پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۸
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سهم خروجی کالا به افغانستان از مرزهای استان را ۲۱ درصد ذکر کرد و گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۵۱ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای استان صادر شد.

شعارسال: داود شهرکی عصر شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد افزود: از مجموع کالاهای خروجی از مرزهای استان ۱۰۲ میلیون دلار از محل ماده ۱۱۶ و ۴۹ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات کالاهای خود استان بوده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و این کشور ۹۰ درصد بازار صادراتی استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: صادرات استان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل ۴۴ درصد کاهش و با این وجود میزان واردات ۷۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: بررسی روند صادرات استان در هفت سال گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش میزان صادرات استان از نظر وزنی، میزان صادرات از نظر ارزش ریالی روند یکسانی داشته است.

شهرکی عنوان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی دارای ۲ گمرک رسمی بیرجند و ماهیرود و چهار بازارچه مرزی با زیرساخت‌های مناسب در چهار شهرستان است اما سه بازارچه آن از جانب کشور افغانستان مسدود شده است.

وی با بیان اینکه عمده صنایع خراسان جنوبی، کوچک هستند یادآور شد: اکنون ۱۲ واحد صنعتی بزرگ، ۱۶ واحد صنعتی متوسط و ۵۱۳ واحد صنعتی کوچک در این استان فعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تاکید کرد: میزان واردات از افغانستان به استان بسیار پایین است به گونه‌ای که در ۶ ماه نخست امسال تنها ۲۶ میلیون دلار بوده است.

وی تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان و سیاست‌های افغانستان را یکی از مهمترین موانع و مشکلات تجارت با این کشور دانست و گفت: همچنین نبود سیاست تجاری مشخص در افغانستان و قدرت تصمیم گیران محلی، ممنوعیت‌های مقطعی اعمال شده از جانب افغانستان برای کالاهای ایرانی و ثبت غیرقانونی برندهای معتبر ایرانی در افغانستان از دیگر موانع و مشکلات است.

شهرکی به دلایل کاهش صادرات در استان اشاره کرد و افزود: ممنوعیت صادرات برخی اقلام عمده صادراتی استان، تخصصی شدن صادرات برخی کالاها صرفا توسط واحدهای تولیدی یا نمایندگان مجاز آنها و تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات از جمله عمده‌ترین دلایل کاهش صادرات در استان بوده است.

وی خواستار تسهیل صدور ویزای تجار معتمد و خوشنام افغانستان به ایران شد و تصریح کرد: علاوه بر این نیاز است مشابه آنچه در استان سیستان و بلوچستان مصوب شد گذرهای مرزی با کشور افغانستان برای تامین اقلام مورد نیاز کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همچنین خواستار رایزنی برای بازگشایی بازارچه های مرزی از طرف دولت افغانستان شد و اظهار داشت: بایستی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در مزار شریف هماهنگی‌های لازم انجام شود.

امکان صدور پاس مرزی موقت برای تجار افغانی در محل بازارچه مرزی ماهیرود، ارایه گزارش‌های تخصصی در زمینه اقلام مورد نیاز افغانستان و اطلاع‌رسانی آخرین رویدادها و مناسبات تجاری تاثیرگذار در فرآیند مراودات از دیگر خواسته‌های شهرکی از سفیر ایران در افغانستان بود.

وی به جایگاه تولیدات مهم استان در کشور اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی در زمینه کنسانتره ذغال سنگ رتبه نخست، کاشی و سرامیک رتبه دوم، لاستیک خودرو رتبه چهارم و استخراج واقعی معادن رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۵۶ هزار خانوار استان دارای کارت مبادلات مرزی هستند و بیش از سه هزار عضو از عواید صادرات سوخت در خراسان جنوبی بهره‌مند می‌شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 13مهر1398 ، کدخبر: 83504555: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین