پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
تأسف دارد ريخت و پاش ها در نمايشگاه متعلق به کساني است که از بودجه کشور بهره مند مي شوند.

شعار سال : عقربه هاي ساعت، نزديک شدن به ميعادگاه فرهنگي نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها را نشان مي دهد و اميد همه رسانه ها به رقم خوردن يک اتفاق ملي است. رخدادي که مي تواند و بايد متضمن توسعه رسانه هاي کشور باشد. هدف اين است که در اين هماورد جنگ نرم، صداي رساي جمهوري اسلامي ايران را به همه جهانيان برسانيم، اما؛ صرف نظر از اين ضرورت و هدف، نکاتي چند و البته قابل مداقه در بررسي نمايشگاه پيش رو قابل ذکر است:

اول آنکه نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در سطح ملي تشکيل مي شود و اگر چنين است قطعا بايد يک هدف ملي را محقق سازد. هدفي که البته ممکن است چشم انداز بلندمدت را ترسيم کند، اما؛ بايستي در کوتاه مدت و ميان مدت قابل ارزيابي باشد، متاسفانه ضعف کلي در اين خصوص مشهود است؛ به خصوص آنکه مسوولين محترم ذيربط که قطعا، چه قبل و چه بعد از اين، همواره از تلاش و همت فروگذار نبوده و نيستند و دريغ نمي ورزند، صرفا با اعلام ميزان بازديد کننده و شرکت کننده خرسندي خود را بيان مي کنند و اين قطعا نمي تواند هيچ گوشه اي از اهداف ملي را محقق سازد.

دوم آنکه رسانه هاي کشور در حال حاضر در دسته بندي هاي مکتوب، مجازي و تصويري تلاش مي کنند و قطعا يا به دولت وابسته اند و يا به سازمان، گروه و جناح خاص و يا واقعا به صورت مستقل و بخش خصوصي کارهاي خود را سازماندهي مي کنند. به هر طريق همه آنها بر اين باورند که يک چنين حادثه اي مي تواند اثر جدي در توسعه آنها داشته باشد و اگر شاخص هاي توسعه هر رسانه را در ميزان اثر بخشي و ضريب نفوذ آنها، افزايش تيراژ، توسعه فناوري و تجهيزات بهينه و البته ظرفيت هاي مالي به علاوه اثرگذاري در روندها به عنوان رکن پنجم قدرت ببينيم، قاعدتا با اين شاخص ها بايد اين نمايشگاه يا رويدادهاي مشابه را در ارتباط با رسانه ها ارزيابي کرد.

سوم آنکه البته روابط عمومي ها، سايت ها و ارگان هاي دولتي که نوعا در اين رخداد، حضور پررنگ دارند، قطعا به دنبال معرفي سازمان هاي خود هستند، اما؛ گاهي گوي سبقت را از رسانه هاي واقعي مي ربايند که اين رقابت شائبه حضور نامتقارن را همواره جلوه گر مي کنند.

چهارم آنکه گرايش به زيباسازي، عطشِ مسابقه ويژه اي را در ايجاد غرفه هاي پرخرج و زرق و برق دار فراهم مي کند که قطعا و اساسا براي رسانه ها هرگز توجيه اقتصادي ندارد، اما؛ تاسف بارتر آنکه هزينه هاي فراوان و ريخت و پاش ها در اين رابطه، متعلق به کساني است که از بودجه عمومي و دولتي (به هر حال بيت المال) بهره مند مي شوند.

پنجم آنکه ساختار حضور در نمايشگاه و غرفه بندي ها همواره نکته قابل توجه و دغدغه آور براي اهالي رسانه جهت حضورشان بوده است که عليرغم همه تلاش هايي که معاونت محترم مطبوعاتي مي نمايد، همواره بين مقربين و غير مقربين، تفاوت هاي مشهودي در جانمايي ها وجود دارد.

ششم آنکه البته برگزاري نمايشگاه يا اين رخداد فرهنگي که ظاهرا به دلايل مختلف، برون سپاري بايد مي شد، عملا چنين بر مي آيد که طي برگزاري پيش رو در سال جاري تا حدود زيادي حادث شده است، اما؛ جاي اين پرسش است که اين واگذاري ها و اجرا يک خدمت فرهنگي است يا يک کاسبي براي افراد و يا اشخاص؟ اعم از حقيقي و حقوقي که از جيب رسانه ها هزينه خواهد شد و قاعدتا در يک رخداد فرهنگي انتظار اين است که حتي مشوق هاي مالي براي اين حضور فراهم شود نه هزينه.

هفتم آنکه همچنين در ساختار و برنامه هاي اين رخداد به واقع با توجه به حجم مراجعين که گاهي براي تفريح و ملاقات در اين رخداد حضور پيدا مي کنند، عملا:

الف: رابطه سودمندي بين مخاطبان واقعي و رسانه ها برقرار نمي شود.

ب: انگيزه اي براي ارائه نوآوري ها و فعاليت ها و کار ويژه ها به دليل عدم توجيح اقتصادي و فرهنگي ايجاد نمي شود.

پ: و لاجرم رقابتي معنادار هم براي بيان وجود نخواهد داشت.

هشتم آنکه جمع بندي يک چنين رخدادي نبايد صرفا حضور رسانه ها و بازديد تماشاگران يا بازديدکنندگان باشد، البته قبلا عطش سياسي که در فضاي جامعه بالاتر بود به فراخور زمانِ خود، اين رخداد محل مانور جريانات و شخصيت هاي سياسي تلقي مي شد و از اين بابت هيجاناتي را ايجاد مي کرد، اما؛ واقعيت اين است که بين رسانه هاي تخصصي و حتي عمومي با مخاطبين خود، هيچ رابطه معناداري در اين فرصت ايجاد نمي شود.

نهم آنکه مطالعات انجام شده در طول ساليان گذشته نشان مي دهد که برنامه ريزي هاي داخلي اين روند نيز قابليت حصول به نتايج عملياتي و موثر را چه در بعد فرهنگي و چه اقتصادي و سياسي ندارد.

دهم آنکه انتظار اين است که براي يک چنين رخدادي در راستاي اهداف ملي و ضرورت هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي، امنيتي و اجتماعي به ترتيب اولويت، برنامه ريزي هايي معرفي شود که در ظرفِ آيين رويداد فرهنگي بتوان به اهداف نائل شد که البته و متاسفانه چنين وضعيتي حادث نشده است. به عبارتي انتظار آن مي رود که حداقل نتيجه اين رويداد، تصميمات، سياست ها و برنامه هايي باشد که منجر به توسعه واقعي رسانه ها شود و برخي از چالش ها و موانع پيش روي رسانه ها از قبيل چالش ارتباط با مخاطب، چالش اقتصاد رسانه، ارتباط رسانه هاي داخلي با يکديگر، ارتباط رسانه هاي داخلي با خارجي و تبادل بسته هاي اطلاعاتي، تصويري، خبري و علي الخصوص جايگاه رسانه ملي در نقش آفريني و کمک به اين توسعه به خوبي ترسيم شود.

اميدواريم همکاران رسانه اي من از اين فرصت، بهره لازم را به نحوي داشته باشند تا نمايشگاه و فرصت بعدي، به واقع يک رخداد مهم فرهنگي کشور به عنوان پيوستي براي سياست هاي توسعه اي، اقتصادي، امنيتي و... کشور شناخته شود و انگيزه اي را فراهم نمايد تا همه خود را مکلف به نقش آفريني در يک رخداد ملي براي محقق ساختن اهداف و برنامه هاي ملي نمايند و اين طور نشود که برخي از رسانه ها توجيه و انگيزه اي براي شرکت در اين نمايشگاه نداشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت موج ، تاریخ نشرخبر : 12 آبان ۱۳۹۴ کد مطلب: - www. mojnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین