پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۳۶۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: تحریم هایی که توسط امپریالسیم آمریکا بر ایران تحمیل شد اگر نسبت به هر کشور دیگری اعمال می شد آن کشور سقوط می کرد، لذا اقتصاد ایران بزرگترین شوک تاریخ خود را پشت سرگذاشته و به دلیل کاهش نقش درآمدهای نفتی رو به بهبود است و برهمین اساس به آینده آن امیدوارم.

شعار سال: «سعید لیلاز» روز دوشنبه در نشست «نقش سرمایه های اجتماعی و اعتماد عمومی در مدیریت بحران اقتصادی» که در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد، اظهار داشت: تحریم های کنونی ایالات متحده آمریکا را با شرایط جنگ تحمیلی مقایسه می کنم. شواهد عینی نشان می دهد فشاری که در جنگ تحمیلی و پدیده انقلاب در سال ۵۷ بر اقتصاد ایران وارد شد به هیچ وجه قابل مقایسه با تحریم های کنونی نیست.

وی افزود: فشار تحریم های این دوره هم قابل مقایسه با دور اول تحریم ها در اوایل دهه ۹۰ نیست و این دوره از نظر هدف گیری، شدت و تاثیرگذاری به مراتب سنگین‌تر از تحریم های قبل از برجام است. اگر تصادف کنیم و ۱۰۰ هزار تومان از دست بدهیم و آن زیان ۱۰ درصد سرمایه شما باشد فشار زیادتری را باید تحمل کنید تا اگر ۱۰ میلیون تومان از دست بدهید و آن مبلغ یک درصد سرمایه شما باشد، در تحریم های قبلی (قبل از برجام) بیشتر از دست دادیم ولی جیبمان پر بود.

لیلاز با بیان اینکه آمار، ارقام و شواهد نشان می دهد فشاری که به لحاظ معیشتی و اقتصادی از یک و نیم سال قبل اتفاق افتاد از دور اول شدیدتر و گسترده تر بود، خاطرنشان کرد: دور اول تحریم ها هنوز موجودی اقتصاد بالا بود. فقط در سال ۹۰ مبلغ ۱۲۰ میلیارد دلار نفت صادر می شد که در بدترین شرایط آن دوره، درآمد حاصل از فروش نفت به ۶۵ میلیارد دلار رسید لذا شدیدترین شوک را در این دوره از تحریم ها شاهد هستیم.

این اقتصاددان یادآور شد: تحریم ها و فشارهایی که بر دولت روحانی تحمیل شده در سطح جهان بی سابقه است و اگر تاریخ تحریم ها را بررسی کنیم، متوجه این تحلیل خواهیم شد. اولین تحریم معاصر مربوط به جنگ بین فرانسه و بریتانیا در دهه اول قرن ۱۹ میلادی بود که فرانسه را هدف قرار داد و هرگز گستردگی آن به اندازه تحریم های کنونی علیه ایران نمی رسد.

وی ادامه داد: تحریم های دوره اول در نیمه نخست سال ۹۱ شروع شد و عملاً تا نیمه دوم سال ۹۲ ادامه داشت، وقتی آن دوره را با تحریم های دوره کنونی مقایسه می کنیم متوجه شدت این دوره از تحریم ها، شوک و آثار اقتصادی آن می شویم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه اعتماد مردم به حکومت بزرگترین سرمایه هر کشور برای فائق آمدن بر مشکلات است، خاطرنشان کرد: قدیم به سرمایه اجتماعی می گفتیم مشروعیت. وقتی حکومتی مشروعیت دارد مردم با تمام توان با او همراه خواهند بود، مانند شرایطی که در جنگ تحمیلی داشتیم که با وجود تنگناها و فشارهای شدید اقتصادی مردم جان و مال خود را در خدمت حکومت گذاشتند. چون که اعتماد و مشروعیت وجود داشت.

وی افزود: روزی رجائی به تلویزیون آمد و در مورد قیمت بنزین مباحثی را مطرح کرد؛در مقابل او، طرفداران بنی صدر برای اینکه تصمیمات او را غیر علمی جلوه دهند بحث تعهد و تخصص را پیش کشیدندامادر تلویزیون گفت: از فردا بنزین لیتری ۳ تومان می شود که سرمایه داران،باک های خود را با بنزین ارزان پر نکنند؛ نه شلوغ شد و نه کسی پمپ بنزین آتش زد، چون اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بود که به او اعتماد به نفس می داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هرگاه جیب حکومت ها خالی می شود، سرمایه های مردم تعیین کننده هستند، یادآور شد: دولت فقیر پاسخگوتر است و شواهد نشان می دهد در آینده نقش دولت در اقتصاد کشور کم رنگ تر می شود و این نشانه خوبی است.

لیلاز با بیان اینکه در چند ماه گذشته نشانه هایی از بهبود در اقتصاد ایران ظاهر شده است، اظهار کرد: این پارامترهایی است که به ما می گویند اقتصاد ایران در حال پویایی، پوست اندازی و خود ترمیمی است که البته واکنش طبیعی اقتصاد به سپری کردن فشارهای حداکثری و شوک ناشی از آن است.
وی اضافه کرد: انصافا مدیریت کنونی بانک مرکزی نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته است، بر همین اساس و با توجه به واکنش طبیعی اقتصاد باید منتطر شیفت شدن آن از یک حالت انفعالی به شرایط بلند شدن از بستر بیماری باشیم.
لیلاز با ذکر این نکته که اقتصاد موجود زنده ای است، خاطرنشان کرد: این موجود زنده اعتماد خود را به داروهای تقویتی از دست داده و تصمیم گرفته خودش به داد خودش برسد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: عامل اصلی تورم رشد نقدینگی است و ارتباطش با ترامپ و تحریم حداقلی است و در شرایط پیش رو به نظر می رسد مسئولان مترصد رفع این نقیصه هستند، بنابراین با توجه به اثر ناشی از کاهش سهم درآمدهای نفتی، واکنش طبیعی اقتصاد به بیماری خود و تبع آن کاهش نقش دولت در اقتصاد، پیش بینی می شود هر چند کند ولی در آینده با اقتصاد متعادل و متوازنی رو به رو خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بزرگ و دارای ظرفیت های زیادی است، خاطرنشان کرد: در چهل و یکمین سال انقلاب هستیم و نباید فراموش کرد طی این سال ها بیش از یک سوم سرمایه کشور صرف آموزش شده و محصول آن جامعه ای با سواد است که در عرصه های مختلف خود را نشان می دهد.
لیلاز عنوان کرد: نزدیک به ۲۰ میلیون نفر هر صبح به مدرسه می روند که این پدیده در منطقه خاورمیانه بی نظیر و قابل توجه است؛ این سرمایه ای است که به مرور چه بخواهیم یا نخواهیم جایگزین درآمد نفتی می شود.
وی با بیان اینکه پدیده خود ترمیمی در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است، افزود: نسبت به قبل از انقلاب تعداد خودرو ۱۰ برابرشده اماترافیک و آلودگی ۱۰ برابر نشده است. هر جا لازم بود انتقاد کردم و پیش بینی خود را نسبت به آینده گفتم؛ هر وقت پیش بینی بدبینانه ارائه دادم اتفاق افتاد امااکنون با وجود نگرانی ها نسبت به آینده خوشبینم.
این اقتصادان یادآور شد: با مذاکره با آمریکا مخالفم و فکر می کنم در شرایط کنونی کنار آمدن با آمریکا هیچ کمکی به اقتصاد ایران نمی کند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: بیشتر مسؤولان ما وسعت و متفاوت بودن اقتصاد ایران را نمی شناسند؛آمریکایی ها هم اقتصاد ایران را نمی شناسند و همین عدم شناخت،آنها را در محاسبات خود به اشتباه انداخته است. یکی از ویژگی های اقتصاد ایران،وجه زیرزمینی آن است؛ به همین دلیل هیچ سطحی از فشار و هیچ قدرتی نمی تواند اقتصاد ایران را به طور کامل زمینگیر کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 8 مهر 98، کد مطلب: 83497943: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین