شعار سال: وزیر راه و شهرسازی در این دیدار بیان داشت : اکنون بیشترین سوءاستفاده از قیمت بلیت هواپیما را تعدادی دلال انجام میدهند واین مساله باعث نارضایتی مردم شده ونظام دلالی و واسطه گری که در حق مردم اجحاف کرده و حاصلی برای ایرلاینها ندارد، باید کنترل شود.مادامی که این مساله کنترل نشود، این جو آشفته وجود خواهد داشت ودلال بازی و واسطه گری باید کنترل شود و ایرلاین ها میتوانند بر این مساله نظارت نمایند.
اسلامی یادآور شد: برخی تنشها بر سر قیمتگذاری بلیت هواپیما و اختلاف نظر میان ایرلاینها و نهادهای نظارتی وجود دارد وسران سه قوه به منظور کنترل هزینههای زندگی در این شرایط ویژه اقتصادی، تصویب کردند که تمام قیمتها باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.قیمت گذاری بلیت هواپیما در اختیار شورای عالی هواپیمای کشوری است، ضمن آنکه نرخ گذاری طبق برنامه پنجم آزاد شده واکنون مهلت داده شده تا همه دستگاهها نقطه نظرات خود را مطرح کنند، تا اشکالات مصوبه فعلی در مصوبه جدید برطرف شود.از این فرصت استفاده میکنیم تا قیمت گذاری بلیت هواپیما مجددا منطبق با قوانین و مقررات داخلی صنعت شود.
به گفته اسلامی، اکنون در مورد حملو نقل جادهای و ریلی در شورای عالی ترابری کشور قیمتها تصویب شده واین مساله با هماهنگی تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام شده وبرای تعیین قیمت بلیت هواپیما نیز باید اینروش مورد توجهقرار گیرد و نرخ های جدید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مصوب و ابلاغ شود.
وزیر راه و شهرسازی از اختلاف نظرها در مورد نحوه اخذ عوارض شهرداری از بلیت هواپیما، به عنوان یکی دیگر از چالشهای صنعت هوانوردی تجاری در کشور یاد کرد و گفت: عوارض شهرداریها، طبق قانون عوارض باید به شهرداری شهری که بلیت در آن فروخته شده ، پرداخت شود.
ویگفت: ایرلاینها بدهی خود را به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پرداخت کنند و شرکت فرودگاهها نیز باید تلاش کند هزینهها متاثر از تنشها افزایش پیدا نکرده و به ثبات برسد.
اسلامی ضمنتاکید بر لزوم ایجاد عدالت و توازن منطقهای در برقراری پروازها گفت: میتوان در برخی از هابها، مسیر بین المللی نیز ایجاد کرد تا ترکیب درآمد ارزی و ریالی توان مالی شرکتها را تقویت کند. از سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاینها انتظار می روداستقرار این نظام را با اهتمام ویژهای دنبال کرده تا عدالت در کشور برقرار شود.
وزیر راه و شهرسازی سپس با تشریح اقدام هایدولت برای تسهیل گسترش ناوگان شرکتهای هواپیمایی گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی مصوبهای صادر کردهو براساس آن اکنون زمینه دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما فراهم شده است.
وی اضافه کرد: اکنون چندین کشور در منطقه با تصویب آزادی پنجم( آزادیهای هوایی دسته ای از حقوق هوانوردی هستند که به شرکتهای هواپیمایی یک کشور اعطا میشوند تا بتوانند به مرز هوایی یک کشور دیگر وارد شوند و در آن کشور فرود بیایند/آزادی پنجم بهطور رسمی توسط پیمانهای بینالمللی و بهطور ویژه پیمان شیکاگو پذیرفته شدهاند و شامل حق گرفتن مسافر و بار و محصولات یا یکی از آنها به مقصد قلمرو کشور دیگر و حق پیاده کردن مسافر و تخلیه بار و محصولات پستی یا یکی از آنها که مبدا حمل آن قلمرو هر یک از کشورها است) ، از ما میخواهند ایرلاینهای کشور ما در مسیرهای پروازی آنها پرواز کرده و پروازهای این کشورها را انجام دهند. این فرصتی است که ایرلاین های ایرانی می توانند از آن استفاده کنند تا با بالا بردن درآمد، قیمتها در سایر مسیرها را متعادل تر کنند.
اسلامی افزود: پیاده سازی این روش،ضریب اشغال صندلی در شرکتهای هوایی را بالامی برد تا وضعیت مطلوبی را در جابهجایی مسافر در پروازهای داخلی تجربه شود.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از توان داخلی برای ارتقای توان صنعت هوانوردی کشور، گفت: باید بتوانیم از تولید داخلی و توان شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم. برابر مقررات، بسیاری از این شرکت ها می توانند به تولید بسیاری از قطعات اقدام کنند، بنابراین ایرلاین ها باید از این ظرفیت استفاده کنند.
وی ادامه داد: اکنون در بحث چک C و اورهال موتور، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد. نباید این احساس را داشته باشیم که تحریم ما را فلج کرده است. باید مستحکم ایستاد و با باور قاطع جلو رفت تا از این مرحله گذر کنیم.
نقد ایرلاین پرس بر صحبت های وزیر در دیدار اخیر :
ضمن تشکر از زحمات وزیر محترم ، باید از ایشان پرسید که :
سوالات دیگری نیز مطرح است که ان شاالله در وقت مناسب مطرح خواهند گردید. منتظر پاسخ های جامع و شفاف آن برادر عزیز هستیم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران پرس، تاریخ 17 مهر 98، کد مطلب: 232214: www.airlinepress.ir