پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۳۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به امضای 22 نفر از اعضای شورا درخصوص کاهش اختیارات مالی شهرداری تهران گفت: این طرح با عنوان کاهش اختیارات معاملات مالی شهرداری تهران با یک فوریت موافقت شده است.

* شعارسال: طومار 22 عضو شورای شهر برای کاهش اختیارات مالی شهرداری تهران

احمد حکیمی‌پور در حاشیه دویست‌وهفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال کاهش اختیارات شهرداری تهران در حوزه معاملات هستیم چرا که این اختیارات در دوره‌های گذشته شورا به شدت بالا رفته بود. وی افزود: در حال حاضر شهردار و معاونانش بیش از قانون اختیارات دارند.

در حالی که نوک پیکان حملات منتقدان درخصوص فیش‌های حقوقی و تخلفات در شرکت‌ها و بانک‌ها، دولت را نشانه رفته است، انتشار خبرهای تازه حکایت از آن دارد که دامنه این تخلفات در نهادهای غیردولتی وجود دارد. درهمین زمینه روز گذشته خبری درخصوص مأموریت دسته جمعی مدیران بانک شهر (وابسته به شهرداری تهران) به کشور سوئیس درتعطیلات عید سعید فطر منتشر شد که مستندات آن نشان می‌دهد مبلغ 700 هزار دلار برای این سفر از سوی بانک شهر پرداخت شده است. درکنار این درماه‌های گذشته انتقادات شدیدی نیز به نصب باجه‌های «شهرنت» در پیاده‌روهای پایتخت شده است. براساس گزارش سایت خبری تحلیلی انتخاب، در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، مدیران بانک شهر با پرداخت 700هزار دلار از جیب مردم ایران در گرانترین شهر جهان سمینار برگزار کردند تا با حضور مدیرانی از خود بانک شهر در خصوص امور مالی و اقتصادی شهری به بحث و بررسی بپردازند.

بدین ترتیب در زمانی که موضوع مقابله با ریخت و پاش‌ها و هزینه از بیت‌المال به تازگی از سوی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری مورد تأکید قرارگرفته است، مدیران بانک شهر با برگزاری یک همایش درخصوص اقتصاد شهری در ژنو سوئیس مبلغ 700هزار دلار معادل 2 میلیارد و 450 میلیون تومان (براساس نرخ دلار روز گذشته 3502تومان) از منابع بانک که درواقع متعلق به مردم است هزینه کرده‌اند.
طبق گزارش انتخاب، در تازه‌ترین این اقدامات مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان و اعضای هیأت عامل بانک شهر (وابسته به شهرداری تهران) دریک مأموریت دسته جمعی در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان روزه‌های خود را افطار کردند تا ایام تعطیلات عید سعید فطر را در کنار دریاچه ژنو در گرانترین شهر جهان در کشور سوئیس سپری کنند. به گزارش این سایت،‌بهانه این مأموریت دسته جمعی شرکت درکنفرانس امور مالی شهرداری‌ها و اقتصاد شهری است که اتفاقاً برگزارکنندگان آن، بانک شهر و یک «ان .جی. او» به نام «بنیاد رهبران شهری» با همکاری یو.ان. هبیتات(برنامه اسکان بشرملل متحد) بوده‌اند. علاوه بر این مبلغ کلان هزینه مأموریت سفر خارجی مدیران، بلیت هواپیما و هتل را هم از جیب بانک شهر پرداخت کرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید: نکته‌ای در حاشیه این ماجرا در خور تأمل است که بانک به جهت رفاه بیشتر مدیران خود بنا به دستور مدیریت و در یک اقدام حیرت انگیز، حدود 50 میلیون تومان ناقابل به آژانس مسافرتی ع.پ پرداخت می‌کنند تا کلاس عادی بلیت‌ها به بیزینس کلاس تبدیل شود. اما رهاورد این سفر سیاحتی، علاوه بر بازدید دسته جمعی مدیران از دریاچه ژنو و منظره‌های اطراف، برپایی سمیناری بود که در آن علاوه بر پورزرندی مدیرعامل بانک شهر؛ خامی رئیس هیأت مدیره و سیدمهدی احمدی عضو هیأت مدیره و معاون بین‌الملل(برادر همسر پسر قالیباف) و چند میهمان دیگر هم سخنرانی کردند.

به نوشته سایت انتخاب، بر اساس اعلام سایت رسمی یو.ان هبیتات،آقای ادواردومورنو (از مدیران ارشد یو.ان هبیتات) و فرخ درخشانی(رئیس بنیاد جایزه معماری آقاخان) از دیگر سخنرانان اصلی این سمینار بوده اند؛ فردی که سوابق ویژه آن باعث حیرت بیشتر از انگیزه بانک شهر می‌شود و این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا از محل بیت المال مسلمین و اعتبار نظام جمهوری اسلامی، بانک شهر سمیناری برگزار می‌کند که سخنران اصلی آن، براساس گزارش متنوع رسانه‌ها، مدیر ارشد «بنیاد صهیونیستی آقاخان محلاتی» است، بنیادی که در رأس آن رهبر فرقه انگلیس ساخته اسماعیلیه، کریم آقاخان(آقاخان چهارم) قراردارد و به شدت از سوی نهادهای غربی و صهیونیستی حمایت می‌شود. از سوی دیگر و براساس اخبار رسیده به «انتخاب»؛فرخ درخشانی فارغ التحصیل مدرسه معماری پاریس و مدیرجایزه معماری آقاخان سخنران ویژه این مراسم بود. وی در بنیاد آقاخان نقش انتخاب معمار برگزیده‌ای را دارد که هر سه سال یک بار از میان فراماسون‌ها انتخاب و جایزه 500هزار دلاری بنیاد آقاخان به او تعلق می‌گیرد.

* توضیح متناقض بانک شهر

پس از انتشار گزارش سایت خبری تحلیلی انتخاب، روابط عمومی بانک شهر درخصوص این سفر و هزینه‌های آن توضیحاتی ارائه کرد. طبق این جوابیه همه هزینه‌های سفر مدیران بانک شهر به شهر ژنو جهت شرکت در اجلاس اقتصاد شهری و مالی شهرداری‌ها توسط سازمان ملل تقبل و پرداخت شده و بانک شهر در این خصوص هیچ گونه هزینه‌ای نداده است.

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر، پیرو خبر درج شده در یکی از پایگاه‌های خبری در مورخ 23/4/95 با مضمون «مأموریت دسته جمعی مدیران بانک شهر» و با عنایت به موضوعات مطروحه در خبر مشروحه فوق که کاملاً رنگ و بوی سیاسی داشته فاقد مستندات دقیق و صحیح بوده و مآلاً به صورت جهت دار و مهندسی شده تهیه شده است، مواردی به منظور تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود.

در ابتدا و به لحاظ پیشینه ضرورت و چرایی انعقاد تفاهمنامه با سازمان ملل متحد به آگاهی می‌رساند: سازمان ملل از شش ماه گذشته از بانک شهر به عنوان بانک عامل در کنفرانس ژنو در مقر سازمان ملل متحد در تاریخ 5 و 6 جولای (15 و 16 تیرماه) به منظور تشکیل صندوق منطقه پول که با حضور نمایندگان بانک‌های ذیربط و دیگر مدعوین مرتبط برگزار می‌شده، دعوت به عمل آورد که متعاقب آن در این کنفرانس نمایندگان سازمان ملل؛ سازمان اسکان بشر، مدیریت رهبری جهانی شهرها (ICL) و نمایندگان بانک شهر فعالانه شرکت کرده و نقطه نظرات خود را به سمع و نظر حضار که از کشورهای مختلف جهان حضور داشتند، رساندند.

در ادامه و در ارتباط با موارد مطروحه در خصوص هزینه‌های اجلاس نیز صراحتاً معروض می‌گردد که همه هزینه‌های صورت پذیرفته در خصوص برگزاری اجلاس صرفاً براساس مفاد تفاهمنامه و موکداً به طرفیت سازمان ملل صورت پذیرفته و سناریو پردازی خبر مذکور در ارتباط با لحاظ کردن هزینه‌ها در بخش‌های دیگر به شهادت مستندات مالی کاملاً غیر واقع است.

گفتنی است مبلغ پرداختی در مقایسه با دستاوردهای آتی و محوریت بانک شهر در تأسیس صندوق منطقه‌ای پول زیر نظر سازمان ملل بسیار ناچیز است به گونه‌ای که پس از تشکیل صندوق بانک شهر قادر به تأسیس دفاتر منطقه‌ای در اکثر کشورهای آسیایی، شمال آفریقا و آسیای میانه می‌گردد.

لازم به ذکر است تمام هزینه‌های سفر هیأت اعزامی اکیداً از طریق سازمان ملل متحد (ارگان دعوت کننده) تقبل و پرداخت شده و هیچگونه هزینه‌ای در هیچ یک از قوالب ادعایی به بانک شهر تحمیل نگردیده است. این بانک بر خلاف خبر ادعایی کلیه مجوزات، اسناد و مدارک را به صورت مستند در دست داشته و به لحاظ طبقه‌بندی اسناد قابلیت ارائه آن به مبادی ذیربط میسور می‌باشد تا اثبات واقعیت‌ها برای اذهان عمومی سهل‌تر صورت پذیرد.

* تکذیب تعلق «بانک شهر» به شهرداری تهران

درهمین باره و پس از انتشار اخباری درخصوص سفر مدیران بانک شهر به سوئیس شهرداری تهران در کانال رسمی خود اعلام کرد: بدین وسیله به اطلاع خبرنگاران و اعضای کانال سخنگوی شهرداری تهران می‌رساند که بانک شهر هیچ گونه وابستگی سازمانی و تشکیلاتی به شهرداری تهران ندارد و برخلاف اخبار منتشره زیرمجموعه شهرداری تهران تلقی نمی‌شود و همانند سایر شهرداری کلانشهرها و برخی شهرهای دیگر سهامدار این بانک است. فقط هشت درصد سهام این بانک متعلق به شهرداری تهران است.

* بررسی درصد مالکیت شهرداری در بانک شهر

درحالی شهرداری تهران وابستگی بانک شهر را به خود تکذیب می‌کند که درسایت رسمی این بانک عمده سهام این بانک مربوط به شهرداری تهران و نهادهای وابسته به آن است که حدود 20درصد سهام را دراختیار دارند.

تأکید شده است که «سال87 مؤسسه مالی و اعتباری شهر با مجوز بانک مرکزی و با سهامداری شهرداری‌های تهران و سایر کلانشهرهای کشور، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و بدین ترتیب شهرداری‌ها، چهره ‌نوینی را به خود گرفتند».

همچنین درسایت بانک شهر درباره بانک شهر از دیدگاه شهردار تهران آمده است: محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح بانک شهر با بیان اینکه رعایت قوانین پولی و مالی نظام مقدس جمهوری اسلامی باید سرلوحه کار بانک شهر باشد، خاطرنشان کرد: جوان‌گرایی بحث مهمی در حوزه بانکداری است و از مدیران بانک شهر می‌خواهم تا به این موضوع توجه کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از روزنامه ایران، صفحه 6، تاریخ انتشار: 24 تیر 1395، سال بیست و دوم، شماره 6260.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین