پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۹۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲
نبود تنوع کالا، کم شدن بودجه خرید مردم، کم شدن شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات کامپیوتری و کاهش یافتن امکان خرده‌فروشی در صنف کامپیوتر حالا این بازار را به جایی سوق داده که کارشناسان معتقدند برای عبور از این بحران باید چاره‌اندیشی کرد.

شعارسال: چند روز اخیر یک فعال بازار کامپیوتر گفت که حاشیه سود در بازار کامپیوتر بسیار پایین و سود خرده‌فروشی در بازار کامپیوتر کمتر از سه درصد است؛ در حالی‌که فروشندگان مجبورند مالیاتهای بسیار سنگینی پرداخت کنند.

به گفته او واردکنندگان نوت بوک در سالهای گذشته هفته‌ای ۵ هزار نوت بوک از گمرک ترخیص می‌کرد که می‌شد ماهی ۲۰ هزار نوت بوک که در سطح کشور توزیع میشد؛ اما اکنون به‌طور متوسط ماهانه ۲ هزار نوتبوک وارد بازار میشود. هرچند که به گمان این فعال بازار با توجه به افزایش قیمت نوت بوک و کاهش تعداد مصرف‌کنندگان، این میزان واردات نوت‌بوک اکنون جوابگوی تقاضای خریداران است. به گفته او از آنجا که تعداد کالا در انبارها بسیار کاهش یافته به تبع آن خرید و فروش بین همکاران کم شده است، این امر نسبت به خرید یوزرهای معمولی بیشتر به چشم میآید.

تنگناهای واحدهای صنفی سخت‌افزار

به نظر می‌رسد این وضعیت با واقعیت موجود بازار کامپیوتر منطبق است و رئیس هیات‌مدیره پاساژ «پایتخت» می‌گوید: آنچه که در حوادث اخیر این بازار تاثیر گذار بوده نشان داده است که اولویت خرید تجهیزات دیجیتالی در سبد خرید مردم به رتبه چهارم تا پنجم رسیده است. مهدی حیدری، رئیس هیات‌مدیره مجتمع پایتخت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در‌باره وضعیت موجودی انبارهای واحدهای صنفی در بازار کامپیوتر «پایتخت» می‌گوید:«اطلاع دقیقی نمی‌توان از انبارهای واحدهای صنفی به دست داد؛ اما آنچه مشخص است کالای چندانی در بازار نیست و از آن سو تقاضایی هم برای خرید وجود ندارد؛ چراکه قدرت و بودجه خرید مردم کم شده است.» به گفته او رکود حاکم شده در صنف سخت‌افزار نشات گرفته از چند عامل است که کاهش یافتن قدرت خرید مردم یکی از آن دلایل است.

او ادامه می‌دهد: «سیستم فروشگاهی در چنین وضعیتی بیش ازپیش متحمل ضرر شده؛ چراکه تمام هزینه‌های نگهداری واحدها از جمله پرداخت شارژ برق و آب، حقوق پرسنل و مالیات پا برجاست؛ اما سیستم خرید و فروش درگیر محدودیت‌هایی شده است که بی تاثیر در رکود فعلی نیست؛ از جمله کمی تنوع کالا و نبود شرکت‌های واردکننده که کالا را به واسطه فروشگاه‌های خرد به دست مصرف‌کننده می‌رساند. » به گفته او این مشکلات باعث شده تا خدمات جانبی که از سوی فروشگاه‌ها در کنار فروش محصولات ارائه می‌شد به کمترین حد خود در سال‌های اخیر برسد. «خدمات جانبی به‌صورت یک زنجیره به هم متصل هستند؛ اما سیاست جدید در اقتصاد کشور باعث ضرر و زیان به واحدهای صنفی شده است.» این فعال بازار سخت‌افزار اظهار امیدواری کرد در زمان محاسبه مالیات از سوی ادارات مالیاتی فشار زیادی به واحدهای صنفی وارد نشود و بتوان با همراهی و همفکری هر دو طرف این بحران را پشت سر گذاشت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:8اسفند1397 ، کدخبر: 3500803: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین