پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
به برکت انقلاب اسلامی همه زنان شده اند فعالان حوزه زنان اما کسی نباید فریب اسم دهان پرکن "فعالان حوزه زنان" را بخورد. چرا که در اهداف تفاوت وجود دارد و برخی دغدغه اشان حل مشکلات زنان نیست.

شعارسال: توران ولی مراد - مدیر شبکه ایران زنان: به برکت انقلاب اسلامی که جایگاه و مقام انسانی زنان را احیا کرد و آن ها را به صحنه آورد تا بایستند و خواسته ها و ناخواسته های خود را فریاد بزنند و به آن ها فرصت داد تا در جهت رشد و تعالی خود از امکانات بهره ببرند همه زنان شده اند فعالان حوزه زنان. با انقلاب اسلامی دنیا حرکت های ساخته و پرداخته نظام های سرمایه سالار مردسالار که زنان را به اسم حقوق زنان به بازی گرفته بودند تا علاوه بر استفاده ابزاری جنسی از خدمات آن ها هم به نظام سرمایه داری بهره مند شود از حضور زنان در خط انقلاب اسلامی انگشت حیرت به دهان ماند. ایران که آغاز کننده جریان انقلاب اسلامی در جهان بوده است زنانی تربیت کرده که با استقامت با مشکلات بجنگند و از فرصت ها بهره ببرند و در جهت رشد و تعالی خود سنگرها را یکی یکی فتح کنند.

این ها را گفتم تا روشن کنم که کسی فریب اسم دهان پرکن "فعالان حوزه زنان" را نخورد. همه زنان فعالان امور زنان هستند و تنها تفاوت در اهداف تعیین شده و دانسته ها و تجربه ها و امکاناتی است که به کار می گیرند و همتی که می کنند. بعضی هدفشان شخصی است و بعضی هدفشان جامعه زنان و رفع مشکلات زنان در سطح گسترده. تفاوت این جاست.

رسم است که روسا و مسئولین به مناسبت ها برنامه هایی می گذارند و اهالی یک موضوع را به میهانی فرامی خوانند و فرصتی می دهند تا آن ها بیایند و از مشکلاتشان بگویند. رئیس جمهور هم در ماه رمضان اهالی وادی های مختلف را به میهمانی افطار دعوت می کند و فرصت می دهد تا بیایند و بگویند تا (قاعدتا) ایشان هم برای مشکلاتی که مطرح می شود چاره اندیشی کند. در این دوره ها و میهمانی ها حلقه وصل رئیس جمهور با آن جماعت هم ریاست دستگاه مربوطه است که لیست میهمانان و سخنرانان را تعیین می کند. آن جا که دایره این دوره ها به زنان می رسد حلقه وصل معاونت محترم و مشاور رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می شود.

بگذریم از این که چه افرادی را برای این دیدار دعوت می کنند و چه کسانی را دعوت نمی کنند. بگذریم از این که فرصت صحبت کردن به چه کسانی می رسد و به چه کسانی نمی رسد. بگذریم از این که از میان این همه موضوع کدام موضوعات توسط سخنران میهمان مطرح می شوند و کدامین جای طرح بحث پیدا نمی کند. از این ها که بگذریم از این که این گونه دیدارها فرصت طرح مباحث و مشکلات زنان است نمی توان گذشت.

رمضان ۹۵ و سال قبلی رئیس جمهور در دو میهمانی به اسم زنان شرکت کرد. در این نشست ها گفته ها در حد حرف و وعده ها در حد شعارهایی بوده اند بی آن که قدمی اساسی با برنامه ای روشن و مشخص در جهت عملیاتی شدن آن ها داشته باشد یا عملیاتی کرده باشد، رمضان امسال هم نشستی بود در ادامه همان نشست ها.

از یک میهمانی افطار با کلی افراد حاضر در میهمانی (به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مهرخانه) تنها ۱۲ دقیقه به میهمانان رسید تا مسائل زنان را مطرح کنند. در میان میهمانان سخنران یک نفر هم یکی از بازیگران سینمایی بود. سخنان او هم سهم سگ ها شد و مطالبه از رئیس جمهور که سگ دیگر نجس نباشد. در این فضای بمباران اطلاعات در فضای مجازی هرچه گشتم حتی یک سایت خبری هم این گفته را نقل نکرده بود و مطلب به نقل از صفحه فیس بوک هنگامه شهیدی به عنوان یکی از میهمانان است که نوشت پریوش نظریه بازیگر از رییس جمهور خواست «قانون حمایت از حیوانات تصویب شود و سگها را نجس نخوانند».

این گونه است که سهم زنان به سگ ها رسید به عوض طرح مطالبات و مشکلات زنان و خانواده ها و تقاضای اقدام عملیاتی اساسی در جهت رفع آن ها در مقام عالی ترین مقام اجرایی کشور. البته شاید بهتر است به جای طرح سئوالها از کمیت و کیفیت عملکرد در حوزه زنان در دولت یکی بیاید تا از حرف های دل خودش بگوید! هر چند کاری به رفع مشکلات زنان نداشته باشد و کار و تخصص او هم نشان می دهد که اطلاعاتی هم از عمل نکرده های وظایف معاون رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده نداشته باشد. هر چند اسم این دیدار را بگذارند دیدار رئیس جمهور با فعالان حوزه زنان و خانواده (رجوع شود به خبر پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری که نوشته: متن سخنان رییس جمهوری در ضیافت افطار با فعالان حوزه زنان و خانواده)

گفته ها و نوشته ها و فعالیت های نگارنده نشان می دهد که در حوزه زنان و خانواده منتقد اصلی دولت احمدی نژاد بوده است تمام آن ۸ سالی که از این فعالان امروزی حوزه زنان نه خبری بود و نه اسمی. این را گفتم که اجازه داشته باشم که دولت قبل را با دولت روحانی در حوزه زنان و خانواده مقایسه کنم. اگر پای مقایسه به میان بیاید می توان لیستی از دولت قبل و دولت روحانی داد، مثل: شکستن سد سترگ و سنگین ۳۰ ساله عدم راهیابی یک زن در مقام وزارت که این مهم در دوره کنونی از زنان گرفته شد، تقویت جایگاه مشاور امور زنان وزارتخانه ها و استانداری ها و دستگاه ها و ارتقاء جایگاهشان به لحاظ اداری که این حق نیز در دوره کنونی از زنان سلب شد و اختصاص یک دهم بودجه دستگاه ها به طرح های مربوط به زنان و خانواده به این منظور که طرح های ملی اجرا شوند که این مسئله نیز در دوره کنونی از زنان گرفته شد.

همچنین شکل دادن ستاد امور زنان و خانواده در عالی ترین مقام تا طرح های مربوط به زنان و خانواده گرفتار پیچ و خم های اداری نباشد که عملا این موضوع نیز تعطیل شده است.

ضعف ها و اشکالات مهمتر دیگری هم هست ولی چون دولت روحانی و دولت احمدی نژاد در آن ها مشترک و هم‌راستا هستند در این لیست نمی آید اما درد دل ها همچنان ادامه دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 22 تیر 1395، کدمطلب: 3709275 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین