پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۴۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
وحید شقاقی شهری می‌گوید: گرجستان در سال گذشته پذیرای بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش املاک و تاسیس شرکت بوده است که بنا بررسی‌ها نشان می دهد بخش مهمی از این اعتبار از سوی ایرانی‌ها تامین شده است.

شعار سال: این کارشناس اقتصادی افزود: این رقم ، برای اقتصاد گرجستان و البته برای اقتصاد ایران رقمی بسیار بزرگ محسوب می‌شود از این رو ضرورت دارد ، ایران عوامل اقتصادی و اجتماعی که منجر به خروج سرمایه‌ها از کشور شده است را با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل خروج سرمایه، مولفه امنیت سرمایه‌گذاری در هر کشوری است، گفت: غالبا در اقتصادهایی که عوامل داخلی و خارجی امنیت سرمایه گذاری را با خطر مواجه می‌کنند، روند خروج سرمایه شدت می‌گیرد ، اما در اغلب موارد کشورها در صدد یافتن راهکاری برای پیشگیری از این ماجرا هستند .

وی تاکید کرد: نکته مهم اینجاست که به رغم انتشار آمارهای هشدار دهنده در خصوص خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه، گرجستان و دیگر کشورها باز شاهدیم ابزارهای نظارتی برای ممانعت از این اقدام صورت نمی گیرد.

وحید شقاقی شهری گفت: در شرایطی که ایران در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و تحریم های اقتصادی فشار سنگینی را به ایران وارد می کند، هیچ کس نمی‌داند دقیقا چه میزان سرمایه به مقصد کدام کشورها از ایران خارج می‌شود ، در حالی که می توان با ابزارهایی ضمن شناسایی سرمایه خروجی ، با دریافت مالیات و ... مقابل این وضعیت ایستاد .

مالیات بر فرار چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: به طور مثال در آلمان از دهه ۳۰ تا دوران پس از جنگ جهانی دوم مالیاتی وضع شده بود تحت عنوان "مالیات بر فرار" بدین معنا که هر کسی قصد خارج کردن سرمایه‌اش از کشور را داشت باید این مالیات را پرداخت می کرد. هم اکنون نیز در هند، کانادا قانونی تحت عنوان مالیات بر خروج سرمایه وجود دارد بدین معنا که برای خروج سرمایه از کشور باید بین ۲۵ تا ۵۰ درصد ارزش سرمایه را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند و این خود مانعی در راه خروج سرمایه است.

 وی تاکید کرد: متاسفانه ما در هر دو بعد با چالش مواجه هستیم؛ در وهله اول با کاهش امنیت سرمایه‌گذاری ، سرمایه‌ها، خصوصا سرمایه‌های قشر مرفه و پولدار، میل به خروج پیدا کرده است و از سوی دیگر نبود ابزار نظارتی سبب شده است، هزینه خروج این سرمایه‌ها به اقتصاد کشور وارد شود و افرادی که اقدام به خارج کردن سرمایه‌هایشان می کنند در حاشیه امن قرار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه با معرفی بازار رقیب ، برای بازار مسکن در ایران ، درصددند نسبت به جذب سرمایه‌های ایرانیان اقدام کنند، گفت: تبلیغات گسترده و هجومی ، حالا گرجستان و ترکیه را به مقصد بسیاری از سرمایه‌ها تبدیل کرده و از سوی دیگر کشورهای دیگر منطقه نیز این بازار را مساعد می‌بینند و درصدند شرایطی برای جذب بخشی از آن را فراهم کنند.

شقاقی پیشنهاد کرد علاوه بر اتخاذ تدابیر سختگیرانه و تقویت نهادهای نظارتی، مالیات خروج سرمایه هر چه سریعتر وضع شود تا هزینه خرید ملک توسط برخی در خارج از کشور بر اقتصاد کشور تحمیل نشود. به گفته وی با نصیحت و موعظه نمی توان مقابل خرئج سرمایه‌ها از ایران ایستاد.

بی اطلاعی از شمار شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور

شقاقی با اشاره به اینکه بخشی از این سرمایه‌ها در بخش ملک هزینه می‌شود و بخشی نیز بابت تاسیس شرکت در این کشورها از ایران خارج می شود، گفت: برای اقتصادی چون گرجستان، وقتی حجم سرمایه خارجی ورودی در بخش ملک و شرکت به ۵ میلیارد دلار برسد، در اقتصادی چون ترکیه این رقم بسیار بزرگتر خواهد بود .   

وی با اشاره به اینکه میزان ثروت افراد به راحتی قابل رصد است، گفت: ابزارهای مالیاتی اینجا می‌توانند عاملی کنترلی در ممانعت از خروج بی‌حساب و کتاب سرمایه باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: متاسفانه هیچ آمار روشنی از تعداد شرکت‌ها یا میزان سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج کشور وجود ندارد و هر آماری نیز اعلام شود آمار دقیقی نیست. حتی کشورهای اطراف نظیر ترکیه و گرجستان و ... با اگاهی از این خلا اماری هیچ گاه میزان سرمایه‌های ورودی از ایران را منتشر نمی کنند.

وی تاکید کرد: نکته قابل بررسی دیگر این است که سرمایه های ایرانی به بهانه نبود امنیت سرمایه‌گذاری راهی کشورهایی می شوند که در مقیاس بین‌المللی و استانداردهای جهانی دارای امنیت چندان بالایی نیستند . 

 شقاقی در توضیح این مطلب ادامه داد: این کشورها اتفاقا دارای ریسک متوسط به بالا هستند اما عامل تبلیغات و بی توجهی به روند خروج سرمایه عامل مهم این اتفاق شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 17 آبان 98، کد مطلب: 1318585: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین