پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۹۴۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
خیابان بهشت کم‌کم برای نوروز آماده شده و این روزها در لابه‌لای بوی بهاری از سمت پارک شهر، خبرهای خوشی هم در اطراف ساختمان‌های شهرداری و شورا پراکنده شده است. چه خبری خوش‌تر از آنکه نرم نرمک بهار می‌رسد و نرم نرمک طلب آنهایی که سال‌هاست چشم‌انتظارند، پرداخت می‌شود.

شعار سال: از یکسو طی چند روز گذشته مبلغی به‌حساب پیمانکارانی که حق خدمت‌شان سالیان طولانی می‌شد ادا نشده بود، واریز شده و از سوی دیگر مدیریت شهری فعلی در رایزنی با دولت و بانک‌ها، به راه‌های خوبی برای بازپرداخت بدهی‌ها و دیون دست یافته است. البته که حجم عظیمی از بدهی‌ها به دوره قبلی مدیریت شهری‌ بازمی‌گردد. و صد البته که در شرایط اقتصادی فعلی صبر لازم است. این‌طور که سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران می‌گوید: «برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای پرداخت بدهی‌های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفته؛ با این حال طلبکاران نیز باید صبوری به خرج دهند تا به مرور طلب خود را به شکل‌های مختلف دریافت کنند.»

رشد 33درصدی بودجه تأدیه دیون
به گفته معاون شهردار تهران، یکی از بحث‌هایی که باید به‌طور دقیق مشخص شود، احصای میزان مطالباتی است که دارای سند و مدرک معتبر هستند. اشرفی با بیان اینکه در این میان برخی از مطالبات فاقد اسناد هستند، به همشهری می‌گوید: «بعضی از پیمانکاران بدون قرارداد مشخص و قانونی اقدام به انجام خدمت کرده‌اند. به همین دلیل معلوم نیست دقیقا چه میزان طلب دارند. با این حال و با همکاری شورای شهر تهران، در بودجه سنواتی الزاماتی را وارد کرده‌ایم تا حد امکان طی سال آینده بخش خوبی از بدهی‌ها پرداخت شود.»

نیمی از مبلغ بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها مربوط می‌شود. نکته مهم اینجاست که انباشت بدهی طی سال‌های اخیر با جرایم بانکی همراه و سبب شده که مبالغ به مرور زمان بالاتر برود. حال معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران از تفاهم‌هایی می‌گوید که براساس آن جرایم بخشیده خواهند شد. اشرفی می‌گوید: «برای تأدیه بدهی‌های بانکی، برنامه خاصی را پیدا کرده‌ایم. آنگونه که با قوانین موجود، جرائم بانکی بخشیده نمی‌شود اما در رایزنی با دولت توانسته‌ایم به راه‌حل تهاتر در زمینه جرایم برسیم. مورد خوشحال‌کننده دیگر قضیه این است که براساس مقررات بودجه 97کشور، شهرداری‌ها می‌توانند بدهی‌های خود را از طریق تهاتر نیز تسویه کنند.»

اشرفی در پاسخ به این سؤال که طی چند‌ماه گذشته بدهی‌های پیمانکاران عمدتا در چه حوزه‌هایی بوده نیز می‌گوید:‌ «بخشی از مطالبات پیمانکاران در حوزه مناطق پرداخت شده است.

همچنین طی برنامه‌ریزی دقیق، به مناطق یکسری اختیارات داده شده تا بتوانند بدهی خود را از طریق تهاتر یا فروش املاک، بپردازند. البته که بخشی از بدهی‌ها و درصورت امکان به‌صورت نقدی خواهد بود.» او اعلام می‌کند که میزان بودجه برای تأدیه بدهی‌های شهرداری در سال 98نسبت به امسال 33درصد رشد پیدا کرده و سعی می‌شود به بسیاری از پیمانکاران در حوزه عمرانی و خدمات شهری دیون پرداخت شود.

اشرفی نیز بر این نکته که چندهزار میلیارد تومان بدهی را با منابع مالی شهرداری نمی‌شود یکساله بازگرداند، تأکید می‌کند و می‌گوید که الزاماتی برای پرداخت آنها طی سنوات 3،2 ساله ایجاد کرده‌اند.

رضایت پیمانکاران با کاهش هزینه‌ها
یکی از امیدواری‌ها برای بازپرداخت بدهی پیمانکاران به تبصره مازاد بر درآمد بودجه سال آینده شهرداری برمی‌گردد. طبق این تبصره شهرداری تهران مکلف است همه درآمد مازاد کسب را صرف تأدیه بدهی‌ها و دیون خود کند. شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری، پرداخت بدهی‌های صورت گرفته و سیاستگذاری برای سال آینده را منتج به رضایت پیمانکارانی می‌داند که بعضا برای طلب خود جلوی ساختمان شورا تجمع کرده و اعتراض می‌کنند. او همچنین امیدوار است تا سیاست‌های کاهش هزینه‌ها هم به افزایش درآمدها کمک کند تا روند پرداخت بدهی‌ها سرعت بیشتری بگیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 19 اسفند 97، شماره: 50337


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین