پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
امروز بیست و پنجم شوال سالروز شهادت معصومی بوده که اسوه جهاد در عرصه علم و دانش و فرهنگ است.

شعارسال: امروز قم مأمن عاشقان و دلباختگانی شده که می‌خواهند از این مکان سلام‌گوی بقیع باشند و قلب‌های خود را از این حرم امن الهی به سوی مدینه گره بزنند؛ چه زیبا گفته‌اند که دختر اشک‌ریز پدر است. آری چه خوش گفته‌اند که دختر هوادار پدر است. امروز معصومه(س) میزبان عاشقان جد خویش شده است و می‌خواهد حق فرزندی خود را ادا کند پس در آغوش لطف می‌کشد زائرانش را و می‌رساند سلام و تسلیت تک تک مومنانی را که سعادت حضور در بقیع را نیافته اما او را واسطه رسیدن به امام خود یافته‌اند...

امروز بیست و پنجم شوال سالروز شهادت معصومی است که اسوه جهاد در عرصه علم و دانش و فرهنگ است. امامی که توانست گستره بخش دین الهی باشد آن هم در دوران خلفایی همچون بنی‌امیه و بنی عباس. امام صادق(ع) حیات‌بخش جهان اسلام بود و توانست با تعلیم و تربیت شاگردان خود افقی روشن برای اسلام و مسلمین ترسیم کند. امام صادق(ع) مؤسس مذهب جعفری بود و توانست با ایجاد حوزه،‌ 4 هزار نفر را مورد تعلیم قرار دهد و از میان پرده‌های جهالت به روشنگری در خصوص علوم دینی و مذهبی بپردازد. کسانی که از وجود ایشان بهره می‌بردند تنها مختص شیعیان نبودند بلکه بزرگان اهل تسنن نیز از علم و دانش ایشان استفاده کرده و از پیروان مکتب او بودند.

امام جعفر صادق(ع) در حدیثی فرموده‌اند: «من امام کسی هستم که از من پیروی کند»؛ از این رو کسانی می‌توانند نسبت به شیعه بودن خود اذعان داشته باشند و در واقع خود را شیعه به حساب آورند که پیرو راستین معصومین از جمله این امام بزرگوار باشند. امام صادق(ع) همچون سایر معصومین از فضایل بسیاری برخوردار بود چنانکه مالک بن انس یکی از بزرگان اهل سنت در فضایل آن حضرت آورده است: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نکرده است».

حجت‌الاسلام والمسلمین صابر محسنی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه امام جعفر صادق از علم و کمالی والا برخوردار بود، گفت: ایشان از اندیشمندان زمان خود بود و با ایجاد مکتب جعفری به احیای اسلام ناب محمدی پرداخت.

وی با بیان اینکه رشد و توسعه فرهنگ شیعی در عصر این معصوم اتفاق افتاد، ادامه داد: امام جعفر صادق(ع) جذب‌کننده افکار عموم به سوی اهل بیت(ع) بود و همین امر سبب ایجاد نظام تفکر شیعی شد.

محسنی با اشاره به اینکه آن حضرت از هیچ فرصتی برای دفاع از دین و نشر علوم دینی دریغ نمی‌کرد، افزود: ایشان در موضوعات مختلف با دیگر سران مذاهب مناظره می‌کرد و با ارائه دلیل و برهان‌های عقلی و منطقی سستی عقاید آن‌ها را روشن می‌ساخت.

وی اظهار کرد: تسلط علمی این معصوم تنها به فقه، حدیث و حکمت محصور نبود بلکه دانش ایشان در علومی همچون طب، نجوم، شیمی و... زبانزد بود و جابربن حیان نمونه‌ای از شاگردان این معصوم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کریمی کارشناس علوم دینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه علما و روحانیون میراث‌داران مکتب امام صادق(ع) هستند، گفت: همه عالمان و طالبان دینی بایستی به فقه و مکتب جعفری متعهد و پایبند بوده و تخصص‌های لازم در تمام علوم را کسب کنند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) بسیار زمان‌شناس بود و مطابق با مقتضای زمانه پیش می‌رفت، ادامه داد: ضروری است حوزه‌های علمیه ادامه دهنده سیره و مکتب این امام بزرگوار باشند و با تولید علوم و دانش مرتبط با شرایط و نیازهای روز پاسخگوی نیازها باشند.

کریمی اظهار کرد: هدف ایشان تربیت نیروهایی بود که بتوانند به نشر علوم دینی بپردازند و از نفوذ و رواج اندیشه‌های بیگانگان و دشمنان جلوگیری کنند.

کارشناس علوم دینی تأکید کرد: حوزه‌های علمیه و مراکز دینی ما باید دنباله‌رو مکتب این معصوم باشند و هدفشان تربیت متخصصان در علوم مختلف و نشر معارف الهی باشد.

وی با اذعان به اینکه امام صادق(ع) زمانی به امامت رسید که مذهب‌های مختلف رواج یافته بود، لکن شیوه و مکتب ایشان متفاوت از دیگر مذاهب بود و سایرین را به وحدت و تکیه بر مکتب الهی فرا می‌خواند، افزود: در عصر کنونی دشمنان اسلام جنگ نرم را در پیش گرفته و از این طریق به دنبال ضربه زدن به اسلام هستند که ضروری است ما نیز مطابق با شرایط زمانه نشر و تبلیغ اسلام و علوم دینی را در نظر بگیریم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر فراستی پژوهشگر و مفسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، به احادیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه السلام فرمود، شیعیان ما را در سه (وقت) امتحان کنید؛ در وقت نماز که چگونه بر آن محافظت می‌کنند، در نزد اسرار آن‌ها که چگونه آن را از دشمنان ما حفظ می‌کنند و در نزد اموالشان که چگونه با آن با برادران خویش هم‌دردی می‌کنند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات کنونی در جامعه از جمله کم‌رنگ شدن عفاف و همچنین رواج رباخواری به حدیثی در این خصوص اشاره کرد و گفت: حضرت صادق(ع) در این زمینه فرموده «همانا شیعه علی کسی است که عفت دارد، تلاشش زیاد، و عملش برای خدا باشد، و امید ثواب از او داشته باشد و از عقابش بترسد. پس اگر چنین افرادی را دیدی آن‌ها شیعیان جعفر (امام صادق علیه السلام) هستند».

فراستی افزود: ابی اُسامة بن زید می‌گوید که امام صادق علیه السلام فرموده است؛ سلام مرا به هر کس که پیرو ماست و به گفته‌های ما گوش می‌کند، ابلاغ کن و از طرف من بگو، من شما را به تقوای الهی و پرهیزکاری در دینتان، و تلاش و کوشش در راه خدا، و راستگویی و امانت‌داری، و سجده‌های طولانی و نیکو همسایه داری و... سفارش می‌کنم؛ زیرا هرگاه کسی از شما در دینش ورع داشته باشد و راست بگوید و امانت را رد کند و اخلاقش را با مردم نیکو گرداند، مردم می‌گویند: این «جعفری مذهب» است و این مرا شادمان می‌سازد و از بابت آن شادمان می‌شوم و می‌گویند: این است روش ادب [و تربیت] امام صادق علیه السلام، ولی اگر برخلاف این باشد، گرفتاری آن به من می‌رسد و گفته می‌شود که این هم اثر تربیتی امام صادق علیه السلام.

از این رو در نهایت باید گفت امام جعفر صادق(ع) اسوه دین‌داری و مبارزه فعالانه علیه دشمنان دین اسلام بود و در شرایط فعلی نیز راه و منش ایشان باید سرلوحه همه شیعیان قرار گیرد. امید است عزاداری در سالروز شهادت این امام بزرگوار موجبات لطف و غفران الهی را پدید آورد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 9 مرداد 1395، کدمطلب: 13950509000264 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین