پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
وزارت ورزش قوانینی را برای فدراسیون‌ها و خارج از اساسنامه آنها تصویب می‌کند که خود برای اجرای قانونمند و به موقع‌شان هیچ برنامه‌ای ندارد.تا سال گذشته تاکید وزارت ورزش بر این بود که پیش از اتمام دوره ریاست فدراسیون ها، انتخابات آنها را برگزار کند تا اینگونه حق رای روسا محفوظ بماند - اگرچه در بسیاری موارد این مهم نادیده گرفته می شد - از ابتدای سال جاری اما مسئولان وزارت ورزش به برگزاری انتخابات بعد از دوره ریاست تغییر چرخش دادند تا مثلا اینگونه ابهاماتی مبنی بر مهندسی شدن انتخابات و تاثیرگذاری که رئیس می تواند بر آن داشته باشد، برطرف شود.
شعارسال: این موضوعی بود که در گزارشی با عنوان «چرخش وزارت ورزش از تصمیم خودش/حذف رئیس از رای به جایگزینش» به آن پرداخت و نقدهای وارد به آن را مطرح و مورد بررسی قرار دارد چرا که به نظر می رسد این شیوه برگزاری انتخابات نه تنها کمکی به کاهش ابهامات در رابطه با آزادی و سلامت انتخابات نمی کند بلکه به واسطه طولانی شدن پروسه برگزاری آن، می‌تواند ابهامات مطرح در رابطه با مهندسی کرن انتخابات را هم بیشتر کند.

قانونگذاران بی برنامه در وزارت ورزش
در هر صورت اما وزارت ورزش امسال این شیوه را در برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ها در پیش گرفت اما بی برنامگی در انتخاب و معرفی به موقع سرپرست برای فدراسیون ها نه تنها ابهامات پیرامون آنها و انتخابات شان را کمتر نکرده بلکه حواشی دیگری در رابطه با عدم ثبات مدیریتی به خصوص در رابطه با فدراسیون های المپیکی هم ایجاد کرده است.

اگر واقعا استقلال مجامع فدراسیون ها برای وزارت ورزش اهمیت دارد و هدف این وزارتخانه از تغییر موضع همیشگی خود و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای‌اش، رفع ابهامات مبنی بر مهندسی کردن انتخابات بود باید با کمی آینده نگری و پیش از اتمام دوره روسا، جایگزین آنها را مشخص کرده و در زمان مقرر معرفی‌شان کند تا اینگونه پروسه انتخابات زودتر به سرانجام برسد نه اینکه تازه بعد از پایان دوره ریاست به فکر انتخاب سرپرست باشد و این مهم را با تاخیر انجام دهد.

برای مرور نمونه هایی از این دست که کوتاهی وزارت ورزش در معرفی به موقع سرپرست را نشان می دهد، نیازی نیست خیلی به عقب بازگشت؛ دو ماه پیش بود که دوره ریاست مجید کیهانی در فدراسیون دوومیدانی به پایان رسید اما یک ماه طول کشید تا سرپرست این فدراسیون انتخاب شد. دو هفته پیش هم دوره ریاست غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تمام شد اما هنوز سرپرستی برای این فدراسیون منصوب نشده است.

این در حالی است که پنجشنبه گذشته (۱۶ آبان ماه) هم مهرداد علی قارداشی به پایان دوره ریاست چهار ساله خود در فدراسیون تنیس روی میز رسید اما با روندی که طی شده حداقل تا سه چهار هفته دیگر شاهد مدیریت بی ثبات در این فدراسیون خواهیم بود که اتفاقا میادین کسب سهمیه المپیک را هم در پیش دارد.

چرخشی که فقط باعث سلب حق رای رئیس شد
به گزارش خبرنگار مهر، «چرا مسئولان وزارت ورزش که زمان اتمام دوره ریاست فدراسیون ها را بهتر از خود آنها می دانند، پیش از فرا رسیدن موعد مقرر نسبت به انتخاب جایگزین شان اقدام نمی کنند تا اینگونه فدراسیون ها و مدیریت شان وارد حاشیه نشوند؟»

این پرسشی است که شیوه نادرست وزارت ورزش و تاخیر بی دلیل در انتخاب سرپرست برای فدراسیون ها ایجاد کرده است اما آیا مدیران مربوطه در وزارت ورزش پاسخی قانع کننده برای آن دارند؟

به هر حال اینکه انتخابات فدراسیون‌ها به جای رئیس، در دوره سرپرست برگزار شود تنها به شرطی می تواند ضمانت اجرایی برای مهندسی نشدن انتخابات، جلوگیری از ابهامات آن و بسیاری حواشی مربوط به مدیریت فدراسیون ها شود که حداقل انتخاب سرپرست به موقع انجام شود تا به همین ترتیب دیگر گام های لازم برای مهیا شدن شرایط انتخابات هم سرِ وقت برداشته شود در غیر این صورت راه کار وزارت ورزش چه نتیجه مشخصی خواهد داشت جز سلب حق رایِ رئیس.

طبق قانون برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها تا پیش از دوره چهار ساله مدیریتی شان، حق رأی از رؤسای مستقر آنها سلب نمی‌شود. در این صورت رؤسای فدراسیون‌ها علاوه بر کاندیدا شدن دوباره، حق رأی هم خواهند داشت اما طبق برنامه‌ جدید وزارت ورزش و اینکه برگزاری انتخابات را به دوره سرپرستان موکول کرده، حق رأی از رؤسا گرفته خواهد شد چرا که طبق قانون حتی اگر یک روز از زمان چهار ساله رؤسا بگذرد، آنها نمی‌توانند در مجمع انتخاباتی فدراسیون خود رأی دهند.

وزارت ورزش آینده نگری را یاد بگیرد
وزارت ورزش تا به امروز برای قانون نانوشته اما مصوب خود مبنی بر برگزاری انتخابات فدراسیون ها در دوره سرپرستان هیچ اقدام به موقعی نداشته است و همین مسئله ترافیک فدراسیون هایی که با سرپرست اداره می شوند و راه طولانی تا برگزاری انتخابات دارند را سنگین تر کرده است.

در حال حاضر به جز والیبال که با سرپرست اداره می شود و اخیرا زمان انتخاباتش مشخص شد، دوومیدانی، تنیس، ورزش های همگانی، ورزش های رزمی هم با سرپرست اداره می شوند اما هنوز وضعیت انتخابات شان مشخص نیست. فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان هم از هفته گذشته به خاطر استعفای حمید علی صمیمی وارد دوره سرپرستی شد. در مورد پزشکی ورزشی و تنیس روی میز هم که باید سرپرست انتخاب شود.

بنابراین بهتر است وزارت ورزش حداقل در مورد دیگر فدراسیون هایی که دوره ریاست آنها رو به اتمام است، کمی آینده نگری داشته باشد همزمان سرپرست آنها را معرفی کند نه اینکه تازه بعد از به پایان خط رسیدن روسا، برای انتخاب جایگزین آنها تقلا کند.

موتورسواری و اتومبیلرانی (۳ بهمن ماه)، ورزش های دانشگاهی (۱۷ اسفندماه) و شطرنج (۲۴ اسفندماه) فدراسیون هایی هستند که طی ماه های آینده دوره چهارساله ریاست شان به پایان می رسد و بهتر است وزارت ورزش از حالا به فکر انتخاب سرپرست آنها باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 19 آبان 1398 ، کدخبر:  468915 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین