پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
حسین توفیقیان (مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی) از حضور باستان‌شناسان آلمانی و اتریشی برای کاوش در آب‌های جنوب ایران خبر داد و گفت :باتوجه به گرمای هوا درحال حاضر امکان انجام فصل جدید کاوش در جنوب کشور نیست اما از پاییز سال جاری کاوش‌ها در پیش گرفته خواهد شد.

شعارسال: مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب از حضور باستان‌شناسان آلمانی و اتریشی برای کاوش در آب‌های جنوب ایران خبر داد.

 حسین توفیقیان (مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی) با اعلام خبر آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی زیر آب از مهر ماه سال جاری گفت: باتوجه به گرمای هوا درحال حاضر امکان انجام فصل جدید کاوش در جنوب کشور نیست اما از پاییز سال جاری کاوش‌ها در پیش گرفته خواهد شد.

او ادامه داد: به زودی، فصل دوم کاوش‌هایمان با موسسه باستان‌شناسی آلمان در بوشهر آغاز خواهد شد؛ همچنین دانشگاه اتریش درخواستی برای انجام فصل جدید کاوش در چابهار را ارائه داد که این کار نیز در پاییز به صورت مشترک انجام می‌شود.

به گفته مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، باستان‌شناسان اتریشی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین پژوهشگاه میراث گردشگری ایران و دانشگاه اتریش منعقد شده است، برای انجام باستانشناسی زیر آب در چابهار به ایران سفر خواهند کرد.

توفیقیان همچنین از حضور مربیان یونسکو در ایران خبر داد و گفت: نخستین کارگاه باستان‌شناسی زیر آب یونسکو در ایران در سال ۹۵ برگزار شد اما بیشتر به مباحث تئوریک می‌پرداخت. در پاییز امسال شاهد برگزاری دومین کارگاه یونسکو خواهیم بود که بیشتر به موضوعات عملی می‌پردازد. این کارگاه با حضور اساتید بین‌المللی یونسکو و با هزینه یونسکو در ایران برگزار خواهد شد. علاقمندان و باستان‌شناسانی که غواص هستند می‌توانند در این کارگاه شرکت کنند.

توفیقیان با تأکید براینکه برای آنکه بتوانیم باستان‌شناسی زیر آب در ایران انجام دهیم دو راه پیش روی ما قرار دارد گفت: یکی از راه‌ها آن است که کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم و اساتید بین‌المللی برای آموزش روش‌های نوین باستان‌شناسی زیر آب به ایران بیاید و آن را آموزش دهند. راه دوم آن است که پروژه‌های مشترک تعریف کنیم. به این معنا که فقط موضوع آموزش در میان نباشد و به آنها بگوییم در قالب انجام پروژه مشترک دانش موجود، ابزار و تکنولوژی را به ما انتقال دهند.

مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: طبیعی است که در انجام یک کار میدانی که علمی و پژوهشی است تجارب کشورهای دیگر در حوزه باستان شناسی زیر آب را نیز بیاموزیم. نباید فراموش کرد که ایران در حوزه باستان‌شناسی زیر آب بسیار جوان است این در حالی است که کشورهای مانند آلمان و اتریش در این حوزه بسیار باتجربه هستند. کشورهای اروپایی که با دریا در ارتباط هستند حرف‌های بسیاری در حوزه باستان‌شناسی زیر آب برای گفتن دارند. در این میان ایتالیایی‌ها و انگلیسی‌ها نیز جای می‌گیرند. آنها سال‌هاست در این حوزه کار می‌کنند و مراکز تحقیقاتی پیشرفته‌ای دارند.

به گفته توفیقیان، اتریشی‌ها نه تنها در حوزه باستان‌شناسی زیر آب تجربه زیادی دارند بلکه آزمایشگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای در این حوزه در اختیار دارند که می‌توانند روی مواد و متریال به دست آمده، تحقیق کنند. آلمانی‌ها نیز بسیار تکنیکی کار می‌کنند. با توجه به آن که تجربه یک فصل کاوش با گروه آلمانی را داریم، امیدوار هستیم در فصل دوم کاوش وارد فعالیت‌های میدانی شویم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 12 تیر 1398 ، کدخبر:780607 www.ilna.ir،

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
باستان شناسان خارحی بیان و منابع زیراب رو هم جارو کنن با خودشون ببرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین