پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۹۴۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز حدود ۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند و هر بار که به یکی از ارگان‌های دولتی استان مراجعه می‌کنند، باران وعده‌ها به روی کارگران می‌بارد؛ وعده‌هایی که جیب‌های خالی آن‌ها پر نمی‌کند.

شعارسال: حدود ۳۰۰ کارگر شرکت روغن نباتی گلناز هفته گذشته به دلیل حقوق معوقه شان به نشانه اعتراض جلوی استانداری کرمان تجمع کردند.

یکی از کارگران با بیان اینکه سفره‌ آنها خالی است، می‌گوید: ۶ ماه است که این شرکت به کارگران حقوق پرداخت نکرده است.

مدیران بی‌لیاقتی که دو سال است که از کار شانه خالی کرده‌اند

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با بحران شرکت روغن نباتی گلناز در کرمان می‌گوید: مدیران بی‌لیاقت این شرکت، دو سال است که از کار شانه خالی کرده‌اند. این کارخانه باید کالایی را تولید کند که یکی از کالا‌های اساسی زندگی افراد است، هر چه تولید کند، می‌تواند پیش فروش کند؛ چراکه کالایی کاملا استراتژیک است.

وی با بیان اینکه سابق بر این شرکت گلناز برای ۱۳ کشور صادرات روغن نباتی انجام می‌داد، یادآور شد: این شرکت یک‌هزار نفر نیروی کار را تعدیل کرده و تنها با ۴۰۰ نیرو کار می‌کند که اخیرا آن نیز به ۲۵۰ نفر کاهش یافته است.

اما در همین رابطه دانشجویان جنبش عدالتخواه کرمان نیز پیگیر مطالبات این کارگران هستند. افشین صادقی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان، می‌گوید: داستان اخراج کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز از سال ۹۳ در استان کرمان آغاز شده است و به دلیل بدهی‌های بالا، عدم وجود چرخه مالی و عدم پرداخت تسهیلات بانکی این شرکت نتوانسته است از عهده مشکلاتش برآید.

این دانشجو ادامه می دهد: کارگرانی هم که باقیمانده اند، می‌گویند مواد اولیه‌ای برای تولید روغن وجود ندارد، این مشکل در حالی است که امکان تأمین مواد اولیه در کشور وجود دارد؛ اما عدم مدیریت صحیح و عدم وجود نقدینگی و عدم حمایت دولت، موجب شده است چرخه تولید کارخانه متوقف شود.

کارگران این کارخانه حدود ۶ ماه است حقوق نگرفته اند

دبیر تشکل عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان می‌گوید: کمتر از ۱۵ روز تا عید ۹۸ باقیمانده است و کارگران این کارخانه که حدود ۶ ماه هست حقوق نگرفته اند و در مقابل خانواده‌هایشان شرمنده هستند، هر بار به یکی از ارگان‌های دولتی استان مراجعه می‌کنند، باران وعده‌ها به روی کارگران می‌بارد و جیب‌های خالی آن‌ها پر نمی‌شود.

اما نقطه قوت جدی در کارخانه گلناز، وجود زیر ساخت‌های به روز و خط تولید قابل اتکایی است که به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است و در صورت وجود یک مدیریت صحیح می‌توان این مجموعه را بار دیگر فعال کرد. از طرفی در کشور با نیاز جدی به محصول روغن مواجه هستیم و از سویی این ظرفیت در استان کرمان کنار گذاشته شده که به ضرر تولید، اقتصاد، اشتغال، کارگران و مردم است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان در همین رابطه می‌گوید: این شرکت حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد و امکان اخذ وام جدید و یا خارج شدن از فهرست سیاه را ندارد، به جز اینکه تعیین تکلیف کنیم که چه اقداماتی را می‌خواهد پیگیری کند و این در حالی است که با کمتر از ۳۰ میلیارد می‌توان این کارخانه را سر پا نگه داشت.

دولت روغن خام را با ارز دولتی در اختیار این کارخانه قرار نمی‌دهد

وی با اشاره به مطالبه دانشجویان از مسئولان عنوان می کند: نماینده مردم کرمان، خواستار آن شد که شرکت بازرگانی دولتی ظرفیتی را به صورت امانی در اختیار کارخانه روغن نباتی گلناز قرار دهد که با تحویل روغن خام به شرکت، روغن استحصال شده را با برند گلناز تحویل بگیرد؛ اما دولت روغن خام را با ارز دولتی دراختیار این کارخانه قرار نمی‌دهد و همین امر موجب شد کارخانه توان، تحمل بدهی‌ها را نداشته باشد و مجبور به تعطیلی شود؛ پیش‌تر این شرکت به ۱۳ کشور دنیا روغن صادر می‌کرده است، پس ظرفیت این را دارد و نباید اجازه دهیم که تعطیل باشد؛ در حالی که می‌تواند برای هزاران نفر اشتغال را احیا کند.

برای احقاق حقوق کارگران زحمت کش تلاش می‌کنیم

صادقی با اشاره به خواسته دانشجویان تأکید می کند: مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان؛ با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت‌های خصوصی، برای احقاق حقوق کارگران زحمت کش تلاش خواهد کرد و راه حل برون رفت از این بحران را دادن وام‌های کم بهره دادن روغن خام با ارز دولتی مدیریت دلسوزانه و مدبرانه می‌داند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان می گوید: وظیفه مجمع دانشجویان عدالتخواه و یا هر تشکل دیگری، عدالتخواهی و مطالبه از مسئولینی است که درد و رنج مردم را نمی‌خواهند ببیند است و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهیم کرد و ان شاالله و پیگیر احقاق حقوق این عزیزان خواهیم بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار:19اسفند1397 ، کدخبر: 751140: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین