پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۴۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
کمیاب شدن واحد‌های مسکونی با نقشه استاندارد با وجود افزایش اجاره بها، به معضلی برای مستاجران تبدیل شده است.
شعار سال :  این روز‌ها وضعیت بازار مسکن به ویژه بازار اجاره به گونه‌ای شده که بسیاری از  متقاضیان به دلیل افزایش قیمت ها و همچنین کمبود واحد‌های کوچک متراژ مجبور به مهاجرت و یا حاشیه نشینی شده اند.
در چند سال گذشته به دلیل استقبال مردم از واحد‌های کم متراژ و متوسط متراژ، گرایش سازندگان به ساخت این نوع واحد‌ها بسیار زیاد شد به طوری که طرح ساخت واحد‌های ۲۰ تا ۳۰ متری در تهران هم در بین مسئولان حوزه مسکن مطرح، اما بعد از گذشت مدتی کوتاه به فراموشی سپرده شد.
همزمان با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن از سال گذشته، میزان خرید و فروش واحد‌های کوچک متراژ به ویژه واحد‌های ۴۰ تا ۵۰ متری به شدت افرایش یافته است به طوری که هم اکنون این نوع واحد‌ها علاوه بر کمیاب شدن با قیمت‌های بسیار بالاتر از نرخ معمول هم به فروش یا اجاره می‌رود.

کمیاب شدن خانه‌های کوچک متراژ دردسر جدید مستاجران

یکی از مستاجران  با بیان اینکه قیمت‌های اجاره امسال در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است گفت: به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی بسیاری از صاحبخانه‌ها به دنبال دریافت اجاره هستند و واحد‌هایی با رهن کامل بسیار نایاب است.
وی ادامه داد: امسال متاسفانه به دلیل افزایش نرخ اجاره‌ بها مجبور به جابه جایی شدیم، اما واحد‌های ۶۰ تا۷۰ متری در بین فایل‌های مشاوران املاک بسیار کم است، اگر هم موجود باشد با قیمت‌های بسیار بالاتر از نرخ معمول ارائه می‌شود.
نقشه‌ خانه‌ها مستاجران را کلافه کرده است
یکی دیگر از مستاجران با گله مندی از نقشه واحد‌های مسکونی گفت: متاسفانه علاوه بر آنکه بازار واحد‌های مسکونی کم متراژ بسیار داغ شده است،  نقشه نامناسب واحد‌ها باعث شده که ساکنان بامشکل مواجه شوند.
وی ادامه داد: اگر متقاضی مجبور نباشد هیچ وقت در این نوع واحد‌های مسکونی ساکن نمی‌شود.
این متقاضی اجاره مسکن افزود: نقشه‌های نامناسب، آشپزخانه‌های کوچک، جانمایی نامناسب سرویس‌های بهداشتی، اتاق خواب‌های کوچک،  از نقایص خانه های اجاره ای موجود در بازار محسوب می شود.
مستاجر دیگر  با بیان اینکه کیفیت واحد‌های مسکونی بسیار کاهش یافته است، افزود: باوجود آنکه مالکان اجاره‌های بسیار سنگینی دریافت می‌کنند، بخش عمده‌ای از مبالغ اجاره بابت پرتی‌های واحد‌های مسکونی از بین می‌رود.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر تعداد واحد‌های مسکونی بی کیفیت و بد نقشه بسیار زیاد شده و این موضوع  به معضل بزرگی برای متقاضیان اجاره مسکن تبدیل شده است.
بر اساس این گزارش علاوه بر معضل جدید نقشه بد واحد های مسکونی، افزایش قیمت نامتعارف اجاره مسکن ، مستاجران را مستاصل کرده است.
رییس جمهور در جلسه با مدیران بخش مسکن اعلام کرد قیمت اجاره بیش از ۳۰ درصد افزایش نیافته است در حالیکه در برخی از مناطق تهران ، افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌های اجاره را هم شاهد بودیم البته به گفته بسیاری از مسئولان میانگین رشد قیمت اجاره همان ۳۰ درصد است.

درآمد‌ افراد کفاف افزایش ۳۰ درصدی اجاره‌ها را هم نمی‌دهد

در همین رابطه حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه میانگین اجاره بها تا ۳۰ درصد افزایش یافته است گفت: قیمت اجاره تابعی از قیمت خرید و فروش است و با توجه به افزایش قیمت‌های مسکن، اجاره بها هم رشد داشته است.
وی ادامه داد: میانگین افزایش قیمت اجاره ۳۰ درصد بوده و البته در برخی از مناطق بیش از این میزان هم رشد داشته است.
عقبایی با اشاره به اینکه درآمد مردم متناسب با هزینه‌ها نیست گفت: هزینه‌ها در یک سال گذشته افزایش غیرمتعارفی داشته در حالیکه درآمد‌ها رشد چندانی نداشته است.
وی بیان کرد: باید در حذف طرح مالیات بر عایدی مسکن مجددا بازنگری شود، چراکه این امر مشکلات حوزه مسکن را چندین برابر می‌کند.

قیمت مسکن کاهش یافت/ دولت به طور جدی وارد بازار اجاره نشده است

چندی پیش مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  امکان دارد در یک محله و یا منطقه به دلیل خاص بودن شرایط، افزایش قیمت اجاره بیش از ۳۰ درصد باشد، اما طبق آمار‌های رسمی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و راستی آزمایی‌هایی که از جانب مشاوران املاک انجام شده، میانگین رشد قیمت همان ۳۰ درصد است.
وی با بیان اینکه طبق آمار قیمت اجاره از تورم عمومی تبعیت می‌کند، افزود: متاسفانه در اعلام نرخ اجاره اغراق‌هایی شده است، اما اقدامات مناسب صدا وسیما و فرهنگ سازی‌هایی از جمله پویش صاحبخانه خوب و پخش تیزر‌های کمیته امداد در آرامش بازار بسیار موثر بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از مالکان در این شرایط هوشمندانه و منطقی تصمیم می‌گیرند البته استثنا‌هایی هم برای دریافت اجاره بالا وجود دارد و این شرایط در تمامی کشور‌های دنیا وجود دارد.
حسینی گفت: دولت‌ها قبل و بعد از انقلاب به موضوع اجاره به صورت جدی وارد نشده اند، اقداماتی که هم اکنون انجام می‌شود تنها برای امسال نیست بلکه مشمول سال‌های آینده هم می‌شود تا شاهد بهبود وضع بازار اجاره باشیم.
وی از پیگیری بسته اجاره خبر داد و افزود: قرار است همکاری‌های خوبی با وزارت امور اقتصاد و دارایی درباره ساماندهی و هدفمند کردن معافیت‌های مالیاتی  انجام شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی از کاهش قیمت مسکن خبر داد و گفت: مسکن کالایی برای عرضه و تقاضاست، زمانی که روی محصولی قیمت گذاری می‌شود و خریداری برای آن نیست فروشنده مجبور به کاهش قیمت می‌شود، در نتیجه حباب‌های موجود در بازار شکسته خواهد شد.
بر اساس این گزارش تابستان به نیمه رسید، اما هنوز بسیاری از مستاجران به دلیل افزایش قیمت‌های اجاره نتوانسته اند واحد مسکونی با قیمت مناسب پیدا کنند. امید است دولت در نیمه دوم فصل تابستان بتواند قدمی هرچند کوچک برای جلوگیری از افزایش قیمت‌های اجاره بردارد.

شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار: 9 مرداد 1398،کدخبر:7020670،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین