پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۸۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹
مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران به همراه دیگر مسئولان اجرایی کشور فقط به حماسه آفرینان دفاع مقدس ادای احترام می‌کنند، اگر وعده‌ای می‌دهند انگار به سرانجام نمی‌رسد.سالهاست که سهم ایثاگران در کشور فقط یک تقدیر و ادای احترام شده است، اما حل مشکلات آنها به صورت جدی مطرح نیست. به عنوان مثال وقتی در صفحه پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران (http://www.isaar.ir/) کلید واژه ایثارگران را جست و جو کنید، به تیترهایی بر می خورید که از سوی مقام های مختلف در مورد ایثارگران مطرح شده است که بخش عمده ای از آنها ماهیت شعاری دارد.

شعار سال: ۲۶ مرداد سال ۶۹ بود که نخستین گروه آزادگان وارد کشور شدند و یاد این روز در تقویم ایران ماندگار شد. اما انگار قرار نیست بیشتر از یک یاد و احترامی که آزادگان، رزمندگان و جانبازان و در یک کلام «ایثارگران» لایق آن هستند، سهمی داشته باشند.

سالهاست که سهم ایثاگران در کشور فقط یک تقدیر و ادای احترام شده است، اما حل مشکلات آنها به صورت جدی مطرح نیست. به عنوان مثال وقتی در صفحه پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران (http://www.isaar.ir/) کلید واژه ایثارگران را جست و جو کنید، به تیترهایی بر می خورید که از سوی مقام های مختلف در مورد ایثارگران مطرح شده است که بخش عمده ای از آنها ماهیت شعاری دارد.

نتیجه جست و جوی کلید واژه «ایثارگران» در پایگاه یاد شده در بازه زمانی ۲۸ خرداد سال جاری تا امروز شنبه (۲۶ مرداد) شامل این تیترهاست:

مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران: اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط صندوق اشتغال ایثارگران به استان‌های سیل‌زده

مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان کهگیلویه وبویراحمد: حل مشکلات درمانی ایثارگران اولویت بنیاد است

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان رشت: خانواده‌های شهدا و ایثارگران اندوخته‌های ارزشمند انقلاب هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان: با نهایت تواضع و صبوری با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران برخورد کنیم

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان: از همه ظرفیت ها برای ارتقای معیشت و رفع مشکلات ایثارگران استفاده کنیم/ ایثارگران مصادیق عینی فرهنگ ایثار و شهادت هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی: ایثارگران بی ادعاترین قشر جامعه هستند/ دیدار و دلجوئی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران جزء بزرگ‌ترین افتخارات است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان: درمان و اشتغال ایثارگران از دغدغه های مهم بنیاد است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان: تشرف ۸۰ نفر از ایثارگران زنجانی به حج / شورای مشورتی ایثارگران اتاق فکری برای کسب رضایت این قشر معزز است

مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان کهگیلویه وبویراحمد: عیادت از ایثارگران عبادت است

مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان کهگیلویه وبویراحمد: تکریم ایثارگران باید در عمل و رفتار باشد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان تالش: تکریم ایثارگران،موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان :رشادت ها و دلاوری ایثارگران گیلانی ستودنی است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان:خدمت به ایثارگران وظیفه همه ماست

مدیرکل مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران: مددکاری برای امور شهدا و ایثارگران بسیار پر فضیلت است

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی: هیچ کمیسیونی حق ندارد درصد جانبازی ایثارگران را کم کند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با انتشار پیامی روز خبرنگار را تبریک گفت

عملکرد ۴ ماهه بنیاد شهید و امور ایثارگران سراب تشریح شد

مدیرکل بنیاد کهگیلویه وبویراحمد: کار آفرینی راه‌حل مشکل اشتغال ایثارگران است

ارائه خدمات و تسهیلات مسکن به ایثارگران- واگذاری زمین، مسکن یا وجه ریالی مابه ازای زمین به ایثارگران واجد شرایط

ارائه خدمات و تسهیلات مسکن به ایثارگران- صدور معرفی نامه معافیت ۷۰% از پرداخت حق الثبت و حقوق دولتی مسکن ایثارگران

خرید بیمه عمر و حادثه و حوادث غیرمترقبه به ایثارگران واجد شرایط

پرداخت تسهیلات فنی (نصب هند کنترل و بالابر ویلچر خودرو) به ایثارگران واجد شرایط

صدور معرفی نامه معافیت و کسر از خدمت وظیفه عمومی خانواده شهدا و ایثارگران

معرفی ایثارگران واجد شرایط به منظور بهره مندی از معافیت بلیط نیم بهای هواپیما و قطار

غلبه جملات شعاری بر وعده های مبتنی بر «اما و اگر»

در این لیست که اغلب هم اخبارش از سوی مدیران عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان های مختلف به دست آمده است اگر حدود ۶ خدمت به جانبازان در شهرهای مختلف قرار بوده انجام شود (که به صورت خبر منتشر شده است و در متن آنها اما و اگرهایی هم دارد) حدود ۱۲ جمله شعاری برای ایثارگران مطرح شده است که امروز در قبال مشکلات معیشتی آنها دردی را دوا نمی کند. جست و جوی این لیست را اگر ادامه دهیم هم نتیجه ای متفاوت از بازه زمانی دو ماهه اخیر احتمالا- به دست نمی آید.

خالی بودن صفحه اول بنیاد شهید

همین امروز که سالروز ورود نخستین گروه از آزادگان به کشور است در صفحه اول پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ خبری که دلخوش کننده این گروه از ایثارگران و سایر اقشار ایثاگر (رزمنده، جانباز و...) مشاهده نمی شود. (ساعت تنظیم این گزارش ۱۲:۲۵صبح شنبه) شاید بتوان تنها خبری که در این رابطه در صفحه سایت مذکور ملاحظه می شود غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای آزاده در بهشت زهراست که هرچند کار پسندیده ای است اما مانع از اجرای فعالیت های سازنده برای ایثارگران زنده نمی شود و خبر دیگر پرداخت وام به ۲ هزار ایثارگر در مازندران است که به دلیل اعلام نشدن کف و سقف این وام ها بعید است مبلغ قابل توجهی باشد.

این موضوع بیان جملات شعاری در قبال ایثارگران البته فقط مختص به مسئولان بنیاد شهید نیست، همین امروز معاون اول رئیس جمهور هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام متنی را منتشر کرد که هیچ کارایی به لحاظ کمک به زندگی ایثارگران ندارد.

جهانگیری فقط تکریم کرد

در متن اینستاگرامی اسحاق جهانگیری آمده است: «٢٦ مرداد ١٣٦٩ روزی بود که آزادگان سرافراز ایرانی پس از سال‌ها اسارت پای به خاک میهن نهادند. آن روز جامعه یکی از نزدیک‌ترین دستاوردهای صلح را به چشم دید و فرزندانش را که شاهدان زنده مقاومت در اسارتگاه‌های مخوف بعثی بودند، با اشتیاق در آغوش کشید.

درس‌های پس از جنگ کمتر از درس آموخته‌های دوران دفاع مقدس و تجربه‌های پیش از آن نیست. روایت جنگ و صلح در طول دهه اول انقلاب را باید خوب نوشت و خوب خواند.

دشواری و در عین حال ضرورت و نتایج پذیرش قطعنامه ٥٩٨، صفحه دوم مقاومت‌ها و شهادت‌ها، جانبازی‌ها، اسارت‌ها و ایثارگری‌های ملت ما در طول هشت سال دفاع مقدس است. این دو صحنه را با هم ببینیم و از هر دو در امتداد هم بیاموزیم.

یاد آن همه فداکاری و اخلاص و ایثار مردم و آن همه وحدت و همدلی و مسئولیت‌پذیری سیاست‌گذاران و مجریان زنده و گرامی باد. روز آزادگان هم بر همه آزادگان دوران انقلاب و دفاع مقدس و خانواده‌های محترم‌شان مبارک

مجلس در سه سالی که گذشت

موضوع بیان جملات شعاری برای ایثارگران به جای کمک به حل مشکلات اساسی زندگی آنها همچون تنگناهای معیشتی در مجلس شورای اسلامی هم ریشه دوانده است. البته برخی نمایندگان مجلس در دوره اخیر مصاحبه هایی کرده اند اما از حرفهای آنها هم تا کنون اثر قابل توجهی بوجود نیامده است.

به عنوان مثال امیر خجسته عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در ابتدای شکل گیری مجلس دهم در مصاحبه ای از ترخیص نشدن پیکر پدر یکی از شهدا در بیمارستانی ابراز گلایه کرد و حل موضوع «بیمه» آنها را از بنیاد شهید و امور ایثارگران خواستار شد.

خجسته چند روز بعد در سالروز تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران (۲۲ اسفند) مصاحبه دیگری انجام می دهد و ضمن مقایسه از وضعیت خانواده های بازمانده از جنگ در آلمان با ایران مجدد خواسته های خود همچون حل مشکلات معیشتی و بیمه ای را از بنیاد شهید تکرار می کند.

در بخشی از آن مصاحبه خجسته با اشاره به اینکه تجمعات دربرخی مواقع درمقابل بنیاد شهید و امورایثارگران صورت گرفته است،گفته بود: متاسفانه ازمدیریت بنیاد شهید نمی توان انتظار بیشتری داشت و بارها درخصوص مشکلات ایثارگران به مسئولان این نهاد تذکر داده شده است، اما از دولت انتظارمی رود که حق ایثارگران را با اختصاص بودجه کافی به این قشر ادا کند بنابراین از شخص رییس جمهور تقاضا می شود که مشکلات ایثارگران را تا قبل از پایان کار دولت حل کند. روزبه روز به مشکلات ایثارگران افزوده شده و فشار سنگینی به لحاظ روحی و روانی به این قشر از جامعه تحمیل می شود، به عنوان مثال بیمه ایثارگران درمقاطعی قطع شده و افراد دچار مشکلات بسیاری شدند؛ ازاین رو هیچ امیدی به بنیاد شهید درجهت رفع مشکلات ایثارگران نیست.علاوه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو فراکسیون ایثارگران هم در مصاحبه ای با خوشبینی بیشتر نسبت به خجسته گفته با اشاره به اینکه دربرنامه ششم توسعه و همچنین قانون بودجه سال ۹۶ اقدامات قابل قبولی درحوزه ایثارگران انجام شد، گفته بود: متاسفانه پس از ۳۸ سال مشکلات مربوط به ایثارگران رفع نشده است، بنابراین امیدواریم با همکاری مجلس و دولت دریک مقطعی مشکلات این قشر از جامعه به حداقل ممکن برسد زیرا ایثارگران با سایر آسیب دیدگان اجتماعی متفاوت هستند و با اهداف مشخصی وارد یک عرصه شدند.... متاسفانه نبود امکانات لازم در زمان مشخص برای ارایه خدمات به ایثارگران مشکلاتی را برای این قشر به وجود آورده است اما نباید درکنار رفع مشکلات ایثارگران تفکر مادی را به این قشر تزریق کرد.

اما بعد از دوسال از این مصاحبه ها که در ابتدای تشکیل مجلس شورای اسلامی دوره دهم انجام شد، هنوز هم نمایندگان مجلس در مورد مشکلات ایثارگران حرف هایی می زنند که از فحوای کلام آنها این طور به نظر می رسد که مشکلات کماکان پابرجا هستند.

تفاوت تیتر خبر با متن

به عنوان مثال حسن نوروزی اواخر سال ۹۷ مصاحبه ای انجام داد که در ظاهر حل مشکل بیمه تکمیلی ایثارگران را نوید می داد، ولی در دل همین مصاحبه «اما و اگرها» نشان می دهد احتمال مقطعی بودن حل مشکل وجود دارد. او گفته بود: پیش از این پرداخت بیمه تکمیلی ایثارگران با بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که پس از اینکه بنیاد شهید دچار کمبود اعتبارات شد این وظیفه در حال حاضر به وزارتخانه‌ها واگذار شد.... و از این پس نیز قانون باید به درستی توسط دستگاه‌ها در خصوص ایثارگران اجرایی شود..... با تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه ‌و بودجه ایثارگران این بیمه برقرار خواهد شد و شرایط پوشش این بیمه در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مانند بیمه تکمیلی درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خواهد است.

مشکلات بیمه کماکان پابرجا

همان طور که ملاحظه می شود با وجود اینکه خبر قطعی حل مشکل بیمه تکمیلی از سوی یک وکیل ملت و مسئول در امور شهدا و ایثارگران اعلام شده است. اما در پایان مصاحبه اشاره می شود «اگر» سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار کند این موضوع حل می شود. در نهایت ۱۰ خرداد سال جاری هم جبار کوچکی نژاد، از دیگر نمایندگان مجلس در موضوع خدمات بیمه ای به ایثارگران از ناراضی بودن خانواده های ایثارگر خبر می دهد و در مصاحبه ای می گوید: در حال حاضر بنیاد شهید با بیمه‌ای قرارداد منعقد کرده که به هیچ عنوان خدمات مناسبی به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه نمی‌دهد و این عزیزان در مراجعاتشان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها حتما باید پول نقد پرداخت کنند و با در دست داشتن حواله بیمه خود باید ماه‌ها منتظر بمانند و پیگیری کنند که شاید بیمه مبلغی را به این عزیزان پرداخت کند.... اهتمامی در بنیاد شهید و امور ایثارگران برای حل مشکل این عزیزان وجود ندارد و تحرک مثبتی در این نهاد دیده نمی‌شود.

طرح این موضوعات در فضای رسانه ای در حالی صورت گرفته است که به تازگی مدیر کل درمان و پیشگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخی که مجموعه رسانه ای دولت (موسسه مطبوعاتی ایران) آن را منتشر کرده است پاسخ هایی داده که در بهترین حالت فقط یک واکنش مدیریتی است و عزم جدی برای حل مشکلات ایثارگران را نشان نمی دهد.

امیر کریمی (مدیر کل درمان و پیشگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران) گفته بود: با وجود همه تلاش های که برای رفع مشکلات درمانی ایثارگران انجام می شود اما هنوز مسائل و مشکلات جدی برای آن ها وجود دارد که ما مشکلات درمانی این قشر را به خوبی درک و حس می کنیم. ما این مشکلات را حس می کنیم و وقتی بیمه این مشکلات را داشته باشد مراکز طرف قرارداد شامل بیمارستان ها هم با مشکل مواجه می شود اما به طور یقین بنیادشهید و امور ایثارگران تلاش می کند تا هر روز این مسائل و مشکلات ایثارگران کمتر شود.

بعد از آنکه کریمی نام سه بیمارستان تخصصی اصلی خدمات دهنده به ایثارگران را اعلام می کند (ساسان، خاتم الانبیا و مصطفی خمینی) و خدمات آنها را رایگان اعلام می کند، به علت جمعیت سه میلیونی خانواده شهدا و ایثارگران دریافت خدمات را ناگزیر از مراکز دیگر بیمارستانی وابسته به وزارت بهداشت عنوان می کند و قصور در این مراکز را به صورت محدود قابل پیشگیری اعلام می کند.

سخن آخر

مشکلات ایثارگران، آزادگان و البته خانواده شهدا محدود به همین چند مورد نیست، اما نگاهی به اخبار منتشر شده در مورد آنها و مسائلی که با آنها دست و پنجه نرم می کنند نشان می دهد، مسئولان کشور ضمن ادای احترام زاید الوصف انگار عزم جدی برای حل مشکلات آنها ندارند و این قصه ادامه دارد....

البته خبرگزاری مهر ضمن اعلام آمادگی برای شنیدن مشکلات خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان قصد دارد بنا به مسئولیت اجتماعی خود بیشتر مسائل این قشر را مورد توجه قرار دهد و تا به سرانجام رسیدن وعده های مسئولان پیگیر مشکلات شان باشد تا مناسبت هایی مثل سالروز ۲۶ مرداد سال ۶۹ (بازگشت آزادگان سرافراز به کشور) فقط یک مناسبت بی خاصیت در تقویم نباشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 26مرداد 98، کد خبر: 4694469، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ولی الله
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
0
بنده حقیر جانباز و خانواده شهید میباشم؟
مسئولان بنیادشهید نسبت به خانوادها شهدا وجانبازان بسیار بی تفاوت و بی مهری وبی توجهی و عدم تکریم؟
متاسفانه از ۵ فروردین تا ۲۸ اسفند هر سال یعنی به مدت ۱۲ ماه فقط
لفافی میکنند ؟ و از صبح تا ساعت ۲
اگر ۵۰ خانواده شهید یا جانباز وارد
مرکز ستاد بنیادشهید در استان شوند و وقتی خارج میشوند حتی
یک نفر هم کارش انجام نمی گیرد
فقط وعده دروغ و دروغ
هیچ اداره ای مثل بنیادشهید اینقدر
بی نهایت سرخود و رها شده نیست

بی مهری در عمل و بی توجهی در عمل و عدم تکریم در عمل اسفبار
است بیداد میکند؟
و تمام خانوادها شهدا وجانبازان
مظلوم و ضعیف و بخاطر شهدا
و بخاطر آبرو شرافت و نجابت و شان منزلت و حیا خود سکوت ک رده اند
ولی الله
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
0
سلام
به استحضار عالی میرسانم متاسفانه بنیادشهید وامورایثارگران
تمام کسانی که در راه پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس حضور داشته و با ایثار و جانفشانی خود جلو دشمن ایستادگی کردن و مبارزه دفاع کردن و مهم ترین دستاوردها و
پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس پیروزی و استقلال و تکوین
تمامیت ارضی و شکوفائی کشور ایران عزیز و حاکمیت نظام اسلامی
و به رهبری. حضرت امام ره و مقام معظم رهبری را بدست آوردن؟

ولی متاسفانه مدیران و مسئولان رده
بالا بنیادشهید حال با بی توجهی و بی مهری و بی تفاوتی و عدم مسئولیت سنگین و عدم تکریم
باعث شدن تمام خانوادها شهدا وجانبازان از ابتدائی ترین امورات
زندگی ومعیشت رفاه محروم مانده

و قابل توجه وتامل حتی از خدمات
بهداشت و درمان و بیمه بصورت مطلق محروم مانده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین