پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
چانه‌زنی و اعتراض دانشجویان پس از اعلام نمرات پایان ترم همیشه و در تمام ترم‌ها تکرار می‌شود، گاه استاد قانع می‌شود و گاه دانشجو، دانشجویان دانشگاه شهرکرد هم از این امر مستثنی نیستند.

شعار سال: با پایان ترم و شروع امتحانات می‌توان استرس را در چهره دانشجویان دید، بعد از گذراندن دوران سخت امتحانات حال باید منتظر اعلام نتایج نمرات باشند.

اعلام نتایج نمرات سه راه بیشتر برای دانشجویان باقی نمی‌گذارد؛ دانش آموخته می‌شوند یا به ترم بالاتر می‌روند یا اینکه باز هم باید آن درس را بگذرانند.

اعتراض دانشجویان به نمرات پایین روایتی است که در تمام دانشگاه‌های رواج یافته تا شاید راه حلی برای این معضل باشد.

به گفته دانشجویان، اعتراض کردن آن‌ها به نمرات پایین در بیشتر مواقع ترتیب اثر داده نمی‌شود و مجبورند آن درس را ترم بعد با همان استاد بردارند.

چانه زنی و اعتراض دانشجویان پس از اعلام نمرات پایان ترم همیشه و در تمام ترم‌ها تکرار می‌شود، گاه استاد قانع می‌شود که نمره‌ای بدهد و گاه دانشجو گله‌مند از نمره ندادن استاد، به زعم عده‌ای این سازش‌های مسالمت آمیز درباره نمره، باعث افت کیفیت می‌شود؛ اما باید دلایل ریشه ای‌تر درس خواندن برای نمره و چانه زنی‌های دانشجویان بر سر نمره قبولی را پیدا و مشکل را حل کرد.

بعد از دست و پنجه نرم کردن دانشجویان با امتحانات استرس اعلام نمرات گریبانگیر دانشجویان است، دانشجویان دانشگاه شهرکرد هم از این امر مستثنی نیستند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهرکرد به امید پاس کردن درس‌های علوم پایه با آمار پایین قبولی در رشته‌های فیزیک و ریاضی پایه مواجه شدند.

محمد جواد فتحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد، در این باره می‌گوید: با توجه به این که تعداد دانشجویان قبولی در درس‌های فیزیک و ریاضی پایه به شدت پایین است و در کنار تلاش‌های ناکافی برخی دانشجویان، عامل مهم کیفیت پایین تدریس بعضی اساتید و آزمون سخت این دروس نیز به چشم می خورد.

فتحی معتقد است مشخص نبودن اسامی اساتید این دروس در هنگام انتخاب واحد و بی توجهی مدیران گروه‌های فیزیک و ریاضی به ارزیابی انجام گرفته توسط دانشجویان و ارائه این دروس با اساتیدی که آمار قبولی بسیار پایینی دارند، این شائبه را در بین دانشجویان ایجاد کرده که آیا آمار پایین قبولی دانشجویان در این دروس، امری از پیش برنامه ریزی شده و در جهت سوق دادن دانشجویان به سمت ترم تابستان است؟!

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد در ادامه می‌افزاید: دانشجویان ورودی جدید دخالتی در گرفتن دروس ترم یک خود ندارند و مدیر گروه‌ها برای آن انتخاب واحد می کنند؛ لذا عملا این دروس با اساتید به دانشجو تحمیل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بزرگترین مشکل دانشجویان بی توجهی مدیران گروه به ارزیابی دانشجویان نسبت به اساتید و ارائه دادن دروس با همان اساتیدی که دانشجویان از آن‌ها ناراضی بودند و همچنین مشخص نبودن اسم اساتید در هنگام انتخاب واحد است.

فتحی درادامه با اشاره به شهریه ترم تابستان می‌گوید: با توجه به اینکه عمده دانشجویان دانشگاه شهرکرد از سطح مالی بالایی برخوردار نیستند، پرداخت شهریه ترم تابستان به صورت یکجا امکان پذیر نیست. از رئیس دانشگاه در خواست داریم نسبت به کاهش و تقسیط شهریه ترم تابستان تدابیری بیندیشد و همچنین مشکلات آموزشی دراین خصوص را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به ما اعلام کند.

یکی از دانشجویان دانشگاه شهرکرد در مورد سیستم اعتراض به نمرات می‌گوید: این سیستم اعتراض از این دانشگاه به آن دانشگاه هیچ تفاوتی ندارد، وقتی قرار باشد استادی نمره‌ای را تغییر ندهد، پس اعتراض کردن هم بی فایده است.

وی می‌افزاید: از درس ریاضی تاکنون دو بار افتاده ام، چون این درس پیش نیاز درس دیگری است، باید حتما آن را پاس کنم؛ اما برای ترم تابستان هم امکان دارد با همان استاد ارائه شود مشکل ما این است که در زمان انتخاب واحد اسم اساتید مشخص نیست.

تقسیط شهریه ترم تابستان را در دستور کار قرار می دهیم

حمداله مشتاقی، معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد در این باره می‌گوید: درس‌های ریاضی و فیزیک به صورت گروهی ارائه می‌شود گروهی از اساتید هستند که این درس‌ها را به نوبت تدریس می‌کنند و امتحانی که از دانشجویان گرفته می‌شود، از بانک سئوال اساتید بوده و با وجود اینکه سرفصل‌ها به یک شکل است، اما روش تدریس متفاوت است و طبیعتا مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

مشتاقی می‌افزاید: تلاش می کنیم که این موضوع را سامان دهی کنیم و بخش‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی معتقد است اگراین دروس را یک نفر تدریس کند، همه به روش تدریس و مطالبی که بیان می‌کند، آشنا می‌شوند؛ اما از آنجایی که تعداد گروه‍ ها زیاد است، باید از چند استاد استفاده شود.

مشتاقی می‌گوید: ما بخشی از اعتراض دانشجویان را قبول داریم و بخش دیگر مربوط به خود دانشجوست؛ چرا که باید وقت و تلاش بیشتری برای خواندن درس‌های پایه بگذارند.

معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد با اشاره به شهریه ترم تابستان گفت:امسال باوجود مصوبه هیئت امنای دانشگاه برای ترم تابستان افزایش شهریه نداشتیم و هزینه های دریافتی ما نسبت به دانشگاه دیگر کمتر است و سعی می کنیم شهریه های به صورت تقسیط دریافت شود.

بدیهی است که بیشتر اعتراضات، برای کسب نمره قبولی مطرح می‌شود؛ از این رو ضعف دانشجویان در درس خواندن را باید یکی از عوامل اصلی بروز چنین مشکلاتی دانست.

مدرک گرایی و درس خواندن تنها برای کسب نمره قبولی که سال‌ها گریبانگیر دانشگاه‌هاست، ضعفی نیست که تنها به دست اندرکاران آموزش عالی مربوط باشد و حیطه وسیعتری را دخیل می‌کند.این مشکل اساسی و ریشه ای‌تر از آن است که مقصرش تنها دانشجو و دانشگاه باشد و پای نهاد‌های زیادی را به ماجرا باز می‌کند.

لازم به ذکر است،با پیگیری های انجام گرفته از سوی بسیج دانشجوییمقرر شد معاونت آموزشی حداقل با تقسیط هزینه ترم تابستان دانشجویان موافقت کنند و در خصوص انتخاب واحد دروس پایه مانند ریاضی و فیزیک اقدامات موثری انجام دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 10 تیر 98، کد مطلب: 774478:www.snn.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین