پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۸۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
در کنار تمامی مشکلاتی که اکنون پیش روی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ارائه خدمات وجود دارد، مشکل ارائه نشدن کامل و بدون کمبود خدمات بیمه تکمیلی به جامعه مخاطبان خود، معضلی است که به ویژه در یک سال اخیر گریبان این نهاد را گرفته است. هم اکنون بخشی از خانواده شهدا و ایثارگران مدت هاست مطالباتشان از طرف قرارداد بیمه تکمیلی بلاتکلیف مانده است و چه بسا برخی مراکز درمانی نیز از ارائه خدمت به این گروه خودداری می‌کنند.

شعارسال: مشکل از سال ۹۴ آغاز شد زمانی که سازمان برنامه و بودجه به دلیل یکسان کردن ارائه خدمات بیمه مکمل ایثارگران، بنیاد را مکلف کرد تا بیمه ایثارگران اعم از شاغل، غیرشاغل و بازنشسته را بر عهده گیرد، سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف شد اعتبار لازم را از سرفصل دستگاه‌ها کم و به اعتبارات بنیاد اضافه کند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و بنیاد طی سال‌های گذشته، با حجم زیادی از بدهی به بیمه‌ها مواجه شد. در همین زمینه ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید گفته است: «رقم قرارداد بیمه تکمیلی ایثارگران از اول شهریور ۹۶ تا اول شهریور ۹۷، ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود که در بودجه سال ۹۷ دولت، ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای اعتبارات بیمه تکمیلی منظور شد.»، اما ازآبان ۹۷ که موضوع اجرای بخشی از فصل بهداشت و درمان قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران (اجرای ماده ۱۲ و ۱۳ قانون جامع) به میان آمد، بر این اساس بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل و بازنشسته، به دستگاه‌های محل خدمت آن‌ها واگذار شد که البته ایثارگران نیز به این موضوع اعتراض کردند. در عین حال این قانون اجرا و مقرر شد دولت سهم هزینه بیمه تکمیلی ایثارگران را از طریق بنیاد شهید تامین کند. درواقع خروج تعدادی از ایثارگران از پوشش بنیاد به منظور کاستن هزینه‌های این مجموعه بود. ایزدی معاون بنیاد درباره تعداد افراد تحت پوشش بنیاد چنین می‌گوید: حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بنیاد هستند که شامل جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل و خانواده شهدا هستند. عده‌ای طبق قانون (قانون جامع خدمات که بخشی از ایثارگران شاغل و بازنشسته تحت پوشش دستگاه‌های محل خدمت خود قرار گرفتند) از تکفل بنیاد خارج شده اند.
بیمه دی و مشکلاتی که پدید آمد
در پی نارسایی اعتبارات دولت به بنیاد شهید و مشکلاتی که یکی یکی بر سر راه ایثارگران به وجود آمد، نام بیمه دی نیز با این مشکلات همزمان شد. اگرچه تخصیص نیافتن اعتبارات به بنیاد عامل اصلی این کمبود‌ها به شمار می‌آید، اما «آمنه احمدی»، رئیس کمیته بانوان جانباز نخاعی ایران با اشاره به چرایی مشکل اخیر جامعه ایثارگری می‌گوید: با اتمام قرارداد بنیاد شهید با بیمه ایران در سال ۹۶ وقتی بنیاد با شرکت بیمه دی قرارداد منعقد کرد مشکلات ایثارگران در زمینه دریافت دارو و مطالبات خیلی بیشتر شده است.» (قدس آنلاین ۱۷ شهریور ۹۸)
بیمه دی چه می‌گوید؟
در چند وقت اخیر که ایثارگران و رسانه‌ها درباره مشکلات موجود بیمه تکمیلی ایثارگران به حرف آمدند، «میرموسوی»، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بیمه دی نیز شهریور گذشته از پرداخت نشدن حق بیمه شرکت دی از سوی بنیاد شهید در شش ماه گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: «طلب این شرکت از بنیاد شهید بیش از یک هزار میلیارد تومان است و به همین دلیل ما هم نتوانستیم مطالبات مراکز درمانی، داروخانه‌ها و ایثارگران را پرداخت کنیم، چون تأمین و پرداخت چنین مبالغی از منابع داخلی یک شرکت ممکن نیست. یعنی برای یک شرکت بیمه ممکن نیست که بتواند چنین منابع مالی را تأمین و پرداخت کند و بعداً آن را از دولت دریافت کند.»
بنیاد شهید: نتوانستیم اعتبار لازم را تأمین کنیم
این کمبود اعتبار، همان علت اصلی است که ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس هم بر آن تاکید دارد: ما نتوانستیم برای ایثارگران اعتبار لازم را تأمین کنیم. این خدمت بسیار گران است و متأسفانه مردم عادی نیز دچار مشکل هستند. تأمین نشدن بار مالی مناسب سبب افزایش هزینه‌ها برای شرکت‌های بیمه می‌شود. متأسفانه در ۱۰ سال گذشته، هزینه‌های بیمه تکمیلی ۴۰۰ درصد افزایش یافته که تورم و تحریم‌ها در این مسئله تاثیرگذار است. درعین حال در شرایطی که برخی اخبار به گونه‌ای دیگر است، ایزدی مدعی است: «بنیاد موظف به تأمین هزینه است نه درمان. تاکنون درمان هیچ ایثارگری به تعویق نیفتاده و هیچ بیمارستانی از پذیرش این عزیزان سرباز نزده است، اما تأمین نشدن بار مالی سبب شده است شرکت بیمه طرف قرارداد، نتواند به تعهدات خود عمل کند و بیمارستان‌ها قرارداد‌های خود را با شرکت‌های طرف بنیاد لغو کرده اند.»
دیدگاه متفاوت یک نماینده مجلس
با همه مسائل و طرح مشکلاتی که از آن سخن رفت، اما این ماجرا‌ها فقط یک روی سکه است. انتقاد‌هایی که بسیاری از نمایندگان بار‌ها در گفتگو با خراسان بر آن تاکید کرده اند و معتقدند مشکلات فعلی بنیادشهید در نحوه رسیدگی و پیگیری آن‌ها ریشه دارد و مسئولان بنیاد باید در این باره پاسخ گو باشند. در بین اظهارنظرها، نظرات «نوروزی» رئیس فراکسیون ایثارگران درگفت وگو با یکی از خبرگزاری‌ها به چشم می‌خورد که به تازگی تصریح کرده و مدعی شده است:شاکله و نظم بنیاد شهید عملاً از هم پاشیده و بحث مربوط به بودجه درمانی، بیمه تکمیلی ایثارگران و مواردی از این قبیل بر روی زمین مانده است. متأسفانه کار‌ها خوب پیش نمی‌رود و ادارات بنیاد و آن چه مربوط به آن هاست فشل مانده و به قوانین مرتبط با ایثارگران عمل نمی‌شود. علاوه بر این باید گفت که آقای شهیدی نمی‌تواند از حقوق ایثارگران در دولت دفاع کند.

عضوفراکسیون ایثارگران در گفتگو با خراسان:
حرف نوبخت که می‌گوید کمبود بودجه داریم، قانع کننده نیست
محمد اکبری- «جاسمی» عضو فراکسیون ایثارگران مجلس درباره بیمه تکمیلی ایثارگران اظهار کرد: متاسفانه ایثارگرانی که نماد ایستادگی هستند امروز با تصمیمات غلط بعضا در وضعیت خوبی قرار ندارند. وی افزود: موضوع ارائه نشدن خدمات حمایتی به ایثارگران و همچنین وضعیت بیمه و مشکلات معیشتی ایثارگران سوالی است که این جانب از وزیر دفاع دارم و از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شده است. این نماینده مجلس گفت: سوال بنده در وهله نخست به دلیل شرایط بد اقتصادی ایثارگران و جانبازان زیر ۲۵ درصد و همچنین بسیجیان معسر و اقدام مناسب نکردن دولت دراین خصوص مطرح شده است. مشکلات بیمه ایثارگران ودفترچه بیمه بسیجیان که در بسیاری از مراکز درمانی با هزینه‌های هنگفتی روبه رو می‌شوند موضوع دیگری است که در طرح سوال از وزیر به آن اشاره شده است. وی با تاکید بر این که باید مشکلات بیمه‌ای ایثارگران هرچه زودتر حل شود، گفت: آقای نوبخت در این زمینه به ما می‌گوید که دولت از کمبود بودجه رنج می‌برد، اما این استدلال قانع کننده نیست باید اعتبارات آن تامین شود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸، شماره خبر: ۲۰۲۳۶، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
0
خب ایثاگران هم در جنگ بودن مبارزه کردن دفاع کردن ولی به حقوقشون رسیدگی نمیشه چرا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین