پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: در بُعد سیاست خارجی زندگی پیامبر مشاهده می‌شود که ایشان نسبت به کفار شدت عمل داشتند و درعین‌حال بر اساس «خُلق عظیم» خود با انصاف برخورد می‌کردند؛ در جنگ‌ها همیشه سفارش می‌کردند که با پیرمردها، پیرزن‌ها و کودکان کاری نداشته باشند، به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد نکنند، آب‌های آشامیدنی را مسموم نکنند و درختان را به آتش نکشند.حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه چهار سوره قلم «وَإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیم» از حضرت محمد (ص) به‌عنوان «خُلق عظیم» یادکرده است و بر آن نیز تأکید می‌کند.وی ادامه داد: وقتی ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سیره پیامبر (ص) را موردبررسی قرار می‌دهیم در همه زوایا اخلاق پیامبر را کامل و با کرامت مشاهده می‌کنیم.

شعار سال: حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین اظهار کرد: خداوند متعال در آیه چهار سوره قلم «وَإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیم» از حضرت محمد (ص) به‌عنوان «خُلق عظیم» یادکرده است و بر آن نیز تأکید می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سیره پیامبر (ص) را موردبررسی قرار می‌دهیم در همه زوایا اخلاق پیامبر را کامل و با کرامت مشاهده می‌کنیم.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین اشاره کرد: در اخلاق فردی باید به این نکته اشاره‌کنیم که حضرت همیشه متبسم بودند؛ پاکیزگی و نظافت را رعایت می‌کردند و هنگام مواجهه با دیگران مرتب ظاهر می‌شدند و همیشه ظاهری آراسته و خوشبو داشتند.

وی گفت: پیامبر در زندگی فردی نسبت به همسر و فرزند خویش نهایت و اوج محبت را داشتند؛ وقتی خدمت حضرت زهرا (س) می‌رسیدند بر اساس عواطف پدری در دورانی که کشتن دختر رسم عرب جاهلی بود دخترشان را می‌بوسیدند.

حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد بیان کرد: حضرت محمد (ص) اوج محبت را نسبت به همسران و مادر رضاعی خود داشتند؛ یک‌بار حلیمه مادر رضاعی پیامبر (ص) به دیدار ایشان آمدند که حضرت جایگاه ویژه‌ای برای او بازکرده و عبای خود را بالای خانه پهن کردند تا نهایت تکریم را برای وی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در ابعاد اجتماعی شخصیت پیامبر (ص) می‌توان به برخورد وی با مردم اشاره کرد؛ حضرت در برخورد با مردم اعم از کودکان، سالخوردگان و حتی جوانان متبسم بودند و در سلام دادن به آنان پیش‌دستی می‌کردند.

دوری پیامبر (ص) از تجمل و اشرافیت

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین بیان کرد: در بعد اقتصادی زندگی پیامبر (ص) باید متذکر شد که ایشان از اسراف دوری کرده، انفاق را در سیره داشتند و همیشه تلاش مضاعف می‌کردند؛ همچنین هیچ‌گاه فقیری دست‌خالی از نزد رسول گرامی اسلام بازنمی‌گشت.

وی عنوان کرد: پیامبر (ص) به ساده زیستی توجه داشته و از تجمل و اشرافیت به دور بودند؛ این حضرت قناعت‌پیشه بودند و در عصر حاضر این سیره حضرت بسیار می‌تواند کارگشا باشد چراکه امروزه در تمامی مراسم‌ها اسراف مشاهده می‌شود و این امر می‌تواند ما را دچار آسیب کند و درعین‌حال با رعایت آن می‌توان گره از کار فقرا گشود.

حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد اظهار کرد: در بُعد سیاست خارجی زندگی پیامبر مشاهده می‌شود که ایشان نسبت به کفار شدت عمل داشتند و درعین‌حال بر اساس «خُلق عظیم» خود با انصاف برخورد می‌کردند؛ در جنگ‌ها همیشه سفارش می‌کردند که با پیرمردها، پیرزن‌ها و کودکان کاری نداشته باشند، به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد نکنند، آب‌های آشامیدنی را مسموم نکنند و درختان را به آتش نکشند.

وی بیان کرد: امروزه در جنگ‌ها این‌گونه رفتار می‌شود؟! آیا سازمان حقوق بین‌الملل به این موارد توجه دارد؟! باید گفت که اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش به این موارد توجه داشته و رعایت می‌کرده است.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین در پایان یادآور شد: تمامی رفتارهای پیامبر نشانگر این است که ایشان دارای «خُلق عظیم» بودند و در عالم حقیقت نیز باید ایشان را این‌گونه معرفی کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 5 آبان 98، کد خبر: 98080502536، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین