پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
داوطلبان کنکور اکنون در مرحله انتخاب شهر و رشته و دانشگاه برای تحصیل در دوره جدیدی از زندگی خود هستند، دانشجویانی که اغلب زمان بسیاری را برای کنکور و آزمون‌های خود صرف کرده و تلاش‌های بسیاری را متحمل شده‌اند.خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام رشته، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.

شعارسال: داوطلبان کنکوری، اکنون در مرحله انتخاب شهر و رشته و دانشگاه برای تحصیل در دوره جدیدی از زندگی خود هستند، دانشجویانی که اغلب زمان بسیاری را برای کنکور و آزمون‌های خود صرف کرده و تلاش‌های بسیاری را متحمل شده اند، قطعا نمی توانند به راحتی از کنار انتخاب رشته و دانشگاه و شهر دوم زندگی خود گذر کنند؛ و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زندگی در شهری جدید، می‌بایست دقت بیشتری در انتخاب خود داشته باشند. دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیب‌ها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهر‌های مختلف کشورمان هستند.

خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام رشته، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.

معرفی دانشگاه مازندران

دانشگاه مازندران هم اکنون بزرگترین مرکز آموزش عالی در این استان به شمار می‌رود که دارای سابقه‌ای بالغ بر ۴۷ سال است که هسته اولیه آن را مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی، مدرسه علوم کشاورزی ساری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر تشکیل داده اند که در سال ۱۳۵۸ و با تصویب شورای عالی انقلاب از ادغام این مراکز، دانشگاه مازندران به صورت رسمی تاسیس و در طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در هر دو عرصه کمی و کیفی داشته است.

این دانشگاه در سال ۱۳۶۴ دانشکده‌ی پزشکی تحت پوشش دانشگاه مازندران، ابتدا در ساری و سپس در بابل تاسیس گردید که در سال تحصیلی ۶۷-۶۶ با قرار گرفتن در مجتمع‌های پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه مازندارن جدا و از آن تاریخ به صورت مستقل درآمدند. دانشکده‌ی کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه مازندران منتزع و به صورت دانشگاه مستقل شکل گرفت.

کار آموزش و تدریس دانشجویان را ۳۵۰ عضو هیات علمی (تعداد ۳۷ استاد، ۸۸ دانشیار، ۲۰۰ استادیار و ۲۴ مربی) و تعدادی از مدرسین حق التدریس بر عهده دارند. تعداد رشته‌های موجود در دانشگاه مازندران بیش از ۸۲ رشته در مقطع کارشناسی در دوره‌های روزانه و شبانه، بیش از ۹۸ رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از ۶۶ رشته گرایش در مقطع دکترا می‌باشد.

شاخص‌های آموزشی دانشگاه مازندارن بسط و گسترش اندیشه‌های دینی، تولید علم و دانش، ترویج فرهنگ و معارف اسلامی، آموزش و تربیت نیرو‌های متخصص، برقراری روابط علمی و آموزشی با سایر دانشگاه‌ها و موسسات علمی و برقراری فناوری اطلاعات از اهداف و برنامه‌های دانشگاه مازندران است.

داوطلبانی که قصد انتخاب این دانشگاه را دارند، می‌توانند از طریق نقشه دانشگاه با موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی این دانشگاه نیز آشنا شوند.

دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مازندران فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ به منظور برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خارج از کشور و همچنین ایجاد زمینه‌های همکاری با دانشگاه‌های مطرح جهان آغاز نمود، در همین راستا به معرفی اسامی دانشکده‌های پردیس بین الملل دانشگاه مازندران با پیوند سایت هرکدام از این دانشکده‌ها پرداختیم که به شرح زیر است:

دانشکده علوم اقتصاد و دارایی_ دانشکده شیمی_ دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی_ دانشکده علوم اجتماعی و انسانی_ دانشکده حقوق و علوم سیاسی_ دانشکده علوم پایه_ دانشکده هنر و معماری_ دانشکده علوم ریاضی_ دانشکده فنی و مهندسی_ دانشکده الهیات و معارف اسلامی_ دانشکده صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری_ دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی

دانشکده‌های دانشگاه مازندران را به انضمام مشخصات مختصری از آن‌ها در زیر آورده ایم و در اختیار شما قرار دادیم.

دانشکده الهیات و معارف اسلامی

این دانشکده اکنون و بر اساس اطلاعات مرداد ۱۳۹۵ دارای ۲۰ عضو هیأت علمی، ۱۱ کارمند و قریب به ۷۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در فضای آموزشی ۱۲۶۰ متر مربع به عنوان اولین و تنها دانشکده الهیات و معارف اسلامی در منطقه شمال کشور فعالیت می‌نماید.

گرایش‌های دایر در این دانشکده عبارتند از:

۱. علوم قرآن و حدیث در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی

۲. فقه و مبانی حقوق اسلامی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی

۳. معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش مبانی نظری اسلام

۴. معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش منابع و متون اسلامی

۵. فلسفه اسلامی درمقطع کارشناسی ارشد

۶. کلام اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد

مهمترین برنامه مجموعه‌ی مدیریت دانشگاه و دانشکده برای پنج سال آینده، جذب هیأت علمی و راه اندازی رشته گرایش‌های جدید و همچنین در بخش عمرانی، تلاش برای توسعه فضای فیزیکی و احداث ساختمان جدید دانشکده الهیات و معارف اسلامی است.

دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی

این دانشکده در حال حاضر با حدود ۳۴۷ دانشجوی پسر و دختر در رشته‌های فیزیولوژی، مدیریت، بیومکانیک ورزشی، علوم زیستی و علوم انسانی در مقطع کارشناسی و ۱۱۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های فیزیولوژی، مدیریت و بیومکانیک ورزشی و ۹۶ دانشجوی دوره دکتری دررشته‌های، فیزیولوژی، مدیریت و بیومکانیک ورزشی به افق‌های روشن در آینده چشم دوخته است.

دانشکده علوم ریاضی

بن مایه این دانشکده، گروه ریاضی می‌باشد که در سال ۱۳۵۳ جهت تائیرگذاری بر روند تحصیلات تکمیلی کشور با استفاده از اساتید به نام شکل گرفت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۶۶ با پذیرش دانشجو در رشته ریاضی کاربردی گامی موثر در جهت گسترش دانش ریاضی به همراه کاربردهایش در سطح استان و کشور برداشت.

گروه ریاضی که از این پس در دو گرایش محض و کاربردی به فعالیت هایش ادامه می‌داد در سال ۱۳۷۶ اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمود. با توجه به توانایی‌های بالقوه‌ای که در گروه وجود داشت دانشگاه مازندران توفیق تربیت دانشجویان دوره دکتری ریاضی را از سال ۱۳۸۱ یافت. در کنار تلاش‌های انجام یافته در گروه ریاضی، گروه آمار فعالیت‌های مستقل خود را با عنوان رشته آمار از سال ۱۳۸۱ آغاز نمود. این گروه از سال ۱۳۸۴ موفق به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد گردید. علاوه بر گروه‌های مذکور، گروه علوم کامپیوتر از سال ۱۳۸۳ با پذیرش دانشجو گامی موثر در توسعه کاربرد‌های ریاضی برداشت.

با رشد کمی و کیفی گروه‌های ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال ۱۳۸۹ دانشکده علوم ریاضی رسما آغاز به کار نمود. درسال ۱۳۹۰ مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر گرایش محاسبات در دانشکده راه اندازی شد و اقدام به پذیرش دانشجو نموده است.

اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی علاوه بر تدریس یا پژوهش در شاخه‌های گوناگون ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر با عضویت در انجمن‌های علمی و همکاری با آن‌ها در انجام سمینار‌ها و کنفرانس‌های معتبر نقشی موثر در ارتقای دانش ریاضی و کاربرد‌های آن دارند.

دانشکده شیمی

یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین گروه‌های آموزشی دانشگاه مازندران، گروه آموزشی شیمی بوده که سابقه ایجاد این گروه به پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بر می‌گردد. در سال ۱۳۵۶ انستیتو شیمی به منظور تربیت دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد گردید. این انستیتو پس از انقلاب اسلامی به عنوان اولین گروه دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران به فعالیت خود ادامه داده است و در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته شیمی نمود. این گروه در سال ۱۳۷۶ دوره دکتری را در سه گروه شیمی آلی، معدنی، تجزیه، فیزیک و پلیمر راه اندازی نمود.

دانشکده شیمی در سال ۱۳۸۶ از دانشکده علوم پایه تفکیک و در حال حاضر با چهار گروه آموزشی مستقل به فعالیت مشغول است. این دانشکده یکی از بهترین دانشکده‌های دانشگاه مازندران است. تعداد اعضای هیأت علمی این دانشکده ۲۵ نفر می‌باشند که از این تعداد ۱۱ نفر استاد و ۴ نفر دانشیار و ۱۰ نفر استادیار بوده که در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به فعالیت آموزشی و پژوهشی مشغول می‌باشند. این دانشکده با داشتن کتابخانه تخصصی غنی که در سال ۱۳۵۵ افتتاح شده است و همچنین ۸ آزمایشگاه آموزشی، ۱۴ آزمایشگاه تحقیقاتی، کارگاه شیشه گری مجهز، انبار مواد شیمیایی و تجهیزات دستگاهی مناسب توانسته است خود را بعنوان یکی از قطب‌های شیمی کشوری و تنها قطب شیمی مجهز در شمال کشور معرفی کند.

در حال حاضر پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی در دو گرایش شیمی محض و شیمی کاربردی بصورت روزانه و شبانه صورت می‌پذیرد. در مقطع کارشناسی ارشد در پنج گرایش شیمی آلی، شیمی آلی- پلیمر، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و شیمی معدنی بصورت روزانه و شبانه دانشجو می‌پذیرد. همچنین کسب مجوز در رشته نانو شیمی در دانشگاه مصوب گردیده که در صورت تأئید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این رشته نیز اقدام به پذیرش دانشجو خواهد شد. علاوه بر این اقدامات اولیه جهت جذب هیأت علمی، خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کسب مجوز در رشته‌های شیمی کاربردی، فیتوشیمی، و شیمی دریا صورت پذیرفته که در آینده نزدیک در این گرایش‌ها درمقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو خواهد شد.

این دانشکده با توان علمی بالای خود در ۸ کد رشته در قالب ۵ گرایش شیمی در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. همچنین این دانشکده تا کنون ۴۹۵ فارغ التحصیل در کارشناسی ارشد و ۳۷ فارغ التحصیل در مقطع دکتری تحویل جامعه علمی کشور نموده است.

در حال حاضر دستگاه‌های زیر در دانشکده موجود و فعال می‌باشند که با اهتمام مسئولین و اعضاء هیأت علمی در آینده نزدیک بیش از پیش به غنای آن افزوده خواهد شد.

دستگاه طیف سنج FTNMR ۴۰۰ MHZ / دستگاه GC-Mass/ دستگاه طیف سنج FTI/ دستگاه طیف سنج UV-VIS/ دستگاه جذب اتمی/ دستگاه HPLC/ دستگاه GC/ دستگاه‌های الکتروشیمی.

دانشکده علوم اقتصاد و دارایی

این دانشکده به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های اقتصاد، حسابداری و امور مالی، اقتصاد اجتماعی و حقوق کار در سال ۱۳۴۹ به نام مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی به صورت یک مؤسسه غیر انتفاعی در محل هتل بزرگ بابلسر تأسیس شد و در سال ۱۳۵۵ به صورت یک مؤسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم فرهنگ و آموزش عالی درآمد و بعد از تأسیس دانشگاه مازندران به عنوان یکی از دانشکده‌های تابعه آن قرار گرفت. پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها این واحد آموزشی با نام دانشکده اقتصاد و از سال ۱۳۸۴ با نام دانشکده علوم اقتصادی و اداری به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهد.

این دانشکده در مقطع کارشناسی در رشته‌های علوم اقتصادی، حسابداری، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی؛ در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم اقتصادی، اقتصاد انرژی، مدیریت بازرگانی (گرایش‌های مدیریت تحول، مدیریت بازاریابی، مدیریت بازرگانی بین الملل)، مدیریت صنعتی (گرایش‌های تحقیق در عملیات، تولید و عملیات)، مدیریت دولتی، مدیریت منابع انسانی، کارآفرینی (گرایش‌های فناوری، کسب و کار جدید)، حسابداری، و مدیریت اجرایی و در مقطع دکتری در رشته‌های علوم اقتصادی (گرایش‌های اقتصاد اسلامی، اقتصاد شهری و منطقه ای، اقتصاد توسعه ای، اقتصاد بین الملل، اقتصاد سنجی، اقتصاد بخش عمومی، اقتصاد پولی)، مدیریت صنعتی (تولید و عملیات)، مدیریت سیاستگذاری علم و فناوری و حسابداری دانشجو می‌پذیرد.

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

این دانشکده به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در رشته‌های اقتصاد، حسابداری و امور مالی، اقتصاد اجتماعی و حقوق در سال ۱۳۴۵ به نام مدرسه‌ی عالی علوم اقتصادی و اجتماعی به صورت یک موسسه‌ی غیر انتفاعی در محل هتل بزرگ بابلسر تاسیس شد و در سال ۱۳۴۹ به صورت یک موسسه‌ی آموزش عالی در آمد.

در سال‌های بعد با تاسیس دانشگاه مازندران به عنوان یکی از دانشکده‌های تابعه‌ی آن قرار گرفت و پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی مجدد، این واحد آموزشی با نام دانشکده‌ی اقتصاد و از سال ۱۳۶۰ با نام دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی به فعالیت خود ادامه داد. در مرداد ۱۳۸۴ با تفکیک دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی به چهار دانشکده همچنان به عنوان دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی فعال می‌باشد.

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی در حال حاضر دارای ۹ گروه آموزشی است و ۷۸ عضو هیأت علمی و ۱۷ عضو کارمند (غیر هیات علمی) وظیفه تعلیم و تعلم بیش از ۲۹۰۰ دانشجو در مقاطع سه‌گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دوره‌های روزانه، شبانه و پردیس این دانشکده را برعهده دارند.

لازم به ذکر است، فضای آموزشی و اداری دانشکده از آغاز تا سال ۱۳۷۷ در مرکز شهر بابلسر بوده و در شهریور همان سال به ساختمان جدیدالتأسیس خود در پردیس دانشگاه منتقل گردید.

دانشکده علوم پایه

طرح این واحد آموزشی با عنوان دانشگاه تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۵۳ به منظور تربیت نیروی انسانی در سطح فوق لیسانس و دکتری با چهار انستیتوی شیمی، ریاضی، فیزیک و علوم اجتماعی در زمینی به مساحت ۸۰۰ هکتار از اراضی اهلم و شیرکلای نور تصویب شد. از آنجایی که عملیات ساختمانی واحد‌های آموزشی، اداری، کمک آموزشی، رفاهی و ... مدت‌ها به طول می‌انجامید، مقرر شد که فعالیت‌های دانشگاه موقتاً در حومه شهرستان بابلسر (محل فعلی دانشکده علوم پایه) آغاز شود.

در سال ۱۳۵۶ با احداث ساختمان‌های موقت در این محل فعالیت‌های آموزشی آن با پذیرش دانشجو در رشته‌های شیمی و مردم شناسی آغاز شد که متعاقباً رشته‌های ریاضی و فیزیک به آن اضافه شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با دگرگون شدن سیاست‌های آموزش عالی کشور، طرح‌های قبلی متوقف و طرح دانشکده علوم پایه در مکان فعلی آن شکل گرفت و از سال ۱۳۷۹ ساختمان فعلی دانشکده‌ی علوم پایه به بهره برداری رسید. در راستای سیاست‌های جدید دانشگاه مازندران، در سال ۱۳۸۵ دانشکده‌ی شیمی و متعاقباً در تابستان ۱۳۸۹ نیز دانشکده‌ی علوم ریاضی از دانشکده‌ی علوم پایه تفکیک گردیدند.

در حال حاضر دانشکده‌ی علوم پایه با شش گروه آموزشی فیزیک هسته‌ای، فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک حالت جامد، زیست شناسی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، علوم محیط زیست شکل گرفته و در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بکار خود ادامه می‌دهد.

دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی

امروزه، با توجه به کاهش روز افزون ذخایر مناطق خشکی نیاز بشر به محیط‌های دریایی روز به روز در حال افزایش است. با توجه به وسعت مرز‌های گسترده آبی در شمال و جنوب ایران و لزوم بهره برداری از منابعی که در این محیط‌های آبی وجود دارد، پژوهش‌های علمی در زمینه‌های دریایی می‌تواند امکان بهره برداری بهینه از منابع بسیار غنی و خدادادی این دریا‌ها را فراهم سازد.

بر این اساس و با توجه به موقعیت استراتژیک دانشگاه مازندران در حاشیه دریای خزر و نیز عدم وجود دانشکده علوم دریایی واقیانوسی در استان مازندران، دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی دانشگاه مازندران در سال ۱۳۹۱ به منظور ارتقاء کمی و کیفی رشته‌های مرتبط با علوم دریایی و با هدف ایجاد یک زیر بنای علمی پژوهشی برای فعالیت‌های دریایی، بررسی و استفاده بهتر از منابع دریایی و نیز هموار کردن راه برای اتخاذ تدابیر ملی دریایی کشور در اعتلای سطح دانش، آموزش و پژوهش علوم و فنون دریایی رسماَ شروع به کار نمود.

دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی به عنوان یکی از دانشکده‌های زیر مجموعه دانشگاه مازندران با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در سه رشته: فیزیک دریا، شیمی دریا و زیست شناسی دریا (گرایش بوم شناسی دریا)، فعالیت خود را آغاز نمود که به تازگی، به یاری خداوند و با پیگیری مسئولین دانشگاه، با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی رشته‌های مذکور نیز در این دانشکده موافقت گردیده است.

در حال حاضر در این دانشکده دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد در هر سه رشته‌ی مذکور مشغول به تحصیل می‌باشند و نخستین دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته شیمی دریا در شهریور ۱۳۹۳ از این دانشکده فارغ التحصیل گردید.

دانشکده فنی ومهندسی

پس از جدا شدن دانشکده فنی و مهندسی نوشیروانی بابل، از دانشگاه مازندران در سال ۱۳۸۶، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه مازندران در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۸۶ با پذیرش حدود ۷۰ دانشجو (در دوره‌های روزانه و شبانه) در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) و مهندسی شیمی فعالیت خود را رسماً آغاز نمود.

دانشکده فنی و مهندسی در ضلع شرقی پردیس مرکزی دانشگاه واقع شده است و با توجه به شناخته شدن به عنوان مرجع مهندسی دانشگاه مازندران، که یکی از قدیمی‌ترین و پراعتبارترین دانشگاه‌های سراسر کشور و دانشگاه مادر در شمال کشور است، بر اهمیت و نقش این دانشکده می‌افزاید.

در این دانشکده هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر (نرم افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی در قالب دوره‌های روزانه و شبانه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشکده در مقطع ارشد نیز در رشته‌های مهندسی عمران و مهندسی شیمی فعالیت دارد.

با پشتکار و دلسوزی که در نزد مسوولین محترم به اثبات رسیده است در سال‌های آتی شاهد گرایش‌های جدیدی نیز در کنار توسعه فضای فیزیکی و نیز گسترش دوره‌های فعلی خواهیم بود.

دانشکده صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری

این دانشکده در سال ۱۳۸۹ در سفر سوم هیات دولت با توجه به شرایط استان به ویژه غرب استان به دلیل حضور گردشگران خارجی و داخلی و برای تقویت صنعت گردشگری به تصویب رسید تا آن که در سال ۱۳۹۲ با پذیرش دانشجو در دو رشته فعالیتش آغاز گردید و در سال بعد نیز دو رشته دیگر بدان اضافه شد در حال حاضر در پنج رشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشکده هنر و معماری

دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران فعالیت آموزشی خود را در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸ با ۵ عضو هیأت علمی و پذیرش ۲۵ تَن دانشجو و در مقطع کارشناسی در دو رشتهی صنایع دستی و شهرسازی در مکانی به مساحت ۹۶۰۰ متر مربع، آغاز نمود. در سال ۱۳۸۲، با گشایش رشته‌ی معماری در این دانشکده، رقم دانشجویان به ۷۷ تَن و اعضای هیأت علمی به ۸ تَن افزایش یافت. از سال ۱۳۹۰ پس از جذب اعضای هیأت علمی ممتاز و متخصص و ارتقا آنان به مرتبه استادیاری و دانشیاری، با پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی ارشد «پژوهش هنر» و «کتابت و نگارگری» و دکتری «باستان‌شناسی» گام‌های نخست خود را در توسعه تحصیلات تکمیلی برداشته است. هم اکنون دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران ۳۰ عضو هیأت علمی تمام وقت شامل: ۱ استاد تمام، ۴ دانشیار، ۱۶ استادیار و ۹ مربی دارد و تعداد کل دانشجویان ۶۰۹ تَن است که از این تعداد ۲۶ تَن در مقطع دکتری، ۱۵۵ تَن در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۴۲۸ تَن در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل می‌باشند.

این دانشکده مجهز به ۲ سالن آمفی تئاتر مطلوب با گنجایش ۱۲۰ و ۲۲۰ تَن و ۱۰ کلاس مجهز به امکانات سمعی و بصری، کامپیوتر و ۸ آتلیه معماری و شهرسازی، ۱۲ آزمایشگاه و کارگاه تخصصی، شامل بتن، مصالح و ساخت، باتیک (رنگرزی)، بافت، قلمزنی، شیشه، سفال، چوب، عکاسی، نگارگری، جواهرسازی، مرمت، به علاوه یک سایت خدمات رایانه‌ای و کتابخانه تخصصی است.

مرکز آموزش‌های آزاد و الکترونیکی

شاخص‌های آموزشی دانشکده عبارتند از:: بسط و گسترش اندیشه‌های دینی، تولید علم و دانش، ترویج فرهنگ و معارف اسلامی، آموزش و تربیت نیرو‌های متخصص، برقراری روابط علمی و آموزشی با سایر دانشگاه‌ها و موسسات علمی؛ برقراری فناوری اطلاعات، برنامه‌ها، گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی، ایجاد دوره‌های غیر حضوری، بومی سازی رشته‌های جدید، همکاری پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر بین‌المللی، گسترش و تعمیق نظام ارتباطی دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های منطقه، ارتباط با صنعت، ارتقا وضعیت آموزشی و پژوهشی، تشکیل دوره‌های مجازی، نگاهی اجمالی به وضعیت فعلی دانشگاه

ما در این گزارش رشته‌ها و مقاطع موجود در دانشگاه مازندران را جمع آوری کرده و در ادامه اختیار شما قرار داده ایم.

رشته‌ها و گرایش‌های مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران شامل:

رشته حسابداری با گرایش حسابداری در دانشکده علوم اقتصادی و اداری

رشته علوم اقتصادی با گرایش اقتصادنظری – اقتصادبازرگانی در دانشکده علوم اقتصادی و اداری

رشته مدیریت با گرایش مدیریت بازرگانی - مدیریت صنعتی در دانشکده علوم اقتصادی و اداری

رشته علوم اقتصادی با گرایش اقتصادبازرگانی – اقتصاد نظری در دانشکده علوم اقتصادی و اداری

رشته زبان و ادبیات انگلیسی با گرایش زبان و ادبیات انگلیسی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته آموزش زبان انگلیسی با گرایش آموزش زبان انگلیسی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته زبان روسی با در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته زبان وادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری علوم اجتماعی - مردم شناسی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته جغرافیا با گرایش جغرافیاوبرنامه ریزی شهری در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته علوم تربیتی با گرایش مدیریت وبرنامه ریزی اموزشی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته مدیریت جهانگردی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

رشته علوم سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

رشته حقوق دردانشکده علوم حقوق و علوم سیاسی

(اقتصاد) کارشناسی: اقتصاد نظری- اقتصاد بازرگانی - کارشناسی ارشد: اقتصاد نظری- دکتری: اقتصاد اسلامی- اقتصاد پولی- اقتصادسنجی - اقتصاد شهری و منطقه‌ای- تجارت بین‌الملل است.

همچنین گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مازندران نیز عبارتند از:

مدیریت صنعتی_ مدیریت تولید و عملیات_ مدیریت اجرایی_ مدیریت بازرگانی_ مدیریت بازرگانی_ حسابداری، علوم سیاسی - روابط بین‌الملل، در رشته (حقوق) خصوصی - حقوق جزا و جرم شناسی - حقوق عمومی، در رشته (زبان انگلیسی) آموزش زبان انگلیسی، در(علوم تربیتی) برنامه ریزی آموزشی - تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،در رشته (الهیات و معارف اسلامی) علوم قرآن و حدیث فقه و مبانی حقوق اسلامی - مبانی نظری اسلامی، در رشته (علوم اجتماعی) جامعه‌شناسی مطالعات جوانان - پژوهش علوم اجتماعی، و در رشته (تربیت بدنی) فیزیولوژی ورزشی،بیومکانیک ورزشی - مدیریت ورزشی، رشته زبان وادبیات عرب، در رشته (جغرافیا) جغرافیا و برنامه ریزی شهری و رشته زبان و ادبیات فارسی.

گرایش‌های مقطع دکتری در این دانشگاه نیز شامل الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث، علوم تربیتی (آموزش عالی) برنامه‌ریزی توسعه (اقتصاد) اقتصادسنجی - اقتصاد بخش عمومی - اقتصاد پولی - اقتصاد اسلامی - اقتصاد توسعه اقتصادی - اقتصاد شهری و منطقه‌ای - اقتصاد بین‌الملل_ (اقتصاد) تولید و عملیات_ (علوم اجتماعی) جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران_(تربیت بدنی) بیومکانیک ورزشی - فیزیولوژی ورزشی_ حسابداری_ (حقوق) حقوق خصوصی - جزا و جرم‌شناسی_ زبان و ادبیات فارسی می شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 21 مرداد 98، کد خبر:781959 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین