پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۲۱۷۰۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳
ميراث تابناک امام صادق عليه السلام گنجينه ارزشمندي از اخلاق علمي و منبع مناسبي براي تشنگان حقيقت در عصر حاضر براي رسيدن به الگوي مباحثات کلامي و عقيدتي و تسلط جدل و حکمت و برهان به جاي جنگ و شمشير و زور و ترور است .

شعارسال: به نظر مي­رسد به ميزاني که مناظرات و گفتگو ميان نخبگان علمي و سياسي در جامعه در سطح نخبگان داخلي و در عرصه جهان اسلام بيشتر باشد مي­توان از رشد فعاليت­ هاي جريان­ هاي افراطي و تکفيري که بر بستر جهل و کم آگاهي جوامع رشد مي­ کنند جلوگيري کرد.

از کاوش در مناظرات و احتجاجات امام صادق(ع)، مي‌توان نکاتی برای رسيدن به برخي الزامات و بايسته‌ها در مسير تقویت، غنی‌سازی، پويايي و کارآمديِ کرسي‌هاي نقد و فضاي آزادانديشي، شناسایی کرد:

ضرورت اشراف و تسلط کامل بر مباني و محتواي آموزه‌های ديني.

بهره‌گيري مناسب از مباني استدلالي عقلي و نقلي.

بهره‌گيري از روش­ هاي اقناعي و استدلالي در جهت استحکام بحث و ملموس کردن مباحث ذهني و عقلي

رعايت اخلاق مناظره

بازخوانيِ سنّت امام صادق(ع) در مناظره و احتجاج با مدعيان - از مکاتب و اديان گوناگون - براي نسل حاضر درس‌آموز است. مناظره‌هاي حضرت با مدعيان علم و دانش، کلاس درسي آموزنده براي مواجهۀ علمي و مؤمنانه با صاحبان عقايد و آراي مخالف است؛ مواجهه‌ای در جهت تثبيت و تحکيم نظريات علمي، در عين حفظ ايمان و اعتقاد استوار به مباني اسلام. مکتب و دانشگاه علمي‌ای که امام صادق(ع) پايه‌گذار آن بود، جلوۀ بارز فضاي باز و آزادي انديشه و در عين حال، عرصه‌اي جدي براي دفاع از حريم اسلام و اهل بيت(ع) و مذهب اماميه است.

ميراث تابناک امام صادق عليه السلام گنجينه ارزشمندي از اخلاق علمي و منبع مناسبي براي تشنگان حقيقت در عصر حاضر براي رسيدن به الگوي مباحثات کلامي و عقيدتي و تسلط جدل و حکمت و برهان به جاي جنگ و شمشير و زور و ترور است. واقعيت آن است که اين ميراث ارزشمند در جامعه ما و در جهان اسلام نيز مورد غفلت واقع شده و درس آموزي از اين ميراث ارزشمند در برون رفت از نارسايي ­ها و تنگناها موثر و راهگشاست.

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار: 7تیر1398 ، کدخبر: 2461826: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین