پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۱۰۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۴
جلوی تراکنش‌های بانکی خارج از مرزهای ایران را می‌گیریم. این تازه‌ترین پاتک بانک مرکزی به بازارهای ارزی هرات و سلیمانیه است تا جلوی شوک به بازار ارز داخل کشور را بگیرد.ماجرا از چند سال پیش شروع شد؛ وقتی نرخ ارز هرات و سلیمانیه به نقل و انتقالات در بازار ارز ایران جا خوش کرد. اتفاقی که باعث اثرگذاری سفته‌بازی ارزی و داد و ستدها در بازار کشورهای همسایه، بر داخل کشور شد و در نتیجه عملا نبض قیمت‌ها در خارج از مرزها به ضربان درآمد. حالا بانک مرکزی سرویس جدیدی به نام ایران اکسس ایجاد کرده و به‌دنبال تشخیص تراکنش‌های بانکی داخل و خارج از مرزهاست تا از انجام تراکنش‌های بانکی خارج از ایران جلوگیری کند.

شعار سال: ماجرا از چند سال پیش شروع شد؛ وقتی نرخ ارز هرات و سلیمانیه به نقل و انتقالات در بازار ارز ایران جا خوش کرد. اتفاقی که باعث اثرگذاری سفته‌بازی ارزی و داد و ستدها در بازار کشورهای همسایه، بر داخل کشور شد و در نتیجه عملا نبض قیمت‌ها در خارج از مرزها به ضربان درآمد. حالا بانک مرکزی سرویس جدیدی به نام ایران اکسس ایجاد کرده و به‌دنبال تشخیص تراکنش‌های بانکی داخل و خارج از مرزهاست تا از انجام تراکنش‌های بانکی خارج از ایران جلوگیری کند.

داوود محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی از چندین‌ماه گذشته با دستور رئیس‌کل بانک مرکزی، تغییراتی را در حوزه نظارت بر کنترل عملکرد شبکه پرداخت پیگیری کرده، گفت: جلوگیری از انجام تراکنش‌های بانکی و سوءاستفاده از شبکه پرداخت برای اقدام‌های سوداگرانه به‌ویژه در بازار ارز با هماهنگی شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در حوزه نظارت بوده است که دستاوردهای بزرگی را به‌دنبال داشته و توانسته تا راه سودجویان را مسدود کند. او به ایبنا توضیح داد: کانالیزه کردن شبکه پرداخت و اعمال قوانین در حوزه تراکنش‌های با کارت بانکی در سقف معین، غیرفعال‌سازی پایانه‌های فروش در خارج از کشور و مسدودسازی دسترسی کاربران خارج از کشور به درگاه‌های پرداخت ازجمله اقدامات برای بهبود رصد در نظام پرداخت بوده که با جدیت دنبال شده است.

تراکنش‌ ایرانی‌ها در خارج از کشور

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به لزوم تشخیص تراکنش‌های ارسالی کاربران ایرانی در خارج از کشور به شبکه پرداخت گفت: بانک مرکزی به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک تأکید داشته که تراکنش‌ها با استفاده از ابزارهای پرداخت به‌خصوص درگاه اینترنتی و پایانه فروش صرفا در داخل کشور انجام شود و تراکنش‌های درخواستی از خارج از کشور به شبکه پرداخت رصد و از انجام آنها جلوگیری شود که تشخیص این تراکنش‌ها با استفاده از زیرساخت ایجاد شده ممکن شده تا سودجویان از نظام پرداخت کشور سوءاستفاده نکنند.

او تأکید کرد: پیاده‌سازی‌ زیرساخت مبدا تراکنش‌های بانکی نیاز به هماهنگی‌هایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت داشته تا زیرساخت فنی و مورد نیاز برای کشور مبدا تراکنش بانکی شناسایی و از انجام تراکنش در خارج از کشور جلوگیری شود که بانک مرکزی در این زمینه اقدامات مورد نیاز را انجام داده است؛ سرویس ایران اکسس در اختیار شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن امکان تشخیص تراکنش‌های داخل یا خارج از ایران فراهم شود.

صادرات ریالی

رواج صادرات ریالی به کشورهای همسایه عراق و افغانستان و دادوستد تجار و واسطه‌ها با ارزهای معتبر جهان‌روا ازجمله دلار آمریکا در نهایت باعث شکل‌گیری ارز‌های جدید نظیر دلار سلیمانیه در عراق و هرات در افغانستان شد و شبکه‌های پرداخت بانکی ایران هم نفوذپذیر بود؛ به‌نحوی که معامله‌گران پس از دادوستد ارزی، تسویه ریالی خود را با استفاده از شبکه‌های پرداخت داخلی انجام می‌دادند. حالا بانک مرکزی تصمیم گرفته تا جلوی تراکنش‌های خارج از مرز را بگیرد بلکه مانع اثرگذاری این تراکنش‌ها بر بازارهایی چون ارز شود.

رفع مشکل وی‌پی‌ان

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه استفاده از نرم‌افزارهای تغییر‌ ای پی ازجمله وی‌پی ان (VPN) اختلالی در انجام تراکنش بانکی نخواهد داشت، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم این است که استفاده از VPN توسط کاربری که در ایران حضور دارد، نباید در انجام تراکنش اختلالی ایجاد کند، بر همین اساس تراکنش بانکی‌ در داخل و خارج از کشور حتی درصورت استفاده از نرم‌افزارهای تغییر ‌ای پی آدرس شناسایی می‌شود و درصورتی که کاربر در ایران حضور داشته باشد می‌تواند از خدمات شبکه پرداخت استفاده کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 7 خرداد 98، کد خبر: 57110، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین