پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
وزیر محترم راه و شهرسازی در دیدار با مدیران عامل ایرلاین ها و شرکت های هلیکوپتر سازی ، اقدام به بیان چالش ها و انتظارات خود از صنعت هوانوردی و ایرلاین ها نمود. مواردی که در اجرا ، نیازمند حداقل ضمانت ها و توجیهات بوده که در فرمایشات ایشان، شفاف نگردیده اند. گزارش زیر، ضمن انعکاس فرمایشات مقام عالی وزارت، اقدام به نقد مباحث مطرح شده نموده است.

شعار سال: وزیر راه و شهرسازی در این دیدار بیان داشت : اکنون بیشترین سوءاستفاده از قیمت بلیت هواپیما را تعدادی دلال انجام می‌دهند واین مساله باعث نارضایتی مردم شده ونظام دلالی و واسطه گری که در حق مردم اجحاف کرده و حاصلی برای ایرلاین‌ها ندارد، باید کنترل شود.مادامی که این مساله کنترل نشود، این جو آشفته وجود خواهد داشت ودلال بازی و واسطه گری باید کنترل شود و ایرلاین ها می‌توانند بر این مساله نظارت نمایند.


اسلامی یادآور شد: برخی تنش‌ها بر سر قیمت‌گذاری بلیت هواپیما و اختلاف نظر میان ایرلاین‌ها و نهادهای نظارتی وجود دارد وسران سه قوه به منظور کنترل هزینه‌های زندگی در این شرایط ویژه اقتصادی، تصویب کردند که تمام قیمت‌ها باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.قیمت گذاری بلیت هواپیما در اختیار شورای عالی هواپیمای کشوری است، ضمن آنکه نرخ گذاری طبق برنامه پنجم آزاد شده واکنون مهلت داده شده تا همه دستگاه‌ها نقطه نظرات خود را مطرح کنند، تا اشکالات مصوبه فعلی در مصوبه جدید برطرف شود.از این فرصت استفاده می‌کنیم تا قیمت گذاری بلیت هواپیما مجددا منطبق با قوانین و مقررات داخلی صنعت شود.

به گفته اسلامی، اکنون در مورد حمل‌و نقل جاده‌ای و ریلی در شورای عالی ترابری کشور قیمت‌ها تصویب شده واین مساله با هماهنگی تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام شده وبرای تعیین قیمت بلیت هواپیما نیز باید اینروش مورد توجهقرار گیرد و نرخ های جدید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مصوب و ابلاغ شود.

وزیر راه و شهرسازی از اختلاف نظرها در مورد نحوه اخذ عوارض شهرداری از بلیت هواپیما، به عنوان یکی دیگر از چالش‌های صنعت هوانوردی تجاری در کشور یاد کرد و گفت: عوارض شهرداری‌ها، طبق قانون عوارض باید به شهرداری شهری که بلیت در آن فروخته شده ، پرداخت شود.


ویگفت: ایرلاین‌ها بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداخت کنند و شرکت فرودگاه‌ها نیز باید تلاش کند هزینه‌ها متاثر از تنش‌ها افزایش پیدا نکرده و به ثبات برسد.

اسلامی ضمنتاکید بر لزوم ایجاد عدالت و توازن منطقه‌ای در برقراری پروازها گفت: می‌توان در برخی از هاب‌ها، مسیر بین المللی نیز ایجاد کرد تا ترکیب درآمد ارزی و ریالی توان مالی شرکت‌ها را تقویت کند. از سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها انتظار می روداستقرار این نظام را با اهتمام ویژه‌ای دنبال کرده تا عدالت در کشور برقرار شود.

وزیر راه و شهرسازی سپس با تشریح اقدام هایدولت برای تسهیل گسترش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی مصوبه‌ای صادر کردهو براساس آن اکنون زمینه دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما فراهم شده است.

وی اضافه کرد: اکنون چندین کشور در منطقه با تصویب آزادی پنجم( آزادی‌های هوایی دسته ای از حقوق هوانوردی هستند که به شرکت‌های هواپیمایی یک کشور اعطا می‌شوند تا بتوانند به مرز هوایی یک کشور دیگر وارد شوند و در آن کشور فرود بیایند/آزادی‌ پنجم به‌طور رسمی توسط پیمان‌های بین‌المللی و به‌طور ویژه پیمان شیکاگو پذیرفته شده‌اند ‌و شامل حق گرفتن مسافر و بار و محصولات یا یکی از آنها به مقصد قلمرو کشور دیگر و حق پیاده کردن مسافر و تخلیه بار و محصولات پستی یا یکی از آنها که مبدا حمل آن قلمرو هر یک از کشورها است) ، از ما می‌خواهند ایرلاین‌های کشور ما در مسیرهای پروازی آن‌ها پرواز کرده و پروازهای این کشورها را انجام دهند. این فرصتی است که ایرلاین های ایرانی می توانند از آن استفاده کنند تا با بالا بردن درآمد، قیمت‌ها در سایر مسیرها را متعادل تر کنند.

اسلامی افزود: پیاده سازی این روش،ضریب اشغال صندلی در شرکت‌های هوایی را بالامی برد تا وضعیت مطلوبی را در جابه‌جایی مسافر در پروازهای داخلی تجربه شود.


وی با اشاره به ضرورت استفاده از توان داخلی برای ارتقای توان صنعت هوانوردی کشور، گفت: باید بتوانیم از تولید داخلی و توان شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم. برابر مقررات، بسیاری از این شرکت ها می توانند به تولید بسیاری از قطعات اقدام کنند، بنابراین ایرلاین ها باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکنون در بحث چک C و اورهال موتور، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد. نباید این احساس را داشته باشیم که تحریم ما را فلج کرده است. باید مستحکم ایستاد و با باور قاطع جلو رفت تا از این مرحله گذر کنیم.


نقد ایرلاین پرس بر صحبت های وزیر در دیدار اخیر :

ضمن تشکر از زحمات وزیر محترم ، باید از ایشان پرسید که :

  • آیا واقعا فکر می کنند که بعضی از ایرلاین ها در این فرآیند دلالی بلیت با دلالان هیچ نقش ندارند؟ اگر این طور است، جلسه ای مشترک ترتیب دهند تا با اسنادی غیر قابل انکار در این خصوص وارد بحث و مذاکره شویم؟
  • اگر تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما، شورای عالی هواپیمایی کشور بوده و با هماهنگی سازمان هایتعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده ، اقدام به نهایی سازی قیمت می شود، چرا اسم سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی، توسط افراد خاص مطرح شده است؟ چگونه با تخلف این افراد برخورد می کنید؟
  • مگر مصوبات قانونی برنامه پنجم توسعه ، جزو مصوبات دائمی محسوب می شوند که امکان تداوم در برنامه ششم را داشته باشند؟ اگر این مصوبه در طول برنامه پنجم توسعه اجرایی می شد ، می توانست تداوم یابد، مصوبه ای که ناقص مانده است، با ذکر ادله توجیهی باید در برنامه ششم مجددا آورده می شد؟ نظر جناب وزیر در این خصوص چیست؟
  • با کدام ضمانت از ایرلاین ها میخواهید که بدهی خود به شرکت فرودگاهها را بپردازند، آیا فرمایشات شما در حد نوعی توصیه است یا الزام قانونی؟
  • شرکت های دانش بنیاد، با چه مکانیزمی می توانند تائیدیه های بین المللی تولید را بگیرند؟ در صورت عدم اخذ تائیدیه های لازم، ناوگانی که از این قطعات استفاده نموده، می تواند دچار تحدید پروازی شده و توان پرواز برون مرزی خود را از دست دهد(بشکل خاص اتحادیه اروپا).
  • فرض کنیم منابع لازم برای خرید هواپیما ، همین امروز بشکل تمام و کمال مهیا باشد، با کدام نقشه راه می خواهید هواپیما خریداری کنید؟ هواپیما نو یا دست دوم؟ تعداد ناوگان مورد نیاز؟ برنامه پروازی در سناریوهای مختلف؟ …… ،آیا غفلت تاریخی سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص قابل گذشت است؟
  • …..

سوالات دیگری نیز مطرح است که ان شاالله در وقت مناسب مطرح خواهند گردید. منتظر پاسخ های جامع و شفاف آن برادر عزیز هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران پرس، تاریخ 17 مهر 98، کد مطلب: 232214: www.airlinepress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین