچنین ایجاد بستری مناسب برای گردشگران خارجی، درآمدزایی کلانی از این صنعت دارند. صنعت گردشگری جای رشد بسیاری دارد؛ اما امروز بهخاطر عوامل اقتصادی و نگاه حاشیهای مسئولان در رکود فرو رفته است و نیاز به برنامهریزی جدی در این عرصه محسوس است.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه سبزینه تاریخ انتشار ------، کدخبر: 61815، www.sabzineh.org