پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
اخیرا شهرداری ارومیه به منظور نوسازی میدان امام خمینی(ره) و حفظ این بافت تاریخی به عنوان بافت ارزشمند، به دنبال جذب یک سرمایه‌گذار رفته است.اما این مسئله سر و صدای بسیاری در محافل و فضای رسانه‌ای استان به راه انداخته چون گفته می‌شود که این سرمایه‌گذار، تبعه عراق بوده و از یک سو نیز بحث فروش زمین مطرح می‌شود.
شعار سال:این روزهای بحث حضور یک سرمایه‌گذار از کشور عراق در محافل عمومی شهر ارومیه برای سرمایه‌گذاری در طرح میدان امام خمینی(ره) داغ است در این گزارش به جزئیات این طرح پرداخته شده است.

 در سال 73 یعنی 25 سال قبل، با هدف بازسازی مناطق بمباران شده زمان هشت سال دفاع مقدس، در بافت قدیمی شهر ارومیه، طرح ملی میدان امام خمینی(ره) در 47 هزار و 280 مترمربع در سه مرحله مورد تصویب قرار گرفت.

مقرر شده بود که این طرح تا سال 92 به پایان برسد اما با گذشت بیش از دو دهه از تصویب این طرح، مشکلاتی مانند مشکلات بودجه‌ای سبب شده که تنها آزادسازی محوطه‌های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه انجام شود.

در سال 92 شهرداری و شورای شهر ارومیه از طریق آگهی مزایده به مبلغ 240 میلیارد ریال عهده‌دار انجام طرح شدند و سپس صحبت از خصوصی‌سازی این پروژه شد چون در این پروژه پیشرفت چندانی حاصل نشده بود.

در این بین، طرح میدان امام خمینی(ره) بیش از دو دهه مورد تغییر قرار گرفت و مسوولان درگیر طراحی، تهیه نقشه و مطالعات اجرایی آن شدند چون طرح تهیه شده توسط شهرداری ارومیه با بافت تاریخی شهر منطبق نبوده و به همین علت سازمان میراث فرهنگی با آن مخالفت می‌کرد.

در آن زمان، مسوولان راه و شهرسازی نیز به مردم اطمینان دادند که هیچ یک از ارگان‌های دولتی به دنبال سهم‌خواهی نبوده بلکه درصدد حل مشکلات مردم هستند.

اخیرا شهرداری ارومیه به منظور نوسازی میدان امام خمینی(ره) و حفظ این بافت تاریخی به عنوان بافت ارزشمند، به دنبال جذب یک سرمایه‌گذار رفته است.

اما این مسئله سر و صدای بسیاری در محافل و فضای رسانه‌ای استان به راه انداخته چون گفته می‌شود که این سرمایه‌گذار، تبعه عراق بوده و از یک سو نیز بحث فروش زمین مطرح می‌شود در حالی شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر این موضوع را رد کرده و وی را یک ارومیه‌ای ساکن اربیل عراق معرفی می‌کنند.
ماجرای سرمایه‌گذاری پرحاشیه در ارومیه به کجا رسید؟
در این رابطه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه  در مورد طرح میدان امام و وجود سرمایه‌گذار عراقی اظهار کرد: هم‌اکنون بافت فرسوده، یک سوی طرح میدان و بافت تاریخی نیز در یک سوی دیگر قرار دارد و متاسفانه حاشیه مسجد اعظم ارومیه از لحاظ مسائل ترافیکی شرایطی را بر شهر تحمل می‌کند که برازنده ارومیه نیست.

حسین پناهی بیان کرد: بنابراین باید به سمت تعیین تکلیف نهایی این موضوع رفت و این موضوع جزو اولویت‌های شهری ارومیه است و از یک سو نیز درآمدهای شهرداری پاسخگوی این موضوعات نیست بنابراین باید به دنبال سرمایه‌گذارانی رفت که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: این سرمایه‌گذار عراقی که از آن صحبت می‌شود، اهل شهر ارومیه و کرد زبان اما ساکن عراق است و متاسفانه برخی افراد اقدام به تشدید مسائل قومیتی کرده و بنابراین طرح چنین مسائلی واقعیت‌ها را تحت شعاع قرار داده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

عضو شورای شهر ارومیه گفت: سرمایه‌گذار ارومیه‌ای ساکن عراق، در آن کشور نیز سرمایه‌گذاری کرده و در شهر ارومیه نیز برای اجرای طرح میدان امام خمینی(ره) اعلام آمادگی کرد و صحبت‌هایی را با شهرداری ارومیه و کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر انجام داد و هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده که باید بر روی موضوع تصمیم‌گیری شود در حالی که هم‌اکنون تصمیمی گرفته نشده و مصوبه‌ای به تصویب نرسیده است.

وی افزود: بنابراین اگر موضوع صرف سرمایه‌گذاری و یا اینکه موضوع واگذاری زمین باشد در هر دو صورت موضوع بسیار متفاوت است بنابراین، بیشتر شایعه‌ها در موضوع واگذاری است که از نظر اعضای شورای شهر نیز مسئله خطرناکی است و املاک شهرداری به افرادی که در خارج از کشور حضور دارند، واگذار نمی‌شود که از جای دیگر مدیریت شود.

پناهی اظهار کرد: اما شهرداری و شورای شهر ارومیه از مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری در این شرایط رکود اقتصادی استقبال می‌کند.

وی تاکید کرد: شهروندان نباید نگران این موضوع باشند چون کسانی دست به تبلیغات برای بحث‌های مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌زنند و بنابراین باید شهروندان هوشیار و آگاه بوده و متاسفانه برخی نیز از داخل خود شورای شهر ارومیه به مسائل قومیتی دامن زده و تنش ایجاد می‌کنند که باید با ورود مسوولان عالی استان جلوی این مسائل گرفته شود.
ماجرای سرمایه‌گذاری پرحاشیه در ارومیه به کجا رسید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با آخرین خبرها در مورد سرمایه‌گذاری یک فرد عراقی در ساخت و توسعه زمین‌های های اطراف بازار تاریخی ارومیه اظهار کرد: طبق قانون برای مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری ابتدا باید فراخوان عمومی داده شود تا شرکت‌های داخلی و خارجی در این فراخوان شرکت کنند.

وی افزود: چون برای مشارکت در ساخت و توسعه میدان امام خمینی(ره) هیچگونه فراخوانی داده نشده و از سویی انجام مذاکرات یک طرفه مسؤولان شهری با طرف عراقی برای سرمایه‌گذاری در این میدان مصوبه شورای شهر را نداشته و به تائید فرماندار نرسیده این مشارکت اقدامی غیرقانونی و محکوم است.

نادر قاضی‌پور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری یک فرد عراقی در ارومیه در روزهای اخیر موجب نگرانی مردم این شهرستان شده است، ادامه داد: مسؤولان باید هر چه سریع‌تر مذاکرات یک طرفه و غیرقانونی با سرمایه‌گذار عراقی را هر چه سریع‌تر لغو کرده و مراتب را به اطلاع مردم برسانند.

در خصوص این واگذاری کار به جایی رسید که شایعه‌هایی در استان مطرح شد که استاندار آذربایجان‌غربی زمین‌های شهر ارومیه را به یک کُرد عراقی فروخته‌ است.

استاندار آذربایجان‌غربی در واکنش به این شایعه، بیانیه‌ای صادر کرد و بیان داشت: با کمی تحقیق و بررسی ردپای پخش‌کنندگان این شایعه به وضوح مشخص می‌شود که سر در آخور چه کسانی دارند، همان‌هایی که رفتار و شعارهایشان علیه تمامیت و وحدت ارضی کشور بوده و سال‌ها است ثروت کشور و استان را برای سرمایه‌گذاری خارج از مرزهای کشور هدایت می‌کنند، امروز دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند.

وی افزود: همان‌هایی که هر روز سر در آخور دشمنان این کشور دارند و با پخش اخبار دروغ از شبکه‌های تلویزیونی معاند و کانال‌های شناسنامه‌دار ضدانقلاب فضاسازی‌های خاصی را مدیریت می‌کنند تا به سیاست‌های ضد فساد و ضد مافیایی نظام و دولت آسیب وارد کنند باید بدانند که مردم شریف این خطه به پشت پرده این فضاسازی‌های عوامل بیگانه و مزدور آگاه هستند.
ماجرای سرمایه‌گذاری پرحاشیه در ارومیه به کجا رسید؟
شهریاری با تاکید بر اینکه هیچ اطلاعی از این موضوع که به‌نوعی جذب سرمایه خارجی است، ندارم اظهار کرد: اگر توافقی نیز انجام گرفته، باید اعضای شورای شهر ارومیه در اسرع وقت برای تنویر افکار عمومی، مردم استان را در جریان امور قرار دهند تا از سوء استفاده باندهای پشت پرده جلوگیری شود.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: متاسفانه در پشت صحنه بسیاری از این جوسازی‌های ماه‌های اخیر افراد، جریان‌ها و باندهایی هستند که سالانه به غارت صدها میلیارد از درآمدها اقدام کرده بودند که با پیگیری قوه قضاییه و شرایط جدید مبارزه با فساد به مجازات خواهند رسید و بی‌تردید مردم عزیز استان این توطئه‌ها را خنثی خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه عوامل غارتگر که پشت پرده بسیاری از جوسازی‌ها و شایعه پراکنی‌ها در استان هستند نمی‌توانند برای جلوگیری از فضای پیگیری پرونده‌های اقتصادی خود فضای استان را به انحراف ببرند،گفت: اینجانب بر همان عهدی که از ابتدا با مردم بسته‌ام، وظیفه دارم که پیگیر حقوق آنان باشم و پرونده سوء استفاده‌کنندگانی که منابع استان را به غارت برده‌اند را از طریق قوه قضاییه پیگیری کرده و می‌کنم و این روند ادامه خواهد داشت.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: حتی نزدیک ترین افراد به من هم اگر در خصوص پرونده‌های اقتصادی متهم باشند، در صورت ارتکاب به سوء استفاده باید به مجازات برسند.

شهردار ارومیه نیز با تاکید بر اینکه عدم تکمیل پروژه میدان امام خمینی(ره) سبب بروز مشکلات و ایجاد جلوه و منظر نامناسب شهری به دلیل حفاری‌ها و ساخت و ساز نیمه تمام  شده است گفت: بنابراین  امسال و در 6 ماه گذشته با جذب یک سرمایه‌گذار از کشور عراق با سرمایه 3000 میلیارد ریالی و با توافق این پروژه جهت اجرا تصویب شد.

محمد حضرت‌پور با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد مسائل قومیتی را در مسئله جذب سرمایه‌گذار از کشور عراق وارد موضوع کردند تصریح کرد: بی‌شک این مسئله منجر به فرار این سرمایه‌گذار و یا سرمایه‌گذاران بعدی می‌شود.

وی افزود: براساس مراجعات  بیش از حد مردم نسبت به ساماندهی میدان امام(ره)، طرحی در این میدان برای بازسازی سه کاروانسرای مهدی زاده، نخجوانی و سروش،  ایجاد فضای پارکینگ در مساحت  56 هزار در دو طبقه در زیر زمین خیابان اقبال با توجه به نیاز بازار و رونق اقتصای در آن و فضای پیاده روی در این خیابان پیش بینی شد.
ماجرای سرمایه‌گذاری پرحاشیه در ارومیه به کجا رسید؟
شهردار ارومیه گفت: اگر سرمایه‌گذاری با سرمایه 300 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری می‌کند باید با ایجاد فضای امن برای آن، ماندگاری سرمایه اش را در این شهر را رقم زد اما اگر این سرمایه را با مسائل قومیتی درگیر کنیم  پای هیچ سرمایه گذار دیگری به شهر نمی‌رسد.

وی با اشاره به فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال در سایه جذب سرمایه‌گذار، بیان کرد: در سایه جذب سرمایه‌گذار از کشور عراق برای پروژه میدان امام (ره) که این پروژه در مدت 12 ماه اجرا می‌شود شاهد اشتغال برای جوانان و گردش مالی برای شهر خواهیم شد.

حضرت‌پور با اشاره به اینکه فاز یک طرح میدان امام خمینی(ره) در هفته دفاع مقدس کلنگ‌زنی می‌شود اظهار کرد: سرمایه‌گذار این طرح یک ارومیه‌ای بوده و نسبت به شهر خود عرق ویژه دارد.

وی افزود: بی‌شک پروژه میدان امام به شهروند خارجی فروخته نشده و پروژه سرمایه‌گذاری مشارکتی با  52 در صد در مقابل 48 درصد است که فاز یک آن در قالب کاروان سراهای مهدی‌زاده سروش و نخجوانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهردار ارومیه با اشاره به اینکه برخی بازاریان از این موضوع گله‌مند هستند که این محدوده می‌توانستبه عنوان پارک یا پارکینگ باشد تصریح کرد: این در حالی است که اگر فرصتی فراهم می‌شد که در آنجا فضای میدانگاهی و فضای سبز بوده و بازاریان و همشهریان از آن به عنوان پارک استفاده می‌کردند بی‌شک این کار انجام می‌شد در حالی که به صورت کوتاه مدت نمی‌توان به آن نگریست.

وی با بیان اینکه سه کاروانسرا از دوران قاجار به ارث مانده و سه سال بود که به دنبال تثبیت و تصویب طرح‌های آن بودیم اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته طرح‌های آن مورد تثبیت و تصویب شورای عالی میراث فرهنگی قرار گرفته و برای سرمایه‌گزاری و احداث به شهرداری ابلاغ شد.

حضرت‌پور افزود: بی‌شک جذب سرمایه‌گذاری اتفاق ویژه‌ای است و هر جا از سرمایه‌گذار استقبال شود به آنجا مراجعه می‌کند و اگر در شهری از وجود سرمایه‌گذاران استفاده نشود شاهد رونق سرمایه‌گذاری نخواهیم شد.

شهرداری ارومیه اخیرا نیز، در مصاحبه با رادیو اعلام کرده که اگر شهروندان از قرارداد سرمایه‌گذاری بازار ارومیه رضایت نداشته باشند، قطعا آن را لغو می‌کنیم و همچنین گفته که به روابط عمومی گفته‌ام از میان آحاد مردم نظرسنجی کند و نظر مردم را به اطلاع من برساند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:23شهریور1398،کدخبر:13980622000647،www.farsnews.com



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین