پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۰۴۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
با گران شدن کاغذ در آستانه سال تحصیلی جدید شاهد افزایش ۳ برابری قیمت دفتر مشق در بازار هستیم. جلیل غفاری رهبر رییس اتحادیه صحاف تهران گفته از برج ۸ سال گذشته برای تولید دفتر مشق نامه نگاری‌هایی با وزارت ارشاد و وزارت صمت انجام داده‌اند اما گفته شده ارز دولتی به صحافان تعلق نمی‌گیرد.
شعار سال:با گران شدن کاغذ در آستانه سال تحصیلی جدید شاهد افزایش ۳ برابری قیمت دفتر مشق در بازار هستیم. جلیل غفاری رهبر رییس اتحادیه صحاف تهران گفته از برج ۸ سال گذشته برای تولید دفتر مشق نامه نگاری‌هایی با وزارت ارشاد و وزارت صمت انجام داده‌اند اما گفته شده ارز دولتی به صحافان تعلق نمی‌گیرد.

ارز دولتی به دفتر مشق نرسید/ افزایش ۳ برابری قیمت دفتر مشق

 با نزدیک شدن به فصل درس و مدرسه، تهیه لوازم‌التحریر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و دانش‌آموزان شده است؛ آن‌ها می‌گویند مشق نوشتن فرزندانشان هم پدیده‌ای لاکچری شده، زیرا دفتر مشقی که تا به حال با قیمت ۵ هزار تومان می‌خریدند اکنون ۲۰ هزار تومان شده است!

 در گزارشی به مشکلات تهیه لوازم التحریر پرداخت و به نقل از موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران خبر داد که قرار است ۱۰ تا ۱۵ میلیون جلد دفتر ۵۰ برگ دولتی با قیمت زیر ۲ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شود. با این حال این وعده وفا نشده و مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ از بازار لوازم التحریر نشان می‌دهد خانواده‌ها مجبورند اقلام مورد نیاز خود را با همان قیمت نجومی خریداری کنند.

فروشندگان لوازم التحریر می‌گویند امسال نسبت به سال گذشته مشتری بسیار کم شده و همین تعداد کم هم جزئی خرید می‌کنند و به ندرت افراد به تعداد زیاد دفتر می‌خرند زیرا وسع اقتصادی خانواده‌ها نمی‌رسد و مردم دیگر برای پایان یا اواسط سال تحصیلی خرید نمی‌کنند و اکثرا می‌توانند در حد یک ماه اول سال تحصیلی فرزندانشان لوازم‌التحریر را تهیه کنند.

به گفته رئیس اتحادیه صحافان در حال حاضر در کشور حدود ۱۴ میلیون دانش آموز وجود دارد و با در نظر گرفتن نیاز هر دانش‌آموز به حدود ۱۰ دفتر مشق برای یکسال تحصیلی، بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دفتر مشق در کشور نیاز است؛ این به آن معناست که حتی وعده انجام نشده ۱۵ میلیون دفتر مشق هم در خوشبینانه‌ترین حالت، یک دهم مشکل را حل می‌کرد که البته همین اتفاق هم هنوز نیفتاده است و دفترهای وارداتی تماما با نرخ ارز آزاد توزیع می‌شوند.

جلیل غفاری رهبر رییس اتحادیه صحاف تهران به می‌گوید: کلیه دفتر‌های تولید شده در صنف ما با نرخ ارز آزاد بوده و تنها ناشران و مطبوعاتی‌ها ارز دولتی دریافت می‌کنند. البته ما از برج ۸ سال گذشته برای تولید دفتر مشق نامه نگاری‌هایی با وزارت ارشاد و وزارت صمت داشته‌ایم و به ما گفتند ارز دولتی به صحافان تعلق نمی‌گیرد.

غفاری با اشاره به قیمت دفتر مشق در بازار می‌گوید: قیمت دفتر مشق با نرخ ارز آزاد سه برابر شده است به عنوان مثال سال گذشته قیمت دفتر ۴۰ برگ بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان برای مصرف کننده بود که امسال قیمت همان دفتر معمولی ۴۰ برگ به حدود ۵ هزار تومان رسیده است.

او ادامه می‌دهد: سالانه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دفتر مشق در کشور نیاز است اما گفته شده برای سال تحصیلی جدید پانزده میلیون دفترچه با نرخ ارز دولتی توزیع می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در کل کشور در صنف ما حدود ۱۵۰ تولیدکننده دفتر مشق فعالیت دارند و واردات دفتر نیز ممنوع است و سال گذشته صادرات این کالا را که پیش از این به عراق، افغانستان و حاشیه خلیج فارس صورت می‌گرفت ممنوع کردند.

رییس اتحادیه صحاف تهران می‌گوید: در حال حاضر برای تامین دفتر مشق مشکلی نیست، اما این تولیدات با نرخ ارز آزاد انجام می‌شود و کارگروه کاغذ نیز در اختیار وزارت ارشاد است و مکاتبات و جلسات ما نیز برای ارز دولتی با این وزارتخانه‌ها به جایی نرسید.

غفاری ادامه می‌دهد: در حال حاضر قیمت هر یک بند کاغذ ۶۰ گرمی (۲۱ کیلویی) برای تولیدکنندگان بین ۴۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است که نسبت به سال قبل افزایش زیادی داشته است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد24،تاریخ انتشار:10شهریور1398،کد خبر:186842،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
0
0
دیگه با این اوضاع اقتصادی هر کار کنی لاکچریه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
فک کنم با این اوضاع درس خواندن هم ارزشی ندارد چون از لحاظ شغلی هم مدرک تحصیلی بی ارزش می باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین